جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

لایحه الغاء عوارض در دهات


0
0
292
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1334/05/02
تاریخ انتشار1334/05/30
شناسهDE44FE94-7213-4BD4-A6A2-F38807FB5960
تبصره3
ماده6
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی3068
شماره پرونده39/328
شماره چاپ1
شماره دوره18
شماره جلد3
شماره صفحه2002

‌لایحه الغاء عوارض در دهات ‌ماده اول - از تاریخ تصویب این قانون به غیر از سهمی که مالک از محصول شتوی و صیفی و باغات و علفچر و یا به عنوان جریبانه و اجاره و غیره‌دریافت می‌کند اخذ هر گونه عوارض از قبیل گوسفند بره. مرغ. روغن بوته و سرانه و امثال آن و خلاصه آن چه مربوط به عواید حاصله از ملک نیست‌ممنوع است.
‌تبصره 1 - هر گاه مبلغی نقد و یا مقداری جنس از قبیل روغن. پنیر و غیره به جای یکی از درآمدهایی که معمولاً جزو سهم مالکانه از محصول‌شتوی و صیفی و باغات و علفچر و حق مرتع و جریبانه و غیره می‌باشد از طرف مالک وصول می‌شده آن مبلغ و یا مقدار جنس جزو عوارض منظور در‌این لایحه قانونی نخواهد بود و کشاورز موظف است مطابق عرف و عادات معمول سابق در محل رفتار نماید.
‌تبصره 2 - اگر در ملکی هنگام موقع برداشت محصول مقداری جنس و یا نقد از میانه برداشت شود اگر این برداشت برای انجام پاره‌ای خدمات‌عمومی محلی و یا مراسم مذهبی و یا اموری که نفع آن عاید طرفین می‌شود باشد این مقدار جنس و نقد مشمول قانون لغو عوارض نخواهد بود ولی اگر‌این برداشت منحصراً به نفع مالک باشد مشمول مقررات این قانون خواهد بود.
‌ماده دوم - مالک نمی‌تواند زارعین را برای کارهای غیر زراعتی و عمرانی که به نفع طرفین نباشد و فقط به نفع شخصی مالک باشد اجباراً به کار یا‌بیگاری وادار نماید مگر به رضای زارعین و یا پرداخت قیمت و اجرت عادلانه.
‌تبصره - در دهاتی که حمل جنس اربابی از خرمن به انبار به عهده زارع است این رسم کماکان معمول خواهد بود.
‌ماده سوم - متخلفین از مواد فوق به پرداخت دو برابر قیمت مال یا مبلغ دریافتی یا میزان کرایه به شخصی که مورد تعدی قرار گرفته است محکوم‌خواهند شد.
‌ماده چهارم - در صورتی که نسبت به تشخیص بین عوارض و بهره مالکانه اختلافی بین مالک و کشاورز حاصل شود به محض شکایت یکی از‌طرفین بخشدار در بخش و یا فرماندار شهرستان موضوع را به اسرع اوقات رسیدگی خواهد نمود و در صورت عدم رضایت هر یک از طرفین از رأی‌بخشدار یا فرماندار به کمیسیونی مرکب از دادستان یا رییس دادگاه بخش و رییس دارایی و نماینده اداره کشاورزی مراجعه و پس از رسیدگی کمیسیون‌رأی مقتضی خواهد داد.
‌ماده پنجم - محکوم‌علیه در ظرف یک ماه می‌تواند به دادگاه مراجعه نماید و رأی دادگاه قطعی است.
‌ماده ششم - وزارت کشور و دادگستری مأمور اجرای این قانون می‌باشند.
‌به موجب قانون تمدید تبصره قانون الغاء کلیه لوایح مصوب آقای دکتر مصدق ناشیه از اختیارات لایحه قانونی مربوط به الغاء عوارض در دهات که در‌تاریخ دوم مرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و چهار به تصویب کمیسیونهای مشترک مجلسین رسیده موقتاً قابل اجراء می‌باشد.
‌رییس مجلس سنا - سید حسن تقی‌زاده رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت س


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی