جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

قانون قرارداد وامهای شماره 65.5 - 65.6 - 65.7 - 65.8 به مبلغ یک میلیارد و پانصد و هشتاد و دو میلیون و بیست هزار ریال


0
0
215
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1343/12/12
تاریخ امضا1343/12/25
تاریخ انتشار1344/02/23
شناسهFBAC768E-52FE-4D08-88FF-D2FF34BA511C
ماده1
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی5889
شماره پرونده169/924
شماره چاپ1
شماره دوره21
شماره جلد3
شماره صفحه1902

‌قانون قرارداد وامهای شماره 65.5 - 65.6 - 65.7 - 65.8 به مبلغ یک میلیارد و پانصد و هشتاد و دو میلیون و بیست هزار ریال مصوب 1343.12.12 ‌ماده واحده - عمل دولت در انعقاد چهار فقره قراردادهای وام شماره 65.5 - 65.6 مورخ 27 آوریل 1961 و شماره 65.7 مورخ 11 اوت 1961 و‌شماره 65.8 مورخ 29 ژوئن 1962 ضمیمه جمعاً به مبلغ یک میلیارد و پانصد و هشتاد و دو میلیون و بیست هزار ریال (1582020000) با بانک‌صادرات و واردات واشنگتن تأیید می‌شود.
‌قانون فوق مشتمل بر یک ماده که لایحه آن به موجب ماده واحده به مصوبه بیستم آذر ماه یک هزار و سیصد و چهل و دو تقدیم شده بود در جلسه روز‌پنجشنبه هفدهم دی ماه یک هزار و سیصد و چهل و سه به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
‌رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی قانون بالا در جلسه روز 4 شنبه 1343.12.12 به تصویب مجلس سنا رسیده است ‌شماره ICAX 65 - 5 [z] قرارداد وامهای شماره 65.5 - 65.6 - 65.7 - 65.8 به مبلغ یک میلیارد و پانصد هزار ریال ‌قرارداد زیر در تاریخ 27 آوریل 1961 فیمابین دولت ایران (‌که منبعد در اینجا "‌دولت" نامیده می‌شود) و بانک صادرات و واردات واشنگتن (‌که از این‌پس، اکزیم بانک، خوانده می‌شود) و یکی از مؤسسات تابعه دولت ایالات متحده آمریکا بوده (‌و منبعد در اینجا "‌ایالات متحده" نامیده می‌شود) منعقد‌گردیده و به مورد اجرا در آمده است.
گواهی می‌کند:
‌از آنجا که مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی (‌که منبعد "‌مدیر" خوانده می‌شود) به اکزیم بانک پیشنهاد کرده است که بر اساس مندرجات قانون اصلاحی‌کمک به توسعه داد و ستد محصولات کشاورزی مصوب سال 1954 و طبق مفاد قرارداد محصولات کشاورزی منعقده بین دولت ایالات متحده آمریکا‌و دولت مورخ 26 ژوئیه 1960 (‌که از این پس "‌موافقتنامه محصولات" نامیده می‌شود) تصمیم گرفته شده است اعتباری به میزان تخمینی یکصد و‌بیست و شش میلیون و نهصد و نود هزار ریال که از چهل و پنج درصد (45%) وجوه ریالی حاصله از فروش محصولات تجاوز ننماید به موجب ماده‌سوم موافقتنامه محصولات به عنوان سپرده و طبق بند ج ماده دوم موافقتنامه محصولات به منظور تأمین وجوه ریالی برای ایجاد اعتبارات لازم در‌دسترس دولت قرارداده شود.
‌از آنجا که مدیر برای اعتبار فوق وجوهی در اختیار، اکزیم بانک، قرارداده و پس از مشاوره با انجمن مشورتی ملی مسائل پولی و مالی بین‌المللی‌شرائطی را که طبق آن اکزیم بانک اعتبار لازم تأمین و مصرف آن را مورد نظارت قرار می‌دهد تعیین و مشخص گردانیده است.
بنابراین اینک موافقت می‌شود:
1 - اکزیم بانک بدین وسیله اعتباری که از چهل و پنج درصد (45%) وجوه ریالی حاصله از موافقتنامه محصولات تجاوز ننموده و طبق برآورد به مبلغ‌یکصد و بیست و شش میلیون و نهصد و نود هزار ریال (126990000 ریال) بالغ می‌گردد به نفع دولت برای کمک در تأمین هزینه‌های مالی طرحها و یا‌سایر برنامه‌های توسعه اقتصادی که ممکن است هر چند یک بار نسبت به آنها بین دولت و مدیر توافق حاصل شود مورد استفاده قرار گیرد برقرار‌می‌نماید به شرط آن که هیچیک از وجوه حاصله از فروش محصولات پس از تاریخ 25 ژوئیه 1963 پرداخت نگردد مگر آن که نسبت به استفاده از آن‌بین دولت و مدیر پیش از تاریخ بالا توافق به عمل آمده است.
2 - در قبال وجوه دریافتی دولت تعهد می‌نماید که به اکزیم بانک یا جانشینان و یا نمایندگان آن مبلغ اصلی یکصد و بیست و شش میلیون و نهصد و‌نود هزار ریال (126990000 ریال) و یا هر مقدار وجوه ریالی را که طبق این ردیف از اعتبارات داده شده باشد به اقساطی که در جدول پیوست معین‌شده و به صورت ضمیمه، الف، قسمتی از این قرارداد را تشکیل داده بپردازد و بهره آن را نیز از قرار چهاردرصد (4%) در سال نسبت به باقیمانده مبلغ‌اصلی که پرداخت نشده و به شرح زیر تعیین گردیده است تأدیه نماید مبلغ اصلی به اقساط ششماهه پرداخت خواهد شد و شروع تأدیه اقساط چهار‌سال پس از پایان ماهی خواهد بود که طی آن اولین پرداخت از طرف مدیر به دولت طبق مبلغ و تاریخ مندرج در ضمیمه، "‌الف" صورت گرفته است.
‌هر گاه مبلغ پرداخت شده زیادتر از مبلغ اصلی باشد به همان نسبت در اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تعدیل به عمل خواهد آمد و چنانچه مبلغ‌پرداخت شده بیش از ده درصد (10%) کمتر از مبلغ اصلی باشد اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" به همان نسبت تعدیل خواهد شد هر گاه مبلغ پرداختی‌ده درصد (10%) و یا کمتر از مبلغ اصلی کمبود داشته باشد کسر مبلغ از آخرین قسط و یا اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تفریق می‌گردد پرداخت بهره‌نسبت به بقیه مبلغ اصلی از پایان ماهی آغاز می‌گردد که اولین پرداخت طی آن صورت گرفته است و بهره مذکور باید پس از طی شش ماه از تاریخ مذکور‌به اقساط ششماهه پرداخت گردد.
‌هر گاه در پرداخت فوری و کلی مبلغ اصلی و بهره آن قصوری روی دهد کلیه مبلغ اصلی که پرداخت نگردیده بهره متعلق به آن جزو بدهی محسوب و با‌درخواست اکزیم بانک قابل پرداخت خواهد بود عدم استفاده از حق مذکور از طرف اکزیم بانک هیچگاه نباید به عنوان انصراف از آن حق تلقی گردد.
3 - پرداخت به حساب دولت باید از محل وجوه ریالی که بر اساس مقررات ماده سوم موافقتنامه محصولات سپرده شده به عمل آید و طبق مفاد بند(ج) از ماده دوم موافقتنامه مذکور به منظور ایجاد اعتبار در دسترس قرار گیرد اینگونه پرداختها به صورت مساعده و به موجب این ردیف از اعتبارات از‌تاریخ گزارشهایی که درباره پرداختها در فواصل معین از طرف مدیر به دولت و اکزیم بانک تسلیم می‌گردد صورت خواهد گرفت اکزیم بانک مبالغ ریالی‌که به طریق مذکور پرداخت گردیده در این قرارداد ظهرنویسی خواهد کرد.
4 - مبلغ اصلی و بهره‌ای که باید به موجب این قرارداد از طرف دولت به اکزیم بانک پرداخت گردد به ریال و یا به اختیار دولت به دلار آمریکا تأدیه‌خواهد شد. چنانچه دولت بخواهد به دلار پرداخت کند مبلغ پرداختی هنگام تأدیه محاسبه خواهد شد و معادل تعهد ریالی
بر اساس زیر حساب‌می‌گردد:
‌الف - نرخ متداولی که به نسبت آن دلار آمریکا در مقابل هم ارز ریالی به اشخاص مقیم ایران برای پرداخت تعهداتشان در خارج از کشور بفروش‌می‌رسد مشروط بر آن که نرخهای متداول که بیش از یک درصد ارزش اسمی آن با آنچه با صندوق بین‌المللی پول موافقت شده تفاوت داشته باشد از‌طرف دولت مجاز شناخته نشده و مشروط بر آن که طرفین این قرارداد توافق نداشته باشند که نرخ دیگری را عادلانه تلقی نمایند و یا.
ب - در غیر این صورت نرخ دیگری که هر چند یک بار بین طرفین مورد توافق قرار گیرد ملاک عمل واقع خواهد شد.
‌بهره و مبلغ اصلی باید در اکزیم بانک در واشنگتن واقع در منطقه کلمبیا پرداخت گردد وجوه ریالی که از طرف اکزیم بانک مورد قبول قرار گرفته ممکن‌است به وزیر دارایی ایالات متحده انتقال یابد تا توسط مأمور یا مأموران دولت آمریکا که از طرف وزیر دارایی تعیین می‌شوند نگاهداری گردد.
5 - دولت می‌تواند بدون پرداخت جریمه و یا دریافت جایزه اصل این وام را به ریال و یا به اختیار و میل خود به دلار آمریکا قبل از تاریخ سررسیدهای‌مربوطه پرداخت نماید و نرخ دلار به مأخذ میزان متداول در تاریخی که پرداختها به عمل می‌آید و یا بر اساس میزان مندرج در قسمت چهارم این قرارداد‌محاسبه خواهد شد هر گونه پیش پرداختی که از طرف دولت صورت می‌گیرد قابل انطباق با اقساط اصلی مندرج در ضمیمه الف بوده و نسبت معکوس‌با تاریخ سررسید آن خواهد داشت.
6 - دولت موافقت می‌کند که هر گونه وامی به موجب اعتبارات فوق و طبق این قرارداد برای مؤسسات خصوصی و یا هر شخص یا شرکتهای عمومی‌انتفاعی دریافت دارد دارای بهره‌ای است که تقریباً معادل بهره وام‌های مشابه و متداول در کشور ایران خواهد بود.
‌دولت همچنین موافقت می‌کند که به استثناء وامهایی که به مؤسسات عمومی انتفاعی اعطاء می‌کند هیچیک از اقلام وجوهی را که به موجب این‌قرارداد دریافت می‌دارد به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به مؤسسات عمومی انتفاعی انتقال و یا تخصیص ندهد.
7 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده آمریکا وجوه ریالی دریافتی طبق بندهای 4 و 5 این قرارداد را می‌تواند برای هزینه‌ها و یا پرداختهای خود‌در کشور ایران و یا قلمرو آن مورد مصرف قرار دهد. این گونه وجوه ممکن است طبق موافقت متقابل در سایر نقاط مصرف و یا به اسعار دیگر تبدیل‌گردد ایالات متحده موافقت می‌نماید که در مورد هزینه‌ها و پرداختهای مذکور فوق وضع اقتصادی کشور ایران را مد نظر قرار دهد.
8 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده می‌تواند بقیه وجوه مصرف نشده دریافتی به موجب این قرارداد را در سرمایه‌گذاری مؤسسات انتفاعی یا‌سپرده‌هایی که دارای عنوان ریالی باشند مورد مصرف قرار دهد ایالات متحده موافقت می‌کند که دولت می‌تواند معادل کلیه و یا هر قسمت از بقیه مبالغ‌مصرف شده را که به صورت دیگری تعهد نشده است در ازاء دلار آمریکایی به نرخی که در آن موقع مورد توافق قرار گیرد خریداری نماید.
9 - در هر موقع طرفین این قرارداد تشخیص دهند که منافع آنها ایجاب می‌نماید که قسمتهایی از مفاد این قرارداد را تغییر داده و یا تعدیل و اصلاح‌نمایند می‌توانند با توافق کتبی این تغییرات را که ممکن است شامل پرداخت تمام یا قسمتی از اصل وام و بهره آن به یکی از دو طریق ذیل نیز باشد‌انجام دهند:
‌الف - با تحویل کالاها و یا لوازم مورد توافق.
ب - با تحویل یا واگذاری آنچه به نحوی از انحاء دارای ارزش مورد نظر بوده و طرفین در مورد آنها موافقت نموده باشند.
10 - قبل از پرداخت و به عنوان شرط ماقبل پرداخت در مقابل اعتبارات فوق مدارک زیر باید به اکزیم بانک ارائه گردد:
‌الف - مدرکی که درباره اختیارات شخصی که این قرارداد را امضاء نموده و یا به عنوان نماینده دولت آن را به موقع اجراء می‌گذارد و.
ب - نظریه وزیر دادگستری ایران و یا هر مرجع قانونی دیگر که مورد قبول اکزیم بانک بوده و تأمین رضایت اکزیم بانک مبنی بر این باشد که دولت به‌موجب قوانین اساسی خود کلیه اقدامات لازم برای تنفیذ اعتباری که به موجب این قرارداد مورد معامله قرار گرفته به عمل آورده و قرارداد دارای اعتبار‌لازم بوده و شرایط و مقررات آن نسبت به دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.
‌با گواهی مراتب فوق دولت و اکزیم بانک وسائل اجرای این قرارداد را که در واشنگتن در ناحیه کلمبیا واقع در آمریکا در دو نسخه در تاریخ مذکور فوق‌تهیه گردیده فراهم کرده‌اند.
‌امضاء اردشیر زاهدی دولت شاهنشاهی ایران ‌امضاء تام کیلفر بانک صادرات و واردات واشنگتن ‌امضاء ادوارد اس - کانگر گواهی ‌منشی ضمیمه "‌الف" جدول پرداخت‌ها ‌موعد پرداخت مبلغ اصلی ------------------------------------------------- 1 - اولین روز ماه تقویمی که پس از چهار سال از ‌پایان ماهی که اولین پرداخت طی آن به عمل آمده است.
‌بقیه اقساط شماره گذاری شده در فواصل شش ماه قابل ‌پرداخت خواهد بود.
2 88742 ریال 3 177484 ریال 4 354968 ریال 5 443710 ریال 6 532452 ریال 7 621194 ریال 8 709936 ریال 9 798678 ریال 10 887420 ریال 11 976162 ریال 12 1064904 ریال 13 1153646 ریال 14 1242388 ریال 15 1331130 ریال 16 1419872 ریال 17 1508614 ریال 18 1597356 ریال 19 1686098 ریال 20 1774840 ریال 21 1863582 ریال 22 1952324 ریال 23 2041066 ریال 24 2129808 ریال 25 2218550 ریال 26 2307292 ریال 27 2396034 ریال 28 2484776 ریال 29 2573518 ریال 30 2662260 ریال 31 2751002 ریال 32 2839744 ریال 33 2928486 ریال 34 3017228 ریال 35 3105970 ریال 36 3194712 ریال 37 3283454 ریال 38 3372196 ریال 39 3460938 ریال 40 3549680 ریال 41 3638422 ریال 42 3727164 ریال 43 3815906 ریال 44 3904648 ریال 45 3993390 ریال 46 4082132 ریال 47 4170874 ریال 48 4259616 ریال 49 4348358 ریال 50 4437100 ریال 51 4525842 ریال 52 4614584 ریال 53 4703524 ریال ---------------------------------------------- ‌جمع 126990000 ریال
‌شماره ICAX 65 - 6 قرارداد ‌قرارداد زیر در تاریخ 27 آوریل 1961 بین دولت ایران (‌که منبعد در این قرارداد "‌دولت" نامیده می‌شود) و بانک صادرات و واردات واشنگتن (‌که منبعد‌در این قرارداد "‌اکزیم بانک" نامیده می‌شود) و یکی از مؤسسات تابعه دولت ایالات متحده آمریکا می‌باشد (‌و منبعد در اینجا "‌ایالات متحده" نامیده‌می‌شود) منعقد گردیده و به مورد اجرا در آمده است.
گواهی می‌کند:
‌از آنجا که مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی (‌که منبعد "‌مدیر" خوانده می‌شود) به اکزیم بانک پیشنهاد کرده است که بر اساس مندرجات قانون اصلاحی‌کمک به توسعه داد و ستد محصولات کشاورزی مصوب سال 1954 و طبق مفاد موافقتنامه‌های متمم مورخ 26 سپتامبر و 20 اکتبر 1960 که بر اساس‌موافقتنامه محصولات کشاورزی منعقده بین دولت ایالات متحده آمریکا و دولت مورخ 26 ژوئیه 1960 منعقد گردیده‌اند (‌که از این پس "‌ موافقتنامه‌محصولات" نامیده می‌شود) تصمیم گرفته شده است اعتباری به میزان تخمینی هشتصد و هفتاد و پنج میلیون و سیصد و سیزده هزار ریال(875313000 ریال) که از 70% وجوه ریالی حاصله از فروش محصولات تجاوز ننماید به موجب ماده سوم موافقتنامه محصولات به عنوان سپرده‌طبق بند ج ماده دوم.
‌موافقتنامه محصولات به منظور تأمین وجوه ریالی برای ایجاد اعتبارات لازم در دسترس دولت قرارداده شود و از آنجا که مدیر برای اعتبار فوق وجوهی‌در اختیار اکزیم بانک قرارداده و پس از مشاوره با انجمن مشورتی ملی مسائل پولی و مالی بین‌المللی شرائطی را که طبق آن "‌اکزیم بانک" اعتبار لازم را‌تأمین و مصرف آن را مورد نظارت قرار می‌دهد تعیین و مشخص گردانیده است بنابراین اینک موافقت می‌شود:
1 - اکزیم بانک بدین وسیله اعتباری را که از هفتاد درصد (70%) وجوه ریالی حاصله از موافقتنامه‌های متمم مورخ 26 سپتامبر و 20 اکتبر 1960‌مربوط به موافقتنامه محصولات تجاوز ننموده و طبق برآورد به مبلغ هشتصد و هفتاد و پنج میلیون و سیصد و سیزده هزار ریال (875313000 ریال)‌بالغ می‌گردد و به نفع دولت برای کمک در تأمین هزینه‌های مالی طرحها و یا سایر برنامه‌های توسعه اقتصادی که ممکن است هر چند یک بار نسبت به‌آنها بین دولت و مدیر توافق حاصل شود مورد استفاده قرار گیرد برقرار می‌نماید به شرط آن که هیچیک از وجوه حاصله از فروش محصولات پس از‌تاریخ 19 اکتبر 1963 پرداخت نگردد مگر آن که نسبت به استفاده از آن بین دولت و مدیر پیش از تاریخ بالا توافق به عمل آمده باشد.
2 - در قبال وجوه دریافتی تعهد می‌نماید که به اکزیم بانک یا جانشینان و یا نمایندگان آن مبلغ اصلی هشتصد و هفتاد و پنج میلیون و سیصد و سیزده‌هزار ریال ایرانی (875313000 ریال) و یا هر مقدار وجوه ریالی را که طبق این ردیف از اعتبارات داده شده باشد به اقساطی که در جدول پیوست معین‌شده و به صورت ضمیمه "‌الف" قسمتی از این قرارداد را تشکیل داده بپردازد و بهره آن را نیز از قرار چهاردرصد (4%) در سال نسبت به باقیمانده مبلغ‌اصلی که پرداخت نشده و به شرح زیر تعیین گردیده است تأدیه نماید. مبلغ اصلی به اقساط ششماهه پرداخت خواهد شد و شروع تأدیه اقساط چهار‌سال پس از پایان ماهی خواهد بود که طی آن اولین پرداخت از طرف مدیر به دولت طبق مبلغ و تاریخ مندرج در ضمیمه، الف، صورت گرفته است.
‌هر گاه مبلغ پرداخت شده زیادتر از مبلغ اصلی باشد به همان نسبت در اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تعدیل به عمل خواهد آمد و چنانچه مبلغ‌پرداخت شده بیشتر از ده درصد (10%) کمتر از مبلغ اصلی باشد اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" به همان نسبت تعدیل خواهد شد. هر گاه مبلغ‌پرداختی ده درصد (10%) و یا کمتر از مبلغ اصلی کمبود داشته باشد کسر مبلغ از آخرین قسط و یا اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تفریق می‌گردد.‌پرداخت بهره نسبت به بقیه مبلغ اصلی از پایان ماهی آغاز می‌گردد که اولین پرداخت طی آن صورت گرفته است و بهره مذکور باید پس از طی شش ماه‌از تاریخ مذکور به اقساط ششماهه پرداخت گردد. هر گاه در پرداخت فوری و کلی مبلغ اصلی یا بهره آن قصوری روی دهد کلیه مبلغ اصلی که پرداخت‌نگردیده و بهره متعلق به آن جزو بدهی محسوب و با درخواست اکزیم بانک قابل پرداخت خواهد بود عدم استفاده از حق مذکور از طرف اکزیم بانک‌هیچگاه به عنوان انصراف از آن حق تلقی نمی‌گردد.
3 - پرداخت به حساب دولت باید از محل وجوه ریالی که بر اساس مقررات ماده سوم موافقتنامه محصولات سپرده شده به عمل آید و طبق مفاد بند(ج) از ماده دوم موافقتنامه مذکور به منظور ایجاد اعتبار در دسترس قرار گیرد اینگونه پرداختها به صورت مساعده و به موجب این ردیف از اعتبارات از‌تاریخ گزارشهایی که درباره پرداختها در فواصل معین از طرف مدیر به دولت و اکزیم بانک تسلیم می‌گردد صورت خواهد گرفت اکزیم بانک مبالغ ریالی‌که به طریق مذکور پرداخت گردیده در این قرارداد ظهرنویسی خواهد کرد.
4 - مبلغ اصلی و بهره‌ای که باید به موجب این قرارداد از طرف دولت به اکزیم بانک پرداخت گردد به ریال و یا به اختیار دولت به دلار آمریکا تأدیه‌خواهد شد.
‌چنانچه دولت بخواهد به دلار پرداخت کند مبلغ پرداختی هنگام تأدیه محاسبه خواهد شد و معادل تعهد ریالی بر اساس زیر حساب می‌گردد:
‌الف - نرخ متداولی که به نسبت آن دلار آمریکا در مقابل هم ارز ریالی به اشخاص مقیم ایران برای پرداخت تعهداتشان در خارج از کشور بفروش‌می‌رسد مشروط بر آن که نرخهای متداول ریال که بیش از یک درصد ارزش اسمی آن با آنچه با صندوق بین‌المللی پول موافقت شده تفاوت داشته باشد‌از طرف دولت مجاز شناخته نشده و مشروط بر آن که طرفین این قرارداد توافق نداشته باشند که نرخ دیگری را عادلانه تلقی نمایند و یا.
ب - در غیر این صورت نرخ دیگری که هر چند یک بار بین طرفین مورد توافق قرار گیرد ملاک عمل واقع خواهد شد.
‌بهره و مبلغ اصلی باید در اکزیم بانک در واشنگتن واقع در منطقه کلمبیا پرداخت گردد وجوه ریالی که از طرف اکزیم بانک مورد قبول قرار گرفته ممکن‌است به وزیر دارایی ایالات متحده انتقال یابد تا توسط مأمور یا مأموران دولت آمریکا که از طرف وزیر دارایی تعیین می‌شوند نگاهداری گردد.
5 - دولت می‌تواند بدون پرداخت جریمه و یا دریافت جایزه اصل این وام را به ریال و یا به اختیار و میل خود به دلار آمریکا قبل از تاریخ سررسیدهای‌مربوطه پرداخت نماید و نرخ دلار به مأخذ میزان متداول در تاریخی که این پرداختها به عمل می‌آید و یا بر اساس میزان مندرج در قسمت چهارم این‌قرارداد محاسبه خواهد شد هر گونه پیش پرداختی که از طرف دولت صورت بگیرد قابل انطباق با اقساط اصلی مندرج در ضمیمه الف بوده و نسبت‌معکوس با تاریخ سررسید آن خواهد داشت.
6 - دولت موافقت می‌کند که هر گونه وامی به موجب اعتبارات فوق و طبق این قرارداد برای مؤسسات خصوصی و یا هر شخص یا شرکتهای عمومی‌انتفاعی دریافت دارد دارای بهره‌ای است که تقریباً معادل بهره وام‌های مشابه و متداول در کشور ایران خواهد بود و دولت همچنین موافقت می‌کند که به‌استثناء وامهایی که به مؤسسات عمومی انتفاعی اعطاء می‌کند هیچیک از اقلام وجوهی را که به موجب این موافقتنامه دریافت می‌دارد به طور مستقیم‌یا غیر مستقیم به مؤسسات عمومی انتفاعی انتقال و یا تخصیص ندهد.
7 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده آمریکا وجوه ریالی دریافتی طبق بندهای 4 و 5 این قرارداد را می‌تواند برای هزینه‌ها و یا پرداختهای خود‌در کشور ایران و یا قلمرو آن مورد مصرف قرار دهد. این گونه وجوه ممکن است طبق موافقت متقابل در سایر نقاط مصرف و یا به اسعار دیگر تبدیل‌گردد ایالات متحده موافقت می‌نماید که در مورد هزینه‌ها و پرداختهای مذکور فوق وضع اقتصادی کشور ایران را مد نظر قرار دهد.
8 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده می‌تواند بقیه وجوه مصرف نشده دریافتی به موجب این قرارداد را در سرمایه‌گذاری مؤسسات انتفاعی یا‌سپرده‌هایی که دارای عنوان ریالی باشند مورد مصرف قرار دهد ایالات متحده موافقت می‌کند که دولت می‌تواند معادل کلیه و یا هر قسمت از بقیه مبالغ‌مصرف نشده را که به صورت دیگری تعهد نشده است در ازاء دلار آمریکایی به نرخی که در آن موقع مورد توافق قرار گیرد خریداری نماید.
9 - در هر موقع طرفین این قرارداد تشخیص دهند که منافع آنها ایجاب می‌نماید که قسمتهایی از مفاد این قرارداد را تغییر داده و یا تعدیل و اصلاح‌نمایند می‌توانند با توافق کتبی این تغییرات را که ممکن است شامل پرداخت تمام یا قسمتی از اصل وام و بهره آن به یکی از دو طریق ذیل نیز باشد‌انجام دهند:
‌الف - با تحویل کالاها و یا لوازم مورد توافق.
ب - با تحویل یا واگذاری آنچه به نحوی از انحاء دارای ارزش مورد نظر بوده و طرفین در مورد آنها موافقت نموده باشند.
10 - قبل از پرداخت و به عنوان شرط ماقبل پرداخت در مقابل اعتبارات فوق مدارک زیر باید به اکزیم بانک ارائه گردد:
‌الف - مدرکی درباره اختیارات شخصی که این قرارداد را امضاء نموده و یا به عنوان نماینده دولت آن را به موقع اجراء می‌گذارد و.
ب - نظریه وزیر دادگستری ایران و یا هر مرجع قانونی دیگر که مورد قبول اکزیم بانک بوده و یا تأمین رضایت اکزیم بانک مبنی بر این باشد که دولت به‌موجب قوانین اساسی خود کلیه اقدامات لازم را برای تنفیذ اعتباری که به موجب این قرارداد مورد معامله قرار گرفته به عمل آورد و قرارداد دارای اعتبار‌لازم و شرایط و مقررات آن نسبت به دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.
‌با گواهی مراتب فوق دولت و اکزیم بانک وسائل اجرای این قرارداد را که در واشنگتن در ناحیه کلمبیا واقع در آمریکا در دو نسخه در تاریخ مذکور فوق‌تهیه گردیده فراهم کرده‌اند.
‌امضاء اردشیر زاهدی دولت شاهنشاهی ایران ‌امضاء تام کیلفر بانک صادرات و واردات واشنگتن ‌امضاء ادوارد اس کانگر گواه ‌منشی ضمیمه "‌الف" جدول پرداخت‌ها ‌موعد پرداخت مبلغ اصلی ---------------------------------------------- 1 - اولین روز ماه تقویمی که پس ‌از چهار سال از پایان ماهی که اولین ‌پرداخت طی آن به عمل آمده است بقیه ‌اقساط شماره گذاری شده در فواصل ‌شش ماهه قابل پرداخت خواهد بود. 611679 ریال 2 1223358 ریال 3 1835037 ریال 4 2446716 ریال 5 3058395 ریال 6 3670074 ریال 7 4281753 ریال 8 4893432 ریال 9 5505111 ریال 10 6116890 ریال 11 6728469 ریال 12 7340148 ریال 13 7951827 ریال 14 8563506 ریال 15 9175185 ریال 16 9786864 ریال 17 10398543 ریال 18 11010222 ریال 19 11621901 ریال 20 12233580 ریال 21 12845259 ریال 22 13456938 ریال 23 14068617 ریال 24 14680296 ریال 25 15291975 ریال 26 15903654 ریال 27 16515333 ریال 28 17127012 ریال 29 17738691 ریال 30 18350370 ریال 31 18962049 ریال 32 19573728 ریال 33 20185407 ریال 34 20797086 ریال 35 21408765 ریال 36 22020444 ریال 37 22632123 ریال 38 23243802 ریال 39 23855481 ریال 40 24467160 ریال 41 25078839 ریال 42 25690518 ریال 43 26302197 ریال 44 26913876 ریال 45 27525555 ریال 46 28137234 ریال 47 28748913 ریال 48 29360502 ریال 49 29972271 ریال 50 30583950 ریال 51 31195629 ریال 52 31807308 ریال 53 32419338 ریال ---------------------------------------------- 875313000 ریال
‌شماره ICAX 65 -7 قرارداد ‌قرارداد زیر در تاریخ 11 اوت 1961 فیمابین دولت ایران (‌که منبعد در اینجا "‌دولت" نامیده می‌شود) و بانک صادرات و واردات واشنگتن (‌که از این پس"‌اکزیم بانک" خوانده می‌شود) و یکی از مؤسسات تابعه دولت ایالات متحده آمریکا بوده (‌و منبعد در اینجا "‌ایالات متحده" نامیده می‌شود) منعقد‌گردیده و به مورد اجرا در آمده است.
گواهی می‌کند:
‌از آنجا که مدیر اداره همکاری‌های بین‌المللی (‌که منبعد "‌مدیر" خوانده می‌شود) به اکزیم بانک پیشنهاد کرده است که بر اساس مندرجات قانون اصلاحی‌کمک به توسعه داد و ستد محصولات کشاورزی مصوب سال 1954 و طبق مفاد موافقتنامه‌های متمم مورخ 17 آوریل و اول ژوئن 1961 که بر اساس‌موافقتنامه محصولات کشاورزی منعقده بین دولت ایالات متحده آمریکا و دولت مورخ 26 ژوئیه 1960 منعقد گردیده‌اند (‌که از این پس "‌ موافقتنامه‌محصولات" نامیده می‌شود) تصمیم گرفته شده است اعتباری به میزان تخمینی نود و هفت میلیون و هفتصد و شصت و هفت هزار ریال (97767000‌ریال) که از هفتاد درصد (70%) وجوه ریالی حاصله از فروش محصولات تجاوز ننماید به موجب ماده سوم موافقتنامه محصولات به عنوان سپرده و‌طبق بند (ج) ماده دوم موافقتنامه محصولات به منظور تأمین وجوه ریالی برای ایجاد اعتبارات لازم در دسترس دولت قرارداده شود و.
‌از آنجا که مدیر برای اعتبار فوق وجوهی در اختیار (‌اکزیم بانک) قرارداده و پس از مشاوره با انجمن مشورتی ملی مسائل پولی، مالی و بین‌المللی‌شرائطی را که طبق آن "‌اکزیم بانک" اعتبار لازم را تأمین و مصرف آن را مورد نظارت قرار می‌دهد تعیین و مشخص گردانیده است.
‌بنابراین اینک موافقت می‌شود:
1 - اکزیم بانک بدین وسیله اعتباری را که از هفتاد درصد (70%) وجوه ریالی حاصله از موافقتنامه‌های متمم مورخ 17 آوریل و اول ژوئن 1961 مربوط‌به موافقتنامه محصولات تجاوز ننموده و طبق برآورد به مبلغ نود و هفت میلیون و هفتصد و شصت و هفت هزار ریال (97767000 ریال) بالغ می‌گردد‌به نفع دولت برای کمک در تأمین هزینه‌های مالی طرحها و یا سایر برنامه‌های توسعه اقتصادی که ممکن است هر چند یک بار نسبت به آنها بین دولت و‌مدیر توافق حاصل شود مورد استفاده قرار گیرد برقرار می‌نماید به شرط آن که هیچیک از وجوه حاصله از فروش محصولات پس از تاریخ 25 ژوئیه1963 پرداخت نگردد مگر آن که نسبت به استفاده از آن بین دولت و مدیر پیش از تاریخ بالا توافق به عمل آمده باشد.
2 - در قبال وجوه دریافتی دولت تعهد می‌نماید که به اکزیم بانک یا جانشینان و یا نمایندگان آن مبلغ اصلی نود و هفت میلیون و هفتصد و شصت و‌هفت هزار ریال ایرانی (97767000 ریال) و یا هر مقدار وجوه ریالی را که طبق این ردیف از اعتبارات داده شده باشد به اقساطی که در جدول پیوست‌معین شده و به صورت ضمیمه "‌الف" قسمتی از این قرارداد را تشکیل داده بپردازد و بهره آن را نیز از قرار چهاردرصد (4%) در سال نسبت به باقیمانده‌مبلغ اصلی که پرداخت نشده و به شرح زیر تعیین گردیده است تأدیه نماید. مبلغ اصلی به اقساط ششماهه پرداخت خواهد شد و شروع تأدیه اقساط‌چهار سال پس از پایان ماهی خواهد بود که طی آن اولین پرداخت از طرف مدیر به دولت طبق مبلغ و تاریخ مندرج در ضمیمه "‌الف" صورت گرفته‌است.
‌هر گاه مبلغ پرداخت شده زیادتر از مبلغ اصلی باشد به همان نسبت در اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تعدیل به عمل خواهد آمد و چنانچه مبلغ‌پرداخت شده بیش از ده درصد (10%) کمتر از مبلغ اصلی باشد اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" به همان نسبت تعدیل خواهد شد. هر گاه مبلغ پرداختی‌ده درصد (10%) و یا کمتر از مبلغ اصلی کمبود داشته باشد کسر مبلغ از آخرین قسط و یا اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تفریق می‌گردد.
پرداخت بهره‌نسبت به بقیه مبلغ از پایان ماهی آغاز می‌گردد که اولین پرداخت طی آن صورت گرفته است و بهره مذکور باید پس از طی شش ماه از تاریخ مذکور به‌اقساط ششماهه پرداخت گردد. هر گاه در پرداخت فوری و کلی مبلغ اصلی یا بهره آن قصوری روی دهد کلیه مبلغ اصلی که پرداخت نگردیده و بهره‌متعلق به آن جزو بدهی محسوب و با درخواست اکزیم بانک قابل پرداخت خواهد بود عدم استفاده از حق مذکور از طرف اکزیم بانک هیچگاه نباید به‌عنوان انصراف از آن حق تلقی گردد.
3 - پرداخت به حساب دولت باید از محل وجوه ریالی که بر اساس مقررات ماده سوم موافقتنامه محصولات سپرده شده به عمل آید و طبق مفاد بند(ج) از ماده دوم موافقتنامه مذکور به منظور ایجاد اعتبار در دسترس قرار گیرد اینگونه پرداختها به صورت مساعده و به موجب این ردیف از اعتبارات از‌تاریخ گزارشهایی که درباره پرداختها در فواصل معین از طرف مدیر به دولت و اکزیم بانک تسلیم می‌گردد صورت خواهد گرفت اکزیم بانک مبالغ ریالی‌که به طریق مذکور پرداخت گردیده در این قرارداد ظهرنویسی خواهد کرد.
4 - مبلغ اصلی و بهره‌ای که باید به موجب این قرارداد از طرف دولت به اکزیم بانک پرداخت گردد به ریال و یا به اختیار دولت به دلار آمریکا تأدیه‌خواهد شد.
‌چنانچه دولت بخواهد به دلار پرداخت کند مبلغ پرداختی هنگام تأدیه محاسبه خواهد شد و معادل تعهد ریالی بر اساس زیر حساب می‌گردد:
‌الف - نرخ متداولی که به نسبت آن دلار آمریکا در مقابل هم ارز ریالی به اشخاص مقیم ایران برای پرداخت تعهداتشان در خارج از کشور بفروش‌می‌رسد مشروط بر آن که نرخهای متداول ریال که بیش از یک درصد ارزش اسمی آن با آنچه با صندوق بین‌المللی پول موافقت شده تفاوت داشته باشد‌از طرف دولت مجاز شناخته نشده و مشروط بر آن که طرفین این قرارداد توافق نداشته باشند که نرخ دیگری را عادلانه تلقی نمایند و یا.
ب - در غیر این صورت نرخ دیگری که هر چند یک بار بین طرفین مورد توافق قرار گیرد ملاک عمل واقع خواهد شد.
‌بهره و مبلغ اصلی باید در اکزیم بانک واشنگتن واقع در منطقه کلمبیا پرداخت گردد وجوه ریالی که از طرف اکزیم بانک مورد قبول قرار گرفته ممکن‌است به وزیر دارایی ایالات متحده انتقال یابد تا توسط مأمور یا مأموران دولت آمریکا که از طرف وزیر دارایی تعیین می‌شوند نگاهداری گردد.
5 - دولت می‌تواند بدون پرداخت جریمه و یا دریافت جایزه اصل این وام را به ریال و یا به اختیار و میل خود به دلار آمریکا قبل از تاریخ سررسیدهای‌مربوطه پرداخت نماید و نرخ دلار به مأخذ میزان متداول در تاریخی که این پرداختها به عمل می‌آید و یا بر اساس میزان مندرج در قسمت چهارم این‌قرارداد محاسبه خواهد شد هر گونه پیش پرداختی که از طرف دولت صورت بگیرد قابل انطباق با اقساط اصلی مندرج در ضمیمه "‌الف" بوده و نسبت‌معکوس با تاریخ سررسید آن خواهد داشت.
6 - دولت موافقت می‌نماید که هر گونه وامی به موجب اعتبارات فوق و طبق این قرارداد برای مؤسسات خصوصی و یا هر شخص یا شرکتهای‌عمومی انتفاعی دریافت دارد دارای بهره‌ای است که تقریباً معادل بهره وام‌های مشابه و متداول در کشور ایران خواهد بود. دولت همچنین موافقت‌می‌کند که به استثناء وامهایی که به مؤسسات عمومی انتفاعی اعطاء می‌کند هیچیک از اقلام وجوهی را که به موجب این قرارداد دریافت می‌دارد به طور‌مستقیم و یا غیر مستقیم به مؤسسات عمومی انتفاعی انتقال و یا تخصیص ندهد.
7 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده آمریکا وجوه ریالی دریافتی طبق بند 4 و 5 این قرارداد را می‌توان برای هزینه‌ها و یا پرداختهای خود در‌کشور ایران و یا قلمرو آن مورد مصرف قرار دهد.
‌این گونه وجوه ممکن است طبق موافقت متقابل در سایر نقاط مصرف و یا به اسعار دیگر تبدیل گردد ایالات متحده موافقت می‌نماید که در مورد‌هزینه‌ها و پرداختهای مذکور فوق وضع اقتصادی کشور ایران را مد نظر قرار دهد.
8 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده می‌تواند بقیه وجوه مصرف نشده دریافتی به موجب این قرارداد را در سرمایه‌گذاری مؤسسات انتفاعی یا‌سپرده‌هایی که دارای عنوان ریالی باشند مورد مصرف قرار دهد ایالات متحده موافقت می‌کند که دولت می‌تواند معادل کلیه و یا هر قسمت از بقیه مبالغ‌مصرف نشده را که به صورت دیگری تعهد نشده است در ازاء دلار آمریکایی به نرخی که در آن موقع مورد توافق قرار گیرد خریداری نماید.
9 - در هر موقع طرفین این قرارداد تشخیص دهند که منافع آنها ایجاب می‌نماید که قسمتهایی از مفاد این قرارداد را تغییر داده و یا تعدیل و یا اصلاح‌نمایند می‌توانند با توافق کتبی این تغییرات را که ممکن است شامل پرداخت تمام یا قسمتی از اصل وام و بهره آن به یکی از دو طریق ذیل نیز باشد‌انجام دهند:
‌الف - با تحویل کالاها و یا لوازم مورد توافق.
ب - با تحویل یا واگذاری آنچه به نحوی از انحاء دارای ارزش مورد نظر بوده و طرفین در مورد آنها موافقت نموده باشند.
10 - قبل از پرداخت و به عنوان شرط ماقبل پرداخت در مقابل اعتبارات فوق مدارک زیر باید به اکزیم بانک ارائه گردد:
‌الف - مدرکی که درباره اختیارات شخصی که این قرارداد را امضاء نموده و یا به عنوان نماینده دولت آن را به موقع اجراء می‌گذارد.
ب - نظریه وزیر دادگستری ایران و یا هر مرجع قانونی دیگر که مورد قبول اکزیم بانک بوده و یا تأمین رضایت اکزیم بانک مبنی بر این باشد که دولت به‌موجب قوانین اساسی خود کلیه اقدامات لازم را برای تنفیذ اعتباری که به موجب این قرارداد مورد معامله قرار گرفته به عمل آورده و قرارداد دارای‌اعتبار لازم بوده و شرایط و مقررات آن نسبت به دولت لازم‌الاجرا می‌باشد.
‌با گواهی مراتب فوق دولت و اکزیم بانک وسائل اجرای این قرارداد را که در واشنگتن در ناحیه کلمبیا واقع در آمریکا در دو نسخه در تاریخ مذکور فوق‌تهیه گردیده فراهم کرده‌اند.
‌امضاء اردشیر زاهدی دولت شاهنشاهی ایران ‌امضاء واتر سی ساور بانک صادرات و واردات واشنگتن ‌امضاء ادوارد اس - کانگر گواه ‌منشی ضمیمه "‌الف" جدول پرداخت‌ها ‌موعد پرداخت پرداخت اصل ---------------------------------------------- 1 68321 ریال 2 136642 ریال 3 204963 ریال 4 273274 ریال 5 341605 ریال 6 409926 ریال 7 478247 ریال 8 546568 ریال 9 614889 ریال 10 683210 ریال 11 751531 ریال 12 819852 ریال 13 888173 ریال 14 956494 ریال 15 1024815 ریال 16 1093136 ریال 17 1161457 ریال 18 1229778 ریال 19 1298099 ریال 20 1366420 ریال 21 1434741 ریال 22 1503062 ریال 23 1571383 ریال 24 1639704 ریال 25 1708025 ریال 26 1776346 ریال 27 1844667 ریال 28 1912988 ریال 29 1981309 ریال 30 2049630 ریال 31 2117951 ریال 32 2186272 ریال 33 2254593 ریال 34 2322914 ریال 35 2391235 ریال 36 2459556 ریال 37 2527877 ریال 38 2596198 ریال 39 2664519 ریال 40 2732840 ریال 41 2801161 ریال 42 2869482 ریال 43 2937803 ریال 44 3006124 ریال 45 3074445 ریال 46 3142766 ریال 47 3211087 ریال 48 3279408 ریال 49 3347729 ریال 50 3416050 ریال 51 3484371 ریال 52 3552692 ریال 53 3620662 ریال ---------------------------------------------- 97767000 ریال قرارداد ‌قرارداد زیر در تاریخ 29 ژوئن 1962 فیمابین دولت ایران (‌که منبعد در این موافقتنامه "‌دولت" نامیده می‌شود) و هیأت عمران بین‌المللی (‌که منبعد در‌این موافقتنامه "‌هیأت عمران" نامیده می‌شود) و یکی از مؤسسات تابعه دولت ایالات متحده آمریکا بوده (‌و منبعد در اینجا "‌ایالات متحده" نامیده‌می‌شود) منعقد گردیده و به مورد اجرا در آمده است.
گواهی می‌کند:
‌از آنجا که به موجب قانون اصلاحی کمک به توسعه داد و ستد محصولات کشاورزی مصوب سال 1954 و مطابق مقررات موافقتنامه محصولات‌کشاورزی مصوب 29 ژانویه 1962 که در تاریخ 20 فوریه 1962 مورد اصلاح قرار گرفته (‌و منبعد در اینجا "‌موافقتنامه محصولات" نامیده می‌شود)‌تصمیم گرفته شده است اعتباراتی در اختیار دولت گذاشته شود تا مبالغ ریالی برای مقاصد مذکور در بند (ج) ماده دوم موافقتنامه محصولات در‌دسترس دولت قرار گیرد مشروط بر این که این اعتبار از هفتاد درصد (70%) مبلغ ریالی مندرج ذیل ماده سوم "‌موافقتنامه محصولات" که مبلغ تخمینی‌آن چهار صد و هشتاد و یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار ریال (481950000 ریال) است تجاوز ننماید و از آنجا که شرائط و مقررات این قرارداد با‌شرائط و مقررات انجمن مشورتی ملی مسائل پولی و مالی بین‌المللی مطابقت دارد:
‌بنابراین اینک موافقت می‌نماید که:
1 - هیأت عمران بین‌المللی بدین وسیله اعتباری را که از هفتاد درصد (70%) وجوه ریالی حاصله از "‌موافقتنامه محصولات" تجاوز ننموده و طبق‌برآورد به مبلغ چهارصد و هشتاد و یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار ریال (481950000 ریال) بالغ می‌گردد به نفع دولت برای کمک در تأمین‌هزینه‌های مالی طرحها و یا سایر برنامه‌های توسعه اقتصادی که ممکن است هر چند یک بار نسبت به آنها بین دولت و مدیر هیأت عمران بین‌المللی (‌ که‌منبعد به نام "‌مدیر" خوانده می‌شود) توافق حاصل شود مورد استفاده قرار گیرد برقرار می‌نماید به شرط آن که هیچیک از مبالغ حاصله از فروش‌محصولات پس از تاریخ 28 ژانویه 1965 پرداخت نگردد مگر در مواردی که برای استفاده از آن بین دولت و مدیر توافق قبلی به عمل آمده باشد.
2 - در قبال وجوه دریافتی دولت تعهد می‌نماید که به هیأت عمران بین‌المللی یا جانشینان و نمایندگان آن مبلغ اصلی چهارصد و هشتاد و یک میلیون و‌نهصد و پنجاه هزار ریال (48195000 ریال) و یا هر مقدار وجوه ریالی را که طبق این ردیف از اعتبارات داده شده باشد به اقساطی که در جدول پیوست‌معین شده و به صورت ضمیمه "‌الف" قسمتی از این قرارداد را تشکیل داده به پردازد و بهره آن را نیز از قرار چهار درصد (4%) در سال نسبت به باقیمانده‌مبلغ اصلی به اقساط ششماهه پرداخت نماید.
شروع تأدیه اقساط چهار سال پس از پایان ماهی خواهد بود که طی آن اولین پرداخت از طرف مدیر اداری‌به دولت طبق مبلغ و تاریخ مندرج در ضمیمه "‌الف" صورت گرفته است.
هر گاه مبلغ پرداخت شده زیادتر از مبلغ اصلی باشد به همان نسبت در اقساط‌مندرج در ضمیمه "‌ الف" تعدیل به عمل خواهد آمد چنانچه مبلغ پرداخت شده بیش از ده درصد (10%) کمتر از مبلغ اصلی باشد اقساط مندرج در‌ضمیمه "‌الف" به همان نسبت تعدیل خواهد شد هر گاه مبلغ پرداختی ده درصد (10%) و یا کمتر از مبلغ اصلی کمبود داشته باشد کسر مبلغ از آخرین‌قسط و یا اقساط مندرج در ضمیمه "‌الف" تفریق می‌گردد پرداخت بهره نسبت به بقیه مبلغ ا صلی از پایان ماهی آغاز می‌گردد که اولین پرداخت طی آن‌صورت گرفته است و بهره مذکور باید پس از شش ماه از تاریخ مذکور به اقساط ششماهه پرداخت گردد.
‌هر گاه در پرداخت فوری و کلی مبلغ اصلی یا بهره آن قصوری روی دهد کلیه مبلغ اصلی که پرداخت نگردیده و بهره متعلق به آن جزو بدهی محسوب‌و با درخواست هیأت عمران قابل پرداخت خواهد بود. عدم استفاده از حق مذکور از طرف هیأت عمران هیچگاه نباید به عنوان انصراف از آن حق تلقی‌گردد.
3 - پرداخت به حساب دولت باید از محل وجوه ریالی که بر اساس مقررات ماده سوم موافقتنامه محصولات سپرده شده به عمل آید و طبق مفاد بند(ج) از ماده دوم موافقتنامه مذکور به منظور ایجاد اعتبار در دسترس قرار گیرد اینگونه پرداختها به صورت مساعده و به موجب این ردیف از اعتبارات از‌تاریخ گزارشهایی که درباره پرداختها در فواصل معین از طرف مدیر به دولت تسلیم می‌گردد صورت خواهد گرفت.
‌هیأت عمران مبلغ ریالی را که به طریق مذکور پرداخت گردیده در این قرارداد ظهرنویسی خواهد کرد.
4 - مبلغ اصلی و بهره‌ای که باید به موجب این قرارداد از طرف دولت به هیأت عمران پرداخت گردد به ریال و یا به اختیار دولت به دلار آمریکا تأدیه‌خواهد شد. چنانچه دولت بخواهد به دلار پرداخت کند مبلغ پرداختی هنگام تأدیه محاسبه خواهد شد و معادل تعهد ریالی بر اساس زیر حساب‌می‌گردد:
‌الف - نرخ متداولی که به نسبت آن دلار آمریکا در مقابل هم ارز ریالی به اشخاص مقیم ایران برای پرداخت تعهداتشان در خارج از کشور بفروش‌می‌رسد مشروط بر آن که نرخهای متداول ریال که بیش از یک درصد ارزش اسمی آن با آنچه با صندوق بین‌المللی پول موافقت شده تفاوت داشته باشد‌از طرف دولت مجاز شناخته نشده و مشروط بر آن که طرفین این موافقتنامه قرارداد توافق نداشته باشند که نرخ دیگری را عادلانه تلقی نمایند و یا:
ب - در غیر این صورت نرخ دیگری که هر چند یک بار بین طرفین مورد توافق قرار گیرد ملاک عمل واقع خواهد شد.
‌بهره و مبلغ اصلی باید در اداره هیأت عمران بین‌المللی در واشنگتن واقع در منطقه کلمبیا پرداخت گردد. وجوه ریالی که از طرف هیأت عمران مورد‌قبول قرار گرفته ممکن است به وزیر دارایی ایالات متحده انتقال یابد تا توسط مأمور یا مأموران دولت آمریکا که از طرف وزیر دارایی تعیین می‌شوند‌نگاهداری گردد.
5 - دولت می‌تواند بدون پرداخت جریمه و یا دریافت جایزه اصل این وام را به ریال و یا به اختیار و میل خود به دلار آمریکا قبل از تاریخ سررسیدهای‌مربوط پرداخت نماید.
‌و نرخ دلار به مأخذ میزان متداول در تاریخی که این پرداختها به عمل می‌آید و یا بر اساس میزان مندرج در قسمت چهارم این قرارداد محاسبه خواهد‌شد هر گونه پیش پرداختی که از طرف دولت صورت بگیرد قابل انطباق با اقساط اصلی مندرج در ضمیمه "‌الف" بوده و نسبت معکوس با تاریخ‌سررسید آنها خواهد داشت.
6 - دولت موافقت می‌کند هر گونه وامی که به موجب اعتبارات فوق و طبق این قرارداد برای مؤسسات خصوصی و یا هر شخصی یا شرکتهای عمومی‌انتفاعی دریافت دارد دارای بهره‌ایست که تقریباً معادل بهره وام‌های مشابه و متداول در کشور ایران خواهد بود.
دولت همچنین موافقت می‌کند که به‌استثناء وامهایی که به مؤسسات عمومی انتفاعی اعطاء می‌کند هیچیک از اقلام وجوهی را که به موجب این قرارداد دریافت می‌دارد به طور مستقیم یا‌غیر مستقیم به مؤسسات عمومی انتفاعی انتقال و یا تخصیص ندهد.
7 - دولت موافقت می‌کند که ایالات متحده آمریکا وجوه ریالی دریافتی طبق بندهای 4 و 5 این قرارداد را می‌تواند برای هزینه‌ها و یا پرداختهای خود‌در کشور ایران و یا قلمرو آن مورد مصرف قرار دهد ایالات متحده موافقت می‌نماید که در مورد هزینه‌ها و پرداختهای مذکور فوق وضع اقتصادی کشور‌ایران را مد نظر قرار دهد. دولت همچنین موافقت دارد که برای تبدیل دو درصد (2%) وجوه ریالی که طبق بندهای 4 و 5 این موافقتنامه از طرف ایالات‌متحده دریافت گردیده به ارزهای دیگر تسهیلات لازم فراهم سازد تا ایالات متحده بتواند از محل این وجوه برای توسعه بازارهای جدید محصولات‌کشاورزی آمریکا در مناطقی که ایالات متحده تشخیص دهد مساعدت به عمل آورد.
دولت موافقت می‌کند که مبالغ زائد بر دو درصد (2%) فوق را‌ایالات متحده می‌تواند در مناطق خارج از کشور ایران و یا قلمرو آن مورد مصرف قرارداده و یا طبق توافق طرفین به ارزهای دیگر تبدیل نماید.
8 - دولت موافقت دارد که ایالات متحده می‌تواند بقیه وجوه مصرف نشده دریافتی به موجب این قرارداد را در سرمایه‌گذاری مؤسسات انتفاعی و یا‌سپرده‌هایی که دارای عنوان ریالی باشند مورد مصرف قرار دهد.
‌ایالات متحده موافقت می‌کند که دولت می‌تواند معادل کلیه و یا هر قسمت از بقیه مبالغ مصرف نشده را که به صورت دیگری تعهد نشده است در ازاء‌دلار آمریکایی به نرخی که در آن موقع مورد توافق قرار گیرد خریداری نماید.
9 - در هر موقع طرفین این قرارداد تشخیص دهند که منافع آنها ایجاب می‌نماید که قسمتهایی از مفاد این قرارداد را تغییر داده و یا تعدیل و اصلاح‌نمایند می‌توانند با موافقت کتبی این تغییرات را که ممکن است شامل پرداخت تمام یا قسمتی از اصل وام بهره آن به یکی از دو طریق ذیل نیز باشد‌انجام دهند:
‌الف - با تحویل کالاها و یا لوازم مورد توافق.
ب - با تحویل یا واگذاری آنچه به نحوی از انحاء دارای ارزش مورد نظر بوده و طرفین در مورد آنها موافقت نموده باشند.
10 - قبل از پرداخت و به عنوان شرط ماقبل پرداخت در مقابل اعتبارات فوق مدارک زیر باید به هیأت عمران ارائه گردد:
‌الف - مدرکی درباره اختیارات شخصی که این قرارداد را امضاء نموده و یا به عنوان نماینده دولت آن را به موقع اجراء می‌گذارد.
ب - نظریه وزیر دادگستری ایران و یا هر مرجع قانونی دیگر که مورد قبول هیأت عمران بوده و یا تأمین رضایت هیأت عمران مبنی بر این باشد که‌دولت به موجب قوانین اساسی خود کلیه اقدامات لازم را برای تنفیذ اعتباری که به موجب این قرارداد مورد معامله قرار گرفته به عمل آورده و قرارداد‌دارای اعتبار لازم بوده و شرائط و مقررات آن نسبت به دولت لازم‌الاجراء می‌باشد.
‌با گواهی مراتب فوق دولت و هیأت عمران وسائل اجرای این موافقتنامه را که در واشنگتن در ناحیه کلمبیا واقع در آمریکا در دو نسخه در تاریخ مذکور‌فوق تهیه گردیده فراهم کرده‌اند.
‌امضاء - ح - قدس نخعی دولت ایران ‌امضاء - ویلیام - اس - گود هیأت عمران بین‌المللی ضمیمه "‌الف" جدول پرداخت‌ها ‌موعد پرداخت پرداخت اصل ---------------------------------------------------------------------- 1 - اولین روز ماه تقویمی که پس از چهار سال از پایان ماهی ‌که اولین پرداخت طی آن به عمل آمده است. بقیه اقساط ‌شماره گذاری شده در فواصل شش ماه قابل پرداخت خواهد بود 336792 ریال 2 673584 ریال 3 1010376 ریال 4 1347168 ریال 5 1683960 ریال 6 2020752 ریال 7 2357544 ریال 8 2694336 ریال 9 3031128 ریال 10 3367920 ریال 11 3704712 ریال 12 4041504 ریال 13 4378296 ریال 14 4715088 ریال 15 5051880 ریال 16 5388672 ریال 17 5725464 ریال 18 6062256 ریال 19 6399048 ریال 20 6735840 ریال 21 7072632 ریال 22 7409424 ریال 23 7746216 ریال 24 8083008 ریال 25 8419800 ریال 26 8756592 ریال 27 9093384 ریال 28 9430176 ریال 29 9766968 ریال 30 10103760 ریال 31 10440552 ریال 32 10777344 ریال 33 11114136 ریال 34 11450928 ریال 35 11788720 ریال 36 12124512 ریال 37 12461304 ریال 38 12798096 ریال 39 13134888 ریال 40 13471680 ریال 41 13808472 ریال 42 14145264 ریال 43 14482056 ریال 44 14818848 ریال 45 15155640 ریال 46 15492432 ریال 47 15829224 ریال 48 16166016 ریال 49 16502808 ریال 50 16839600 ریال 51 17176392 ریال 52 17513184 ریال 53 17850624 ریال ---------------------------------------------------------------------- 481950000 ریال
‌قراردادهای فوق ضمیمه قانون قرارداد وامهای شماره 65.5 - 65.6 - 65.7 - 65.8 به مبلغ یک میلیارد و پانصد و هشتاد و دومیلیون و بیست هزار‌ریال می‌باشد.
‌رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی