جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

چرا ۱۴ معصوم در ادعیه خود، بسیار استغفار نموده اند، درحالی که از ارتکاب گناه، معصوم بودند؟


1
0
956

در دعاها و مناجات های وارده از ائمه ی معصومین علیهم‌السلام می بینیم که بسیار اهل استغفار بوده اند.

سوال:آنها که معصوم بوده و هیچ گناهی را عمدا یا سهوا مرتکب نشده اند. پس چرا مدام استغفار کرده اند؟

در واقع، از کدام عمل زشت خود، توبه کرده اند؟

دینی دین
سوال شده در مریم شریفی
60 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

1

در این که ایمه ی معصومین، دایما از گناهان خود، استغفار نموده اند، و نمونه ی آن، در دعاهای آنها قابل شهود است، شکی نیست.

از جمله دعای امام علی ع در نهج البلاغه و دعای کمیل. و مناجات های امام سجاد ع در صحیفه ی سجادیه و ....

اما باید دقت داشت که این امر، منجربه این شبهه در ذهن بشر نگردد که، حتما آنها معصوم نبوده اند و به این دلیل بوده که دایم الاستغفار بوده اند.

زیرا بنابر روایات متعدد، و کلام قرآن، ۱۴ معصوم ع ، از هرگونه خطا و اشتباه و گناه عمدی و یا سهوی به دور بوده اند. از جمله، آیه ی تطهیر: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیر.

اما اهداف ایمه ی معصومین ع از استغفار در مناجات هایشان چه بوده است؟

۱.آموزش شیوه ی دعا کردن و مناجات و عبادت، به پیروان و رهروان خود بوده است.

۲.بالا بردن درجه ی خود، نزد خداوند ،به وسیله ی استغفار کردن. زیرا استغفار به درگاه خدا، موجب ترفیع درجه ی انسان نزد خدا می شود.

۳.حسنات الابرار، سیئات المقربین. استغفار ایمه ع، برای لحظاتی بوده که کمتر به یاد خدا بودند. مثل خواب و غذا و تفریح و ... . چنان که نمازشب بر پیامبر ص واجب بوده، درحالی که برای سایر مومنان، مستحب است.

۴. واژه ی استغفار، همیشه به معنای توبه از گناه نیست، بلکه گاهی بیانگر نجوای عاشقانه با پروردگار متعال است.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


0

1⃣ - اولا : عرض کنیم این مطلب هیچ منافاتی با عصمت ندارد؛ زیرا روایات عصمت ائمه متواتر است و اصل قرآنی دارد و هیچ خبری نمی‌تواند آن را رد کند.

2⃣ - ثانیا : این ادعیه اصلا هیچ ارتباطی به عصمت ندارد ، بلکه امام معصوم دارند شیوه های (تبیین) دعا را یاد مخاطب میدهند یعنی جنبه آموزشی دارد برای ما . شیعیان ، که چگونه دعا کنیم ، با چه حالی دعا کنیم ، چگونه با خدا صحبت کنیم ، قول و فعل امام برای ما حجت است .

مثلا به عنوان نمونه بارها می فرمود: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي...

3⃣ - ثالثا : این که ائمه علیهم ‌السلام در بعضی از دعاها خود را گناهکار می دانند و از خداوند طلب آمرزش می کنند نه به این خاطر که معصوم گناه می کند! بلکه به دلیل اقتضا و مناسبت مقام آنان یعنی دوام عبودیت و ادب تام آنان است، که با تمام تلاش و کوشش و فداکاری و ایثارگری ها باز اعمال و کردار خود را لایق مقام ذات اقدس الهی نمی دانند و همین را هم گناه می‌دانستند.

و‌استغفار نزد خداوند خیلی باارزشه و هميشه توبه به معنای بازگشت از گناه نيست بلكه به طور كلي شامل بازگشت به خداوند مي‌باشد. از اين رو توبه به خودي خود، يكي از عبادت‌هاي بزرگ است

خداوند در قرآن مجيد، مؤمنان راستين را چنين توصيف مي‌كند: ?? الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالأَسْحَار ؛ آنان شكيبايند و راستگو؛ همواره اطاعت پيشه‌اند و انفاق‌گر و سحرگاهان به استغفار مي‌پردازند .

پس‌جمیع مومنین دعوتب به استغفار شده اند .

4⃣ - رابعا: استغفار برای اوليای خداوند جنبه دفع و برای ما جنبه رفع دارد؛ ? يعنی ما استغفار مي‏كنيم تا لغزشهايی كه مرتكب شده‏‌ايم بخشيده شود و آنها استغفار مي‏كنند تا گناه اصلاً به سراغ آنها نيايد. و استغفار برای ايشان عبادت است؛ يعنی آن بزرگان با عبادت و اطاعت، معصوم هستند و استغفار و توبه در عصمت آنها دخالت دارد.

5⃣ - خامسا: در قرآن هم همین مطلب را داریم. مثلا خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می‌فرماید:

? استغفر لذنبک العظیم?

?آیت الله میلانی در مورد استغفار پیامبر میفرمایند:

? استغفار آثار بزرگی دارد و اختصاص به مورد گناه ندارد.

http://al-milani.com/farsi/qa/qa.php?cat=36&itemid=80

پس نتیجه این شد این ادعیه هیچ منافاتی با عصمت ندارد.

جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1652 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری