جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

آیا انتقادات سیاسی غیبت است؟

0
0
775

من بعضی وقتها حرفی بی اختیار در مورد کسی می زنم بعد به شک می افتم که این غیبت است ویا نه و آیا اگر از دولت در حوضه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی انتقاد می کنیم این غیبت است؟

اگر تعریف غیبت را خوب بدانید دیگر شک نخواهید کرد،این تعریف را ملاحظه کنید: غیبت در اصطلاح به این معنا است که شخص از عیب برادر دینی اش مطلع شود. در حالی که آن فرد از بیان عیب ناراحت می‌شود، آن را برای دیگری بازگو کند، خواه عیب و نقص در بدن شخص باشد مثل این که بگویی فلانی کور یا کوتاه یا بلند است، یا در صفات و اقوال و اخلاق شخص باشد، مثل این که بگویی بد اخلاق یا ریاکار است و .... غیبت به معنای بدگویی کردن پشت سر دیگران و عیب را آشکار کردن است. غیبت حرام و از گناهان کبیره است.
از روایات بر می‌آید که غیبت سه رکن دارد:
۱ـ سخنی را در پشت سر کسی بگوید؛
۲- باید ذکر عیوب پنهان باشد؛
۳- اگر غیبت شونده آن را بشنود، ناراحت شود. (۱)
در نتیجه از تعریف استفاده می شود که غیبت در مورد عیب شخص است نه حسن و خوبی او، پس اگر مواردی که بیان نمودید عیب محسوب شود و شنونده از عیب آن شخص اطلاعی نداشته باشد غیبت است وگرنه ایرادی ندارد.
البته اگر در مقام مذمت و سرزنش آن شخص بوده گناه عیبجویی موءمن است و اگر در مقام حل مشکل و راهنمایی و کمک به آن شخص بوده نه گناه عیبجویی و نه گناه غیبت ،هیچکدام محسوب نمیشود. نقد سیاسی در صورتی که آن مطلب واقعا رخ داده باشد(یعنی دروغ نباشد که تهمت می شود) و به صورت کلی بیان شود ایراد ندارد،یعنی چون از جزئیات مسائل خبر نداریم بصورت کلی نقد کنیم و بگوییم در فلان صورت این نقد وارد است.
موفق باشید.

پی‌نوشت‌ها:
۱. مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، مدرسه امام علی بن ابیطالب، قم، ۱۳۸۲ش، ج۳، ص۱۰۸  

(برگرفته از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی)

احکام

500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی