جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×

قانون اصلاح بعضی از مواد آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و حذف موادی از آن


0
0
258
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1368/05/26
تاریخ تایید1368/05/26
تاریخ امضا1368/05/30
تاریخ انتشار1368/06/09
شناسهDE6DDB98-1DDA-47E7-8B7E-4FF70AD3F55E
ماده6
وضعیتمنسوخ نشده
شماره ثبت روزنامه رسمی12960
شماره پرونده3/1375
شماره دوره3
شماره جلد1
شماره صفحه189

‌قانون اصلاح بعضی از مواد آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و حذف موادی از آن ‌ماده 1 - ماده 142 - آیین‌نامه داخلی به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده 142 - رئیس جمهور ظرف دو هفته بعد از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت کتباً از طریق رییس مجلس اسامی هیأت وزیران‌را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‌نماید تا بلافاصله دستور طبع و توزیع آن از طرف رئیس مجلس داده شود.
‌رئیس مجلس حداکثر سه جلسه علنی پنج‌ساعته را بعد از گذشت یک هفته از معرفی وزراء به طور متوالی به بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی‌برنامه دولت و هیأت وزیران و اخذ رأی اعتماد اختصاص خواهد داد و چنانچه فوریت و ضرورتی در کار باشد با پیشنهاد 15 نفر نماینده و تصویب‌مجلس دو جلسه در یک روز انجام خواهد شد.
‌تبصره - در جلساتی که بحث هیأت دولت انجام می‌شود نطق قبل از دستور نمایندگان نخواهد بود.
‌ماده 2 - ماده 143 آیین‌نامه داخلی به شرح زیر اصلاح می‌گردد:
‌ماده 143 - 20 نفر از نمایندگان می‌توانند قبلاً ثبت نام نموده و نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به هر یک از وزراء بیان نمایند. هر یک از نمایندگان‌فوق نیز می‌توانند مقداری از وقت خود را (‌حداقل ده دقیقه) در اختیار یک نماینده دیگر قرار دهند.
‌حداکثر مدت صحبت هر نماینده نیم ساعت و حداکثر مدت صحبت رئیس جمهور یا وزراء پیشنهادی برای ادای توضیحات و جواب سؤالات و دفاع‌لازم در طی دو جلسه پنج ساعت می‌باشد.
‌سؤالات نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق هیأت رئیسه کتباً به رئیس جمهوری یا وزیر پیشنهادی ذیربط داده می‌شود.
‌رئیس جمهور در شروع اولین جلسه توضیحاتی را که لازم بداند به مجلس ارائه می‌نماید و در آخر هر جلسه خود و یا وزیران پیشنهادی به جواب‌سؤالها و ایرادها و دفاع خواهند پرداخت.
‌رای اعتماد به دولت پس از آخرین صحبت رئیس جمهور و یا فردی که او تعیین می‌کند انجام می‌شود، مناط اعتبار رأی اعتماد اکثریت مطلق آراء‌نمایندگان حاضر صاحب رأی است.
‌تبصره 1 - هر نماینده می‌تواند درباره وزراء به عنوان موافق و مخالف با رعایت وقت مساوی موافقین و مخالفین صحبت کند.
‌تبصره 2 - در موارد معرفی یک یا چند وزیر (‌کمتر از نصف مجموع وزراء) مدت بحث برای هر یک از نمایندگان و دولت نصف وقت تعیین شده برای‌بحث کابینه کامل خواهد بود.
‌تبصره 3 - رأی اعتماد به هیأت وزیران به صورت جدا جدا برای هر یک از وزیران انجام می‌شود و چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد‌رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل 135 قانون اساسی حداکثر ظرف مدت پانزده روز فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی‌نماید.
‌ماده 3 - در ماده 149 آیین‌نامه داخلی اصلاح زیر صورت می‌گیرد:
‌در سطر سوم کلمه "‌نخست‌وزیر" به "‌رئیس جمهور" تبدیل و سطر آخر به صورت زیر درمی‌آید:
"‌رئیس جمهور یا معاون او و وزیر مسئول باید پاسخ کتبی را مستقیماً با امضاء خود به نماینده ابلاغ نماید.
‌ماده 4 - در بند 18 ماده 42 کلمه "‌نخست‌وزیری" به "‌ریاست جمهوری" و در ماده 85 کلمه "‌نخست‌وزیر" به "‌ معاونان رئیس جمهور" و در مواد 88‌و 157 (‌تبصره)، 158 و 159 کلمه "‌نخست‌وزیر" به "‌رئیس جمهور" اصلاح و کلمه "‌نخست‌وزیر" از ماده 162 حذف می‌گردد و در ماده 148(‌نخست‌وزیر و وزراء) به هیأت دولت تبدیل می‌شود.
‌ماده 5 - مواد 144، 145، 146 و 147 و بند 1 ماده 126 آیین‌نامه داخلی حذف می‌گردد و در ماده 128 بند زیر اضافه می‌شود:
(‌رای اعتماد به دولت).
‌ماده 6 - این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد.
‌قانون فوق مشتمل بر شش ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز پنج‌شنبه مورخ بیست و ششم مرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1368.5.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری