جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

تورم و رکود: مقایسه


2
0
877

با سلام،

تفاوت تورم و رکود دقیقا چیه؟ لطفا ساده و با مثال باشه

و لطفا این جمله رو با مثال توضیح بدین.

زمانی میتوان از افزایش نقدینگی صحبت کرد که نرخ رشد آن از رشد نرخ تورم بیشتر شده باشد..

با تشکر.

اقتصادی اقتصاد مبانی-اقتصاد
سوال شده در Hossein Omidi
76 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

4

تعاریف تورم و رکود اقتصادی به همراه مثال:

تورم:

زمانی که ارزش پول کم میشه، یعنی باید مبلغ پول بیشتری برای خرید چیزی که سابقا ارزون تر میشد خرید پرداخت کرد رو «تورم» میگن. فرض کنید قیمت یک عدد تخم‌مرغ 500 تمن باشه، بعد از یک مدت قیمتش بیشتر بشه و برای خرید همون یک عدد تخم‌مرغ باید 700 تمن پرداخته بشه، در این صورت میگیم که تورم رخ داده؛ درواقع پول ارزشش کمتر شده.

رکود:

زمانی که ارزش (یا بهای) اجناس کمتر بشه، میگیم که رکور رخ داده. یعنی اگر قیمت یک عدد تخم‌مرغ 500 تمن باشه و بعد از یک مدت، شما با مبلغ 300 تمن بتونی همون یک عدد تخم‌مرغ رو بخری، میگیم که رکود رخ داده.


همچنین مفاهیم مشابه دیگری نیز وجود داره مثل «رکود تورمی» یا «تورم منفی» که چون جزو سوالت نیست از توضیحشون صرف نظر میکنم. همینطور از اونجایی که واژه مقایسه رو توی عنوان سوالت ذکر کردی، بد نیست مختصرا مواردی رو ذکر کنم که چطور تورم یا رکود ایجاد میشه، چه خوبی ها و ضرر هایی دارن، چه عواملی میتونه موثر باشه در کم و زیاد شدن (و همچنین ایجاد) رکود و تورم:

  • یکی از مهمترین موارد ایجاد تورم، چاپ پول بدون پشتوانه هست.
  • یکی از مهمترین موارد ایجاد رکود، خلق ارزش افزوده هست توسط تکنولوژی یا هر آن چیزی که باعث میشه با یک هزینه کمتر همان خط تولید رو نگه داشت.
  • تورم به خودی خود قدرت خرید افراد جامعه رو پایین میاره (که این خودش در مواقعی باعث ایجاد رکود میشه) و برنامه ریزی‌های میان مدت و بلند مدت اجتماعی و خانوادگی رو غیر پایدار میکنه.
  • رکود باعث میشه احتکار و انباشت اجناس در انبارها میشه؛ چرا که اگر شما میزان زیادی از یک جنس رو تهیه کنی با قیمت ایکس تومن، در هیچ صورتی حاضر نمیشی همون جنس رو با قیمتی پایین تر از ایکس تومن بفروشی، پس انبارش میکنی تا دوباره گرون بشه.

همچنین در پاسخ به تشریح جمله:

زمانی میتوان از افزایش نقدینگی صحبت کرد که نرخ رشد آن از رشد نرخ تورم بیشتر شده باشد..

باید بگم که (خیلی ساده و واضح هست)، یعنی «زمانی شما میتونی بگی که افزایش نقدینگی (موجودی) داشتی که میزان پول مازادی که بدست آوردی از میزان گرون شدن اجناس بیشتر باشه». به عبارت بهتر، اگر یک عدد تخم‌مرغ 500 تمن باشه، و بعد از یک مدت بشه 700 تمن (تورم داشته باشه)، شما باید بیشتر از 200 تمن نقدینگیت رشد کرده باشه که بتونیم بگیم نقدینگیت افزایش داشته.

ویرایش شده در 4 سال قبل
جواب داده شده در سروش قادری نسب
788 امتیاز


مرسی جامع بود متوجه شدم. فقط یه سوال؟! اگه رکود این شکلی باشه که خیلی خوبه. پس ایراد رکود چیه؟ فقط احتکار؟ مجددا تشکر ــ Hossein Omidi در 4 سال قبل

خواهش میکنم. ببینید وقتی رکود رخ میده، عرضه از تقاضا بیشتر میشه، و طبیعتا در بخش تولید سربار محصولات ایجاد میشه و همونطور که گفته شد، قیمت اجناس پایین میاد. و شما بازرگان ها، فروشندگان و کلیه کسبه رو در نظر بگیر که با ایکس تومن یه چیزی رو خریدن که الان باید با مبلغ ایکس منهای (مثلا) 200 تمن بفروشنش. خب ضرره براشون و رونق کسب و کار دچار آسیب میشه. @Hossein.Omidi ــ سروش قادری نسب در 4 سال قبل

مرسی مرسی الآن متوجه شدم ــ Hossein Omidi در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری