جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

قانون تأسیس وزارت صنایع سنگین


0
0
325
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1361/01/22
تاریخ تایید1361/01/22
تاریخ امضا1361/02/16
تاریخ انتشار1361/02/28
شناسه0FDC1DBE-518A-4D51-8393-EDE670108E16
تبصره8
ماده3
بند8
وضعیتمنسوخ نشده
شماره ثبت روزنامه رسمی10842
شماره پرونده1/260
شماره دوره1
شماره جلد1
شماره صفحه180

‌قانون تأسیس وزارت صنایع سنگین ‌ماده 1 - به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی و توسعه و ایجاد و بهره‌برداری و یا حمایت و هدایت آن دسته از صنایعی که در حوزه فعالیتهای‌ریخته‌گری - آهنگری - ماشین‌سازی - ساخت موتور و محرکها - نورد - ساخت و مونتاژ انواع وسائل نقلیه و صنایع فلزی استاتیک قرار دارند و به‌منظور کاهش وابستگی و نیل به خودکفایی، وزارتخانه‌ای به نام "‌وزارت صنایع سنگین" با وظایف و اختیارات زیر تأسیس می‌گردد.
‌الف - تدوین سیاست و خط مشی و برنامه‌ریزی در جهت رسیدن به اهداف فوق‌الذکر در چهار چوب سیاستهای اقتصادی فنی و اجتماعی کشور.
ب - جمع‌آوری اطلاعات مربوط به طرحها و سیستمهای صنعتی، بهره‌برداری و ارزیابی آنها و تنظیم آمار لازم.
ج - بررسی نیاز کشور در زمینه صنایع سنگین و تهیه طرحهای لازم جهت ایجاد و نوسازی و مدیریت صنایع سنگین.
‌د - بررسیهای ضروری نسبت به تأسیس، انحلال، تجزیه و یا ادغام شرکتهای تابعه و وابسته تحت مدیریت دولت و کسب مجوز قانونی از مراجع‌ذیصلاح جهت اقدامات لازم.
ه - تهیه لوایح و تدوین آیین‌نامه ضوابط مربوط به صنایع سنگین و نظارت بر اجراء به منظور کنترل فعالیتهای صنایع سنگین و ارائه راهنماییهای‌فنی و اقتصادی.
‌و - تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوطه با هماهنگی ارگانهای ذیربط و رعایت مقررات و ضوابط مربوط.
‌ز - همکاری با مؤسسات علمی و فنی داخلی و بین‌المللی و عضویت و شرکت در مجامع بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ح - همکاری با مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به منظور تعیین استاندارد برای تولیدات مربوط.
‌تبصره - کلیه اختیارات وزارت صنایع در مورد صنایع مذکور در این مدت به وزارت صنایع سنگین واگذار می‌شود.
‌ماده 2 - شرکتها و مؤسسات و کارخانجاتی که در زمینه صنایع مذکور در ماده 1 فعالیت داشته و تابع و یا وابسته به سازمان گسترش و نوسازی‌صنایع ایران، سازمان صنایع ملی ایران و دیگر مؤسسات وابسته به دولت (‌به استثنای صنایع نظامی) می‌باشند، زیر نظر وزارت صنایع سنگین خواهند‌بود.
‌تبصره 1 - دولت موظف است ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون، وضع صنایع وابسته به بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و سایر نهادهای‌انقلابی را روشن نموده از جنبه سیاست و خط مشی تحت نظر وزارتخانه‌های مربوط قرار دهد.
‌تبصره 2 - مؤسسات بخش خصوصی که در زمینه صنایع مذکور در ماده 1 فعالیت می‌نمایند از نظر سیاست و خط مشی تابع وزارت صنایع سنگین‌خواهد بود.
‌تبصره 3 - کلیه وظایف و اختیارات وزیر صنایع در مؤسسات و شرکتهای مذکور در این ماده به وزیر صنایع سنگین واگذار می‌گردد. وزیر صنایع‌سنگین عضو شورای اقتصاد و همچنین عضو و رئیس مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواهد بود.
‌تبصره 4 - برای احتراز از تداخل وظیفه بین این وزارتخانه و سایر وزارتخانه‌ها و تشخیص صنایع مذکور در ماده یک این قانون و همچنین برای نقل‌و انتقالات دارایی مؤسسات و شرکتهای وابسته، هیأتی مرکب از وزیر صنایع، وزیر معادن و فلزات، وزیر صنایع سنگین، وزیر امور اقتصادی و دارایی و‌وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها تشکیل و در موارد لزوم اتخاذ تصمیم خواهند کرد. تصمیم این هیأت با 3 رأی‌موافق قابل اجرا خواهد بود.
‌تبصره 5 - اعتبارات مربوط به این وزارتخانه تا پایان سال 1361، از محل اعتبارات وزارت صنایع و شرکتها و مؤسسات وابسته با نظر سازمان‌برنامه و بودجه تأمین خواهد شد.
‌تبصره 6 - دولت موظف است کلیه نقل و انتقالات دارایی مؤسسات و شرکتهای وابسته، و همچنین دیون و مطالبات مربوطه موضوع این‌وزارتخانه را حداکثر ظرف مدت یک سال انجام دهد.
‌ماده 3 - نیروی انسانی مورد نیاز وزارت صنایع سنگین از مؤسسات وابسته و سایر مؤسسات وابسته به دولت تأمین می‌گردد.
تبصره - این وزارتخانه حق استخدام پرسنل جدید نخواهد داشت و تنها نیروهای متخصص مورد نیاز خود را می‌تواند با تصویب هیأت دولت‌استخدام کند.
‌قانون فوق مشتمل بر سه ماده و هشت تبصره طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه روز یکشنبه بیست و دوم فروردین ماه یک هزار و‌سیصد و شصت و یک به تصویب کمیسیون مشترک صنایع و معادن، نفت، امور اداری و استخدامی مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای محترم‌نگهبان آنرا تأیید نموده است و برای مدت سه سال از تاریخ تصویب به صورت آزمایشی قابل اجرا است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی