جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
کد تخفیف اسنپ تاکسی با 50% تخفیف! دریافت کد


0
0
511
اطلاعات بیشتر واژه
واژه گاه سنجی
معادل ابجد 149
تعداد حروف 7
منبع واژه‌نامه آزاد
نمایش تصویر گاه سنجی
پخش صوت

باقی مانده های سنت های گاه سنجی و زمان سنجی ایرانی، در برخی سرزمین های ایرانی تبار و ایرانی نشین در دوران باستان همچنان تا حدودی برجای مانده اند. یکی از این سرزمین ها عبارت است از ناحیه «اوستیا/ اوستی» (در روسی «آستیا») و به ویژه اوستیای شمالی در قفقاز شمالی که اصلی ترین نواحی آن در شمال جمهوری گرجستان و جنوب روسیه واقع است و با نام «آلبانیای قفقاز» نیز شناخته می شود. مردمان اوستی که آنان را با نام های «آس »ها و یا «آلان»ها نیز می شناسند، به یکی از شاخه های گروه زبان های آریایی (هندوایرانی) سخن می رانند که «آسی» نامیده می شود. واژه «آسی» گونه ای دیگر از کلمه «اوستی» است. پیوندها و شباهت های فراوان بین زبان آسی با زبان های خوارزمی و سغدی، نشانگر این واقعیت است که اوستیان از سرزمین های آسیای میانه و شرق دریای کاسپی (مازندران) به این نواحی کوچیده اند. این زبان یکی از کهن ترین زبان های تاکنون زنده مانده ایرانی است که همچنان ویژگی های دستوری زبان های ایرانی باستان را در خود حفظ کرده و از ترکیب با زبان فارسی کاملاً دور و مستقل مانده است. از آنجا که موضوع این گفتار درباره زبان و مردمان آسی نیست، از بازگویی جزئیات دیگر و باورهای کهن آنان که در پیوندی عمیق با فرهنگ ایرانی است، خودداری می شود.
مردمان اوستیا، سنت گاه سنجی طبیعی خورشیدی، یعنی مراقبت و مشاهده محل طلوع و غروب خورشید در روزهای گوناگون سال خورشیدی را تا چند دهه پیش حفظ کرده بودند و هنوز هم به شکل بسیار نادری بر آن پایبند هستند. آنان سنجش فرارسیدن پاره های زمانی سالیانه و نیز هنگام جشن ها و مناسبت ها را نه با تقویم متوسط محاسباتی، که با رویت حقیقی خورشید و سنجش مکان آن می سنجیده اند. اوستیان برای این رویت، از ابزار بسیار ساده و در عین حال دقیقی بهره می برده اند که عبارت بوده از نشان هایی بر بلندای کوهستانی در افق نزدیک به محل و نیز نقطه ای شاخص برای بازدید و رصد که معمولاً با نصب نیمکتی در کنار کلیسا یا نیایشگاه روستا تعیین و استانده می شده است.
انجام این رصد در انحصار شخصی بود که مردمان روستا او را با توجه به ویژگی های علمی و رفتاری، دارای خصوصیات لازم تشخیص می دادند و امر رصد و آگاهی رسانی عمومی را برعهده او می سپاردند. وظیفه رصد و زمان سنجی از دیدگاه مردمان باستان یکی از حرفه های مهم دانسته می شد. چرا که تقویم و گاهشمار علاوه بر نیازهای محاسباتی و فنی، همواره با امور آیینی و مقدس در پیوند بوده و متولیان تقویم، همواره از میان بهترین معتمدان محلی انتخاب می شده اند؛ وظیفه ای علمی- آیینی که حتی پس از مرگ نیز به یکی از فرزندان به ارث می رسید و به گونه سنتی شفاهی در خاندانی پایدار می ماند.
فاصله های نقاط شاخص در بلندای کوه ها و زاویه میان آنها نسبت به نقطه ثابت رصدگر (رصدگاه)، نشان می دهد که نظام گاهشماری به کار گرفته شده اوستیان، نه بر مبنای تقسیم دوازده گانه طول سال به ماه هایی برابر یا نابرابر، که بر بنیاد گاهشماری گاهنباری و متشکل از بازه های زمانی ۴۵روزه بوده است. یعنی تقسیم سال به چهار فصل و چهار نیم فصل که قاعدتاً با یکدیگر برابر نیستند و دست کم اختلافی در حدود یک تا دو روز را پیش می آورند.
چنین شیوه ای نه تنها برای گاهشماری، که موجب پدید آمدن باورهایی شده است که زمان و مکان را در تاثیر متقابل بر یکدیگر می دانسته است. به عبارت دیگر راستای افق کوهستان، جایگاهی دانسته می شد که در آن، زمان به پدیده ای ملموس و دسترس پذیر بدل می شد و ترکیب زمان- مکان یا زمان- فضا شکل می گرفت و به وجود می آمد. نقش رصدگر نیز در این میان و از نگرگاه مردمان، نه تنها ابزاری برای درک و خبررسانی از این پیوند، که گاه عضوی پیوسته و جدایی ناپذیر با زمان- فضا دانسته می شد و این باور علاوه بر جایگاه علمی، بر جایگاه اجتماعی رصدگر نیز می افزود.
پیوند زمان- مکان، به جز اینکه موجب می شود زمان به یاری مکان، به قالبی مادی و درک پذیر دست یابد؛ همچنین موجب دستیابی مکان به جهت های چهارگانه جغرافیایی می شود. جهت هایی که اگر حضور زمان و پیوند و تاثیر متقابل آن با مکان نمی بود، معنا و مفهومی نمی داشت.
التقييم في بعض الأحيان

تشریح نگارش (هوش مصنوعی)

کلمه "گاه‌سنجی" از ترکیب دو واژه "گاه" و "سنجی" تشکیل شده است و به معنای "سنجش زمان" یا "اندازه‌گیری زمان" است. برای نوشتن و استفاده صحیح از این کلمه در متون فارسی، توجه به قواعد زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  1. فصل‌خط: در نوشتن کلمات مرکب مانند "گاه‌سنجی"، باید از فصل‌خط (هیچان) استفاده کنید. یعنی باید آن را به صورت "گاه‌سنجی" بنویسید و نه "گاه سنجی".

  2. نحوه کاربرد: این کلمه می‌تواند در متون علمی و تاریخ استفاده شود، به‌خصوص در زمینه‌های مربوط به تقویم، زمان‌شناسی و مطالعات فرهنگی.

  3. نگارش صحیح: اطمینان حاصل کنید که همیشه از نگارش صحیح و یکسان استفاده کنید، تا از ابهامات جلوگیری شود.

  4. معنی و بافت: در استفاده از کلمه "گاه‌سنجی"، توجه به زمینه و بافتی که در آن قرار می‌دهید بسیار اهمیت دارد. این کلمه بیشتر در متون علمی و تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده درست از این کلمه نه تنها به بهبود نگارش شما کمک می‌کند، بلکه باعث انتقال بهتر مفهوم و همچنین احترام به زبان فارسی خواهد شد.


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی