عبارت برجستهبنابر ابراز تجارب معلمان برتر سراسر کشور ، از روش های متعددی ، طبق شرایط و ظرفیت کلاس، می توان استفاده کرد.
از جمله:
۱. هُب بازی:
در این بازی، هر کدام از دانش آموزان شرکت کننده، به ترتیب اعداد را می شمارند و به جای مضارب ۵ کلمه ی هُب را بیان می کنند . کسی که مکث کند یا فراموش کند از بازی خارج می شود و آخرین بازمانده ، برنده ی بازی است .
در پایه هفتم: به جای کلمه ی هُب : ضمیر ، اسم اشاره ، فعل ماضی ، مونث ، مذکر ، جمع مکسر ..... گفته شود.
در پایه هشتم: فعل مضارع ، اسم های استفهام ، مشاغل .... می تواند به جای هُب بیان شود .
در پایه نهم: شخص های فعل امر ، نفی ، نهی ، ترکیب وصفی ، اضافی .... به جای هب،ذکر شود .
۲. بازی با کلمات:
در این بازی، همزمان همه دانش آموزان می توانند شرکت کنند.
روی تابلو خط تیره های منقطع را می کشیم ، و بعد از دانش آموزان می خواهیم که حرف پیشنهاد کنند ، اگر حروف پیشنهادی درست باشد ، بالای خط تیره و اگر نادرست باشند ، زیر خط می نویسیم .
مثلاً: کلمه مورد نظر « صیدلیّة» است ، پس بالطبع حرف الف زیر خط قرار می گیرد و حرف ی بالا خط ....
به این ترتیب برای کلمه صیدلیه تا ۱۲ حرف می تواند پیشنهاد شود و همه اعضا کلاس می توانند کلمه ی صحیح را حداکثر یک بار حدس بزنند.
برای حدس جواب ، هر کسی یک بار می تواند کلمه بگوید و درصورت غلط بودن از مسابقه کنار می رود .
۳. هرچه بیشتر، بهتر:
در این بازی، سه حرف اصلی یک ریشه را به دانش آموزان شرکت کننده می دهیم و یک دقیقه هم زمان می دهیم .
هر کسی بیشترین تعداد کلمه معتبر را از آن ریشه بتواند بنویسد، او برنده است .
مثلاً از ریشه ( ح د ث) می توانند، این واژگان را بسازند؛
حدیث ، حادثه ، احداث ، حوادث ، حدوث ، محدثه ، حدث ، حادث ، یحدث ....
۴. اول ، آخر:
در این بازی چهار دانش آموز داوطلب داریم ، که به پایین کلاس دعوت می شوند .
معلم یک کلمه را به عنوان شروع بیان می کند ، نفر اول بایست کلمهای بگوید که اولین حرفش ، آخرین حرف کلمه باشد .نفر سوم هم همینطور و نفر چهارم ... و دور می چرخد تا یکی کلمه تکراری بگوید و یا زیادی مکث کند. که او بازنده است و از بازی خارج می شود. نفر باقی مانده، برنده است.
مثلاً: درس 👈سَفرة👈 تشکر 👈راکبین 👈نزول 👈 لیل 👈 لا 👈 اسرة.....
۵. دوز:
در بازی دوز ، دو شرکت کننده لازم داریم ، هر کدام یک فعل را انتخاب می کنند ،
مثلا نفر اول ماضی ، نفر دوم مضارع ، و بازی شروع می شود .
به نوبت هر کدام یک فعل را در ضلع ها قطر ها و یا مرکز مربع می گذارند ، نفر بعدی سعی می کنند با فعل خودش راه دوز شدن کلماتِ حریف را ببندد .
هرکس زودتر دوز کند، برنده است.
۶. بده بغلی:
این بازی ۶ نفره است ، و مخصوص پایه نهم .
معلم ، یک فعل ماضی را می گوید.
نفر اول ، آن فعل ماضی را تغییر می دهد به ماضی منفی.
نفر دوم، آن فعل ماضی را به مضارع تغییر می دهد.
نفر سوم، آن را مضارع منفی می کند.
و به همین ترتیب، دانش آموزان بعدی، آن فعل ماضی را به امر، نهی، مستقبل و ماضی استمراری تبدیل می کنند.
کسی که نتواند به درستی فعل را تغییر دهد، بازنده است.
۷. ده سوالی:
در این بازی ، بازیکن المعجم یکی از دروس را به عنوان منبع در نظر می گیرد و به بقیه بازیکنان اعلام می کند .
سپس یک واژه را انتخاب می کند ، حال دانش آموزان دیگر سعی می کنند به نوبت و با سوال به جواب برسند .
۸.در گوشی:
این بازی اختصاص به روز تدریس دارد ، معلم بعد از تدریس یک یا دو واژه ی سخت از درس جدید را انتخاب می کند و به شکل درگوشی به بازیکن اول می گوید ، نفر اول هم درگوشی به نفر دوم ، و به همین ترتیب نفر سوم .
نفر سوم بعد از شنیدن کلمه ، آن را بلند برای همه می گوید .
۹. کارت بازی:
در ابتدا با کاغذ یا مقوا ۲۴ کارت بازی دایره یا مستطیلی تهیه می کنیم : 🅰 🅱 🆎 🅾
و روی هر کارت یک کلمه می نویسیم.
به هر شرکت کننده یک کارت می دهیم و بقیه کارت ها برعکس روی زمین قرار می گیرد ، و بازی شروع می شود .
اولین کارت روی زمین برگردانده می شود ، و هر کسی که زودتر بتواند بین کارت خودش و کارت روی زمین ارتباط و هماهنگی برقرار کند و آن ها را جفت کند ، می تواند کارت را بردارد .
۱۰. پانتومیم یا نقاشی :
دانش آموز شرکت کننده که یک نفر است، یک واژه از المعجم فلان درس انتخاب میکند. و به سایر دانش آموزان کلاس می گوید که واژه ی انتخاب شده ، از کدام درس است.
سپس سعی می کند آن واژه را با پانتومیم یا نقاشی ، به بچه ها بفهمانند.
هرکس سریعتر واژه را درست حدس بزند، برنده است.
& دبیر باید برای برندگان در هر بازی، امتیاز مثبتی قرار دهد تا رغبت و شور و هیجان بازی، بیشتر شود و به تبع، میران یادگیری افزون گردد.