هنر و معماری اسلامی
licenseمعنی کلمه هنر و معماری اسلامی
معنی واژه هنر و معماری اسلامی
اطلاعات بیشتر واژه | |||
---|---|---|---|
انگلیسی | islamic art and architecture | ||
عربی | الفن الإسلامي والهندسة المعمارية | ||
تشریح نگارشی | تشریح نگارش (هوش مصنوعی) کلمه "هنر و معماری اسلامی" به عنوان یک اصطلاح در زبان فارسی، نیازمند رعایت اصول نگارشی و قواعد زبانی است. در زیر به برخی از این قواعد اشاره میشود: 1. نوشتار صحیح:
2. استفاده از وِیژگیها:
3. رعایت قواعد نگارشی:
4. کاربرد صحیح در جملات:
5. توجه به مفهوم:
6. حفظ انسجام:
7. ارجاع به منابع:
با رعایت این نکات، میتوانید از کلمه "هنر و معماری اسلامی" به درستی و درستی در نگارش خود استفاده کنید. | ||
واژه | هنر و معماری اسلامی | ||
معادل ابجد | 764 | ||
تعداد حروف | 16 | ||
منبع | واژهنامه آزاد | ||
نمایش تصویر | معنی هنر و معماری اسلامی | ||
پخش صوت |
منظور از هنر و معماری اسلامی، همان هنر و معماری سرزمینهای - خاورمیانه، آفریقای شمالی، هند شمالی و اسپانیا - است که از آغاز قرن هفتم میلادی تحت حاکمیت مسلمانان قرار گرفتند.
خاستگاهها و ویژگیها
اهمیت تزیینات خوشنویسی و شکل مسجد، دو ویژگی اصلی هنر و معماری اسلامی هستند که عمیقاً با ایمان اسلامی ارتباط دارند و در همان روزگار آغازین دین پیشرفت کردند. پیامبر ، محمد، تاجری ثروتمند در مکه بود که در حدود 40 سالگی مجموعه عمیقی از وحی را دریافت کرد و شروع به تبلیغ دین جدیدی نمود. این وحیها که مسلمانان آنها را پیام الهی میانگارند، در قرآن - کتاب مقدس مسلمانان - جمعآوری شده است. میراث غنی زبانی و ادبیات عرب در احساس احترام عمیق نسبت به قرآن نقش داشت. (1)
مرکزیت قرآن در فرهنگ اسلامی و جذابیت ویژه شکل خط عربی سبب شد از کلام نوشتاری، به ویژه آیات قرآنی به عنوان کتیبههای مساجد استفاده گردد و نیز تزیینات خطاطی و شیوههای آن در تمام شاخههای هنر اسلامی پیشرفت نماید.
در سال 622 پس از میلاد، همان سالی که مبدأ تاریخ اسلامی قرار گرفت، حضرت محمد به شهر یثرب - که بعداً مدینه نام گرفت، هجرت نمود. در آنجا جامعهای از مومنان که در پیرامون خانه محمد به عبادت مشغول بودند، گردهم آمدند. نمازگزاران عادی جامعه جدید در این مکان ساده، شکل مسجد را پایهگذاری کردند که عبارت بود از محوطهای محصور و مستطیلی با آلونکهایی (خانههای همسران محمد) که در طول یک ضلع آن قرار گرفته بودند و یک ایوان ناهموار (سایهبانی که در اصل برای استفاده از سایه بوده است) که در یک طرف برای مسلمین فقیرتر در نظر گرفته شده بود. از این رو، تقریباً تمام مساجد نقشه خانه محمد را تکرار میکردند و عبارت بودند از یک محوطه محصور (صحن)، ساختمانی در یک طرف برای نماز و طاقهایی قوسی (رواقها ) در اطراف محوطه.
اولین پیروان محمد که از شبه جزیره عربستان بودند در مقایسه با امپراطوریهایی که بعداً فتح کرده و ]سبکهای هنری آن رادر قطعههایی جدابغداد[ قرار گرفته است. این شهر مدوّر از حلقههای هم مرکزی تشکیل میشد که اقامتگاه، مساجد و خانواده خلیفه در حلقه مرکزی قرار داشتند. طرح اولیه این شهر، ریشهای ساسانی ـ ایرانی دارد. بعداً مجتمعهای کاخی شبیه آنچه در سامرا وجود دارد در قاهره، مدینه الزهرا (اسپانیا)، شمال آفریقا و در استانبول، جایی که عثمانیها در سال 1459 کاخ توپکپی سارایی یا کاخ موزه توپکپی امروزی را بنا کردند، ساخته شد. این سنت در قرن 14م در کاخ الحمراء - متعلق به حاکمان عربتبار اسپانیا - در گرانادای (قرناطه) اسپانیا نیز ادامه پیدا کرد.
آنچه به طور ویژهای در اینجا قابل توجه است، صحن شیران بافواره آن است که این فواره با شیرهای سنگی آب فشان احاطه شده است.
شیران الحمراء همتایانی در ظروف برنزین و سفالین که شکل حیوان گرفته دارند و اگرچه تمثالی بودن آنها، کارکردشان را در دسته هنر تزیینی قرار میدهد.
در ایران، آخرین بناهای بزرگ آنهایی بودند که توسط صفویان بنا شدند. مساعدت صفویان در معماری غیر دینی، شامل میشد بر پلها و زمینهای چوگان و نیز کاخهایی از کوشکهای چوبین به گونهای که از طریق آنها میشد از مشاهده فوارههای همیشگی بهره برد و مسابقات چوگان را مشاهده نمود. بخش دیگری از کاخ، یگ گالری هنری بود که شاه عباس اول آن را برای کلکسیون چینیاش در نظر داشت.
کاروانسرا («هان» در ترکی) رهآورد ویژه سلجوقیان برای هنر غیر دینی است. این استراحتگاهها که برای مسافران در طولمسیر کاروانها بنا میشد، شامل تالاری راهرووار و محوطهای برای حیوانات بود. انواع دیگری از ساختمانها که در تاریخ معماری مهم هستند، عبارتاند از حمامهای عمومی، بازارها، باغها و نیز آلاچیقهای باغی، رباطها یا دژهای مرزی که نمونه برجسته آن، هم اکنون تنها در تونس یافت میشود.
حرمها و آرامگاهها
آرامگاه امپراطور - جهانگیر - که در قرن 17 در لاهور پاکستان بنا شد به گونهای پیچیدهای با انواع طرحها و رنگها تزئین شده است. آنچه در اینجا مشاهده میشود، نمای بیرونی دیوار و یکی از چهار منارهای است که باغ شامل آرامگاه امپراطور را احاطه کردهاند.
علیرغم ممنوعیتهای اسلامی در ساختن مراقد مجلل، آرامگاهها به عنوان نمادهایی از قدرت رهبران متوفی، مهمترین بناهای اسلامی بعد از مساجد و کاخها هستند. گورستانهایی از مقبرههای قبهدار که حاکمان مملوک مصر آنها را در قرن 15 در بیرون مصر ساختند، نمونههایی از این آرامگاهها هستند. تیموریان در سمرقند (اکنون در ازبکستان) گورستانی به نام «ساهی زنده» (قرن 15-16) بنا کردند که عبارت بود از مجموعه شکوهمندی از ساختمانها با آجرکاری طرحدار و و زیبا و گنبدهایی کاشی، مرتفع و گردندار.
در ایران، در عصر فاتحان مغول، نوع خاصی از مقبره پدید آمد. آرامگاه بزرگ متعلق به قرن چهاردهم در سلطانیه دارای گنبد دو سازهای است که بدون وزن افزوده، ارتفاع بسیار بیشتری به گنبد داده است و این گنبد بر روی پایهای هشتضلعی بنا شده است (در اصل با برجی در هر گوشه).
برجستهترین نمونه این شکل، «تاج محل» به عنوان یکی از مشهورین آرامگاههای اسلامی است که توسط دو معمار ایرانی در نیمه قرن 17 میلادی در «اگره» هند ساخته شد.
تزیینات معماری
تزیینات کاشیکاری
کاربرد کاشی رنگی در تزیینات معماری، تاریخ دور و درازی در خاورمیانه دارد. این طرحهای پیچیده در مقرنسهای مفصل ورودی یک مدرسه یا حوزه علمیه در اصفهان تنظیم شدهاند.
گچکاری، آجرکاری و کاشیکاری، به عنوان رسانه تزیینی در روکاری و توکاری تمام ساختمانهای اسلامی استفاده شدهاند. سلجوقیان به این مجموعه، آجر لعابدار و کاشیها را افزودند که بعداً مانند سفالینههایشان صیقلی و منقوش شد. شهر کاشان در ایران به طور تخصصی بر این مسأله تمرکز کرده بود. تمامی نمای محرابها متشکل از نوارهای ستونواری از کتیبههای قرآنی با کاشیهای منقوش برّاق ساخته شده بودند که خود شیوهای در سفالینه بود که در کاشی به کار رفت. کاشیها در اشکال گوناگونی همچون ستارگان، در کنار یکدیگر بر پهنه دیوارها جای میگرفتند.
ویژگی هنر تیموری این بود که محرابها از قطعه موزاییکهای درخشان پوشانده میشدند، به گونهای که در آنها هر رنگی جدای از دیگر رنگها پخته میشد تا نهایت شدت خویش را بیابد. در قرن 15 کاشی موزاییککارهایی از ایران که هنوز در آن زمان مرکزی مهم در این رشته به حساب میآمد، تولید قطعه کاشی را در ترکیه بنا نهادند. با گسترش کارگاهها در «ایزنیک»، ترکها منابع دست اول خود را از کاشیها در اختیار داشتند.
در ایران دوره صفویه، بیشتر ساختمانهای جدید پوشش باشکوهی از کاشی دریافت نمودند و بسیاری از بناهای قدیمیتر دوباره به همین صورت تزیین گشتند. این کاشیها، کاشیهایی به رنگ طلایی و سبز که تا آن زمان سابقه نداشت را شامل میشدند؛ رنگهای گوناگون با هم در طرحها به کار برده و پخته میشدند نه این که مانند گذشته جدای از یگدیگر [و در قطعههایی جدا] باشند؛ اکنون نتیجه متفاوت و درخشندگی هر رنگ کمتر بود.
دیگر تزیینات معماری اسلامی کندهکاری روی چوب را شامل میشود که گاه همراه با خاتمکاری با عاج در مقصورهها، منابر، پنجرهها و درها و عناصر مختلف ساختمانی استفاده میشد. برجستهکاری روی سنگ و مرصعکاری مرمرین در بناهایی در اسپانیا، ترکیه و مصر (از دوره مملوک) به چشم میخورد.
چراغهای مساجد و قالیهای رنگارنگ نماز - اگرچه خود بخشی از ساختمان نیستند - میتوانند تزیینات معماری به حساب آیند که ساختمان را میپوشند و با فراهم نمودن نور و رنگ آن را دگرگون مینمایند.
پانوشت:
1 – هر انسان عاقل، باوجدان و بیغرض که در قرآن اندیشه کند آن را کلام خدا خواهد یافت و صادر شدن این کتاب عمیق و دقیق را از شخصی درس ناخوانده ناممکن خواهد شمرد و این انگاره به مسلمانان محدود نمیشود، نظرات دانشمندان غیر مسلمان در باره قرآن که در کتابها و مجموعههای مختلف جمعآوری شده است مویدی بر این مدعا است. مترجم
2 – خواننده خود واقف است که هیچگونه شباهتی بین اذان و شیوههای یهود و مسیحیت در گردآوری عابدان وجود ندارد که بخواهد تقلیدی از آنها باشد. مترجم
islamic art and architecture
الفن الإسلامي والهندسة المعمارية
کلمه "هنر و معماری اسلامی" به عنوان یک اصطلاح در زبان فارسی، نیازمند رعایت اصول نگارشی و قواعد زبانی است. در زیر به برخی از این قواعد اشاره میشود:
1. نوشتار صحیح:
- شکل صحیح: "هنر و معماری اسلامی" باید به همین شکل و بدون هیچ گونه تغییر نوشتاری به کار رود.
2. استفاده از وِیژگیها:
- فاصله: بین "هنر" و "و" و همچنین "و" و "معماری" باید فاصله وجود داشته باشد. این فاصله نشاندهنده جدا بودن کلمات است.
3. رعایت قواعد نگارشی:
- حروف بزرگ و کوچک: در ابتدای جمله و یا در نام عناوین خاص میتوان از حروف بزرگ استفاده کرد. مثلاً: "هنر و معماری اسلامی".
4. کاربرد صحیح در جملات:
- این عبارت میتواند در جملات مختلف به کار رود. به عنوان مثال:
- "هنر و معماری اسلامی با زیبایی و ظرافت خاص خود شناخته میشود."
- "آثار هنری در معماری اسلامی نشاندهنده فرهنگ غنی این دوران است."
5. توجه به مفهوم:
- وقتی از "هنر و معماری اسلامی" صحبت میکنیم، باید به تاثیرات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی این هنرها توجه داشت و آنها را در زمینههای مناسب تحلیل کرد.
6. حفظ انسجام:
- اگر این کلمات جزو عنوان یک مقاله، کتاب یا پژوهش هستند، باید در تمام متن به یک شکل و بدون تغییر به کار روند تا انسجام نگارشی حفظ شود.
7. ارجاع به منابع:
- هنگام استفاده از این اصطلاح در مقالات یا پژوهشها، رعایت ارجاع به منابع معتبر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
با رعایت این نکات، میتوانید از کلمه "هنر و معماری اسلامی" به درستی و درستی در نگارش خود استفاده کنید.