جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی


0
0
432
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1353/04/03
تاریخ امضا1353/04/09
تاریخ انتشار1353/04/18
شناسه9F6CEB76-AC7E-40AF-A7E7-19D894B8243D
تبصره2
ماده8
بند22
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی8592
شماره پرونده2414
شماره چاپ2
شماره دوره23
شماره جلد12
شماره صفحه6102

‌قانون تأسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی ‌مصوب 1353.4.3 ‌ماده 1 - به منظور نظارت و هدایت امور مربوط به وسائل ارتباطات جمعی در جهت تأمین مصالح ملی و شناساندن بیشتر پیشرفتها و تحولات و‌تمدن کشور به جهانیان و اشاعه و تحکیم مبانی ارزشهای ملی در شئون سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و بالا بردن سطح دانش و بینش عمومی‌و آماده‌سازی جامعه ایرانی برای قبول مسئولیتهای فردی و جمعی بیشتر و نیز توسعه صنعت جهانگردی وزارت اطلاعات و جهانگردی با وظائف زیر‌تشکیل می‌شود:
‌الف - ایجاد انگیزه‌ها و گرایش‌های لازم در مردم برای پذیرفتن روشهای جدید و مشارکت در برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور.
ب - تهیه و اجرای برنامه‌های انتشاراتی و آگاه‌سازی مردم کشور از رویدادهای ایران و جهان در سطح ملی و پخش و نشر و انعکاس اخبار و‌پیشرفتهای ایران در سطح بین‌المللی.
ج - مطالعه درباره نحوه استفاده از وسائل ارتباط جمعی به منظور تبادل اطلاعات، افکار و فرهنگ در سطوح ملی و جهانی با همکاری سایر‌وزارتخانه‌ها و مؤسسات مربوط.
‌د - اشاعه و شناساندن تمدن و فرهنگ ملی به مردم کشور و جهانیان از طریق وسائل ارتباط جمعی با همکاری وزارت فرهنگ و هنر.
ه - تمرکز اخبار و اطلاعات مربوط به پیشرفت برنامه‌ها و فعالیتهای وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی به منظور پخش و نشر در وسائل ارتباط‌جمعی و تصویب و نظارت در اجرای برنامه‌های انتشاراتی و اطلاعاتی آنها.
‌و - اجرای قانون مطبوعات.
‌ز - تقویت و بالا بردن سطح مطبوعات و صنعت نشر به صورتی که نقش آگاه‌کننده و فرهنگی خود را انجام دهد.
ح - اجازه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی، چاپخانه‌ها و مؤسسات تکثیر و گراورسازی‌ها و نظارت بر کیفیت و‌صحیح بودن محتوای آگهی‌ها.
ط - اجازه تأسیس مؤسسات خبری و نمایندگی خبرگزاریها و کانونهای آگهی خارجی در ایران.
ی - همکاری با وزارت فرهنگ و هنر در نظارت بر امور مربوط به سینما و فیلم و نمایش.
ک - تهیه و تدوین و توزیع فیلمهای مستند خبری.
ل - تمرکز و توزیع و نشر و آگهی و رپرتاژهای وزارتخانه‌ها و شهرداریها و سازمانها و بانکها و مؤسسات بیمه دولتی و شرکتهایی که اکثریت سهام‌آنها متعلق به دولت است در داخل و خارج کشور همچنین بررسی و تأیید وجوهی که بر اساس تبصره بند سه ماده واحده راجع به اصلاح آیین‌نامه‌نصاب هزینه‌های قابل قبول مصوب 1351.8.29 کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی به مصرف مطبوعات رسیده است.
م - سنجش میزان آگاهی و نظرات عمومی مردم نسبت به برنامه‌ها و مسائل جاری مملکت.
ن - تحقیق درباره اثرات وسائل ارتباط جمعی و سنجش میزان تأثیر گفتار، تصویر و متون چاپ شده در افکار عمومی.
س - برنامه‌ریزی، ایجاد، احیاء، اصلاح یا تکمیل تأسیسات پذیرایی، اقامتی و تفریحی عمومی کشور و مجتمعهای جهانگردی از طریق‌سرمایه‌گذاری مستقیم و یا اعطای وام به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و یا مشارکت با آنها و یا با سازمانهای دولتی و شهرداریها و صدور اجازه نظارت‌در تأسیس و اداره و درجه‌بندی این قبیل تأسیسات با همکاری سازمانهای مربوط.
ع - تهیه آیین‌نامه و تنظیم ضوابط ناظر بر تأسیس و فعالیت کلیه خدمات پیوسته و وابسته به صنعت جهانگردی.
ف - تأسیس و اداره مؤسسات آموزشی لازم به منظور آموزش افراد مجرب در رشته‌های مختلف اطلاعات و صنعت جهانگردی حسب مورد با‌همکاری وزارتخانه‌ها و سازمانهای مربوط.
ض - عضویت در سازمانهای جهانگردی و خبری بین‌المللی و منطقه‌ای و شرکت در کنفرانسها و مجامع بین‌المللی مربوط.
ق - برگزاری مراسم و جشنواره‌های خاص و ترتیب دادن نمایشگاه‌های عکس و تصویر در داخل و خارج کشور به منظور عرضه اطلاعات و‌نمایش پیشرفتها و جاذبه‌های توریستی کشور.
‌ر - ایجاد ادارات و دفاتر اطلاعات و جهانگردی در داخل و خارج کشور به منظور شناساندن پیشرفتهای کشور و تشویق جهانگردان به مشاهده آثار‌باستانی و جاذبه‌های توریستی ایران و فراهم کردن تسهیلات لازم در امور مربوط به جهانگردی.
ش - صدور اجازه تأسیس و نظارت بر نحوه فعالیت مؤسسات جهانگردی و سایر مؤسسات خصوصی که در امور مربوط به صنعت جهانگردی‌فعالیت دارند با همکاری سازمانهای ذیربط.
ت - گردآوری و طبقه‌بندی کلیه اطلاعات: اخبار، تصاویر، مدارک، فیلم، کتاب و سایر انتشارات مربوط به ایران به منظور تشکیل مرکز اطلاعات و‌اسناد و ماشینی کردن خدمات این مرکز به منظور تهیه و نشر و پخش مجموعه‌های آماری و اطلاعاتی مستند و انواع انتشارات جهانگردی.
‌ماده 2 - به منظور کمک به پیشبرد هدفهای مذکور در ماده یک و تمرکز امور، توسعه و ایجاد خانه‌های ایران در خارج از کشور، مرکز خانه‌های ایران‌وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی تشکیل می‌گردد که به صورت شرکت سهامی اداره خواهد شد. کلیه اموال، دارایی، دیون و تعهدات خانه‌های‌موجود نیز عیناً به آن شرکت منتقل می‌گردد.
‌ماده 3 - به منظور تعیین و ترسیم و نظارت بر سیاست اطلاعاتی و جهانگردی کشور و نحوه گردش کار مرکز خانه‌های ایران شورایی به نام "‌شورای‌عالی اطلاعات و جهانگردی، تشکیل می‌گردد.
‌تبصره - اساسنامه مربوط به وظایف و اختیارات شورای عالی اطلاعات و جهانگردی با تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین به مورد اجراء‌گذارده می‌شود.
‌ماده 4 - وزارت اطلاعات و جهانگردی مجاز است با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با تصویب هیأت وزیران برای توسعه و اجرای‌خدمات مطبوعاتی و انتشاراتی و خبری و پژوهشی و انجام امور مربوط به صنعت جهانگردی سازمان یا شرکتهایی طبق اصول بازرگانی تشکیل دهد و‌یا با سایر مؤسسات دولتی و غیر دولتی اعم از داخلی و خارجی مشارکت نماید.
‌تبصره - ارکان تشکیل‌دهنده هر یک از شرکتها، سازمانها و مؤسسات وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی همچنین مرکز خانه‌های ایران و‌تعیین میزان سرمایه، نحوه تأمین منابع مالی، چگونگی تأسیس شعب در ک
شورهای خارجی و نحوه مشارکت آنها با مؤسسات و شرکتهای دولتی و یا‌بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی همچنین تعیین حدود وظایف و فعالیتها و مقررات مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی مربوط به آنها طبق‌اساسنامه‌هایی صورت خواهد گرفت که توسط وزارت اطلاعات و جهانگردی تنظیم گردیده و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به‌تصویب کمیسیونهای مربوط مجلسین رسیده باشد.
‌ماده 5 - از تاریخ تصویب این قانون کلیه قوانین و مقرراتی که با این قانون مغایرت دارد لغو می‌شود، و وزارت اطلاعات و جهانگردی جانشین‌وزارت اطلاعات و سازمان جلب سیاحان خواهد شد و کلیه کارکنان و بودجه و دارایی و دیون و تعهدات دو دستگاه مذکور و سازمانها و شرکتهای‌وابسته همچنین کلیه اختیارات و مسئولیتهای قانونی وزیر و وزارت اطلاعات، سرپرست و سازمان جلب سیاحان و مدیران سازمانها و شرکتهای وابسته‌به آنها به ترتیب به وزیر و وزارت اطلاعات و جهانگردی و مدیران سازمانها و شرکتهای وابسته به این وزارت منتقل می‌شود.
‌ماده 6 - آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهد بود. تا زمانی‌که آیین‌نامه‌های مربوط به تصویب نرسیده است مقررات و آیین‌نامه‌های کنونی وزارت اطلاعات و سازمان جلب سیاحان لازم‌الاجراء است.
‌ماده 7 - سازمان تفصیلی وزارت اطلاعات و جهانگردی بر اساس قانون استخدام کشوری به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد‌رسید و تا زمانی که به تأیید نرسیده است سازمان تفصیلی مصوب وزارت اطلاعات و سازمان جلب سیاحان معتبر است.
‌ماده 8 - دولت مأمور اجرای این قانون است.
‌قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و دو تبصره پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز یکشنبه 26 خرداد ماه 1353 در جلسه فوق‌العاده روز‌دوشنبه سوم تیر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.
‌رییس مجلس سنا - جعفر شریف‌امامی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی