جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

قانون اساسنامه شرکتهای سهامی حمل و نقل جاده ای یخچال دار و حمل و نقل بین المللی و حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران


0
0
192
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1363/04/17
تاریخ امضا1363/05/02
تاریخ انتشار1363/06/08
شناسه7A121600-7542-4B88-BCB6-66AA7E430885
تبصره39
ماده73
بند154
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی11507
شماره پرونده2/677
شماره دوره2
شماره جلد1
شماره صفحه1

‌قانون اساسنامه شرکتهای سهامی حمل و نقل جاده‌ای یخچال‌دار و حمل و نقل بین‌المللی و حمل و نقل جمهوری اسلامی‌ایران ‌اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جاده‌ای یخچال‌دار ‌فصل اول: نام - موضوع - مدت - مرکز اصلی - تابعیت ‌ماده 1 - نام و نوع شرکت. شرکت سهامی حمل و نقل جاده‌ای یخچال‌دار جمهوری اسلامی که به موجب ماده واحده مصوبه 61.12.9 مجلس‌شورای اسلامی تأسیس و طبق ضوابط این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکهای دولتی به صورت بازرگانی اداره خواهد شد.
‌ماده 2 - موضوع شرکت. حمل و نقل داخلی و بین‌المللی مواد فاسد شدنی و ارائه خدمات مربوطه مورد احتیاج صاحبان بار.
‌تبصره - فعالیت دولت در این زمینه محدود به حدود مقر در قانون فوق (‌مصوب 61.12.9) به منظور رفع تنگناهای موجود بوده و مانع فعالیت‌بخش خصوصی نخواهد بود.
‌ماده 3 - مبداء تشکیل شرکت و مدت آن. شرکت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به مدت نامحدود تشکیل می‌شود.
‌ماده 4 - مرکز اصلی شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی می‌تواند در نقاط مختلف داخل و خارج کشور شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.
‌ماده 5 - سرمایه شرکت پنج میلیارد(5.000.000.000) ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می‌شود که 10% آن نقداً پرداخت‌می‌گردد و کلیه سهام آن سهم متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
‌فصل دوم :‌ارکان شرکت ‌ماده 6 - ارکان شرکت عبارت است از:
1 - مجمع عمومی 2 - هیأت مدیره 3 - مدیر عامل 4 - بازرسان (‌حسابرسان) ‌ماده 7 - مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 - وزیر راه ترابری 2 - وزیر کشاورزی 3 - وزیر امور اقتصادی و دارایی 4 - وزیر بازرگانی 5 - رییس سازمان برنامه و بودجه ‌تبصره 1 - ریاست مجمع با وزیر راه و ترابری خواهد نمود.
‌تبصره 2 - در غیاب اعضاء مجمع عمومی معاونین آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند نمود.
‌ماده 8 - وظایف مجمع عمومی عبارت است از:
‌الف - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت.
ب - رسیدگی و تصویب گزارش سالانه،‌ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیأت مدیره و بازرسان (‌حسابرسان) شرکت.
ج) رسیدگی و تصویب تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی با‌تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
‌د - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی شرکت با رعایت مقررات مربوط و با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی بررسی و تصویب‌آیین‌نامه‌های وام مسکن و وام ضروری و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقررات مربوط.
ه - اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج کشور به پیشنهاد هیأت مدیره.
‌و - انتخاب و یا عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
‌ز - انتخاب و یا عزل بازرسان (‌حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارایی.
ح - تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره و حق‌الزحمه بازرس (‌حسابرس).
ط - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری، مشارکت، اخذ وام تحصیل اعتبار.
ی - اتخاذ تصمیم نسبت به سود ویژه و اندوخته و ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول شرکت.
ک - اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
ل - اتخاذ تصمیم درباره افزایش سرمایه شرکت.
م - تصویب آیین‌نامه‌های فنی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوطه.
ن - اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد مصالحه در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقررات‌مربوطه.
س - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در اساسنامه ذکر نگردیده و طبق قانون در صلاحیت مجمع عمومی‌می‌باشد.
‌ماده 9 - جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی دو بار به دعوت رییس مجمع و در صورت لزوم به دعوت مدیر عامل تشکیل می‌شود.
‌تبصره 1 - مجمع عمومی ممکن است به طور فوق‌العاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع و امور مربوط به شرکت به دعوت‌رییس مجمع یا به تقاضای هر یک از اعضاء مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا بازرسان (‌حسابرسان) از طریق رییس مجمع و در صورت‌لزوم از طریق مدیر عامل با دعوت کتبی و ذکر علت تشکیل شود.
‌تبصره 2 - دستور جلسه در دعوتنامه ذکر می‌گردد و مدارک مربوط به دستور جلسه به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل برای اعضاء‌ارسال می‌شود.
‌تبصره 3 - هیأت مدیره، مدیر عامل، بازرسان (‌حسابرسان) حق حضور در مجمع عمومی را دارند ولی حق رأی نخواهند داشت.
‌تبصره 4 - جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومی معتبر‌است.
‌تبصره 5 - تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورتمجلس درج و به امضاء کلیه شرکت‌کنندگان در مجمع می‌رسد و به وسیله رییس مجمع‌جهت اجرا به هیأت مدیره ابلاغ می‌گردد.
‌ماده 10 - هیأت مدیره مرکب از 3 نفر عضو موظف است که برای مدت 2 سال به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شود و‌انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
‌ماده 11 - مدیر عامل که ریاست هیأت مدیره را نیز به عهده دارد از بین اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی‌انتخاب می‌شود.
‌تبصره - هیأت مدیره از بین خود یک نفر را به عنوان منشی انتخاب می‌نماید تا تصمیمات هیأت مدیره و آراء و نظریات را در دفتر مخصوص ثبت‌و به امضاء حضار در جلسه برساند.
‌ماده 12 - جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 2 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت.
‌تصمیمات متخذه با اکثریت آراء قابل اجرا است.
‌ماده 13 - وظایف و اختیار هیأت مدیره به شرح زیر است:
‌الف - اجرای
مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.
ب - تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
ج - تهیه طرح تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
‌د - بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگی در هر یک از نقاط داخل و خارج کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ه - رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و بازرسان(‌حسابرسان)‌که برای حفظ حقوق شرکت لازم و طبق مقررات در صلاحیت‌هیأت مدیره باشد.
‌و - نظارت بر اجرای برنامه‌های جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
‌ز - پیشنهاد تصویب تشکیلات شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
ح - بررسی آیین‌نامه‌های موضوع این اساسنامه و سایر آیین‌نامه‌های اجرایی شرکت برای طرح در مجمع عمومی.
ط - اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
ی - تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم برای حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
ک - اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول شرکت و همچنین اجاره و استیجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدود‌آیین‌نامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
ل - افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضای مجاز.
م - تعیین حق مشاوره قضایی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
ن - اتخاذ تصمیم راجع به امور مربوط به استخدام و عزل و نصب مستخدمین طبق آیین‌نامه مربوطه.
‌ماده 14 - مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط و بودجه مصوب‌اداره می‌نماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل می‌باشد:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود بودجه مصوب و طبق مفاد‌اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات شرکت و سایر مقررات مربوط.
ب - رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی و آموزشی کارکنان در حدود آیین‌نامه‌های داخلی شرکت و سایر مقررات مربوط.
ج - نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات و بودجه شرکت.
‌د - امضاء نامه‌ها و قراردادها و چک‌ها و اسناد تعهدآور و انجام معاملات و افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاء‌های مجاز و صدور اجازه‌پرداخت در حدود مقررات مربوط با رعایت بودجه مصوب.
0 - نمایندگی شرکت در کلیه مراجع رسمی در مراحل رسیدگی قضایی با حق تعیین وکیل و یا حق توکیل به غیر.
‌و - پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت به مجمع عمومی.
‌ز - پیشنهاد در مورد سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به هیأت مدیره.
ح - تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
ط - دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمع و‌دستور جلسه که بایستی به صورت کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
‌تبصره 1 - مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات خود به مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا رؤسای شعب و نمایندگیهای‌شرکت تفویض کند.
‌تبصره 2 - در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده و‌قدرت اجرایی خواهد داشت.
‌ماده 15 - شرکت دارای دو نفر بازرس (‌حسابرس) می‌باشد که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر راه و ترابری و تصویب مجمع‌عمومی برای یک سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
‌ماده 16 - وظایف و اختیارات بازرسان (‌حسابرسان) به قرار زیر است:
‌الف - بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان و صورت دارایی شرکت و تطبیق و مطابقت آنها با دفاتر و کارتهای‌شرکت و اظهار نظر درباره آنها.
ب - تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی (‌این گزارش باید حداقل ده روز قبل از مجمع عمومی از‌هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضاء مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیأت مدیره فرستاده شود).
ج - سایر وظایف مقرر در قانون تجارت.
‌تبصره - بازرسان (‌حسابرسان) حق مداخله در امور جاری و اجرایی شرکت را ندارند و اقدامات آنان در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای‌شرکت گردد ولی بازرسان (‌حسابرسان) می‌توانند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پرونده‌ها و اسناد شرکت مراجعه نمایند و مدیر عامل‌موظف است کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازرسان (‌حسابرسان) قرار دهد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره‌را برای بازرسان (‌حسابرسان) ارسال نماید.
‌ماده 17 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد. به استثنای اولین سال که از تاریخ‌تشکیل شروع و در آخر اسفند همان سال پایان می‌یابد.
‌ماده 18 - ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارایی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به بازرسان(‌حسابرسان) داده شود.
‌بازرسان (‌حسابرسان) مکلفند نسخه‌ای از گزارش خود راه ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کنند.
‌ماده 19 - هیأت مدیره مکلف است 5% از سود سالانه شرکت را به عنوان اندوخته قانونی منظور نماید تا زمانی که از 10% سرمایه تجاوز ننماید و‌در صورتی که سرمایه شرکت افزایش یابد کسر 5% مذکور ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به 10% سرمایه بالغ گردد.
‌ماده 20 - شرکت می‌تواند با تصویب مجمع عمومی حداکثر تا 5% از سود ویژه سالانه را به عنوان ذخیره احتیاطی منظور کند.
‌تبصره - در صورت لزوم ذخایر قانونی و احتیاطی را با رعایت مقررات و تصویب مجمع عمومی می‌توان به حساب سرمایه منظور نمود.
‌ماده 21 - مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت را در اختیار شرکت باشند و نمی‌توانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهده‌دار شوند.
‌ماده 22 - شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط می‌باشد و کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی‌نشده است طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.
‌ماده 23 - انحلال شرکت طبق قانون تجارت خواهد بود.
‌ماده 24 - هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
‌اساسنامه فوق در تاریخ هفدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و شصت و سه به تصویب رسیده است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی
‌اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران
‌فصل اول: نام - موضوع - مدت - مرکز اصلی - تابعیت ‌ماده 1 - نام و نوع شرکت: شرکت سهامی حمل و نقل بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که به موجب ماده واحده مصوبه 1361.12.9 مجلس‌شورای اسلامی تأسیس و طبق ضوابط این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی به صورت بازرگانی اداره خواهد شد.
‌ماده 2 - موضوع شرکت حمل و نقل بین‌المللی خدمات مربوطه مورد احتیاج صاحبان بار.
‌تبصره - فعالیت دولت در این زمینه محدود به حدود مقرر در قانون فوق (‌مصوب 61.12.9) به منظور رفع تنگناهای موجود بوده و مانع فعالیت‌بخش خصوصی نخواهد بود.
‌ماده 3 - شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و این اساسنامه اداره‌خواهد شد ‌ماده 4 - مبداء تشکیل شرکت و مدت آن. شرکت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به مدت نامحدود تشکیل می‌شود.
‌ماده 5 - مرکز اصلی شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی می‌تواند در نقاط مختلف داخل و خارج کشور شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.
‌ماده 6 - سرمایه شرکت 5 میلیارد (5000000000) ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می‌شود که 10% آن نقداً پرداخت‌می‌گردد و کلیه سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
‌فصل دوم: ارکان شرکت ‌ماده 7 - ارکان شرکت عبارت است از:
1 - مجمع عمومی 2 - هیأت مدیره 3 - مدیر عامل 4 - بازرسان (‌حسابرسان) ‌ماده 8 - مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 - وزیر راه و ترابری 2 - وزیر کشاورزی 3 - وزیر امور اقتصادی و دارایی 4 - وزیر بازرگانی 5 - رییس سازمان برنامه و بودجه ‌تبصره 1 - ریاست مجمع با وزیر راه و ترابری می‌باشد.
‌تبصره 2 - در غیاب اعضاء مجمع عمومی معاونین آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند نمود.
‌ماده 9 - وظایف مجمع عمومی عبارت است از:
‌الف - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت.
ب - رسیدگی و تصویب گزارش سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیأت مدیره و بازرسان (‌حسابرسان) شرکت.
ج - رسیدگی و تصویب تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی‌با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
‌د - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی شرکت با رعایت مقررات مربوط با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی.
ه - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های وام مسکن و وام ضروری و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقررات‌مربوط.
‌و - اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج کشور به پیشنهاد هیأت مدیره.
‌ز - انتخاب و یا عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
ح - انتخاب و یا عزل بازرسان (‌حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارایی.
ط - تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره و حق‌الزحمه بازرسان (‌حسابرسان).
ی - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری، مشارکت، و اخذ وام و تحصیل اعتبار.
ک - اتخاذ تصمیم نسبت به سود ویژه و اندوخته و ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول شرکت.
ل - اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
م - اتخاذ تصمیم درباره افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.
ن - تصویب آیین‌نامه‌های فنی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوط.
س - اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد مصالحه در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقررات‌مربوط.
ع - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در اساسنامه ذکر نگردیده طبق قانون و در صلاحیت مجمع عمومی می‌باشد.
‌ماده 10 - جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی دوبار به دعوت رییس مجمع یا مدیر عامل جهت تصویب ترازنامه عملکرد سود و زیان و‌سایر مسائل مربوطه تشکیل می‌شود.
‌تبصره 1 - مجمع عمومی ممکن است به طور فوق‌العاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع و امور مربوط به شرکت به دعوت‌رییس مجمع یا به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا حسابرسان (‌بازرسان) از طریق رییس مجمع و در صورت‌لزوم از طریق مدیر عامل با دعوت کتبی و ذکر علت تشکیل شود.
‌تبصره 2 - دستور جلسه در دعوتنامه ذکر می‌گردد و مدارک مربوط به دستور جلسه به ضمیمه دعوت‌نامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل برای اعضاء‌ارسال می‌شود.
‌تبصره 3 - هیأت مدیره، مدیر عامل، بازرسان (‌حسابرسان) حق حضور در مجامع عمومی را دارند ولی حق رأی نخواهند داشت.
‌تبصره 4 - جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومی معتبر‌است.
‌تبصره 5 - تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورتمجلس درج و به امضاء کلیه شرکت‌کنندگان در مجمع می‌رسد و به وسیله رییس مجمع‌جهت اجرا به هیأت مدیره ابلاغ می‌گردد.
‌ماده 11 - هیأت مدیره مرکب از 3 نفر عضو موظف است که برای مدت 2 سال به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شود‌و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
‌ماده 12 - مدیر عامل که ریاست هیأت مدیره را نیز به عهده دارد از بین اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی‌انتخاب می‌شود.
‌تبصره - هیأت مدیره یک نفر را به عنوان منشی انتخاب می‌نماید تا تصمیمات هیأت مدیره و آراء و نظریات را در دفتر مخصوص ثبت و به امضاء‌حضار در جلسه برسانند.
‌ماده 13 - جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 2 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت.
‌تصمیمات متخذه با اکثریت آراء قابل اجراء است.
‌ماده 14 - وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.
ب - تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
ج - تهیه طرح تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
‌د - بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگی در هر یک از نقاط داخل و خارج کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ه - رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و بازرسان (‌حسابرسان) که برای حفظ حقوق شرکت لازم و طبق مقررات در‌صلاحیت هیأت مدیره باشد.
‌و - نظارت بر اجرای برنامه‌های جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
‌ز - پیشنهاد تصویب تشکیلات شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
ح - اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
ط - تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم برای حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
ی - اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول شرکت و همچنین اجاره و استیجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدود‌آیین‌نامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
ک - افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز.
ل - تعیین حق مشاوره قضایی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
م - اتخاذ تصمیم راجع به امور مربوط به استخدام و عزل و نصب مستخدمین طبق آیین‌نامه مربوطه.
‌ماده 15 - مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط و بودجه مصوب‌اداره می‌نماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل می‌باشد:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود بودجه مصوب و طبق مفاد‌اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات شرکت و سایر مقررات.
ب - رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی و آموزشی کارکنان در حدود آیین‌نامه‌های داخلی شرکت و سایر مقررات مربوط.
ج - نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات و بودجه شرکت.
‌د - امضاء نامه‌ها و قراردادها و انجام معاملات و صدور اجازه پرداخت در حدود مصوبات هیأت مدیره.
ه - کلیه قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور شرکت در مرکز شرکت به امضاء مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره و در شعبات به امضاء رییس‌شعبه و نماینده منتخب مدیر عامل معتبر خواهد بود.
‌و - نمایندگی شرکت در کلیه مراجع رسمی در مراحل رسیدگی قضایی با حق تعیین وکیل و یا حق توکیل به غیر.
‌ز - پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید هیأت مدیره.
ح - پیشنهاد در مورد سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به هیأت مدیره.
ط - تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
ی - دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمع و‌دستور جلسه که بایستی به طور کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
‌تبصره 1 - مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود به هر یک از اعضای هیأت مدیره یا رؤسای شعبات و نمایندگان‌شرکت تفویض کند.
‌تبصره 2 - در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدید نافذ و معتبر بوده و‌قدرت اجرایی خواهد داشت.
‌ماده 16 - شرکت دارای دو نفر بازرس (‌حسابرس) می‌باشد که به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر راه و ترابری برای یک سال انتخاب‌می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
‌ماده 17 - وظایف و اختیارات بازرسان (‌حسابرسان) به قرار زیر است:
‌الف - بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان و صورت دارایی شرکت و تطبیق و مطابقت آنها با دفاتر و کارتهای‌شرکت و اظهار نظر درباره آنها.
ب - تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی (‌این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل مجمع‌عمومی از هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیأت مدیره فرستاد شود).
ج - سایر وظایف مقرر در قانون تجارت.
‌تبصره - بازرسان (‌حسابرسان) حق مداخله در امور جاری و اجرایی شرکت را ندارند و اقدامات آنان در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای‌شرکت گردد ولی بازرسان (‌حسابرسان) می‌توانند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پرونده‌ها و اسناد شرکت مراجعه نماید و مدیر عامل‌موظف است کلیه اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازرسان (‌حسابرسان) قرار دهد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره‌را برای بازرسان (‌حسابرسان) قرار گیرد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره را برای بازرسان (‌حسابرسان) ارسال دارند.
‌ماده 18 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد به استثنای اولین سال که از تاریخ‌تشکیل شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد.
‌ماده 19 - ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارایی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به بازرسان(‌حسابرسان) داده شود.
‌بازرسان (‌حسابرسان) مکلفند نسخه‌ای از گزارش خود راه ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کنند.
‌ماده 20 - هیأت مدیره مکلفند است 5% از سود سالانه شرکت را به عنوان اندوخته قانونی منظ‌ور نماید تا زمانی که از 10% سرمایه تجاوز ننماید و‌در صورتی که سرمایه شرکت افزایش یابد کسر 5% مذکور ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به 10% سرمایه بالغ گردد.
‌ماده 21 - شرکت می‌تواند با تصویب مجمع عمومی حداکثر تا 5% از سود ویژه سالانه را به عنوان اندوخته احتیاطی منظور کند.
‌تبصره - در صورت لزوم ذخایر قانونی و اندوخته احتیاطی را با رعایت مقررات و تصویب مجمع عمومی می‌توان به حساب سرمایه منظور نمود ‌ماده 22 - مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و نمی‌توانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهده‌دار شوند.
‌ماده 23 - شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط می‌باشند و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است، طبق مقررات قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.
‌ماده 24 - انحلال شرکت طبق قانون تجارت خواهد بود.
‌ماده 25 - هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
‌اساسنامه فوق هفدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و شصت و سه به تصویب رسیده است.
‌قانون فوق مشتمل بر سه اساسنامه طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه ‌یکشنبه هفدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و شصت و سه کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ1363.4.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده و برای مدت پنج سال به صورت آزمایشی قابل اجراء است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی
‌اساسنامه شرکت سهامی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران
‌فصل اول: نام - موضوع - مدت - مرکز اصلی - تابعیت ‌ماده 1 - نام و نوع شرکت. شرکت سهامی حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران که به موجب ماده واحده مصوبه 1361.12.9 مجلس شورای‌اسلامی تأسیس و طبق ضوابط این اساسنامه و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی به صورت بازرگانی اداره خواهد شد.
‌ماده 2 - موضوع شرکت حمل و نقل داخلی خدمات مربوطه مورد احتیاج صاحبان بار.
‌تبصره - فعالیت دولت در این زمینه محدود به حدود مقرر در قانون فوق (‌مصوب 61.12.9) به منظور رفع تنگناهای موجود بوده و مانع فعالیت بخش‌خصوصی نخواهد بود.
‌ماده 3 - شرکت دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و طبق اصول بازرگانی و مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و این اساسنامه اداره‌خواهد شد.
‌ماده 4 - مبداء تشکیل شرکت و مدت آن. شرکت از تاریخ ابلاغ این اساسنامه به مدت نامحدود تشکیل می‌شود.
‌ماده 5 - مرکز اصلی شرکت تهران است و با تصویب مجمع عمومی می‌تواند در نقاط مختلف کشور شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.
‌ماده 6 - سرمایه شرکت 5 میلیارد (5.000.000.000) ریال است که به پنجاه هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم می‌شود که 10% آن نقداً پرداخت‌می‌گردد و کلیه سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
‌فصل دوم: ارکان شرکت ‌ماده 7 - ارکان شرکت عبارت است از:
1 - مجمع عمومی 2 - هیأت مدیره 3 - مدیر عامل 4 - بازرسان (‌حسابرسان) ‌ماده 8 - مجمع عمومی مرکب از اشخاص زیر است:
1 - وزیر راه و ترابری 2 - وزیر امور اقتصادی و دارایی 3 - وزیر کشاورزی 4 - رییس سازمان برنامه و بودجه 5 - وزیر بازرگانی ‌تبصره 1 - ریاست مجمع با وزیر راه و ترابری خواهد بود.
‌تبصره 2 - در غیاب اعضاء مجمع عمومی معاونین آنان با معرفی کتبی در جلسه شرکت خواهند نمود.
‌ماده 9 - وظایف مجمع عمومی عبارت است از:
‌الف - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای هیأت مدیره و تعیین و تصویب خط مشی کلی و برنامه عملیات و بودجه سالانه شرکت.
ب - رسیدگی و تصویب گزارش سالانه، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت با توجه به گزارش هیأت مدیره و بازرسان (‌حسابرسان) شرکت.
ج - رسیدگی و تصویب تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها در حدود مقررات استخدامی شرکتهای دولتی‌با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
‌د - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی شرکت با رعایت مقررات مربوط با تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی.
ه - بررسی و تصویب آیین‌نامه‌های وام مسکن و وام ضروری و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقررات‌مربوط.
‌و - اتخاذ تصمیم در مورد تأسیس شعبه یا نمایندگی در داخل و خارج به کشور به پیشنهاد هیأت مدیره.
‌ز - انتخاب و یا عزل اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل.
ح - انتخاب و یا عزل بازرسان (‌حسابرسان) به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارایی.
ط - تعیین حقوق و مزایا و پاداش مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره و حق‌الزحمه بازرسان (‌حسابرسان).
ی - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری، مشارکت، و اخذ وام و تحصیل اعتبار.
ک - اتخاذ تصمیم نسبت به سود ویژه و اندوخته و ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول شرکت.
ل - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوطه به شرکت که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
م - اتخاذ تصمیم درباره اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی.
ن - اتخاذ تصمیم درباره افزایش یا کاهش سرمایه شرکت.
س - تصویب آیین‌نامه‌های فنی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت با رعایت مقررات مربوط.
ع - اتخاذ تصمیم در مورد ارجاع دعاوی به داوری و همچنین اتخاذ تصمیم در مورد مصالحه در دعاوی مطروحه با رعایت قوانین و مقررات‌مربوط.
ف - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به شرکت که در اساسنامه ذکر نگردیده طبق قانون در صلاحیت مجمع عمومی می‌باشد.
‌ماده 10 - جلسات مجمع عمومی به طور عادی سالی دوبار به دعوت رییس مجمع و در صورت لزوم به دعوت مدیر عامل تشکیل می‌شود.
‌تبصره 1 - مجمع عمومی ممکن است به طور فوق‌العاده برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوع و امور مربوط به شرکت به دعوت‌رییس مجمع یا به تقاضای هر یک از اعضای مجمع عمومی یا مدیر عامل یا هیأت مدیره یا بازرسان (‌حسابرسان) از طریق رییس مجمع با دعوت کتبی‌و ذکر علت تشکیل می‌شود.
‌تبصره 2 - دستور جلسه در دعوتنامه ذکر می‌گردد و مدارک مربوط به دستور جلسه به ضمیمه دعوت‌نامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل برای اعضاء‌ارسال می‌شود.
‌تبصره 3 - هیأت مدیره، مدیر عامل، بازرسان (‌حسابرسان) حق حضور در مجمع عمومی را دارند ولی حق رأی نخواهند داشت.
‌تبصره 4 - جلسات مجمع عمومی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیم آن با اکثریت آراء اعضای مجمع عمومی معتبر است.
‌تبصره 5 - تصمیمات هر جلسه مجمع عمومی در صورتمجلس درج و به امضاء کلیه شرکت‌کنندگان در مجمع می‌رسد و به وسیله رییس مجمع‌جهت اجرا به هیأت مدیره ابلاغ می‌گردد.
‌ماده 11 - هیأت مدیره مرکب از 3 نفر عضو موظف است که برای مدت 2 سال به پیشنهاد رییس مجمع عمومی انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد‌آنان بلامانع است.
‌ماده 12 - مدیر عامل که ریاست هیأت مدیره را نیز به عهده دارد از بین اعضاء هیأت مدیره به پیشنهاد رییس مجمع عمومی و تصویب مجمع‌عمومی انتخاب می‌شود.
‌تبصره - هیأت مدیره از بین خود یک نفر را به عنوان منشی انتخاب می‌نماید تا تصمیمات هیأت مدیره و آراء و نظریات را در دفتر مخصوص ثبت‌و به امضاء حضار در جلسه برسانند.
‌ماده 13 - جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 2 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت تصمیمات متخذه با اکثریت آراء قابل اجراء است.
‌ماده 14 - وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر است:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.
ب - تهیه بودجه و برنامه سالانه شرکت برای تسلیم به مجمع عمومی.
ج - تهیه طرح تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی و مالی و معاملاتی و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز شرکت برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
‌د - بررسی تأسیس شعبه یا نمایندگی در هر یک از نقاط کشور برای پیشنهاد به مجمع عمومی.
ه - رسیدگی و اخذ تصمیم درباره کلیه پیشنهادات مدیر عامل و بازرسان (‌حسابرسان) که برای حفظ حقوق شرکت لازم و طبق مقررات در‌صلاحیت هیأت مدیره می‌باشد.
‌و - نظارت بر اجرای برنامه‌های جاری بر اساس خط مشی و هدفهای شرکت.
‌ز - پیشنهاد تصویب تشکیلات شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
ح - بررسی آیین‌نامه‌های موضوعی این اساسنامه و سایر آیین‌نامه‌های اجرایی برای طرح در مجمع عمومی.
ط - اخذ وام و یا اعتبار از بانکها و مؤسسات دولتی در حدود مصوبات مجمع عمومی طبق قوانین و مقررات مربوط.
ی - تهیه و پیشنهاد طرحهای لازم برای حل مسائل مربوط به بهبود و پیشرفت امور شرکت جهت ارائه به مجمع عمومی.
ک - اتخاذ تصمیم نسبت به خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول شرکت و همچنین اجاره و استجاره اموال و اماکن مورد نیاز در حدود‌آیین‌نامه مالی شرکت و تخریب یا نوسازی ساختمانها و تأسیسات شرکت.
ل - افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاهای مجاز.
م - تعیین حق مشاوره قضایی برای وکلای دادگستری مورد نیاز شرکت در هر موضوع با رعایت مقررات مربوط.
ن - اتخاذ تصمیم راجع به امور مربوط به استخدام و عزل و نصب مستخدمین طبق آیین‌نامه مربوط.
‌ماده 15 - مدیر عامل بالاترین مقام اجرای شرکت بوده و امور شرکت را طبق مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط و بودجه مصوب‌اداره می‌نماید و از جمله دارای وظایف و اختیارات ذیل می‌باشد:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود بودجه مصوب و طبق مفاد‌اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات شرکت و سایر مقررات.
ب - رسیدگی و اخذ تصمیم درباره امور اداری و استخدامی و آموزشی کارکنان در حدود آیین‌نامه‌های داخلی شرکت و سایر مقررات مربوط.
ج - نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و آیین‌نامه‌ها و مقررات و بودجه شرکت.
‌د - امضاء نامه‌ها و قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور و انجام معاملات و افتتاح حساب در بانکها و معرفی امضاء‌های مجاز و صدور اجازه‌پرداخت در حدود مصوبات هیأت مدیره.
ه - نمایندگی شرکت در کلیه مراجع رسمی در مراحل رسیدگی قضائی با حق تعیین وکیل و یا حق توکیل به غیر.
‌و - کلیه قراردادها و چکها و اسناد تعهدآور شرکت در مرکز شرکت به امضاء مدیر عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره و در شعبات به امضاء رییس‌شعبه و نماینده منتخب مدیر عامل معتبر خواهد بود.
‌ز - پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید هیأت مدیره.
ح - پیشنهاد در مورد سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی و عمومی و مؤسسات خارجی به هیأت مدیره.
ط - تنظیم گزارشهای مالی و امور جاری و عملیات انجام شده به هیأت مدیره برای طرح در مجمع عمومی.
ی - دعوت نمایندگان صاحب سهم برای تشکیل و مجمع عمومی طبق مقررات این اساسنامه با ذکر تاریخ و محل تشکیل و علت اجلاس مجمع‌و دستور جلسه که بایستی به طور کتبی و حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه برای نمایندگان صاحب سهم ارسال شده باشد.
‌تبصره 1 - مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مسئولیت خود با هر یک از اعضای هیأت مدیره یا رؤسای شعبات و نمایندگان‌شرکت تفویض کند.
‌تبصره 2 - در صورت انقضای دوره تصدی مدیر عامل اقدامات او برای اجرای مفاد این اساسنامه تا تعیین مدیر عامل جدیدی نافذ و معتبر بوده و‌قدرت اجرایی خواهد داشت.
‌ماده 16 - شرکت دارای دو نفر بازرس (‌حسابرس) می‌باشد که به پیشنهاد وزیر راه و ترابری و وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب مجمع‌عمومی برای یک سال انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
‌ماده 17 - وظایف و اختیارات بازرسان (‌حسابرسان) به قرار زیر است:
‌الف - بررسی گزارش سالانه و رسیدگی ترازنامه و حساب عملکرد سود و زیان و صورت دارایی شرکت و تطبیق و مطابقت آنها با دفاتر و کارتهای‌شرکت و اظهار نظر درباره آنها.
ب - تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه شرکت برای تقدیم به مجمع عمومی (‌این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل‌مجمع عمومی از هر حیث آماده بوده و جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن به هیأت مدیره فرستاد شود).
ج - سایر وظایف مقرر در قانون تجارت.
‌تبصره - بازرسان (‌حسابرسان) حق مداخله در امور جاری و اجرایی شرکت را ندارند و اقدامات آنان در اجرای وظایف نباید مانع جریان کارهای‌شرکت گردد ولی بازرسان (‌حسابرسان) می‌توانند در هر موقع برای انجام وظایف خود به دفاتر و پرونده‌ها و اسناد شرکت مراجعه نماید و مدیر عامل‌موظف است کلیه اسناد مدارک و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بازرسان (‌حسابرسان) قرار دهد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره را‌برای بازرسان (‌حسابرسان) قرار گیرد و همچنین تصمیمات و صورتجلسات هیأت مدیره را برای بازرسان (‌حسابرسان) ارسال نماید.
‌ماده 18 - سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد به استثنای اولین سال که از تاریخ‌تشکیل شروع و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می‌یابد.
‌ماده 19 - ترازنامه و حساب سود و زیان و صورت دارایی و بدهی شرکت حداقل سی روز قبل از انعقاد مجمع عمومی سالانه باید به بازرسان(‌حسابرسان) داده شود.
‌بازرس (‌حسابرس) مکلفند نسخه‌ای از گزارش خود راه ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی به هیأت مدیره تسلیم کنند.
‌ماده 20 - هیأت مدیره مکلفند است 5% از سود سالانه شرکت را به عنوان اندوخته قانونی منظ‌ور نماید تا زمانی که از 10% سرمایه تجاوز ننماید و‌در صورتی که سرمایه شرکت افزایش یابد کسر 5% مذکور ادامه خواهد یافت تا وقتی که اندوخته قانونی به 10% سرمایه بالغ گردد.
‌ماده 21 - شرکت می‌تواند با تصویب مجمع عمومی حداکثر تا 5% از سود ویژه سالانه را به عنوان اندوخته احتیاطی منظور کند.
‌تبصره - در صورت لزوم ذخایر قانونی و احتیاطی را با رعایت مقررات و با تصویب مجمع عمومی می‌توان ب حساب سرمایه منظور نمود.
‌ماده 22 - مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره باید تمام وقت در اختیار شرکت باشند و نمی‌توانند هیچ نوع شغل موظف دیگری را عهده‌دار شوند.
‌ماده 23 - شرکت از نظر مقررات مالی اداری تابع این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط می‌باشند و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی‌نشده است، طبق مقررات قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی عمل خواهد کرد.
‌ماده 24 - انحلال شرکت طبق قانون تجارت خواهد بود.
‌ماده 25 - هر گونه تغییر یا اصلاح در مواد این اساسنامه با مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
‌اساسنامه فوق در تاریخ هفدهم تیر ماه 1363 به تصویب رسیده است.
‌قانون فوق مشتمل بر سه اساسنامه طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه یکشنبه هفدهم تیر ماه یک هزار و سیصد و شصت و سه کمیسیون‌مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1363.4.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده و برای مدت پنج سال به‌صورت آزمایشی قابل اجراء است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی