ورزش در ایران باستان
licenseمعنی کلمه ورزش در ایران باستان
معنی واژه ورزش در ایران باستان
اطلاعات بیشتر واژه | |||
---|---|---|---|
عربی | الرياضة في إيران القديمة | ||
تشریح نگارشی | تشریح نگارش (هوش مصنوعی) در زبان فارسی، استفاده از کلمه "ورزش" در متنها و نگارشها نیازمند رعایت برخی قواعد و اصول نگارشی است. در مورد ورزش در ایران باستان، میتوان نکات زیر را مد نظر قرار داد:
با رعایت این نکات، میتوان متنی جامع و مفید در مورد ورزش در ایران باستان نوشت و به اهمیت آن در فرهنگ و تاریخ ایرانیان اشاره کرد. | ||
واژه | ورزش در ایران باستان | ||
معادل ابجد | 1493 | ||
تعداد حروف | 17 | ||
منبع | واژهنامه آزاد | ||
نمایش تصویر | معنی ورزش در ایران باستان | ||
پخش صوت |
تاریخ ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی در ایران باستان آنطور که باید و شاید روشن و آشکار نیست. زیرا اعمال نابخردانه برخی پادشاهان و اعمال آنها باعث به آتش کشیدن کتابخانهها و معدوم کردن بسیاری از آثار قدیمی ایران گردیده است. اما منابع محدودی مانند اوستا ، سنگ نوشتهها ، حجاریها ، مسکوکات و برخی از کتابهای ادبی و تاریخی وجود دارد. در زبان فارسی، استفاده از کلمه "ورزش" در متنها و نگارشها نیازمند رعایت برخی قواعد و اصول نگارشی است. در مورد ورزش در ایران باستان، میتوان نکات زیر را مد نظر قرار داد: استفاده از کلمات مناسب: برای اشاره به ورزشهای مختلف در ایران باستان، از کلماتی مانند "ورزشهای باستانی"، "ورزشهای ملی"، "ورزشهای سنتی" و نام ورزشهای خاص مانند "کشتی"، "چمنگلی" و ... استفاده کنید. جدا کردن اطلاعات: برای بیان تاریخچه ورزش در ایران باستان، میتوان از پاراگرافهای مجزا استفاده کرد و هر پاراگراف به یک جنبه خاص از موضوع پرداخته شود. استفاده از فعلهای مناسب: هنگام توصیف ورزش، از فعلهای مناسب و توصیفی استفاده کنید. مثلاً "ایرانیان در گذشته به ورزشهایی چون کشتی و چوگان میپرداختند." استفاده از صفات توصیفی: برای توصیف ورزش و تأثیرات آن، میتوان از صفات استفاده کرد. مانند "ورزشهای سنتی باستانی نقش مهمی در تقویت روحیه و بدنی ایرانیان داشتند." استناد به منابع: اگر اطلاعات خاصی از منابع تاریخی یا پژوهشها استفاده میکنید، حتماً به منابع اشاره کرده و آنها را معتبر کنید. وجود تطابق معنایی: اطمینان حاصل کنید که کلمات و جملات به طور منطقی و مفهومی به یکدیگر مرتبط باشند. اجتناب از اشتباهات نوشتاری: دقت کنید که املای کلمات و استفاده از علامات نگارشی درست باشد. با رعایت این نکات، میتوان متنی جامع و مفید در مورد ورزش در ایران باستان نوشت و به اهمیت آن در فرهنگ و تاریخ ایرانیان اشاره کرد.
ورزش ایران در بعضی بخشها از قدمت بیشتری نسبت به ورزش یونان برخوردار است. در یونان باستان بازیهای المپیک شامل دویدن، کشتی، مشتزنی ، اسب دوانی ، ارابهرانی و پنجگانه بود. اما در ایران ضمن اینکه بعضی از این ورزشها سابقه بیشتری دارد، ورزشهایی مثل تیروکمان ، قایقرانی ، رقص و ... رایج بوده است.
کتزیاس Ktsias پزشک یونانی دربار اردشیر هخامنشی در کتاب خود با عنوان «پرسیکا» که در حدود 400 ق.م. نوشته شده مطالبی دباره ورزش در ایران باستان نوشته است.
دوریس Duris نیز مطالبی در مورد ورزش ایران باستان نوشته بود که آن هم مثل پرسیکا از بین رفته ولی قبل از اینکه از بین برود نویسندگان دیگر مطالب او را در کتب خود مورد اشاره قرار داده اند. دوریس در حدود سال 280 ق.م. میزیسته است.
آتنائوس Atheneaus در بخش هفتم کتاب تاریخ خود نوشته است:
«در میان همه جشنهای ایران فقط در جشن مهر (میترا mitra) پادشاه ایران حضور مییابد ، ایرانیان پای میکوبند و میرقصند. گذشته از ایرانیان هیچیک از مردم آسیا ، چنین کاری انجام نمیدهند. ایرانیان آنچنان که خواندن را میآموزند ، رقصیدن را هم یاد میگیرند. گویند که جنبشهای اندامها در پایکوبی ، پیکر آدمی را استوار میکند.»
استرابون Strabon جغرافیانویس یونانی که از سال 63 ق.م. تا 19 میلادی میزیسته مینویسد:
« در ارمنستان هم اسبهای خوب میپرورند که پستتر از اسبهای سرزمین ماد نیستند. مرزبان (خشتروپان - ساتراپ) ارمنستان هر سال در هنگام جشن مهرگان 20000 کره اسب به دربار شاهنشاه هخامنشی خراج میفرستد.»
مهریشت بخشی از اوستاست که بوسیله «آشوزرتشت» پیغمبر زرتشتیان آورده شده است. آشوزرتشت به عقیده ارسطو دانشمند یونانی و «ادکوس» یک مورخ یونانی در سال 634 قبل از میلاد ظهور کرده است. ترجمه برخی از فقرههای مهریشت در این فرصت خالی از لطف نیست:
« اسبهای پیمان شکنان در زیر بار سوار خویش خیرهسری کنند و از جای گام بیرون نگذارند و اگر هم بجنبند ، چندان پیش نروند، نیزهای که دشمن بدگوی به مهر ، به سوی هماورد خود پرتاب کند به عقب برگرداند.» - فقره 20
« کسانی که مهر را از نابکاری خویش آزرده و ناخشنود کنند، در هنگام کارزار تیرهای پرعقاب آراسته آنان هرچند که از زه کمان، خوب کشیده شود و جست پرواز گیرد به نشان نرسد ، و نیزههای سرتیز آنان با دستههای بلند هرچند که از نیروی بازوان خوب انداخته شود، به تنشان نرسد.» - فقره 39
«در گردونه مهر ، هزار کمان خوب ساخته شده نهاده و بسیاری از این کمانها به زه گوزن آراسته ، آنچنان خوب ساخته شده که تندی نیروی اندیشه ، پران و به تندی نیروی اندیشه به سوی نابکاران روان گردد. هزار گرز آهنین در گردونه مهر نهاده شده که به تندی نیروی اندیشه نابکاران و پیمان شکنان روان گردد.» - فقره 132
گزنفون مورخ بزرگ یونانی در کتاب خود «تربیت کوروش» مینویسد:
« ... در هر شهر پارس جایی است بنام «الواترا» ، قصر شاهی یا حکومت و سایر ابینه دولتی در اینجا واقع شده و محل تربیت و پرورش افراد است این محل چهار قسمت دارد، یکی برای کودکان ، دیگری برای نوجوانان، سومی برای مردان ، چهارمی برای کسانی که دیگر نمیتوانند اسلحه برگیرند و موافق قانون کلیه افراد هر محل باید در قسمت محله خود حاضر شوند، وقت تمرینات و تعلیمات و تربیت ورزش چنین است: کودکان و مردان در طلیعه صبح ، پیرمردان در روزهای معین وقتی که میتوانند، ولی جوانان همه وقت. اینان هر شب در اطراف ابنیه دولتی و حکومتی با اسلحه می خوابند، عده روسای این شعب که مسئول تربیت و ورزش هستند 12 است، زیرا در پارس 12 طایفه وجود دارد.
... این تربیت تا سن 16 تا 17 سالگی است سپس طفل داخل طبقه نوجوانان میشود، اینها به کارهای عامالمنفعه گمارده شده اغلب در شکار شاهی، با شاه بیرون میآیند. پارسیان شکار را آموزشگاه حقیقی جنگ میپندارند، جوانان در شکار سحرخیزی، در سرما و گرما بردباری، راه رفتن و دوندگی و تیراندازی و آمادگی روحی و چابکی را فرا میگیرند...»
در سایر تمرینات ورزشی آنروز ایرانیان متمدن، آن عصر را مسخر خود ساختند. شرح این فتوحات در کتاب آسمانی تورات و کتابهای تاریخی و بر سینه کوهها ثبت و ضبط گردیده است.
الرياضة في إيران القديمة