جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

کرونا دقیقا چیه؟


1
0
978

سوال من در مورد کرونا هست ولی در یک سطح بالاتر.

خیلی ها میگن این ویروس جنبه سیاسی داره و کلا جو روانی هست که ایجاد کرده و به خودی خود آنچنان هم خطرناک نیست و به اصطلاح الکی گندش کردن. از یه سری جاهای دیگه شنیده میشه که واقعا خطرناکه و مخصوصا توی ایران که خیلی سیستم قدرتمند پزشکی و درمانی نداره احتمال مرگ خیلی زیاده.

حتی توی همین سایت لام تا کام دیدم که گفته شده بیشتر پیرا کرونا میگیرن و جوونا نمیگیرن. یه جاهایی با عنوان کوید-19صداش میکنن. یه جاهایی میگن با داروی ایدز درمان میشه. خلاصه کلی چیزای مختلف در رابطه با این ویروس (کرونا) گفته شده و میشه که هنوز من از نتونستم دید کاملی نسبت بهش پیدا کنم. کسی هست که دقیقا بدونه به طور کلی این ویروس چیه، از کجا اومده، چطوری انتقال داده میشه، چقدر و برای چه کسایی خطرناکه؟ چطوری درمان میشه؟ مرسی

پزشکی درمان علائم-بیماری-ها کرونا ویروس
سوال شده در ساناز رضایی
1366 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

2

به طور کلی کرونا ویروس ها خب انواع مختلفی دارند، به عنوان مثال «سارس» هم یکی از ویروس های جزو همین دسته هست. حدس من این هستش که شما منظورتون کوید-19 هستش که این روزا حسابی سر و صداش توی اکثر کشور ها پیچیده و همونطور که میدونید از چین شروع شده.

کروناویروس جدید (کوید-19)

در اصل کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم تنفسی مِرس تا سندرم تنفسی سارس را شامل می‌شود. کرونا ویروسی که امروزه با آن مواجه هستیم با عنوان «کوید-19» از نوعی است که پیش از این در انسان تشخیص داده نشده بود. با یوکن همراه باشید تا درباره‌ی این ویروس تازه بیشتر بدانید.

شایان ذکر است که کرونا ویروس‌ها زئونوتیک هستند، یعنی میان حیوانات و مردم قابل انتقال اند. تحقیقات نشان داده است که کرونا ویروس سارس از گربه‌ها، کرونا ویروس مارس از شترها و کروناویروس جدید از خفاش‌ها به انسان منتقل شد. البته انواع دیگری از این ویروس وجود دارد که انسان‌ها را آلوده نکرده است. همچنین علائم شایع کوید-19 شامل مشکلات تنفسی، تب، سرفه خشک است. در موارد شدیدتر عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه، سندرم حاد شدید تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ باشد.

به عنوان توصیه‌های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل شستن منظم دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه، پختن کامل گوشت و تخم مرغ است. همچنین باید از تماس نزدیک با هرکسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه دارد خودداری کرد.

کوید-19 دقیقا چیه؟

درواقع کوید-19 برای نخستین بار 31 دسامبر 2019 در ووهان چین گزارش شد. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، تا امروز که نزدیک به 2 ماه از مشاهده اولین نمونه آن می‌گذرد، کوید-19 به 30 کشور جهان منتقل شده است. کشورهایی که تا امروز کوید-19 در آنها مشاهده شده، به‌این‌ترتیب است: چین، کره، ژاپن، سنگاپور، استرالیا، مالزی، ویتنام، فیلیپین، کامبوج، تایلند، هند، نپال، سریلانکا، آمریکا، کانادا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، اسپانیا، بلژیک، فنلاند، رژیم اشغالگر اسرائیل، سوئد، ایران، عربستان، کویت، مصر، لبنان.

کوید-19 - کرونا

علائم ابتلا به کوید-19

در اصل شایع‌ترین علائم مربوط به این کرونا ویروس جدید تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است دچار درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال شوند. این علائم معمولاً خفیف است و به تدریج شروع می‌شود. برخی از افراد آلوده به این ویروس ممکن است هیچ علائمی بروز ندهند و حتی احساس ناخوشایندی هم نکنند.

مشاهدات نشان داده است که حدود 80 درصد مبتلایان به این بیماری، بدون نیاز به هیچ معالجه خاصی بهبود پیدا می‌کنند. از هر 6 نفر مبتلا به کوید-19 یک نفر به طور جدی بیمار می‌شود و در تنفس مشکل پیدا می‌کند.

همچنین افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت، با احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا می‌شوند. تا کنون آمار نشان داده است تنها حدود 2 درصد از مبتلایان به این بیماری فوت کرده‌اند. با این وجود افرادی که علائم تب، سرفه و مشکل تنفسی دارند باید مراقبت‌های پزشکی را جدی بگیرند.

نحوه تکثیر و شیوع کرونا ویروس جدید

نحوه پخش شدن کرونا به این صورت است که افراد می‌توانند کوید-19 را از سایر مبتلایان به ویروس بگیرند. این بیماری می‌تواند از طریق قطرات کوچک بینی یا دهان شخص مبتلا هنگام عطسه و سرفه، فرد به فرد گسترش یابد. این قطرات بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد می‌نشیند و سپس افراد دیگر با لمس این سطوح کوید-19 را دریافت کرده و از طریق تماس دستشان با چشم، بینی یا دهان آن را به بدن خود وارد می‌کنند.

همچنین افراد می‌توانند کرونا ویروس جدید را از قطرات آلوده‌ای که هنگام عطسه و سرفه فرد مبتلا به این ویروس در هوا پراکنده می‌شود دریافت کنند. به همین علت مهم است که بیش از یک متر از فردی که بیمار است فاصله بگیرید.

برای جلوگیری از گرفتن کرونا چه کنیم؟

در واقع آمارها نشان می‌دهد بیشتر افرادی که به ویروس کوید-19 مبتلا می‌شوند، دچار بیماری خفیف شده و بهبود میابند. اما برای برخی دیگر این بیماری شدیدتر بروز می‌کند. پس باید نکاتی را برای مراقبت از خود و دیگران در نظر داشته باشید.

شستن دست ها به صورت منظم

حتما دست‌های خود را مرتب و منظم بشویید و ضدعفونی کنید، یا با پدهای حاوی الکل آنها را از آلودگی تمیز کنید. شستن دست با صابون و آب یا استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده و حتی استفاده از پدهای الکلی باعث از بین رفتن ویروس‌هایی می‌شود که ممکن است روی دستان شما باشد. شستن دست ها باید حداقل 30 ثانیه به طول بیانجامد و همچنین همراه با کف زیاد و در صورت امکان مواد ضد عفونی کننده باشد.

شستن دست ها برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا ویروس جدید

فاصله اجتماعی خود را رعایت کنید

از هرکسی که سرفه یا عطسه می‌کند حداقل یک متر فاصله بگیرید. هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات مایع کوچکی از دهان یا بینی او که ممکن است حاوی ویروس باشد به هوا پراکنده می‌شود. اگر به او نزدیک باشید، این قطرات که ممکن است حاوی کویید-19 باشد را تنفس کنید.

چشم ها، دهن و بینی خود را حدالامکان نمالید.

مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید همین مورد هست. دست‌ها بسیاری از سطوح را لمس می‌کند و می‌تواند ویروس‌ها را جذب کند. پس از آلوده شدن، دست‌ها می‌تواند ویروس را به چشم، بینی یا دهان منتقل کند. این مناطق مستعد دریافت ویروس و بیمار کردن شماست. حتما قبل از لمس صورت خود دست های خود را خوب بشویید، حتی اگر از دستکش استفاده میکنید.

چشم ها، دهن و بینی خود را حدالامکان نمالید

از ماسک بر روی صورتتان استفاده کنید

هم شما و هم اطرافیانتان باید حواستان باشد تا بهداشت تنفسی درستی داشته باشید. به این صورت که حتماً هنگام سرفه و عطسه دستمال را جلوی دهان و بینی خود بگیرید (در صورت عدم دسترسی به دستمال آرنج خود را تا کرده و جلوی دهان و بینی خود قرار دهید تا از پراکنده شدن ویروس جلوگیری کنید). دقت کنید که بلافاصله پس از استفاده دستمال خود را دور بی اندازید. قرار گرفتن دستمال آلوده در هوای آزاد موجب گسترش ویروس می‌شود. پس شما با این کار اطرافیان را از سرماخوردگی، آنفولانزا یا کوید-19 محافظت می‌کنید.

از ماسک بر روی صورتتان استفاده کنید برای جلوگیری از ابتلا و انتقال ویروس کرونا


جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید، چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

در صورتی که سالم هستید، تنها در صورت مراقبت از شخصی که مشکوک به ویروس عفونت کوید-19 است باید ماسک بزنید. اگر سرفه یا عطسه می‌کنید باید ماسک بزنید. استفاده از ماسک تنها در مواقعی که در ترکیب با شستن دست‌ها با آب و صابون باشد یا ضدعفونی کردن آنها با مواد و الکل تاثیرگذار است. اگر از ماسک استفاده می‌کنید باید بدانید چطور از آن استفاده کنید و آن را به‌درستی به کار ببرید.

  • حتما قبل از قرار دادن ماسک بر روی صورتتان، دستان خود را با آب و صابون بشویید یا با محلول‌های مخصوص یا الکل ضدعفونی کنید.
  • دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ شکافی میان صورت و ماسک شما وجود ندارد.
  • حین استفاده از لمس ماسک خودداری کنید. درصورتی‌که به ماسک خود دست زدید، دستان خود را بشویید یا ضد عفونی کنید.
  • در صورت مرطوب شدن ماسک، حتما آن را جایگزین کنید. از ماسک‌های یکبار مصرف، مجدد استفاده نکنید.
  • وقتی می خواستید ماسک را دور بریزید، آن را از سمت داخل از صورت خود جدا کنید. قسمت بیرونی ماسک را لمس نکنید. سپس آن را بلافاصله در سطل در بسته قرار دهید.
  • پس از استفاده مجدد دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با الکل صد عفونی کنید.

چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

  • سیگار کشیدن
  • مصرف داروهای گیاهی سنتی
  • استفاده از ماسک‌های متفرقه
  • استفاده از داروهای خودسرانه مانند آنتی‌بیوتیک‌ها

سوالات متداول راجع به کرونا ویروس جدید

آیا ویروسی که باعث کوید-19 می‌شود از طریق هوا قابل انتقال است؟

تا کنون مشاهدات نشان داده که ویروسی که موجب کوید-19 می‌شود عمدتاً از طریق تماس با قطرات تنفسی و نه از طریق هوا منتقل می‌شود.

آیا می‌توان کوید-19 را از فردی دریافت کرد که علائمی ندارد؟

راه اصلی شیوع این بیماری از طریق قطرات تنفسی است که توسط فردی که سرفه یا عطسه می‌کند در هوا پراکنده می‌شود. پس خطر ابتلا به کوید-19 برای افرادی که علائمی ندارند پایین است. بااین‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به کوید-19 فقط علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. این امر به ویژه در مراحل اولیه بیماری صادق است. بنابراین گرفتن کوید-19 از کسی که مثلاً فقط سرفه خفیف داشته باشد و احساس بیماری نداشته باشد نیز ممکن است.

آیا داروی خاصی برای پیشگیری یا معالجه ویروس کرونای جدید وجود دارد؟

تا به امروز هیچ داروی خاصی برای پیشگیری یا معالجه ویروس کرونا جدید، موسوم به کوید-19، شناخته نشده است. با این حال افراد آلوده به این ویروس باید برای تسکین و درمان خود مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در جلوگیری و معالجه کوید-19 مؤثر است؟

خیر، آنتی‌بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها کار نمی‌کند، چون فقط برای باکتری‌ها ساخته شده است. کوید-19 یک ویروس است، بنابراین نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان استفاده شود. بااین‌حال اگر کسی به علت کرونا ویروس جدید در بیمارستان بستری شود، احتمالاً آنتی بیوتیک دریافت کند، چراکه در این شرایط عفونت باکتریایی امکان‌پذیر می‌شود.

آیا کروناویروس جدید فقط روی افراد مسن تاثیرگذار است یا جوانان هم مستعد هستند؟

افراد در هر سنی می‌توانند توسط ویروس جدید کوید-19 آلوده شوند. اما به نظر می‌رسد افراد مسن و افرادی که از پیش دچار برخی مشکلات پزشکی هستند (مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) در معرض ابتلا به این ویروز به شدت آسیب‌پذیرتر هستند. سازمان بهداشت جهانی به افراد در هر سنی توصیه می‌کند که برای محافظت از خود در برابر این ویروس، با اقداماتی چون رعایت بهداشت و همچنین بهداشت تنفسی مناسب قدم بردارند.

آیا خوردن سیر از عفونت ویروس کوید-19 جلوگیری می‌کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که خاصیت ضد میکروبی دارد. با این حال، شواهدی در دست نیست که خوردن سیر بتواند شما را از کرونا ویروس جدید محافظت کند.

آیا شست و شوی منظم بینی با آب‌نمک از عفونت کرونا ویروس جدید جلوگیری می‌کند؟

خیر، هیچ مدرکی مبنی بر این که شست و شوی منظم بینی با نمک مردم را از ویروس کوید-19 محافظت کرده باشد وجود ندارد. در اصل تنها شواهدی که در دست داریم این است که این کار بر بهبود سریع‌تر سرماخوردگی کمک می‌کند. اما برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی نشانه‌ای را شاهد نبوده‌ایم.

آیا حیوانات خانگی نیز کوید-19 را گسترش می‌دهند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه وجود ندارد. بااین‌حال، بهتر است همیشه بعد از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با صابون بشویید. این شما را در برابر باکتری‌های متداولی که میان حیوانات اهلی و انسان‌ها قابل انتقال است محافظت می‌کند.

آیا دریافت نامه و بسته از چین خطر دارد؟

خیر. افرادی که بسته‌های دریافتی از چین را دریافت می‌کنند در معرض خطر دریافت ویروس کوید-19 نیستند. تحقیقات نشان داده است که ویروس‌ها به مدت طولانی روی اشیا مانند بسته‌ها زنده نمی‌مانند.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن می‌تواند ویروس کرونای جدید را از بین ببرد؟

خیر، اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن شما ویروس‌هایی را که قبلاً وارد بدنتان شده‌اند را از بین نمی‌برد. این کار برای لباس و غشاهای مخاطی شما (مانند چشم و دهان) مضر است. توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر می‌تواند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشد، اما لازم است طبق توصیه‌های مناسب مصرف خودشان از آنها بهره ببرید.

اسکنرهای حرارتی چقدر در تشخیص افراد آلوده به ویروس کرونا جدید مؤثر است؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که تب دارند (یعنی افرادی که درجه حرارت آنها بالاتر از حد طبیعی بدن است) مؤثر باشد، که این تب حاصل از عفونت حاصل از ویروس کوید-19 است. بااین‌حال، این اسکنرها نمی‌تواند افرادی که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نیستند را تشخصی دهد. به این علت که بین 2 تا 10 روز طول می‌کشد تا افرادی که آلوده به ویروس کرونا جدید هستند دچار تب شوند.

آیا اشعه ماورا بنفش می‌تواند کوید-19 را بکشد؟

خیر، لامپ‌هایUV نباید برای استریل کردن دست‌ها یا مناطق دیگر پوست استفاده شود. زیرا اشعه ماورا بنفش می‌تواند باعث سوختگی پوست شود.


نکته پایانی:

همچنین در صورت احساس ضعف بندی و مشاهده علائم سرماخوردگی، تب و سردرد، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از بروز هر گونه خطر احتمالی ابتلا و یا انتقال این ویروس جلوگیری کنید. حفظ آرامش خیال و عدم تلقین در سلامت شما نیز بی تاثیر نیست، پس آرامش خود را حفظ کنید.

ویرایش شده در 4 سال قبل
جواب داده شده در محدثه حامدی نسب
1266 امتیاز

1
بسیار کامل و جامع پاسخ دادید، ممنون از شما. من جواب تمام سوالاتم رو گرفتم. ــ ساناز رضایی در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری