جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

جهت مستفیض شدن از ماه محرم شایسته است چه اعمالی انجام دهیم؟


1
0
1072

به وفور دیده می شود که در روایات و سخنان گران قدر علما، انسانی را که قصد تقرب الهی دارد و یا کسی که قصد رستگاری دنیا و آخرت کرده است، او را به تمسک جستن به کشتی نجات امام حسین ع ارجاع می دهند.

چگونه و با چه اعمالی می توانیم از این ماه بهره مند شویم و توشه ای برچینیم؟

پاداش اشک ریختن در روضه ی اباعبدالله چیست؟

دینی دین
سوال شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

1
  • علیکم السلام. ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه ‌. همه معصومین وسیله مصباح الهدی ان ولی حسین بن علی کشتی نجاه هست هم از نظر وسعت رحمت و هم سرعت این جریان برای استفاده بیشتر از این ماه انجام واجبات ترک محرمات (گناه نکنیم همین) کافیه و به شدت توصیه میشود.تقوای الهی مطالعه در سیره عملی امام حسین در کلام مراجع و سخنوران معتمد استفاده کنید از معارف اهل بیت . و عزاداری و زنده نگهداشتن شعایر و خواندن زیارت عاشورا و دعا برای مومنین و برای گناه کاران.به امید هدایت انها و هم چنین با تمسک فهمیدن راه امام حسین و یاران و اهل بیت شان توصیه میشود.

اما سوال دوم...روایت های متعددی در این باره است که به چند موردش میپرداریم.

روایت ۱: امام صادق (ع) فرمودند: «مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ علیه‌السلام عِنْدَهُ، فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ [عَیْنَیْهِ‏] مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّهِ؛ کسى که یادى از حضرت حسین بن على (ع) نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگسی اشک خارج شود، اجر او بر خدا است و حق‌تعالی به کمتر از بهشت براى او راضى نیست».

توضیحات: در این روایت به صراحت بیان شده که اگر مقدار اشکِ انسان برای امام حسین (ع) آن‌قدر کم باشد که حتی به اندازه بال مگسی باشد، آن‌قدر نزد خدای متعال ارزشمند است که پاداش آن چیزی کمتر ما بهشت نمی‌تواند باشد.

روایت ۲: امام صادق (ع) فرمودند: «مَنْ ذُکِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَیْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَهٍ [الذُّبَابِ‏] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ کَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ؛ کسى که نام ما اهل‌بیت (ع) نزد او برده شود و از چشمانش اشک بیاید، اگرچه به‌قدر بال پشه (مگس) باشد، گناهانش آمرزیده شود، حتی اگر آن گناهان به اندازه کف روى دریاها باشد».

توضیحات: در این روایت نیز تصریح شده که اگر کسی برای ائمه اطهار (ع) به مقدار بسیار اندکی حتی در حدّ بال مگس یا پشه، اشک بریزد، خداوند گناهان آن بنده را حتی اگر آن‌قدر زیاد بوده که به وسعت کف روی کل دریاها باشد، می‌آمرزد.

روایت ۳: امام علی بن الحسین (ع) فرمودند: «مَنْ قَطَرَتْ عَیْنَاهُ فِینَا قَطْرَهً وَ دَمَعَتْ عَیْنَاهُ فِینَا دَمْعَهً بَوَّأَهُ اللَّهُ بِهَا فِی الْجَنَّهِ غُرَفاً یَسْکُنُهَا أَحْقَاباً وَ أَحْقَاباً؛ کسى که از دو چشمش قطره‏اى اشک در راه ما بیاید، خداوند متعال در بهشت خانه‌ای به او عطا فرماید که روزگارها در آن ساکن گردد».

توضیحات: مقدار اشک، در این روایت نیز با لفظ «قَطْرَهً» بیان شده که مقدار اندکِ یک قطره اشکِ انسانِ محب اهل‌بیت (ع) و دل‌سوخته مصائب ایشان، این فرد را مستحق پاداشی عظیم که زندگی در خانه بهشتی است، می‌کند.

روایت ۴: محمد بن أبی عماره الکوفی می‌گوید: از امام جعفر صادق (ع) شنیدم که می‌فرمودند: «من دمعت عینه فینا دمعهً لدم سفک لنا أو حق لنا نقصناه أو عرض انتهک لنا أو لأحد من شیعتنا بوأه الله تعالى بها فی الجنه حقبا؛ کسى که براى خونى که از ما ریخته شده، یا حقى که از ما پامال شده، یا آبروئى که از ما از بین رفته، یا براى یکى از شیعیان ما چشمش یک قطره اشک بریزد خداى رئوف او را سال‏هاى متمادى در بهشت جاى خواهد داد».

توضیحات: در روایت چهارم نیز کلمه «دمعهً» نشان می‌دهد که مقدار اندکِ «یک قطره اشک» برای اهل‌بیت (ع)، می‌تواند انسان را سزاوار بهره‌مندی از نعمت زندگی در بهشت کند.

روایت 5: امام صادق علیه السلام فرمودند: براى هر چیزى ثوابى معین است؛ جز اشکى که براى ما ریخته مى ‏شود که ثواب آن با خداست. منبع: الکسیر العبادات فى اسرار الشهادات ص 99

روایت 6:حضرت زهرا علیها السلام فرمودند: هرگاه گریه کنندگان بر حسینم داخل بهشت شوند، من هم داخل بهشت می‌شوم. منبع : «اشک حسینی سرمایه شیعه» به نقل از البکا ص 86

روایت 7:امام صادق علیه السلام فرمودند: گریه کننده جدَّم از جاى خود برنمى‏ خیزد، مگر اینکه مانند روزى که از مادر متولد شده از گناهان پاک است.
منبع : کتاب الکسیر العبادات

روایت 8:امام صادق علیه السلام فرمودند: جدِّ ما حسین علیه السلام هنگامى که به گریه کنندگان خود نگاه مى‏ کند٬ براى آنان استغفار مى‏ کند و از جدّ و پدر و مادر و برادر خویش مى‏ خواهد که آنها هم براى گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزاى او استغفار کنند.
منبع: الکسیر العبادات فی اسرار الشهادات

روایت 9:امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به علقمه فرمودند: هر کس این زیارت را بخواند (از دور یا نزدیک) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند، من ضامن او مى‏ شوم نزد خدا که ثواب هزار حج، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند. منبع : الکسیر العبادات فى اسرار الشهادات ص 91

التماس دعا.

ویرایش شده در 6 سال قبل
جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1652 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


0

ماه محرم، که یکی از ماه های حرام است، برای اهل بیت (ع) _ به خاطر ظلم و ستمی که بر امام حسین (ع) و یاران و خانواده اش گذشته است، ماه غم و اندوه است.

بنابراین شیعیان به پاس احترام به اهل بیت، خصوصا امام زمان (عج) و تسلی بخشیدن به قلب محزون آنان، به برگزاری عزاداری ها می پردازند.

البته از آن جا که این خاندان کرم، زیر منت کسی نمی مانند، در دنیا و آخرت پاداش عزاداران را تمام و کمال ادا می کنند.

چه بسیار است نذوراتی که با دیدن معجزاتی از اهل بیت (ع) ادا می شود. از شفا گرفتن بیماران لاعلاج گرفته تا ادای قرض قرض داران، و هر مشکل لاینحل دیگری.

هرآنچه که از کرم بیان شد، منحصر به امام حسین ع نمی شود. بلکه ۱۴ معصوم همگی کشتی نجات بشر هستند. اما بنابر روایات کشتی امام حسین ع چیزی دیگر است. که هر کسی بدان تمسک جوید، یعنی در راه امام حسین ع گام بردارد و بنده ی خدا باشد، قطعا رستگاری دنیا و آخرت شامل حالش خواهد شد.

از جمله اعمالی که انسان را در این ماه به خدا نزدیک تر می سازد، عبارتند از:

۱. خواندن نماز طلب خیر سالانه: معمولا شب اول محرم خوانده می شود. ۲ رکعت است که در هر رکعت یک حمد و ده توحید و ده آیت الکرسی خوانده می شود. این نماز، شیطان را روسیاه می کند و موجب می شود تا سال نمازگزار به خیر به پایان برسد. (شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان)

۲.غسل اول ماه: خوب است پس از غسل، ۲۰ مشت آب بر سر بریزید.

۳.ذکر یا کاشف الکرب عن وجه الحسین ع اکشف کربی بحق الحسین ع: این ذکر دهه ی اول محرم ، ده مرتبه جهت حاجت خوانده می شود. که حضرت عباس را به امام حسین ع قسم می دهیم.

۴.روزه: در همه روز این ماه خوب است. اما این عمل در عاشورا مکروه است.

۵.قرائت زیارت عاشورا: خوب است هر روز خوانده شود، که موجب نجات از عذاب قبر می گردد. و شفاعت امام حسین ع را دربردارد. و اگر بتوانیم سلام بر حسین و لعن را ۱۰۰ مرتبه بخوانیم، در قضای حاجات مهم، بسیار موثر است. ثواب این عمل به قدری زیاد است که مردگان حسرت ترک این عمل را می خورند.

۶.پوشیدن لباس عزا توام با وضو برای امام حسین ع: بنابر روایات، بسیاری از علما با نذر سیاه پوشی محرم، به حاجات مهم خود رسیده اند.

۷.همراه داشتن دستمال گریه بر امام حسین ع برای شب اول قبر

۸.نوکری در دستگاه سیدالشهدا ع : حتی به اندازه ی برداشتن یک سنجاق از زمین. که در شب اول قبر و در قیامت، حضرت زهرا جبران می کند.

۹.نوشیدن کمتر آب و خوردن کمتر غذا به احترام این ماه و سیدالشهدا

۱۰.نماز اول وقت: امام حسین ع برای همین امر به شهادت رسید.

۱۱.احترام به عزاداران امام حسین ع

۱۲.گوش ندادن به موسیقی

۱۳.حفظ حجاب

۱۴.سعی در کمتر خندیدن و ترک گناه: زیرا اکنون صاحب الزمان عزادار است و ما نباید قلب ایشان را بیشتر به درد آوریم.

۱۵.شرکت در روضه ها و تکیه ها و گریه بر مظلومیت اباعبدالله: در فضیلت های این عمل روایاتی نقل شده است:

الف) آیت الله قاضی: روضه ی اباعبدالله نه تنها در محرم، موجب گشایش امور است.

ب) آیت الله بهجت: گریه بر سیدالشهدا ع از نماز شب بالاتر است.

ج) علامه طباطبایی: برای رسیدن به عرفان کامل، دو راه و مکان بیشتر وجود ندارد: یا در حرم اباعبدالله یا در مجلس روضه ی اباعبدالله.

د) آیت الله حائری: روضه خوانی و گریه بر سیدالشهدا عمل مستحبی است که هزار واجب در آن است.

و) دولابی: محبت و عزاداری برای امام حسین ع انسان را زود به مقصد می رساند.

نکته) اگرچه تمسک به اهل بیت و امام حسین ع موجب رستگاری دنیا و آخرت است، مایه ی شفاعت و نجات از عذاب قبر و آتش جهنم نیز است، اما حساب حق الناس جداست که نباید از آن غافل ماند.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری