جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون سازمان دفاع غیر نظامی کشور مربوط به وظایف و تشکیلات


0
0
342
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1351/12/27
تاریخ امضا1352/01/07
تاریخ انتشار1352/02/04
شناسهB18CF9D6-1050-42FA-9D23-6A1A81A9EF8B
تبصره3
ماده12
ردیف3
بند15
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی8227
شماره پرونده2213
شماره چاپ1
شماره دوره23
شماره جلد6
شماره صفحه2882

‌آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون سازمان دفاع غیر نظامی کشور مربوط به وظایف و تشکیلات ‌مصوب 1351.12.27 مصوب کمیسیون‌های پارلمانی مجلسین ‌فصل اول - تعاریف ‌ماده 1 - دفاع غیر نظامی عبارت از مجموعه تدابیر و اقداماتی است که برای آماده کردن مردم و مؤسسات و تأسیسات و منابع مختلف ثروتهای ملی‌در برابر آثار زیان‌بخش ناشی از حوادث طبیعی - سوانح غیر مترقبه - حملات هوایی - استعمال هر گونه سلاح و همچنین تقلیل تلفات و خسارات‌انجام می‌گیرد.
‌ماده 2 ـ از نظر دفاع غیر نظامی، حادثه ناگوار رویدادیست اعم از طبیعی و غیر طبیعی که ممکن است موجب بروز خسارات مالی و جانی شود و‌سانحه رویدادیست اعم از طبیعی و غیرطبیعی که منجر به خسارات مزبور می‌گردد.
‌ماده 3 - خود حفاظت و خودیاری از نظر دفاع غیر نظامی به شرح زیر است:
‌الف - خود حفاظت و خودیاری فردی عبارت است از مجموعه اقداماتی که هر کس برای حفظ جان و مال خود در برابر حوادث طبیعی و سوانح‌غیر مترقبه و حملات هوایی و کاهش اثرات زیان بخش ناشی از آنها، از راه فراگرفتن آموزشهای لازم مربوط به کمکهای اولیه پزشکی مقابله با‌آتش‌سوزی و عملیاتی که باید در برابر اثرات ناشی از حملات دشمن مجهز به سلاحهای مختلف اجرا شود انجام می‌دهد.
ب - خود حفاظت و خودیاری جمعی عبارتست از مجموعه اقدامات دستجمعی که خانواده‌ها و مؤسسات دولتی و بخش خصوصی برای مقابله‌با خطرات طبیعی و سوانح غیر مترقبه و حملات هوایی و استعمال هر گونه سلاح از طریق پیش‌بینی و اجرای آنچه در این باره آموزش دیده‌اند قبل از‌رسیدن یکانهای کمکی با امکانات خود انجام می‌دهند.
‌ماده 4 - یکانهای محلی به یکانهایی اطلاق می‌گردد که از افراد آموزش دیده در هر بخش شهری یا بخشداری یا مؤسسات و کارخانجات به منظور‌جلوگیری و مقابله با حوادث و سوانح محل مربوط تشکیل می‌گردد.
‌ماده 5 - زمان اضطرار از نظر دفاع غیر نظامی عبارت از زمانی است که بر اثر وقوع هر نوع حملات هوایی یا زمینی یا دریایی و آثار ناشی از آنها یا‌حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه حیات و منافع اجتماعی و ملی به مخاطره افتد و توده مردم و ثروتهای ملی مورد تهدید قرار گیرد.
‌ماده 6 - یکانهای پشتیبانی بر دو نوع است:
‌الف - یکانهای پشتیبانی ثابت محلی به یکانهایی اطلاق می‌گردد که در زمان عادی وجود دارند و در زمان اضطرار با ایجاد تغییرات لازم و تکمیل و‌توسعه آنها در طرحهای دفاع غیر نظامی منظور و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ب - یکانهای پشتیبانی متحرک منطقه‌ای به یکانهایی اطلاق می‌گردد که در زمان عادی تشکیل و دارای تحرک کافی هستند و در زمان اضطرار بنابر‌مقتضیات و احتیاجات برای اجرای عملیات نجات بخش به مناطق مورد لزوم اعزام می‌گردند.
‌فصل دوم - وظایف ‌ماده 7 - وظایف کلی سازمان دفاع غیر نظامی کشور بر دو نوع است:
‌الف - طرح‌ریزی یعنی تهیه طرحهای آمادگی در برابر آثار ناشی از حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه و جنگ.
‌تبصره 1 - طرحهای خدمات امدادی هنگام بروز حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه بر اساس آیین‌نامه خدمات امدادی جمعیت شیر و خورشید‌سرخ ایران که به توشیح همایونی رسیده است تنظیم خواهد شد.
‌تبصره 2 - طرحهای آمادگی و نجات و امداد دفاع غیر نظامی در برابر خطرات ناشی از سیل به تأیید شورای پیشگیری و مبارزه با حوادث فوق‌العاده‌و طغیان آبها، مذکور در آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل مصوب خرداد ماه 1348 خواهد رسید.
ب - اجراء 1 - نظارت مستمر و مداوم در اجرای طرحهای تهیه شده در زمان عادی و هدایت عملیات دفاع غیر نظامی در زمان اضطرار.
2 - تقویت و پشتیبانی یکانهای نجات و امداد منطقه‌ای به وسیله یکان پشتیبانی نجات و امداد سازمان دفاع غیر نظامی کشور.
3 - آموزش ‌ماده 8 - وظایف تفصیلی سازمان دفاع غیر نظامی کشور به شرح زیر می‌باشد:
‌الف - آشنا ساختن و آموزش مردم و مسئولین سازمانها و مؤسسات تولیدی و صنعتی کشور به اصل خودیاری و خود حفاظت و ایجاد آمادگی در‌آنها برای مقابله با خطرات ناشی از سوانح و امکان ادامه زیست و فعالیتهای انتفاعی و تولیدی در زمان اضطرار با استفاده از کلیه امکانات منجمله وسائل‌ارتباط جمعی و انتشار مجله و نشریات با هماهنگی با وزارت کار و امور اجتماعی.
ب - طرح‌ریزی و ایجاد هماهنگی در استقرار سیستم‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در مؤسسات دولتی و تأسیسات و منابع مختلف‌ثروت‌های ملی و خصوصی با هماهنگی با سازمان اطلاعات و امنیت کشور و سازمانهای ذیربط دیگر و نظارت مستمر بر اجرای طرحهای مزبور.
ج - طرح‌ریزی و ایجاد هماهنگی در استقرار سیستم‌های اعلام خطر عمومی و انتخاب وسائل و تجهیزات لازم و نظارت بر اجرای آموزشهای‌مربوط با هماهنگی با نیروهای مسلح شاهنشاهی.
‌د - طرح‌ریزی و ایجاد هماهنگی و نظارت در بوجود آوردن پناهگاههای لازم در سطح کشور و آموزش لازم و نظارت بر اجرای طرحها و تمرینهای‌مربوط.
ه - طرح‌ریزی و ایجاد هماهنگی و نظارت در استقرار سیستم حفاظت و نجات و تخلیه در برابر خطرات ناشی از عوامل شیمیایی - میکروبی -‌تشعشعات رادیواکتیو که اختصاراً (ش - م - ر) نامیده می‌شوند.
‌و - طرح‌ریزی و ایجاد هماهنگی و نظارت در تشکیل سرویسها و یکانهای محلی و پشتیبانی متحرک منطقه‌ای.
‌ز - تهیه طرحهای لازم برای آموزش افراد و تعیین تجهیزات مورد نیاز یکانهای دفاع غیر نظامی در سازمانهای دولتی و بخش خصوصی و تنظیم‌مقررات مربوط به نظارت در اجرای طرحهای مزبور.
ح - تشکیل مراکز آموزش به منظور تعلیم و تربیت کادر سرپرستی و مربیان و عناصر حرفه‌ای دفاع غیر نظامی.
ط - تشکیل مرکز حفاظت از حریق به منظور استاندارد کردن یکانهای آتش نشانی در سطح کشور.
‌تبصره - انجام وظائف و تکالیف سازمان دفاع غیر نظامی مانع از انجام وظایف و تکالیفی که به موجب قوانین و مقررات مربوط به عهده سازمانهای‌نظامی، انتظامی، امنیتی و
سایر سازمانهایی که وظایفشان با وظایف سازمان دفاع غیر نظامی ارتباط پیدا می‌کند نخواهد بود.
‌فصل سوم - تشکیلات ‌ماده 9 - سازمان تفصیلی سازمان دفاع غیر نظامی و شرح وظایف مربوط به آن و هر گونه تغییرات بعدی آن از طرف سازمان مذکور تهیه و پس از‌تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور اجرا می‌گردد.
‌ماده 10 - واحدهای تشکیلاتی دفاع غیر نظامی استانها و فرمانداریهای کل و شهرستانها با رعایت حق تقدم از نظر حساسیت و اهمیت مناطق به‌وسیله سازمان مرکزی دفاع غیر نظامی کشور تشکیل می‌گردد. واحد تشکیلاتی دفاع غیر نظامی شهرداریها و رده‌های دیگر با رعایت حق تقدمی که از‌طریق سازمان مرکزی اعلام خواهد شد به وسیله شهرداریها و بخشداریها با نظارت واحد تشکیلاتی دفاع غیر نظامی استان یا فرمانداری کل و شهرستان‌تشکیل خواهد شد.
‌ماده 11 - یگان دفاع غیر نظامی شهرداری پایتخت به وسیله شهرداری و با نظارت سازمان دفاع غیر نظامی کشور تشکیل خواهد شد.
‌ماده 12 - در حوزه شهرداری پایتخت و سایر شهرداریهای کشور تشکیل یکانهای نجات و امداد و آتش نشانی و سایر سرویسهای دفاع غیر نظامی‌شهرداریها و همچنین تأمین تجهیزات و وسائل ضروری برای آموزش و عملیات آنها به عهده شهرداری مربوط خواهد بود.
‌آیین‌نامه فوق مشتمل بر دوازده ماده و سه تبصره به استناد قانون اصلاح سازمان دفاع غیر نظامی کشور پس از تصویب کمیسیونهای امور استخدام و‌سازمانهای اداری - نظام و کشور مجلس شورای ملی در جلسات 15 و 17 و 19 اسفند ماه 1351 به ترتیب در جلسات بیست و ششم و بیست و هفتم‌اسفند ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب کمیسیونهای جنگ و کشور و استخدام مجلس سنا رسیده است.
‌رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی