جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
کد تخفیف اسنپ تاکسی با 50% تخفیف! دریافت کد


0
0
718
اطلاعات بیشتر واژه
واژه معماری اسلامی
معادل ابجد 503
تعداد حروف 12
منبع واژه‌نامه آزاد
نمایش تصویر معماری اسلامی
پخش صوت

منظور از هنر و معماری اسلامی، همان هنر و معماری سرزمین*های* - خاورمیانه، آفریقای شمالی، هند شمالی و اسپانیا - است* که از آغاز قرن هفتم میلادی تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفتند.

خاستگاه*ها و ویژگی*ها
اهمیت تزیینات خوشنویسی و شکل مسجد، دو ویژگی اصلی هنر و معماری اسلامی هستند که عمیقاً با ایمان اسلامی ارتباط دارند و در همان روزگار آغازین دین پیشرفت کردند. پیامبر ، محمد، تاجری ثروتمند در مکه بود که در حدود 40 سالگی مجموعه عمیقی از وحی را دریافت کرد و شروع به تبلیغ دین جدیدی نمود*. این وحی*ها که مسلمانان آن*ها را پیام الهی می*انگارند، در قرآن - کتاب مقدس مسلمانان - جمع*آوری شده است. میراث غنی زبانی و ادبیات عرب در احساس احترام عمیق نسبت به قرآن نقش داشت. (1)

مرکزیت قرآن در فرهنگ اسلامی و جذابیت ویژه شکل *خط عربی سبب شد از کلام نوشتاری، به ویژه آیات قرآنی به عنوان کتیبه*های مساجد استفاده گردد و نیز تزیینات خطاطی و شیوه*های آن در تمام شاخه*های هنر اسلامی پیشرفت نماید.

در سال 622* پس از میلاد، همان سالی که مبدأ تاریخ اسلامی قرار گرفت، *حضرت محمد به شهر یثرب - که بعداً مدینه نام گرفت، هجرت نمود. در آن*جا جامعه*ای از مومنان که در پیرامون خانه محمد به عبادت مشغول بودند، گردهم آمدند. نمازگزاران عادی جامعه جدید در این مکان ساده، شکل مسجد را پایه*گذاری کردند که عبارت بود از محوطه*ای محصور و مستطیلی با آلونک*هایی (*خانه*های همسران محمد) که در طول یک ضلع آن قرار گرفته بودند و یک ایوان ناهموار (سایه*بانی که در اصل برای استفاده از سایه بوده است*) که در یک طرف برای مسلمین فقیرتر در نظر گرفته شده بود*. از این رو، تقریباً تمام مساجد نقشه خانه محمد را تکرار می*کردند و عبارت بودند از *یک محوطه محصور (صحن)، ساختمانی در یک طرف برای نماز و طاق*هایی قوسی (رواق*ها ) در اطراف محوطه.

اولین پیروان محمد *که از شبه جزیره عربستان بودند در مقایسه با امپراطوری*هایی که بعداً فتح کرده و ]سبک*های هنری آن رادر قطعه*هایی جدابغداد[ قرار گرفته است*. این شهر مدوّر از حلقه*های هم مرکزی تشکیل می*شد که اقامتگاه*، مساجد و خانواده خلیفه در حلقه مرکزی قرار داشتند. طرح اولیه این شهر، ریشه*ای ساسانی** ـ ایرانی دارد. بعداً مجتمع*های کاخی شبیه آنچه در سامرا وجود دارد در قاهره*، مدینه الزهرا (اسپانیا)، *شمال آفریقا و در استانبول*، جایی که عثمانی*ها در سال 1459 کاخ توپکپی سارایی یا کاخ موزه توپکپی امروزی را بنا کردند، ساخته شد. این سنت در قرن 14م در کاخ الحمراء - متعلق به حاکمان عرب*تبار اسپانیا - در گرانادای (قرناطه) اسپانیا *نیز ادامه پیدا کرد.

آن*چه به طور ویژه*ای در اینجا قابل توجه است، صحن شیران با*فواره آن است که این فواره با شیرهای سنگی آب فشان احاطه شده است.

شیران الحمراء همتایانی در ظروف برنزین و سفالین که شکل حیوان گرفته* دارند و اگرچه تمثالی بودن آن*ها، کارکردشان را در دسته *هنر تزیینی قرار می*دهد.

در ایران*، آخرین بنا*های بزرگ آن*هایی بودند که توسط صفویان بنا شدند. مساعدت صفویان در معماری غیر دینی، شامل می*شد بر *پل*ها و *زمین*های چوگان *و نیز کاخ*هایی از کوشک*های چوبین به گونه*ای که از طریق آن*ها می*شد از مشاهده* فواره*های همیشگی* بهره برد و مسابقات چوگان را مشاهده نمود*. بخش دیگری از کاخ، یگ گالری هنری بود که شاه عباس اول آن را برای* کلکسیون چینی*اش در نظر داشت.

کاروانسرا («هان» در ترکی) ره*آورد ویژه سلجوقیان برای هنر غیر دینی است. این استراحت*گاه*ها که برای مسافران در طول*مسیر کاروان*ها* بنا می*شد*، شامل تالاری راهرووار و *محوطه*ای برای حیوانات بود. انواع دیگری از ساختمان*ها که در تاریخ معماری مهم هستند، عبارت*اند از حمام*های عمومی*، بازارها، باغ*ها و نیز آلاچیق*های باغی*، رباط**ها یا دژهای مرزی که نمونه برجسته آن، هم اکنون تنها در تونس یافت می*شود.

حرم*ها و آرامگاه*ها


آرامگاه امپراطور - جهانگیر - که در قرن 17 در لاهور پاکستان بنا شد به گونه*ای پیچیده*ای با انواع طرح*ها و رنگ*ها تزئین شده است*. آن*چه در این*جا مشاهده می*شود، نمای بیرونی دیوار و یکی از چهار مناره*ای است که باغ شامل آرامگاه امپراطور را احاطه کرده*اند.

علی*رغم ممنوعیت*های اسلامی در ساختن مراقد مجلل، آرامگاه*ها به عنوان نمادهایی از قدرت رهبران متوفی*، مهم*ترین بناهای اسلامی بعد از مساجد و کاخ*ها هستند. گورستان*هایی از مقبره*های قبه*دار که *حاکمان مملوک مصر آن*ها را در قرن 15 در بیرون مصر ساختند، *نمونه*هایی از این آرامگاه*ها هستند. تیموریان *در سمرقند (اکنون در ازبکستان) گورستانی به نام «ساهی زنده» (قرن 15-16) بنا کردند که عبارت بود از مجموعه شکوهمندی از ساختمان*ها با آجرکاری طرح*دار و و زیبا و گنبدهایی کاشی*، مرتفع و گردن*دار*.

در ایران، در عصر فاتحان مغول*، نوع خاصی از مقبره پدید آمد*. آرامگاه بزرگ متعلق به قرن چهاردهم در سلطانیه دارای گنبد دو سازه*ای است که بدون وزن افزوده*، ارتفاع بسیار بیشتری به گنبد داده است و این گنبد بر روی پایه*ای هشت*ضلعی بنا شده است (در اصل با برجی در هر گوشه).

برجسته*ترین نمونه این شکل*، «تاج محل» به عنوان یکی از مشهورین آرامگاه*های اسلامی است* که توسط دو معمار ایرانی در نیمه قرن 17 میلادی *در «اگره» *هند ساخته شد.

تزیینات معماری


تزیینات کاشی*کاری

کاربرد کاشی رنگی در تزیینات معماری، تاریخ دور و درازی در خاورمیانه دارد. این طرح*های پیچیده* در مقرنس*های مفصل* ورودی یک مدرسه یا حوزه علمیه در اصفهان تنظیم شده*اند.

گچ*کاری*، آجرکاری و کاشی*کاری، به عنوان رسانه تزیینی* در روکاری و توکاری *تمام ساختمان*های اسلامی استفاده شده*اند. سلجوقیان به ای
ن مجموعه، آجر لعاب*دار و کاشی*ها را افزودند که بعداً مانند سفالینه*هایشان صیقلی و منقوش شد. شهر کاشان در ایران به طور تخصصی بر این مسأله تمرکز کرده بود. تمامی نمای محراب*ها متشکل از نوارهای* ستون*واری *از کتیبه*های قرآنی با کاشی*های منقوش برّاق ساخته شده بودند که خود شیوه*ای در سفالینه بود که در* کاشی به کار رفت. کاشی*ها در اشکال گوناگونی همچون ستارگان، در کنار یکدیگر بر پهنه *دیوارها جای می*گرفتند.

ویژگی هنر تیموری این بود که محراب*ها از قطعه موزاییک*های درخشان پوشانده* می*شدند، به گونه*ای که در آن*ها هر رنگی جدای از دیگر رنگ*ها پخته می*شد تا نهایت شدت خویش را بیابد. در قرن 15 کاشی موزاییک*کارهایی از ایران *که هنوز در آن زمان مرکزی مهم در این رشته به حساب می*آمد*، تولید قطعه کاشی را در ترکیه بنا نهادند. با گسترش کارگاه*ها در «ایزنیک»*، ترک*ها منابع دست اول خود را از کاشی*ها در اختیار داشتند.

در ایران دوره صفویه*، بیشتر ساختمان*های جدید پوشش باشکوهی از کاشی دریافت نمودند و بسیاری از بناهای قدیمی*تر دوباره به همین صورت تزیین گشتند*. این کاشی*ها*، کاشی*هایی به رنگ طلایی و سبز که تا آن زمان سابقه نداشت را* شامل می*شدند؛ رنگ*های گوناگون با هم در طرح*ها به کار برده و پخته می*شدند نه این که مانند گذشته جدای از یگدیگر [و در قطعه*هایی جدا] باشند؛ اکنون نتیجه متفاوت و درخشندگی هر رنگ کمتر بود.

دیگر تزیینات معماری اسلامی کنده*کاری روی چوب را شامل می*شود که گاه همراه با خاتم*کاری با عاج در مقصوره*ها*، منابر*، پنجره*ها و در*ها و عناصر مختلف ساختمانی استفاده می*شد*. برجسته*کاری روی سنگ و مرصع*کاری مرمرین در بنا*هایی در اسپانیا*، ترکیه و مصر (از دوره مملوک) به چشم می*خورد.

چراغ*های مساجد و قالی*های رنگارنگ نماز - اگرچه خود بخشی از ساختمان نیستند - می*توانند تزیینات معماری به حساب آیند که ساختمان را می*پوشند و با فراهم نمودن نور و رنگ آن را دگرگون می*نمایند.

تشریح نگارش (هوش مصنوعی)

برای نگارش صحیح و استفاده از اصطلاح "معماری اسلامی" در زبان فارسی، نکات و قواعد زیر را باید مد نظر قرار دهید:

  1. نوشتار صحیح: کلمه "معماری اسلامی" باید به این شکل نوشته شود و از نوشتن "معماری اسلامی" به صورت جدا شده یا به شکل دیگر پرهیز شود.

  2. علامت‌گذاری: در صورتی که "معماری اسلامی" در یک جمله به کار می‌رود، باید به قواعد علامت‌گذاری توجه شود. مثلاً:

    • "معماری اسلامی به عنوان یک هنر برجسته در تاریخ جهان شناخته می‌شود."
  3. ترکیب‌های وصفی: در ترکیب‌های وصفی مانند "معماری اسلامی"، "معماری" به عنوان اسم و "اسلامی" به عنوان صفت عمل می‌کند. در نتیجه باید به هماهنگی میان آن‌ها توجه داشت.

  4. قید و فعل: در جملات، اگر از "معماری اسلامی" به عنوان موضوع یا مفعول استفاده می‌کنید، باید فعل و قیدهای مناسب را برای آن انتخاب کنید.

    • "این بنا نمایی از معماری اسلامی را به نمایش می‌گذارد."
  5. مفاهیم مرتبط: ممکن است در متون مرتبط با "معماری اسلامی" به مفاهیم دیگری مانند "هنر اسلامی"، "فرهنگ اسلامی" و "تاریخ معماری" نیز اشاره شود که باید با دقت و درستی به آن‌ها پرداخته شود.

  6. تفاوت‌ها: دقت کنید که "معماری اسلامی" ممکن است با دیگر اصطلاحات مانند "معماری سنتی" یا "معماری مدرن" متفاوت باشد و هرکدام ویژگی‌ها و شاخصه‌های خاص خود را دارند.

با رعایت این نکات و قواعد، می‌توانید به درستی از اصطلاح "معماری اسلامی" در نگارش‌های خود استفاده کنید.


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی