جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

تفاوت افعال گذرا و ناگذر چیست؟


1
3
12739

سلام وقتتان بخیر و خوشی

من یک سوال داشتم در حد دروس دبیرستانی. راستیتش یک نامه ای رو من برای یک جای سطح بالایی نوشته بودم و ارسال کرده بودم. در پاسخش که تحویل گرفتم یک اشاره ای کرده بودن به بنده که بد نیست اگه برم افعال گذرا و ناگذرا رو یه مطالعه ای روشون داشته باشم. منم راستیتش از دوران دبیرستان چیز زیادی یادم نمونده و یه خرده سرچ زدم و به این نتیجه رسیدم که افعالی که نهاد دارن گذرا میشن و خلاصه خیلی الان برام شفاف نیست که دقیقا چه افعالی هستن.

و از اون مهمتر تفاوتشون چیه چون به من گفته بودن که برم تفاوتشون رو مطالعه کنم. امکانش هست لطف کنید یک توضیح کوتاه در مورد این نوع افعال گذرا و ناگذر بدید؟ و تفاوتشون رو با مثال بگید؟ ممنون میشم و اینکه آیا در مجموع نوع دیگری از افعال هم وجود داره مثلا نه گذرا و نه ناگذر .... ممنون

علمی ادبیات
سوال شده در سعید مرادی
1933 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

3 جواب

1

افعال ناگذر

ببینید به طور کلی، فعلی که به نهاد احتیاج دارد را فعل ناگذر می گوییم. به عنوان مثال:

وحید رفت | رضا خرید | او پرید

همونطور که در جملات کوتاه فوق میبینید، افعال «رفت»، «خرید» و «پرید» همراه با نهاد (به ترتیب «وحید»، «رضا» و «او») آمده اند. پس همانطور که گفته شد، افعال فوق، ناگذر هستند.

افعال گذرا

افعال گذرا سه حالت هستند:

  1. گذرا به مفعول (مثال: وحید موبال من را آورد)
  2. گذرا به مسند (وحید بی حال است)
  3. گذرا به متمم (ما با دشمن می جنگیم)

گذرا به مفعول

به طور کلی در افعال گذرا به مفعول، مفعول معمولاً همراه را می آید. ولی بعضی اوقات هم مفعول بدون «را» می آید.

مثال: علی کتاب خرید.

در جمله بالا هم کتاب مفعول است ولی همراه «را» به کار نرفته است ولی اگر آن «را» حذف کنیم این سئوال پیش می آید که: علی چه چیزی را خرید؟ پس یکی دیگر از راههای نشان دادن مفعول این است که از فعل چه چیزی را و یا چه کسی را بپرسیم.

مثال: پدرم پرنده آورد. پدرم چه چیزی را آورد؟ جوابش می شود: پرنده را.

پس «پرنده» مفعول است و فعل آورد گذرا به مفعول است.

گذرا به مسند

در واقع در فعل گذرا به مسند ما با افعال اسنادی سروکار داریم. یعنی افعال اسنادی گذرا به مسند هستند. افعال اسنادی شامل:

  • است
  • بود
  • شد
  • گشت
  • گردید

این افعال صفت یا حالتی را به نهاد نسبت می دهند که به آن صفت و حالت مسند می گویند.

مثال: هوا گرم است.

در جمله بالا «هوا» نهاد است؛ «گرم» مسند است و «است» فعل اسنادی است. «گرما» صفت یا حالتی است که با کمک فعل اسنادی به «هوا» نسبت داده ایم.

نکته: در جمله ای که فعل اسنادی به کار می رود، نهاد انجام دهنده ی کاری نیست. فقط صفت و حالتی را می پذیرد.

گذرا به متمم

در ابتدا این نکته را یادآور می شوم که: کلماتی که بعد از حرف اضافه می آیند متمم نام دارند. پرکاربردترین حروف اضافه عبارتند از:

  • از
  • به
  • با
  • در
  • تا
  • برای

در فعل گذرا به متمم ما با افعالی سروکار داریم که وقتی آن ها را به صورت مصدر به کار می بریم، حرف اضافه ی خاصی را می طلبند.

مثال: ترسیدن از | یاددادن به | مصاحبه کردن با | جنگیدن با | نازیدن به

پس اگر به جمله ای رسیدم مثل: «او به پدرش می نازد»، فعل «می‌نازد» گذرا به متمم است و به کلمه ی «پدرش» که نقش متمم را دارد نیازمند است و اگر متمم را حذف کنیم مفهوم فعل ناقص می شود.

نکته: متمم گفته شده، متمم اجباری است و با متمم قیدی که مثل قید قابل حذف است و فعل به آن نیاز ندارد فرق می کند.

مثال (برای متمم فعلی یا اجباری) : او از دروغ می پرهیزد .

حال اگر از واژه «دروغ» را حذف کنیم ، جمله ناقص می شود و مشخص نیست که او از چه می پرهیزد . در برابر این متمم ، یک نوع متمم دیگر نیز وجود دارد که ظاهراً شبیه به متمم اجباری است ، امّا در معنی اختیاری است . یعنی فعل جمله به آن نیاز ندارد و وجودش اختیاری است که آن را متمم قیدی می‌گوییم. متمم های قیدی از نوع قید‌های نشانه دار هستند، یعنی با شباهتی که به متمم فعلی دارند، قابل شاسایی هستند.

مثال (برای متمم اختیاری): علی از خانه برای خرید به بازار رفته است.

در این جمله فوق، متمم وجود دارد که هر سه قابل حذف هستند. به جمله ی زیر دقت کنید:

علی به تیم فوتبال پیوست.

اگر این متمم را حذف کنیم ، جمله ناقص می شود.

حال به جمله ی زیر دقت کنید:

علی رفت. این جمله به متمم نیاز ندارد و کامل است. چرا ؟ زیرا می توان برای فعل رفت متمم هایی با حروف اضافه ی گوناگون آورد. یعنی میتوان گفت:

  • به کجا رفت؟
  • با چه کسی رفت؟
  • برای چه رفت؟

نکته: هرگاه بتوان برای فعلی متمم با حروف اضافه ی متعدد و مختلف آورد ، آن فعل نیازی به آن متمم ندارد و آن متمم قیدی نام دارد .

متمم هایی که فعلی هستند، یعنی فعل در آن جمله ها یک حرف اضافه ی اختصاصی دارد .

مثال: نازیدن (نازیدن به) او به ثروتش می نازد .

او به دین اسلام گروید . (گرویدن به)

او با حریف در آویخت. ( درآویختن به )

این راز در سینه نمی گنجد. (گنجیدن در) مثلاً نمی توان گفت که، این راز با سینه نمی گنجد - به سینه نمی گنجد - برای سینه نمی گنجد. بقیه ی مثال ها هم با همین معیار قابل بررسی هستند .


نحوه تبدیل افعال ناگذر به گذرا چگونه است؟

این موضوعیست که به کررات در متون درسی و تست های کنکوری با آن مواجه هستیم. نکته ای که مهم هست این است که برای تبدیل افعال ناگذر به گذرا، منظور (اغلب) «گذرا به مفعول» است. همچنین این امر برای برخی از افعال در زبان فارسی وجود دارد، یعنی برخی از افعال ناگذر هستند که معادل گذرای آن ها نیز وجود دارد. به عنوان مثال:

  • ناگذر: وحید افتاد.
  • گذرا: حسن علی را انداخت.

پس معادل گذرای فعل ناگذر «افتادن»، «انداختن» است. روشی که خیلی رایج است در زبان فارسی برای گذرا کردن افعال ناگذر، این است که بن مضارع فعل مورد نظر را به دست آوریم و «اند» يا «انيد» به آن اضافه کنیم. به عنوان مثال:

  • پرید => پراند
  • بارید => باراند
  • ترسید => ترساند
ویرایش شده در 5 سال قبل
جواب داده شده در سعید غلامی
860 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


4

درود بر شما شبتون لبریز مهر و آرامش

به فعلهایی که نیاز به مفعول ، متمم یا مسند دارند فعل گذرا یا متعدی و به فعلهایی که فارغ از موارد بالا معناشون با نهاد کامل میشه عنوان فعلهای ناگذرا یا لازم اطلاق میشه

مثلا پروین آمد نیاز به هیچ واژه ای برای تکمیل معنای جمله نداره و این فعل ناگذرا یا لازمه

ولی مثلا وقتی میگوییم علی یاد داد اولین سوالی که جرقه زده میشه اینه...چه چیزی؟ این یعنی مفعول و بدون مفعول جمله انگار ناقصه پس این فعل متعدیه

متعدی بر سه نوعه ـ گذرا به مفعول و متمم ـ گذرا به مفعول و مسند ـ و گذرا به متمم و مسند

احتمالا در نامه شما به جایگاه افعال متعدی و لازم توجه لازم اعمال نشده و شما در جایی که بعنوان مثال به مفعول نیاز بوده علی رغم آوردن مفعول از فعل ناگذرا استفاده کردین یا عکس این هم صادقه...

مانا باشید

جواب داده شده در فریبا دادخواه
226 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


0

بیاموز گذرا است یا ناگذر

جواب داده شده در Leila Ezzati
1 امتیاز


بیاموز گذرا است یا ناگذر ــ Leila Ezzati در 4 سال قبل

لطفا سوال خود را در قالب یک سوال جدید مطرح کنید. ــ سجاد شفی زاده در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری