جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×

آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شورای اسلامی بخش


0
0
276
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده هیات وزیران
تاریخ تصویب1378/01/11
شناسه8A57FA15-4B67-4EA9-B152-118602A5A8E1
وضعیتمنسوخ نشده
شماره دوره78

‌آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شورای اسلامی بخش 1378.01.11 - .1761ت 21068 هـ - 1378.01.24 - 124 &‌وزارت کشور &‌احزاب، جمعیتها(‌سیاسی مذهبی صنفی) ـ استخدام کشوری ـ بودجه ـ وزارتخانه‌ها ـ سازمانهای مستقل ـ شوراهای مردمی ـ معاملات و اموال دولتی ـ وام و‌کمک بلاعوض ‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1378.1.11 بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (94) قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی‌کشور و انتخاب شهر داران مصوب 1375.3.1 آیین نامه اجرایی تشکیلات انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی بخش را به شرح زیر‌تصویب نمود:
‌آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شورای اسلامی بخش ‌ماده 1 - در این آیین نامه جهت رعایت اختصار به جای عبارت قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران‌مصب 1375.3.1 عبارت قانون شوراهای اسلامی کشور و به جای عناوین شورای اسلامی بخش و حوزه انتخابیه شورای اسلامی بخش به ترتیب از‌کلمه‌های شورا و بخش استفاده می‌شود.
‌ماده 2 - اعضای شورا، موظفند ظرف یک هفته پس از انتخاب از سوی اعضای شورای اسلامی روستای متبوع خود در تاریخی که بخشدار به طور‌کتبی اعلام می‌نماید به ریاست مسن‌ترین عضو و با حضور حداقل دو سوم از نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی روستایی و بخشدار تشکیل جلسه‌دهند و از بین خود هیأت رییسه شورا را انتخاب نمایند.
‌ماده 3 - سمت اعضا در شورا عبارت از رییس، نایب رییس و حداقل یک منشی می‌باشد که برای مدت دو سال از سوی اعضا انتخاب می‌شوند.
‌ماده 4 - سلب عضویت هر عضو شورای اسلامی بخش از شورای اسلامی روستای ذی ربط، باعث سلب عضویت او از شورای اسلامی بخش نیز‌خواهد شد.
‌ماده 5 - فرد یا افرادی که از عضویت شورا خارج می‌شوند موظفند حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از قطعیت یافتن خروج از شورا کارت عضویت‌خود را تحویل بخشداری ذی ربط نمایند و رسید دریافت دارند.
‌ماده 6 - مهر شورا، حداکثر ظرف یک هفته پس از شروع به کار رسمی شورا، توسط بخشدار، تحویل رییس شورا خواهد شد .
‌ماده 7 - اعضای شورا حق تفویض اختیارات خود به سایرین اعم از عضو و غیر عضو را ندارند .
‌ماده 8 - رییس شورا مانند سایر اعضا دارای یک حق رای می‌باشد و وظایف او عبارت از مسئولیت امور اداری و مالی شورا، تنظیم بودجه تعیین زمان‌و اداره جلسات عادی، فوق العاده شورا و در صورت لزوم دعوت از اعضا جهت شرکت در جلسات، تقسیم کار بین اعضا برای پیگیری مصوبات دفاع از‌حقوق و منافع شورا در مقابل غیر و اقامه دعوی در خواست گزارش کار از اعضا، امضاء و مهر کردن اسناد و مکاتبات شورا ایجاد هماهنگی با شوراهای‌اسلامی روستایی حوزه بخش و ارتباط بین شورا با دهداری بخشداری و سایر دستگاههای اجرایی می‌باشد.
‌تبصره - در صورت عدم حضور رییس شورا، وظایف او را نایب رییس شورا انجام می‌دهد.
‌ماده 9 - وظایف منشی یا منشیان شورا عبارت از تهیه و تدوین صورت جلسات، تهیه متن نامه‌ها، ثبت و شماره گذاری آنها، تهیه گزارش عملکرد شورا‌حفظ و نگهداری دفاتر و صورت جلسات در محل شورا، انجام امور خزانه داری شورا از قبلی مسئولیت حسابداری، همکاری با رییس شورا، در تنظیم‌بودجه و اصلاح یا متمم آن، تنظیم صورتهای مالی شورا، ثبت و ضبط صورت کلیه اموال و داراییهای شورا، حسابرسی اولیه از فعالیتهای مالی شورا از‌قبیل در آمدها، هزینه‌ها و موجودی در پایان هر سال مالی بر طبق فرمهای دریافتی می‌باشد.
‌تبصره ـ در صورت غیبت منشی یا منشیان شورا، وظایف آنان توسط نایب رییس شورا انجام می‌شود.
‌ماده 10 - جلسات شورا با حضور حداقل (4) عضو تشکیل می‌شود و تصمیمات آن، حداقل با (3) رای موفق، معتبر می‌باشد .
‌ماده 11 - تشکیل جلسات شورا و همچنین حفظ و نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و اموال شورا باید در مکان مشخص و مناسب و با هماهنگی‌شورای بخش تعیین شود.
‌ماده 12 - جلسات شورا به طور مستمر ماهی، دوبار تشکیل می‌شود و در صورت نیاز، جلسات فوق العاده و اضطرای شورا با پیشنهاد فرماندار،‌بخشدار، رییس شورا و یا سه نفر از اعضا تشکیل می‌گردد.
‌ماده 13 - هر گاه شورا اطلاع و یا نظر خواهی از شوراهای اسلامی روستایی را در زمینه موضوع یا موضوعاتی ضروری تشخیص دهد می‌تواند اقدام به‌تشکیل جلسه عمومی نماید.
‌ماده 14 - شورا با رعایت مصالح نظام و تایید بخشداری ذی ربط می‌تواند فعالیتهای سالانه و همچنین برنامه‌های آتی شورا را که جنبه عمومی دارد با‌وسایل ممکن به اطلاع اهالی روستاها برساند .
‌ماده 15 - موضوع یا موضوعات مختلف قابل طرح در شورا با تشخیص رییس در خواست هر یک از اعضا و یا تقاضای کتبی فرماندار یا بخشدار ذی‌ربط و یا سایر دستگاههای دولتی وظیفه مند در بخش و روستا در دستور کار شورا قرار می‌گیرد.
‌ماده 16 - صورت جلسات شورا باید به گونه‌ای تنظیم شود که در آن تاریخ و دستور کار هر جلسه اسامی اعضای حاضر و غایب تعداد آرای مثبت و‌منفی اعضا به هر یک از موضوعات مورد بحث اسامی مدعوین و حاضرین به همراه رئوس مطالب مطروحه در جلسه و تمامی مصوبات آمده باشد.
‌تبصره 1 - کلیه اعضا حاضر باید ذیل صورت جلسات شورا را امضا و یا مهر نمایند.
‌تبصره 2 - مدعوین حاضر در صورت تشخیص شورا می‌توانند ذیل صورت جلسات را امضا، انگشت و یا مهر نمایند.
‌ماده 17 - شورا موظف است در پایان هر جلسه نسخه‌ای از کلیه مصوبات خود در آن جلسه و در صورت نیاز به پیوست سوابق و مطالب مفید دیگر را‌جهت اطلاع بخشداری ذی ربط ارسال دارد. همچنین نسخه‌ای از مصوباتی که مربوط به دستگاههای دیگر است را به آن دستگاه ارسال نماید.
‌ماده 18 - شورا موظف است در پایان نیمه دوم فروردین هر سال گزارش کار سالیانه خود را طبق فرمهای دریافتی در دو نسخه تنظیم و نسخه اصل را‌جهت اطلاع بخشداری محل و نسخه دوم را به عنوان سابقه در بایگانی شورا ثبت و نگهداری نماید.
‌م
اده 19 - تمامی مکاتبات شورا باید طبق فرمهای دریافتی دارای تاریخ، شماره ثبت در دفتر شورا، نام کامل گیرنده و موضوع نامه باشد و حداقل در سه‌نسخه تنظیم شود و نسخه اول برای اداره یا سازمان مورد نظر و نسخه دوم جهت بخشداری محل ارسال و نسخه سوم به عنوان سابقه در بایگانی شورا‌نگهداری شود.
‌ماده 20 - تمامی مکاتبات شورا باید در سربرگ رسمی و ممهور به مهر شورا و امضای رییس و در صورت غیبت او امضای نایب رییس شورا باشد.
‌ماده 21 - شورا می‌تواند با مسئولین اجرایی تا سطح شهرستان مستقیماً مکاتبه نماید و در صورت نیاز به مکاتبه با مسئولین بالاتر از طریق فرمانداری‌محل اقدام نماید.
‌ماده 22 - شورا باید دارای دفاتر مجزایی جهت ثبت صورت جلسات و حضور و غیاب اعضا در جلسات و نامه‌های دریافتی و ارسالی، طبق‌دستورالعملهای مربوطه باشد.
‌ماده 23 - مصوبات شورا پس از (10) روز از تاریخ ابلاغ قابل اجراست. مگر آنکه در ظرف مدت مزبور مسئولان اجرایی مربوط به مصوبات اعتراض‌نمایند که در این صورت با رعایت ماده (80) قانون شوراهای اسلامی کشور عمل خواهد شد. نظر هیأت حل اختلاف استان مبنی بر تایید یا رد مصوبه‌قطعی و لازم اجراست. چنانچه هیأت حل اختلاف استان ظرف (15) روز نظر خود را اعلام ننماید مصوبه لازم الاجرا می‌گردد.
‌ماده 24 - در صورت نیاز به حضور بخشدار و یا دهداران مربوطه در جلسات شورا می‌تواند طی دعوتنامه کتبی و با تعیین زمان دستور کار جلسه جهت‌شرکت دعوت به عمل آورد و بخشدار یا هر یک از دهداران موظف به شرکت در جلسه مزبور می‌باشند.
‌تبصره- در صورت خودداری بخشدار و یا هریک از دهداران از شرکت در جلسه بدون عذر موجه شورا می‌تواند طی در خواست کتبی از مقام بالاتر‌تقاضای تذکر به بخشدار و یا دهدار را بنماید و در صورت تکرار مجدد درخواست توبیخ وی را از مقام ذی ربط نماید.
‌ماده 25 - در صورت در خواست کتبی فرماندار و یا بخشدار ذی ربط شورا، مبنی بر تشکیل جلسه، شامل زمان دستور کار و ضرورت تشکیل جلسه‌شورا موظف به برگزاری جلسه فوق العاده می‌باشد.
‌ماده 26 - شورا در صورت نیاز و با مسئولیت خود می‌تواند به منظور مشورت در زمینه موضوع یا موضوعاتی که در دستور کار خود قرار داده است ،‌از‌نماینده دستگاههای دولتی ذی ربط و یا شخص و یا اشخاص غیر عضو دعوت به همکاری نماید.
‌ماده 27 - شورا می‌تواند در ارتباط با وظایف خود اطلاعات مورد نیاز را از دستگاهها، ادارات و سازمانهای دولتی درخواست نماید و آن ادارات و‌سازمانها موظف به همکاری می‌باشند.
‌ماده 28 - شورا موظف است یک ماه قبل از انقضای مدت قانونی خود صورتی از کلیه فعالیتها، طرحها و برنامه هایی که در طول دوره فعالیت قانونی به‌اجرا گذارده است و یا در دست اجرا دارد در دو نسخه تهیه و نسخه اول را برای بخشداری ذی ربط ارسال و نسخه آخر را برای ثبت در سوابق شورا‌نگهداری نماید.
‌ماده29 - در صورتی که هر یک از اعضا بنا به دلایلی از عضویت شورا خارج شود، شورا موظف است در اولین جلسه پس از قطعیت یافتن خروج آن‌عضو، مراتب را کتبا" به بخشداری محل گزارش دهد تا بخشداری از اعضای علی البدل با احتساب آرای آنان دعوت به شرکت در جلسات و طی مراحل‌مورد نیاز مانند صدور کارت شناسایی و اطلاع از سمت عضو جدید در شورا را بنماید.
‌تبصره - در صورتی که عضو خارج شده از شورا رییس و نایب رییس شورا باشد، شورا باید در جلسه‌ای با هماهنگی بخشدار و یا حضور وی، رییس یا‌نایب رییس را برای مدت باقی مانده هیأت رییسه انتخاب نماید.
‌ماده 30 - هرگاه عضوی بیش از 6 جلسه متوالی و یا دوازده جلسه غیر متوالی در طول یک سال، بدون داشتن عذر موجه (‌به تشخیص شورا) در‌جلسات شورا شرکت نکند موضوع برای سلب عضویت وی به هیأت حل اختلاف استان، موضوع ماده (82) قانون ارجاع می‌شود.
‌ماده 31 - هر گونه فعالیت مالی توسط شورا و برداشت از حسابهای آن باید قبلاً به تصویب شورا رسیده باشد .
‌ماده 32 - شورا می‌تواند در صورت تمایل اهالی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و مؤسسات دولتی و غیر دولتی به پرداخت کمک بلاعوض برای‌اجرای برنامه‌ها و طرح‌های شورا، این کمک‌ها را از طریق واریز به حسابهای افتتاح یافته، دریافت نماید.
‌تبصره - کمکهای نقدی می‌باید از سوی اهالی به حسابهای تعیین شده واریز و کمکهای غیر نقدی در زمره اموال در اختیار شورا و یا سایر مصارف‌منظور شده و در بدو دریافت ثبت شود.
‌ماده 33 - تمامی درآمدهای شورا، اعم از کمکهای بلاعوض مردم، عوارض دریافتی از اهالی در صورت تخصیص کمکهای دولتی برای اجرای‌برنامه‌های عمرانی و سایر ردیفهای دریافتی، باید برطبق برنامه هایی که قبلاً به صورت بودجه سالانه و در قالب طرحهای عمرانی و یا مصارف جاری به‌تصویب شورا رسیده است و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به مصرف عمران و آبادانی روستاهای بخش برسد.
‌تبصره - در صورت نیاز به اجرای برنامه جدید در طی ایام سال و پس از تصویب بودجه سالانه، شورا می‌تواند به صورت الحاق به بودجه سالانه، آن‌برنامه را تنظیم و اجرا نماید.
‌ماده 34 - شورا موظف است به منظور حفظ و نگهداری کلیه وجوه دریافتی و در آمدهایی که در طول هر دوره فعالیت قانونی تحصیل می‌نماید،‌حسابی را در نزد یکی از شعب بانکهای کشور در مرکز بخش به نام شورا افتتاح نماید و تمامی وجوه نقد را به محض وصول به آن حساب واریز نماید.
‌ماده 35 - هر گونه برداشت از حساب موجودی و اعتبارات شورا، باید در قالب بودجه سالانه و طرحها و مخارجی که از قبل به تصویب شورا رسیده‌است و با امضای رییس و منشی شورا و مهر شورا باشد.
‌ماده 36 - شورا مکلف است کلیه فعالیتهای مالی خود، اعم از در آمد، مخارج و مانده حسابها را به طور نوبه‌ای و برطبق فرمهای دریافتی به اطلاع‌بخشداری و شوراهای اسلامی روستاهای مربوطه برساند.
‌ماده 37 ـ شورا باید در پایان هر سال مالی، تراز نامه مالی خود را طبق فرمهای دریافتی برای اطلاع عموم اهالی به طریق ممکن انتشار دهد.
‌ماده 38 - شورا موظف است در پایان هر سال شمسی و با توجه به برنامه‌های چهار ساله دوره خود و برآورد عواید و در آمدهای سال آتی، بودجه‌جاری و عمرانی شورا برای سال آینده را در دو نسخه تنظیم نماید و در پانزدهم اسفند همان سال نسخه اصلی را برای بخشدار و رونوشت آن را برای‌شوراهای اسلامی روستاهای مربوطه ارسال و نسخه دوم را به عنوان سابقه در دفاتر شورا بایگانی نماید.
‌تبصره - بخشدار مربوطه می‌تواند نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را حداکثر تا یک هفته پس از دریافت به شورا اعلام نماید، تا در صورت تجدید نظر،‌آن را در شورا مطرح و پس از تصویب به صورت متمم بودجه در متن آن بگنجاند.
‌ماده 39 - تمامی اموال شورا، اعم از منقول و غیر منقول، تحویل شورا می‌باشد و اعضای شورا در مقابل حفظ و نگهداری آن مسئول می‌باشند.
‌ماده 40 - خرید یا فروش کلیه اموال منقول، غیر منقول، اجاره مکانهای لازم برای شورا یا کرایه دادن اماکن متعلق به شورا، با تصویب دو سوم کل اعضا‌و رعایت ضوابط قانونی قابل اجرا می‌باشد.
‌تبصره- عواید حاصل از فروش و یا اجاره داراییهای شورا باید از طریق حساب بانکی شورا صورت گیرد.
‌ماده 41 - مخارج اداری شورا از قبیل تهیه اثاثیه و وسایل اداری و دفاتر از بودجه شورا خواهد بود.
‌تبصره - نحوه و میزان حق الزحمه شرکت اعضا در جلسات و حق مأموریت اعضا از محل و بودجه شورا و طبق دستورالعملی خواهد بود که توسط‌وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
‌ماده 42 - شورا باید در پایان دوره انتخابیه خود، صورت کاملی از کلیه اموال و داراییهای شورا، تنظیم و در اولین روز شروع به کار رسمی دوره جدید،‌آن را به اعضای جدید طبق صورت مذکور تحویل نماید و نسخه‌ای از آنرا برای بخشداری محل ارسال کند.
‌ماده 43 - به منظور اجرای مطلوب و هماهنگ قانون شوراهای اسلامی در بخشها، وزارت کشور مسئول آموزشهای لازم برای اعضای شوراها و نیز‌مجریان این قانون بوده و نیز موظف است آیین نامه‌های اجرایی مورد نیاز را تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران برای اجرا ابلاغ نماید.


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری