حسینعلی منتظری
licenseمعنی کلمه حسینعلی منتظری
معنی واژه حسینعلی منتظری
اطلاعات بیشتر واژه | |||
---|---|---|---|
انگلیسی | hossein ali montazeri | ||
تشریح نگارشی | تشریح نگارش (هوش مصنوعی) برای نگارش صحیح و رعایت قواعد فارسی و نگارشی در مورد کلمه "حسینعلی منتظری"، لازم است به چند نکته توجه کنید:
به طور کلی، نگارش صحیح این نام به صورت زیر است: حسینعلی منتظری | ||
واژه | حسینعلی منتظری | ||
معادل ابجد | 1838 | ||
تعداد حروف | 13 | ||
منبع | واژهنامه آزاد | ||
نمایش تصویر | معنی حسینعلی منتظری | ||
پخش صوت |
حسینعلی منتظری (۱۳۰۱ در نجفآباد - ۲۹ آذر ۱۳۸۸ در قم) مرجع تقلید شیعه، از رهبران انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، رییس مجلس خبرگان قانون اساسی و قائممقام رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، روحالله خمینی بود.
منتظری از شاگردان برجسته روحالله خمینی و نماینده تامالاختیار وی در ایران بود. او به دلیل مخالفت با حکومت پهلوی سالها در زندان به سر برد. وی پس از پیروزی انقلاب به ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی رسید و اصل ولایت فقیه به پیشنهاد او وارد قانون اساسی ایران شد. منتظری که در سال ۱۳۶۴ از سوی مجلس خبرگان رهبری به قائممقامی ولی فقیه انتخاب شده بود در فروردین ۱۳۶۸ از مقام خود استعفا داد. اختلاف اصلی وی با خمینی بر سر مسائل حقوق بشری بهویژه کشتار زندانیان سیاسی در شهریور ۱۳۶۷ بود. وی در دو دهه پایانی عمر خود به انتقاد از سیاستهای دولت ادامه داد و پس از انتقادی شدید از شاگرد سابقش سید علی خامنهای در سال ۱۳۷۶ شش سال را در حبس خانگی بسر برد، مطالب درباره او در کتابهای درسی حذف شد، نام خیابانهایی که به نام او بود عوض شد و در رسانههای دولتی «شیخ سادهلوح» نامیده شد.
منتظری که از مدافعان حکومت دینی و از مهمترین شارحان نظریهٔ ولایت فقیه بود در عین حال از جدیترین منتقدان حکومت ایران بهشمار میرفت. مهمترین اعتراضات او شامل وضعیت زندانیان، رابطهٔ پنهانی با آمریکا، ادامهٔ جنگ با عراق پس از آزادی خرمشهر، استقراض خارجی، رعایت حقوق بشر و دخالت حکومت در حوزههای علمیه میشد.
منتظری که یکی از مورد احترامترین شخصیتهای مذهبی شیعه و از نظر بسیاری اعلم فقهای ایران بود، در ماههای پایانی عمر خود با صدور فتاوایی علیه برخورد حکومت با معترضان به انتخابات ریاستجمهوری ۱۳۸۸ به رهبر معنوی جنبش سبز بدل شد. مراسم تشییع جنازهٔ او با حضور صدها هزار نفر برگزار شد، و مراسم ختم وی نیز به اجبار لغو شد.
محتویات
* ۱ زندگی شخصی
* ۲ تثبیت مرجعیت روح الله خمینی و بازداشت در سال ۱۳۴۲
* ۳ بازداشتها در جریان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
o ۳.۱ بازداشت به همراه فرزند در عید نوروز سال ۱۳۴۵
o ۳.۲ بازداشت در سال ۱۳۴۶
o ۳.۳ تبعید به مسجد سلیمان در سال ۱۳۴۶
o ۳.۴ بازداشت در سال ۱۳۴۷
o ۳.۵ تبعید دوباره به نجفآباد در سال ۱۳۴۹
o ۳.۶ تبعید به شهر کویری طبس در سال ۱۳۵۲
o ۳.۷ تبعید به خلخال در سال ۱۳۵۳
o ۳.۸ سقز آخرین تبعیدگاه
o ۳.۹ بازداشت از تبعیدگاه سقز و انتقال به زندان اوین در سال ۱۳۵۴
* ۴ پس از انقلاب اسلامی
o ۴.۱ تدوین قانون اساسی
o ۴.۲ مقام «قائممقامی» روحالله خمینی
+ ۴.۲.۱ انتصاب
+ ۴.۲.۲ برکناری
o ۴.۳ مطرح شدن مسألهٔ استقراض خارجی
o ۴.۴ سخنرانی سال ۱۳۷۱
o ۴.۵ مطرح شدن دوباره مسألهٔ مرجعیت حسینعلی منتظری در سال ۱۳۷۳
o ۴.۶ سخنرانی آبان سال ۱۳۷۶ و حصر
o ۴.۷ واکنش به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران
* ۵ مرگ
o ۵.۱ مراسم تشییع پیکر و رخدادهای آن
o ۵.۲ مراسم چهلمین روز درگذشت
o ۵.۳ حمله به دفتر
o ۵.۴ سالگرد
* ۶ آثار
* ۷ برخی فتواها و مواضع مهم
* ۸ جستارهای وابسته
* ۹ پانویس
* ۱۰ پیوند به بیرون
زندگی شخصی
او در سال ۱۳۰۱ خورشیدی (۱۹۲۲ میلادی) در نجفآباد، استان اصفهان در خانوادهای کشاورز به دنیا آمد.
پدرش حاج علی کشاورز سادهای بود که در کنار کار روزانهاش با کتاب و کتابخانه دمساز، و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود. منتظری از هفت سالگی آموختن را با ادبیات فارسی و سپس صرف و نحو عربی آغاز کرد، و در سن ۱۲ سالگی به حوزه علمیه اصفهان وارد شده و در سن ۱۹ سالگی اصفهان را برای ادامهٔ تحصیل ترک کرد و به قم وارد شد.
تثبیت مرجعیت روح الله خمینی و بازداشت در سال ۱۳۴۲
به همراه آقایان فلسفی، صهری و ابوطالب مصطفائی در نجف آباد سال ۱۳۴۰
پس از رحلت سید حسین طباطبایی بروجردی (در سال ۱۳۴۰ خورشیدی) نظر بسیاری از بزرگان و اساتید حوزهٔ علمیه متوجه چند نفر از علما از جمله سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد صادق روحانی، محمدکاظم شریعتمداری، شهابالدین مرعشی نجفی و روح الله خمینی گردید. از جمله منتظری و مطهری قائل به اعلمیت خمینی بوده و زعامت وی را به صلاح اسلام و مسلمین تشخیص داد.منبع
بازداشتها در جریان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی
بازداشت به همراه فرزند در عید نوروز سال ۱۳۴۵
در عید نوروز سال ۱۳۴۵ به دنبال دستگیری محمد منتظری به دلیل پخش اعلامیه در حرم حضرت معصومه ساواک بی درنگ به سراغ منتظری رفته و مجدداً وی را بازداشت نمود و بالاخره اعتراض علما و روحانیون حوزهٔ علمیه موجب شد تا او پس از هفت ماه از زندان آزاد گردد.
بازداشت در سال ۱۳۴۶
حسین علی منتظری چند ماه پس از آزادی از زندان جهت توسعهبخشی و تداوم جریان مبارزه ضرورتاً به طور مخفیانه برای زیارت عتبات در عراق و ملاقات با روح الله خمینی راهی عراق شد، اما حکومت که از این سفر مطلع شده بود هنگام بازگشت از عراق او را در منطقهٔ مرزی دستگیر و روانهٔ زندان کرد، که پس از تحمل حدود پنج ماه زندان آزاد گردید.
تبعید به مسجد سلیمان در سال ۱۳۴۶
ساواک در خارج از زندان نیز همیشه او را تحت نظر داشته و در زمان برگزاری جشنهای تاجگذاری به عنوان راهکاری جدید تصمیم به تبعید وی به مسجد سلیمان گرفت، که این تبعید سه ماه به طول انجامید. پس از آن در مسجد سلیمان به منتظری ابلاغ کردند که نباید به قم برود، ولی او به قم مراجعت نمود و با وجود ممانعت شدید ساواک عدهٔ زیادی از علما، اساتید و طلاب حوزهٔ علمیه با او دیدار کردند؛ تا اینکه از ناحیهٔ ساواک او را به نجفآباد منتقل نموده و در آنجا تحت مراقبت شدید قرار دادند.
بازداشت در سال ۱۳۴۷
هنوز چند ماهی از پایان تبعید به مسجد سلیمان و انتقال به نجفآباد نگذشته بود که به دلیل ادامهٔ فعالیتهای سیاسی حسینعلی منتظری - بویژه در خطبههای نماز جمعه که او آن را در نجفآباد پایهگذاری کرده بود - ساواک مجددا او را دستگیر و پس از محاکمه به سه سال زندان و در دادگاه تجدید نظر به یک سال ونیم زندان محکوم کرد و به زندان قصر انتقال داد.
تبعید دوباره به نجفآباد در سال ۱۳۴۹
منتظری پس از سپری کردن دوران محکومیت، در اردیبهشت ۱۳۴۹ آزاد و راهی قم گردید؛ ولی حکومت مایل به حضور او در میان طلاب و علمای حوزهٔ علمیهٔ قم نبود و دوباره وی را به زادگاه خود تبعید نمود. او در نجفآباد به فعالیتهای خود ادامه داده و در ضمن ایراد خطبههای نماز جمعه و سخنرانیهای خود از حکومت شاهنشاهی انتقاد مینمود. هجوم جمعیت در روزهای جمعه از شهرهای دور و نزدیک به نجفآباد به اندازهای بود که این شهر به عنوان دومین پایگاه انقلاب بعد از قم درآمده بود و گزارش ساواک اصفهان در مورد آن چنین بود: «نماز جمعهٔ منتظری یک پایگاه سیاسی برای مبارزه با رژیم است.» مدت تبعید به نجفآباد مجموعاً حدود سه سال به طول انجامید.
تبعید به شهر کویری طبس در سال ۱۳۵۲
حسینعلی منتظری در کنار یاسر عرفات
بار دیگر رژیم حضور حسین علی منتظری در زادگاه خود را تحمل نکرد و او را به سه سال تبعید در طبس محکوم نمود. حضور او در طبس باعث اجتماع مبارزین گردید. طبق گفتهٔ مقامات امنیتی شهر طبس، در طول اقامت منتظری علاوه بر مردم شهر، نزدیک به پنجاه هزار نفر از مردم شهرهای دیگر ایران برای دیدار با او وارد طبس شدند؛ که همین رقم بزرگ دیدارکننده موجب نگرانی ساواک و انتقال او از طبس پس از گذشت یک سال گردید. از جمله اقدامات مهم منتظری در طبس، نامهٔ سرگشاده به علما و مردم ایران در مورد اتحاد علیه «امپریالیسم و صهیونیسم» (آمریکا و اسرائیل) بود، که خشم رژیم را برانگیخت و طبق اسناد به جای مانده از ساواک عدهٔ زیادی - از جمله رهبر کنونی جمهوری اسلامی آیتالله علی خامنهای - به جرم توزیع این اعلامیه دستگیر و یا تحت تعقیب قرار گرفتند.
تبعید به خلخال در سال ۱۳۵۳
در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری (سال ۱۳۵۴)
تسلیم ناپذیری منتظری و پافشاری وی در فعالیتهای سیاسی چنان شد که در اواسط سال ۱۳۵۳ رژیم به تبعید مجدد وی تصمیم گرفت و او را از طبس به خلخال تبعید نمود. از آنجا که زبان مردم آن سامان آذربایجانی بود نفوذ منتظری در آغاز سرعت چندانی نیافت، اما اختلاف زبان نیز منجر به سکوت و سکون وی نشد، و بالاخره یکی از امام جماعتهای آن شهر مسجد خود را در اختیار او قرار داد. این مسجد نوساز که توسط هیأت امنا اداره میشد، مکان مناسبی جهت بسط و گسترش اندیشههای اسلامگرائی گردید. منتظری نماز در آن مسجد را آغاز کرد و همچون سایر تبعیدگاههای خویش در بین نماز تفسیر قرآن میگفت. به تدریج تعداد نمازگزاران بیشتر و فضای مسجد برای تبلیغ نهضت اسلامی آمادهتر میشد. مأموران رژیم از بیباکی غیرمنتظرهٔ تبعیدی به نگرانی افتاده و از راههای مختلف در جهت تضعیف منتظری کوشیدند و در نهایت پس از گذشت حدود چهار ماه او را به تبعیدگاه سقز منتقل نمودند.
سقز آخرین تبعیدگاه
در تبعیدگاه سقز - با وجود زمستانی بسیار سخت و حداقل امکانات شهری - منتظری آخرین دوران تبعید خویش را گذراند. با وجود دوری از شاگردان و دوستان و اختلاف با مردم بومی منطقه از نظر مذهب و زبان، ساواک از دیدار مردم با وی دچار نگرانی شده و از مرکز خواستار تصمیمگیری در این زمینه شد؛ از طرف دیگر در ارتباط با برگزاری مراسم سالگرد پانزده خرداد در مدرسهٔ فیضیهٔ قم که دهها نفر از دوستان و شاگردان او دستگیر شده و ساواک به ارتباط دستگیرشدگان با منتظری پی برده بود، تصمیم به بازداشت و انتقال او به تهران گرفت.
بازداشت از تبعیدگاه سقز و انتقال به زندان اوین در سال ۱۳۵۴
در تیرماه ۱۳۵۴ منتظری را از تبعیدگاه سقز روانهٔ زندان نمودند. ابتدا او را به بازداشتگاه کمیتهٔ مشترک تهران بردند و فردای آن روز روانهٔ زندان اوین کردند. در اوین مدت شش ماه را در سلول انفرادی گذراند. در این بازداشتگاهها با فشارهای روحی و جسمی روبرو گردید. در زیر همین فشارها و شکنجهها بود که شکنجهگر «ازغندی» به او گفته بود: «علت این که تو را از حوزه دور نگه میداریم و از این طرف به آن طرف میفرستیم این است که یک خمینی دیگر به وجود نیاید».
در کاخ ورسای پاریس به همراه آقایان ابراهیم امینی و محمدعلی هادی دی ماه ۱۳۵۷
پس از شش ماه بلاتکلیفی در زندان اوین بالاخره در یک دادگاه نظامی به اتهام کمک به جنبش اسلامی و خانوادهٔ زندانیان سیاسی و اقدام برای تشکیل حکومت اسلامی، به ده سال زندان محکوم گردید؛ اما در زندان نیز همراه رهبرانی همچون آیتالله طالقانی به فعالیتهای جنبش اسلامی و سیاسی ادامه داد. با اینکه در زندان از بیماریهای مختلف رنج میبرد، خارج بحث «خمس» و متن «اسفار» و کتاب طهارت را برای زندانیان تدریس نمود و شخصیتهای اسلامی زندانی همچون آیتالله طالقانی و آیتالله مهدوی کنی در مجالس بحث او حاضر میشدند.
منتظری در زندان اوین نیز نماز جمعه را اقامه نمود و بسیاری از زندانیان سیاسی مسلمان از جمله آقایان طالقانی، مهدی کروبی، مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی، لاهوتی و دیگران در نماز جمعه حاضر میشدند؛ هرچند ساواک پس از مدتی مانع اقامهٔ آن شد.
سرانجام با اوجگیری مبارزات و عقبنشینیهای پی درپی حکومت پهلوی، منتظری پس از گذراندن حدود سه سال ونیم از دوران محکومیت به همراه آیتالله طالقانی در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد و مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفت.
منتظری در دیدار با آیتالله سید محمدکاظم شریعتمداری
در پیامی که خمینی خطاب به منتظری به مناسبت آزادی وی صادر کرد اینچنین آمده: «هیچ از دستگاه جبار جنایتکار تعجب نیست که مثل جنابعالی شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سالها از آزادی، ابتداییترین حقوق بشر محروم، و با شکنجههای قرونوسطایی با او و سایر علمای مذهب و رجال آزادیخواه رفتار کند. خیانتکاران به کشور و ملت از سایهٔ مثل شما رجال عدالتخواه میترسند. باید رجال دین و سیاست در بند باشند تا برای اجانب و بستگان آنان هرچه بیشتر راه چپاول بیت المال و ذخائر کشور باز باشد.»
میزان مقبولیت و محوریت منتظری در مبارزه و انقلاب تا آنجا بود که خمینی در زمان تبعید، او را به عنوان نمایندهٔ تام الاختیار خویش در ایران منصوب کرد و در نامهای از وی خواست که بر جریانات بیت او در قم اشراف داشته باشد؛ و دربارهٔ او با تعابیری همچون «فقیه عالیقدر»، «مجاهد بزرگوار»، «حاصل عمر من»، «ذخیرهٔ انقلاب» و «برج بلند اسلام» یاد میکرد و حیثیت او را «واجب المراعات» دانسته و پس از پیروزی انقلاب بسیاری از مسائل فقهی و سیاسی مربوط به قوهٔ قضائیه و وزارتخانهها را به او ارجاع میداد. در پائیز سال ۱۳۵۷ زمانی که روحالله خمینی در نوفل لوشاتو در پاریس به سر میبرد، حسینعلی منتظری به پاریس سفر کرد و در خصوص جنبش انقلاب و شکلگیری حکومت اسلامی در ایران با خمینی مشورت نموده و دستورها و نظرات رهبر انقلاب را دریافت کرد.
پس از انقلاب اسلامی
تدوین قانون اساسی
یکی از کشیشهای آمریکایی در نماز جمعه تهران در حال دست دادن با آیتالله منتظری دی ماه ۱۳۵۸
منتظری ریاست خبرگان قانون اساسی را به عهده داشت و در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را ایفا کرد. وی از عوامل کلیدی در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی به شمار میرود. او هم چنین از اعضای شورای انقلاب بود.
مقام «قائممقامی» روحالله خمینی
انتصاب
از بعد از پیروزی انقلاب، مسئله انتخاب وی به عنوان جانشین آیتالله خمینی به عنوان ولی فقیه آینده ایران مطرح گردید.
در سال ۱۳۶۴ مجلس خبرگان رهبری با نظر به ادامهٔ رهبریت پس از فوت سید روحالله خمینی و با در نظر داشتن اقبال عمومی مردم به سمت حسینعلی منتظری تصمیم گرفت حسینعلی منتظری را به عنوان قائممقام روحالله خمینی معرفی و اعلام کند.منبع
وی در طول دوران قائم مقامی رهبری از سوی مخالفان گربه نره لقب داده شده بود. وی سالها بعد گفت از این امر مطلع بوده ولیکن از آن احساس ناراحتی نمیکردهاست.مرده
برکناری
پس از بازداشت مهدی هاشمی، وی که مهدی هاشمی را بیگناه میدانست به نشانهٔ اعتراض درسهای خود را تعطیل کرد. مهدی هاشمی که در افشای ماجرای مک فارلین نقش مهمی داشت به دلیل یک سری اتهامات مجرم شناخته شده و در سال ۱۳۶۶ اعدام شد. تلاشهای منتظری برای نجات او، که برادر داماد او بود، بیثمر ماند. از سوی دیگر مخالفان سیاسی منتظری که توان تحمل انتقادات و برخوردهای او را نداشتند این موضوع -که گویا از قبل نیز رویش برنامه ریزی کرده بودند- را بهانه قرار داده و در پی حذف کامل منتظری از صحنههای سیاسی و اجتماعی انقلاب برآمدند.
پس از بروز اختلافات و نیز به دلیل اعتراض آگاهانه و عامدانهٔ منتظری به اعدام زندانیان سیاسی (تابستان ۱۳۶۷) منتظری به خمینی نوشت: «شما پس از این وکیل من نمیباشید.» منتظری نیز با نوشتن نامهای خطاب به خمینی نسبت به اعدامهای گسترده و شکنجههای جنسی در زندانهای ایران اعتراض کرد. منتظری در قسمتهایی از این نامه میگوید:
« آیا میدانید که جنایاتی در زندانهای جمهوری اسلامی بنام اسلام در حال وقوعند که شبیه آن در رژیم منحوس شاه هرگز دیده نشد؟ آیا میدانید که تعداد زیادی از زندانیها تحت شکنجه توسط بازجویانشان کشته شده اند؟ آیا میدانید که در زندان (شهر) مشهد, حدود ۲۵ دختر بخاطر آنچه بر آنها رفته بود. مجبور به درآوردن تخمدان یا رحم شدند؟ آیا میدانید که در برخی زندانهای جمهوری اسلامی دختران جوان به زور مورد تجاوز قرار میگیرند. »
این برنامه با جوسازی نزد خمینی علیه منتظری شروع گردید، و پس از دو سال ادامه این روند با ارسال نامهای از بیت رهبر در تاریخ ۱۳۶۸/۱/۶ به منتظری وارد مرحلهٔ تازهای شد، و سپس جواب او در جهت واگذاری رهبری به انتخاب مجلس خبرگان به وسیلهٔ نامهای در تاریخ ۱۳۶۸/۱/۷ و نهایتاً اعلام برکناری منتظری از قائممقامی رهبری (تحت عنوان استعفای او) توسط رسانههای جمعی همزمان با نامهٔ خمینی در تاریخ ۱۳۶۸/۱/۸ منتشر شد. خمینی در نامه عزل منتظری نوشت:
« از آنجا که روشن شدهاست که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام رااز دست دادهاید. شما در اکثر نامهها و صحبتها و موضعگیریهایتان نشان دادید که معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که میگفتید دیکته شده منافقین بود که من فایدهای برای جواب به آنها نمیدیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند ومی بینید که چه خدمت ارزندهای به استکبار کردهاید. »
با آقایان صادق قطب زاده، هاشم صباغیان، ابراهیم یزدی، محمد توسلی و... بهشت زهرای تهران مراسم یادبود آیتالله طالقانی شهریور ماه ۱۳۵۸
به دنبال این مسأله بلافاصله ادامهٔ اقدامات به شکل تخریب دیوار و حصار اطراف بیت، محو و حذف نام و عکسهای منتظری از کتب درسی، ادارات دولتی و معابر عمومی، تغییر نام خیابانها و اماکنی که به نام منتظری نامگذاری شده بود و جمعآوری رساله و تألیفات او و مزاحمت نسبت به بسیاری از شاگردان و علاقهمندان او ادامه یافت. علاوه بر فعالیتهای فیزیکی فوق، تخریب شخصیت منتظری نیز با نوشتن «رنجنامه» توسط احمد خمینی و «خاطرات سیاسی» توسط ری شهری، مقالات توهینآمیز در روزنامهها، سخنرانیها و بیانیههای اهانتآمیز از طریق رادیو و تلویزیون و در مجالس و خطبههای نماز جمعه به طور مکرر صورت میگرفت؛ همه این موارد در حالی صورت میگرفت که وی مجال دفاع از خود را نداشت و هیچ نشریهای مقالهای از وی نمینوشت.
مطرح شدن مسألهٔ استقراض خارجی
در اواخر سال ۱۳۶۸ با مطرح شدن مسألهٔ استقراض خارجی، منتظری در سخنرانی اعتراضی این مطلب را عنوان کرد که «استقراض خارجی به ضرر مملکت است و به استقلال سیاسی و اجتماعی ما لطمه میزند». این انتقاد موجب شد که عدهای به سوی بیت او هجوم آورند و پس از دادن شعارهای توهینآمیز و کندن تابلوی دفتر وی محل را ترک کنند.
سخنرانی سال ۱۳۷۱
در ۲۱ بهمن ۱۳۷۱ در سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اعتراض به جو ارعاب و خفقانی که برای برخی از نیروهای انقلابی پیش آورده و عدهای _از جمله فرمانده داوود کریمی_ را دستگیر و زندانی نموده بودند، منتظری در دفاع از آنان اظهاراتی را در حدود یک ربع ساعت گفت. دو روز بعد عدهای در برابر بیت تجمع کرده و با سنگپرانی و شعار ایجاد اغتشاش نمودند، و سپس صبح روز بعد به محل درس حمله کرده و عدهای از شاگردان او را مضروب و دستگیر کردند، و شب هنگام در ساعت ده شب حدود هزار نفر نیروی نظامی با قطع برق و تلفنها و با محاصرهٔ کامل منطقه با کندن دربها به وسیلهٔ جرثقیل و شکستن شیشهها به دفتر و حسینیهٔ وی حمله کرده و پس از این تهاجم آرشیو دفتر و اموال زیادی را به غارت بردند.
مطرح شدن دوباره مسألهٔ مرجعیت حسینعلی منتظری در سال ۱۳۷۳
در سال ۱۳۷۳ پس از درگذشت آیتالله اراکی بار دیگر مسألهٔ مرجعیت آیتالله منتظری توسط عدهای از علمای حوزه عنوان گردید؛ پس از سخنرانی تند سیدعلی خامنهای که در آن سخنرانی آیتالله منتظری را منفور و خائن نام برده بود، حملهٔ گروههای فشار به بیت آیتالله منتظری صورت گرفت، و فردای آن روز مورخه سوم دی ماه ۱۳۷۳ یورش مجدد به محل درس و شکستن تریبون و لوازم حسینیه و تهدید شاگردان انجام شد.
سخنرانی آبان سال ۱۳۷۶ و حصر
در روز ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ - به دلیل احساس خطر در رابطه با مسألهٔ مرجعیت شیعه و حکومتی شدن مرجعیت و دخالت ارگانهای دولتی در آن - او در طی سخنرانی راجع به استقلال کامل قوای سهگانه، مسئول بودن کلیهٔ افراد در برابر قانون و رد فراقانونی بودن رهبری و تأکید بر محدود بودن قدرت آن طبق قانون اساسی، آزادی عمل در انتخاب مرجعیت شیعه، و آزادی تشکلهای حزبی و گروهی مطالبی را بیان کرد. این بار مخالفین با قدرتنمایی و اعزام نیروهایی از سپاه، اطلاعات و بسیج شهرستانهای مختلف ضمن حمله به حسینیه و تخریب و اشغال آن، به منزل مسکونی و دفتر منتظری نیز یورش برده و با شکستن اثاثیه و پاره کردن اوراق و غارت مدارک خسارت زیادی وارد کردند. در حمله به منزل و محل سکونت وی، تعدادی از مسئولین سپاه پاسداران اصرار داشتند منتظری را به بهانهٔ حفظ جان به مکان نامعلومی انتقال دهند که با مخالفت وی روبرو شدند. در نوشتهای که پس از درگذشت او توسط فرزندش سعید انتشار یافت از قول آقای موسوی اردبیلی نقل شده است که
در آن روز قصد داشتند که آقای منتظری را بکشند و من با تهران تماس گرفتم و تهدید کردم که اگر بر این امر اصرار داشته باشید بدانید که آقای منتظری تنها نیست؛ و در نهایت از این تصمیم منصرف شدند.
حسینیه پس از چند روز که محل استقرار و مانور دادن اشغالگران بود، در حالی که به شکل مخروبهای درآمده و هنوز هم به همان صورت باقی است به حکم دادگاه ویژهٔ روحانیت پلمب گردید؛ و پس از چند روز در یورشی مجدد و باز بنا به حکم دادگاه ویژه روحانیت -در زمان دادستانی آقای ری شهری- دربهای ورودی به منزل منتظری مسدود و جوش داده شد و تنها درب ورودی به قسمت داخلی منزل او را باز گذاشتند که این درب نیز به وسیلهٔ قراردادن کیوسک و گماردن نیروهای سپاه پاسداران در جلوی آن به طور شبانهروزی کنترل میشد و بیش از پنج سال ایشان جز با فرزندان و خواهر و برادران و نوههای خویش با شخص دیگری اجازهٔ ملاقات نداشت.
منتظری در تابستان ۱۳۷۹ وبگاه اینترنتی خود را تأسیس کرد و اولین مرجع تقلید شیعه بود که نظرات و فتاوای خود را از طریق اینترنت به اطلاع پیروانش رساند. تأسیس پایگاه اینترنتی منتظری شگفتی زیادی را در جامعه برانگیخت چرا که او چندین سال در حبس خانگی بهسر میبرد. تمامی آثار منتظری بر روی این پایگاه اینترنتی قرار گرفته بود. او بگفته نزدیکانش مثل یک آدم امروزی خبرهای سایتهای مختلف را دنبال میکرد و در مورد مطالب سایتش صحبت میکرد. پس از مرگ منتظری واحد سایبری سپاه پاسداران این سایت را برای مدتی بطور کامل مسدود کرد.
کیوسک حصر در تاریکی شب پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۱ برداشته شد که از حضور خبرنگاران و تصویربرداران جلوگیری شد. گرچه وی پس از چندی از تداوم مزاحمتها و شنود از سوی سپاه شکوه کرد.
واکنش به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران
حسینعلی منتظری در واکنش حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) از مسئولان خواست نسبت به «اشتباهات انجام شده در رویدادهای اخیر»، از مردم عذرخواهی کنند و گفت: «اینکه عدهای نسبت به حکومت خودی بوده و بتوانند دست به هر جنایتی بزنند، به خوابگاه دانشجویان حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و از طبقه بالا به پایین پرتاب کنند، قتلهای زنجیرهای را انجام دهند و فرهیختگان این ملت را وحشیانه ترور کنند و از مجازات مصون باشند، با هیچ دین و آئینی سازگار نیست.»
پس از سخنرانی آیتالله خامنهای در نماز جمعه تهران در ۲۹ خرداد ماه ۸۸، تظاهرات و اعتراضات خیابانی مردم به نتیجه انتخابات همچنان ادامه داشت. در پی کشته و زخمی شدن برخی از مردم در روزهای پایانی خرداد ماه ۸۸ آیتالله منتظری بیانیهای صادر کرد، وی در بیانیه خود نوشت: «با حمایت قاطع خود از حرکتهای غیر خشونت بار ملت مسلمان برای دفاع از حقوق حقهٔ خود در چارچوب قانون متقن اساسی جمهوری اسلامی که جمهوریت را رکن اصلی نظام میداند، هرگونه اقدامی که منجر بهضرر غیر قابل جبران به جمهوریت نظام گردد را جایز نمیدانم. هر یک از برادران و خواهران دینی ما موظف است ملت را در دستیابی به حقوق حقهٔ خود یاری دهد. بر این اساس، هرگونه مقاومت در این راستا، بهخصوص ضرب و شتم و کشتار ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام مبنی بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام میکنم.»
مهدی کروبی نیز با نگارش نامهای به حسینعلی منتظری از حمایتهای ایشان از خویش در حوادث پس از انتخابات تقدیر کرد. در این نامه آمدهاست: «از اینکه بهخاطر برخی حوادث و تعرضات پیش آمده بعد از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری برای اینجانب از این حقیر تفقد نمودید و طی نامهها و بیاناتی اظهار تأسف فرمودید لازم دانستم بدین وسیله تشکر و قدردانی خود را اعلام دارم.»
منتظری در این دوران رهبر معنوی جنبش سبز ایران و نیز مرجع سبز نامیده شد.
مرگ
پیکر بیجان حسینعلی منتظری،۳۰ آذر ۱۳۸۸، قم
نوشتار اصلی: درگذشت حسینعلی منتظری
حسینعلی منتظری ساعت ۱ بامداد روز یکشنبه ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ درگذشت. ناصر منتظری یکی از نوادگان منتظری در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که وی در خواب فوت کردهاست. بهگفتهٔ یکی از فرزندانش او به مرگ طبیعی مردهاست. سیدعلی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی در روز درگذشت منتظری، پیام تسلیتی بهمناسبت فوت وی صادر کرد.
مراسم تشییع پیکر و رخدادهای آن
حسینیهٔ شهدا پس از مرگ منتظری بهطور کامل بسته شد.
این مراسم با حضور صدها هزار نفر از مردم که از سراسر ایران به قم آمده بودند آمده بودند برگزار شد. برآوردهای اولیه حکایت از حضور صدها هزار نفر در این آیین را داشت؛ هر چند که برخی آن را میلیونی نامیدند.
بعد از دفن منتظری جمعیت در خیابانهای اطراف به ویژه خیابان ارم مشغول راهپیمایی و سردادن شعارهای تند سیاسی شد. مردم شعار میدادند «تسلیت کینهای نمیخوایم، نمیخوایم»، «منتظری نستوه راهت ادامه دارد، حتی اگر دیکتاتور بر ما گلوله بارد»، «منتظری مظلوم، آزادیت مبارک»، «منتظری نمرده، این دولته که مرده»، «دیکتاتور دیکتاتور، منتظری راهش ادامه دارد»، «موسوی کروبی تسلیت تسلیت».
نیروهای «امنیتی و انتظامی» پس از پایان مراسم تشییع پیکر منتظری «با مردم درگیر» شدند. ساعتی پس از دفن، «گروههای از بسیجیان وطلاب» با شعارهایی درحمایت از رهبری و علیه معترضین به سمت بیت منتظری حرکت کردند. از سوی دیگر معترضین و و هواداران منتظری متقابلا شعارهایی دادند. در این میان طرفین «اقدام به پرتاب اشیا به سوی یکدیگر» کرده که با دخالت پلیس به قصد جدا کردن، دو طرف آرام شده و به شعارهای خود ادامه دادند.
فرزند منتظری از جمعیت حاضر «موکدا خواست تا آرامش را حفظ» کنند این شعارها در ساعت ۱۱:۱۵ پیش از ظهر رو به آرامی رفت. البته ماجرا به همین جا ختم نشد. بعد از نماز مغرب طلاب و انقلابیون با حمله به مسجد اعظم حرم حضرت فاطمه معصومه از برگزاری مراسم ختم منتظری جلوگیری کردند. این افراد ساعتی بعد با یورش به سمت بیت و دفتر ایشان و همچنین آیتالله یوسف صانعی (دیگر مرجع تقلید طرفدار جنبش سبز در قم)، با سنگپرانی اقدام به شکستن شیشههای بیت آیتالله منتظری و آیتالله صانعی کردند.
مراسم چهلمین روز درگذشت
آرامگاه آیتالله منتظری در حرم فاطمه معصومه
در آستانهٔ چهلمین روز درگذشت آیتالله منتظری، بیت آن مرحوم در تاریخ ۴ بهمن با انتشار اطلاعیهای از برگزاری مراسم چهلم منتظری در روز ۹ بهمن در بیت آن مرحوم خبر داد. همچنین در روز پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸، بازار شهر نجف آباد به نشانهٔ احترام به آیتالله منتظری تعطیل شد. در روز جمعه ۹ بهمن مراسم چهلم با حضور گستردهٔ مردم در قم تحت تدابیر امنیتی برگزار شد که در آن جمعی از علمای سرشناس، روحانیون مشهور و فعالان سیاسی نیز حضور داشتند، طی این مراسم بیش از ۴۰ نفر بازداشت شدند.
حمله به دفتر
در تاریخ ۲۳ خرداد ۸۹ عدهای افراد ناشناس در قم به دفتر حسینعلی منتظری و یوسف صانعی دیگر مرجع تقلید منتقد حمله کردند و اموال این دفترها را تخریب کردند. احمد منتظری رئیس دفتر منتظری در بیانیهایاین حمله را در حضور نیروی انتظامی و با آگاهی آنان ولی بدون جلوگیری از حمله کنندگان دانسته و گفتهاست فردای آن روز با حکم دادگاه ویژهٔ روحانیت دفتر منتظری پلمب شد. سایت این دفتر نیز فیلتر شدهاست.
سالگرد
در آستانه سالگرد درگذشت، خانواده او طی مصاحبه و همچنین با صدور اعلامیه اعلام کردند که مراسم بزرگداشت برگزار نخواهد شد. دلیل این امر فقدان امنیت برای شرکت کنندگان و نداشتن مکان مناسب اعلام شد.
آثار
* نهایة الاصول (تقریر درس اصول آیتالله بروجردی)
* البدرالزاهر فی صلاة الجمعة و المسافر (تقریر درس فقه آیتالله بروجردی)
* دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة در چهار جلد. این کتاب توسط برخی شاگردان او به فارسی ترجمه شده و ترجمه فارسی آن با نام «مبانی فقهی حکومت اسلامی»منتشر گردیدهاست، و دو جلد آن هم به اردو ترجمه و چاپ شده است؛ همچنین خلاصه این اثر تحت عنوان «نظام الحکم فی الاسلام» در یک جلد به چاپ رسیدهاست.
* کتاب الزکوة در چهار جلد
* کتاب الخمس و الانفال
* کتاب الحدود
* دراسات فی المکاسب المحرمة در سه جلد
* التعلیقة علی العروة الوثقی
* مباحث فقهی الصلوة، الغصب، الاجارة و الوصیة (تقریر درسهای آیتالله بروجردی)
* مباحث استصحاب، تعادل و تراجیح (تقریر درسهای آیتالله خمینی)
* درسهایی از نهج البلاغه در ده جلد که شش جلد آن تاکنون چاپ شده
* درسهایی از اصول کافی
* مناظره مسلمان و بهایی
* شرح خطبه فاطمه زهرا(س) به زبان فارسی و اردو
* از آغاز تا انجام (در گفتگوی دو دانشجو) به زبان فارسی و عربی
* رساله توضیح المسائل به زبانهای فارسی و عربی و اردو
* رساله استفتائات در دو جلد
* استفتائات مسائل ضمان
* رساله حقوق
* احکام پزشکی
* معارف و احکام نوجوان
* معارف و احکام بانوان
* احکام و مناسک حج
* اسلام، دین فطرت
* کتاب خاطرات در دو جلد
* کتاب دیدگاهها در دو جلد
* کتاب خاطرات
* کتاب واقعیتها و قضاوتها
* مجموعه سخنرانیها، پیامها، مصاحبهها، خطبههای نمازجمعه تهران و قم، که تاکنون ده جلد آن منتشر شدهاست.
* مجموعه عظیمی از سخنرانیها که در دیدار با مردم و به مناسبتهای مختلف ایراد شدهاست.
برخی فتواها و مواضع مهم
* پس از عزل از قائم مقامی رهبری در نامهای به آیتالله خمینی:
«
آیا میدانید در زندانهای جمهوری اسلامی به نام اسلام جنایاتی شده که هرگز نظیر آن در رژیم منحوس نشدهاست؟ آیا میدانید از بس دزدی و اختلاس مخصوصاً با لباس پاسدار و کمیته زیاد شده مردم احساس امنیت جانی نمیکنند؟ آیا میدانید در جمهوری اسلامی بر خلاف آنچه در فقه خواندیم نه جان مسلمان محترم است نه مال او و افراد شورای عالی قضایی از ترس یکدیگر و یا ترس از تلفنهای مقامات و یا جوسازیهای غلط بر این همه خلاف شرعیها به وسیلهٔ سکوت صحّه میگذارند؟ آیا میدانید در داخل زندانها جنایت میشود و شورای عالی قضایی که وظیفه دارد، یا نمیداند و یا جرأت اقدام ندارد؟
»
* جواز مصافحه (دست دادن) با زنان غیر مسلمان و زنان مسلمان نامحرمی که عدم مصافحه را بیاحترامی به خود میدانند.
* وی در پاسخ به استفتایی گفت که بهائیان را دارای حقوق شهروندی همچون سایرین در ایران میداند.
* در پی اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعتراضات گسترده به آن، آقای منتظری مسئولی را که از «عدالت، امانتداری یا برخوردای از رأی اکثریّت» ساقط شده باشد، فاقد مشروعیت دانسته و نوشتهاست: «اگر چنین مسئولی به زور یا فریب و تقلّب بر آن منصب بماند مردم باید عدم مشروعیّت و مقبولیّت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... و انتخاب مفیدترین و کم هزینهترین راه ممکن ابراز داشته و بخواهند». بر این اساس، آقای منتظری ابراز چنین خواستهای را وظیفهای همگانی دانستهاست که کسی نمیتواند به بهانهای از آن شانه خالی کند. در ادامه منتظری «ترس از مخلوق» را شرک به خداوند دانستهاست. همچنین وی گفتهاست «متولّی امور جامعه» که «با احکام شرع، موازین عقل و میثاقهای ملّی» عمداً مخالفت کند جائر و ولایتش جائرانه است.
* به فتوای منتظری آمر و متصدّی و مباشر اعترافات و مصاحبههای ساختگی تلویزیونی - با زور و شکنجه و تهدید - گناهکار و مجرمند و شرعاً و قانوناً مستحقّ تعزیر خواهند بود.
* او در آستانهٔ سیامین سالگرد اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام گفت اشغال سفارت آمریکا کار درستی نبودهاست.
جستارهای وابسته
* ماه سلطان ربانی
* درگذشت و تشییع حسینعلی منتظری
* نامه ۲۹۳ نفر
پانویس
1. ↑ تشییع جنازه همسر آیتالله منتظری «در فضایی امنیتی»، بیبیسی فارسی
2. ↑ خدمت - گذری بر زندگینامه مرحوم منتظری
3. ↑ Irans dissident Grand Ayatollah Montazeri dies بیبیسی انگلیسی
4. ↑ Profile: Irans dissident ayatollah بیبیسی انگلیسی
5. ↑ Cleric Wields Religion to Challenge Iran’s Theocracy نیویورک تایمز، ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹
6. ↑ «دفتر حسینعلی منتظری». بازبینیشده در 17 مهر ۸۸.
7. ↑ %5Chtml%5C0219.htm «دفتر حسینعلی منتظری». بازبینیشده در 17 مهر ۸۸.
8. ↑ نمایش عضو مجلس تدوین : حسینعلی منتظری نجف آبادی
9. ↑ By JOHN KIFNER. «Montazeri, Partner of Khomeini, Emerging as Heir to His Position; Strong Line Echoes Khomeinis Montazeri, a Partner of Khomeini, Is Emerging as His Likely Successor Theological School Backs Him» (انگلیسی). وبگاه نیویرک تایمز. ۲۳ مارس ۱۹۸۰. 1. بازبینیشده در ۲۸ مارس ۲۰۱۰.
10. ↑ مصاحبه با بی بی سی
11. ↑ بازگشت گربه نره! سیامک مهر
12. ↑
13. ↑ خاطرات ناطق نوری
14. ↑ اجتهاد و مرجعیت پس از آیتالله منتظری
15. ↑ نامه آیت الله منتظری به آیت الله خمینی تاییدی بر تجاوز به دخترهای باکره در زندانها | هفت تیرهفت تیر
16. ↑ درباره حسینعلی منتظری (مازیار رادمنش) وبگاه روزآنلاین، دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸
17. ↑ آیتالله منتظری از مشروعیتبخشی به نظام تا سلب مشروعیت از ولایت مطلقه
18. ↑ صحیفه نور
19. ↑ آیتالله منتظری از مشروعیتبخشی به نظام تا سلب مشروعیت از ولایت مطلقه
20. ↑ نگاهی دیگر: 30 سال جنگ قدرت در ایران- بخش دوم
21. ↑ سایت دفتر آیت الله العظمی منتظری-"انتقاد از خود"، صص. ۵-۱۴۴
22. ↑ منتظری از عزل تا پس از غائله 23 آبان
23. ↑ Genevieve Abdo, “Aging Ayatollah Could Rewrite Irans Future, ” The. Washington Post, 10 February 2003
24. ↑ خداحافظ آقا سید مرتضی ابطحی، تورجان
25. ↑ Iran: Reformists Establish Headquarters For Organizing Ayatollah Montazeris Services Radio Zamaneh, 24 December 2009
26. ↑ (تصاویر)
27. ↑ «منتظری: رفع حصر من کامل نشدهاست». عصر نو، ۱۱ اسفند ۱۳۸۱.
28. ↑ رادیو زمانه. «منتظری: از مردم عذرخواهی کنید». رادیو زمانه - ۴ تیر ۱۳۸۸. بازبینیشده در ۴ تیر ۱۳۸۸.
29. ↑ «پیام منتظری پیرامون نتایج انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن». سایت رسمی منتظری.
30. ↑ اعتماد ملی
31. ↑ بی بی سی
32. ↑ حضور کروبی بر پیکر مرجع سبز ایران آیتالله منتظری
33. ↑ آیتالله منتظری درگذشت؛ مراسم تشییع: 9 صبح دوشنبه
34. ↑ BBC فارسی - ایران - آیتالله منتظری درگذشت
35. ↑ «حسینعلی منتظری درگذشت» (فارسی). وبگاه رسمی رادیو زمانه. بازبینیشده در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹.
36. ↑ «Irans dissident Grand Ayatollah Montazeri dies» (انگلیسی). وبگاه خبر گزاری BBC. بازبینیشده در ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹.
37. ↑ «پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت منتظری». فرارو، 29 آذر88. بازبینیشده در 29 آذر88.
38. ↑ «پیکر منتظری به خاک سپرده شد» (فارسی). کلمه. بازبینیشده در ۳۰ آذر ۱۳۸۸.
39. ↑ «درگیری محدود بعد از مراسم و مداخله پلیس برای برقراری آرامش» (فارسی). عصرایران. بازبینیشده در ۳۰ آذر ۱۳۸۸.
40. ↑ ۴۰٫۰ ۴۰٫۱ «گزارش تشییع و تدفین منتظری+عکس» (فارسی). آینده. بازبینیشده در ۳۰ آذر ۱۳۸۸.
41. ↑ «تشییع با شکوه رهبر معنوی جنبش سبز» (فارسی). جرس. بازبینیشده در ۳۰ آذر ۱۳۸۸.
42. ↑ «درگیری میان مردم و نیروهای لباس شخصی در برابر بیت منتظری» (فارسی). جرس. بازبینیشده در ۳۰ آذر ۱۳۸۸.
43. ↑ و دویچه وله - حمله به دفتر آیتالله صانعی
44. ↑ «اطلاعیه بیت آیتالله العظمی منتظری درباره برگزاری مراسم چهلم» (فارسی). وبگاه کلمه. بازبینیشده در ۹ بهمن ۱۳۸۸.
45. ↑ «بازار نجف آباد تعطیل شد» (فارسی). جرس. بازبینیشده در ۹ بهمن ۱۳۸۸.
46. ↑ «چهلمین روز درگذشت رهبر معنوی جنبش سبز در سایه چکمه پوشان امنیتی» (فارسی). جرس، ۱۰ بهمن ۱۳۸۸. بازبینیشده در ۱۰ بهمن ۱۳۸۸.
47. ↑ «بازداشت بیش از 40 نفر در مراسم اربعین آیتالله» (فارسی). جرس، ۱۰ بهمن ۱۳۸۸. بازبینیشده در ۱۰ بهمن ۱۳۸۸.
48. ↑ حمله به دفاتر آیت الله صانعی و منتظری در قم
49. ↑ تهاجم نیروهای لباس شخصی به دفتر آیت الله العظمی منتظری، و پلمب دفتر
50. ↑ «مراسم سالگرد آیت الله منتظری برگزار نمیشود» (فارسی). BBC. بازبینیشده در 13 آذر 1389.
51. ↑ «عدم برگزاری مراسم سالگرد آیتالله منتظری» (فارسی). دویچه وله. بازبینیشده در 13 آذر 1389.
52. ↑ درس هائی از نهج البلاغه
53. ↑ رو، خبرگزاری فارس
54. ↑ مقالهای تحقیقی از دکتر محسن کدیور با نام «مصافحه با اجنبیه» (تحلیل یک فتوای جدید) وبگاه منتظری، ۱۳۸۲/۹/۱۸
55. ↑ BBCPersian.com | ایران | منتظری و بهائیان: مخالفت سرسخت و حقوق شهروندی
56. ↑ منتظری: بهائیان ایران از حقوق شهروندی برخوردار میباشند (رادیو فردا، ۴خرداد۱۳۸۷)
57. ↑ BBC فارسی - ایران - منتظری: ولایت کسی که با شرع و عقل و میثاقهای ملی مخالفت کند جائرانه است
58. ↑
59. ↑
60. ↑ «اشغال سفارت آمریکا کار درستی نبود» (فارسی). وبگاه رادیو زمانه. بازبینیشده در ۴ نوامبر ۲۰۰۹.
61. ↑ «منتظری: اشغال سفارت آمریکا اشتباه بود» (فارسی). وبگاه رسمی بیبیسی. بازبینیشده در ۴ نوامبر ۲۰۰۹.
پیوند به بیرون
* سایت دفتر آیتالله منتظری
* سایت دفتر آیتالله منتظری
* سایت اطلاع رسانی دفتر آیتالله منتظری
* صفحهٔ فیس بوک هواداران آیتالله منتظری
* مصاحبه با بی بی سی
* ویدئوی مصاحبه رادیو زمانه با آیتالله منتظری
* نامه سید احمد خمینی به آیتالله منتظری
* گاهشمار زندگی آیتالله منتظری
ن • ب • و
جنبش سبز ایران
انگیزه و اهداف
اعتراض به نتایج اعلامشده انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران و درخواست ابطال آن
رویدادهای مهم
پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران • احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران • نافرمانیهای مدنی در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ • حمله به کوی دانشگاه تهران (۲۵ خرداد ۱۳۸۸) • حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان
چهرههای شاخص
میرحسین موسوی • مهدی کروبی • محمد خاتمی • زهرا رهنورد • فاطمه کروبی
تشکیلات
راه سبز امید • شورای هماهنگی راه سبز امید
رسانههای مورد استفاده جنبش
وبگاه کلمه • جنبش راه سبز • فیسبوک • توئیتر • روزنامه کلمه سبز • روزنامه اعتماد ملی • سحام نیوز • تلوزیون رسا
حامیان سرشناس (دائم یا مقطعی)
حسینعلی منتظری • یوسف صانعی • سید علیمحمد دستغیب • علی اکبر هاشمی رفسنجانی • سید حسن خمینی • فائزه هاشمی رفسنجانی • عفت مرعشی • جمیله کدیور • مصطفی تاجزاده • عطاءالله مهاجرانی • علیرضا حسینی بهشتی • زهرا اشراقی • سید علیرضا بهشتی شیرازی • سعید حجاریان • بهزاد نبوی • محمدرضا خاتمی • محسن کدیور • عبدالکریم سروش • اردشیر امیرارجمند • مجتبی واحدی • محسن سازگارا • عزتالله سحابی • نهضت آزادی ایران • مجمع روحانیون مبارز • حزب اعتماد ملی
hossein ali montazeri
برای نگارش صحیح و رعایت قواعد فارسی و نگارشی در مورد کلمه "حسینعلی منتظری"، لازم است به چند نکته توجه کنید:
-
نوشتن صحیح نام: "حسینعلی" یک نام ترکیبی است که به صورت یک کلمه نوشته میشود. در زبان فارسی، نامهای ترکیبی معمولاً بدون فاصله بین اجزای آنها نوشته میشوند.
-
استفاده از حرف بزرگ: در نگارش نامها، حروف اول هر جزء با حرف بزرگ شروع میشود. بنابراین "حسینعلی منتظری" صحیح است.
-
فاصله بین نام و نامخانوادگی: بین نام و نام خانوادگی ("منتظری") باید یک فاصله وجود داشته باشد.
- نکات نگارشی: در صورتی که بخواهید این نام را در متنهای رسمی، مقالهها، یا آثار علمی استفاده کنید، بهتر است مواردی مانند تأکید بر احترام به شخصیت فرد و همچنین بیطرفی را مدنظر قرار دهید.
به طور کلی، نگارش صحیح این نام به صورت زیر است: حسینعلی منتظری