جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

قانون تأسیس وزارت صنایع سنگین


0
0
267
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1364/03/09
تاریخ تایید1364/03/09
تاریخ امضا1364/03/13
تاریخ انتشار1364/03/27
شناسهF65C0A09-8CEA-43C8-871F-C1F600D4B189
تبصره6
ماده4
بند20
وضعیتمنسوخ نشده
شماره ثبت روزنامه رسمی11738
شماره پرونده2/825
شماره دوره2
شماره جلد1
شماره صفحه161

‌قانون تأسیس وزارت صنایع سنگین ‌ماده 1 - به منظور اعمال اختیار دولت در فراهم آوردن موجبات توسعه و گسترش، ایجاد، بهره‌برداری، هماهنگی، حمایت و هدایت آن دسته از‌صنایعی که در محدوده فعالیت‌های ریخته‌گری و نورد (‌به غیر از موارد مستثنی شده در قانون معادن و فلزات مصوب مورخ 1363.3.5) آهنگری،‌ساخت و تولید وسائل و تجهیزات کارخانجات صنعتی، ماشین‌سازی، تجهیزات و سازه‌های فلزی، موتور و محرکه‌ها، ساخت و مونتاژ انواع وسائل‌نقلیه و به منظور تأمین بخشی از نیازهای جامعه، کاهش وابستگی، نیل به خودکفایی و استقلال صنعتی، "‌وزارت صنایع سنگین" با وظایف و اختیارات‌زیر تأسیس می‌شود:
1 - تهیه و پیشنهاد برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و اتخاذ سیاست‌ها و خط مشی‌های اجرایی مربوط به صنایع مذکور در ماده یک بر اساس‌نیازها و اولویت‌ها در چهارچوب سیاستهای اقتصادی و فنی و اجتماعی کشور.
2 - تهیه و تدوین و ایجاد نظام آمار و اطلاعات مناسب برای فعالیت‌های مربوطه جهت برنامه‌ریزی و ارزیابی و نظارت مستمر آنها هماهنگ با‌نظام آماری کشور.
3 - بررسی و انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد و توسعه صنایع موضوع ماده یک این قانون در جهت رفع نیازهای کشور و صدور هر چه بیشتر‌محصولات صنعتی.
4 - انجام مطالعات و اقدامات لازم جهت بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های صنعتی موجود.
5 - برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی لازم با صنایع نظامی کشور به منظور مشارکت در تأمین نیازمندیها و تقویت قدرت دفاعی کشور با استفاده از‌صنایع تحت پوشش.
6 - اولویت دادن به نیازهای دفاعی و تسلیحاتی کشور.
7 - کوشش در اخذ و گسترش و ارتقاء سطح دانش فنی در زمینه‌های مربوط با استفاده از روشها و ابزار مناسب در جهت نیل به خودکفایی صنعتی‌هر چه بیشتر کشور.
8 - تهیه و تدوین سیاست‌ها و ضوابط اجرایی لازم به منظور تشویق و هدایت و حمایت متقاضیان، فعالیت در زمینه صنایع موضوع ماده یک این‌قانون و فراهم آوردن تسهیلات و اعطای کمک‌های فنی و اقتصادی لازم.
9 - تهیه و تدوین اهداف و سیاستها و نظارت بر امر چگونگی کمکهای اعتباری دولت در زمینه فعالیتهای صنایع موضوع ماده یک این قانون که از‌طریق مؤسسات و بانکهای اعتباری تخصصی و سازمانهای صلاحیتدار مربوطه اعطاء می‌گردد.
10 - تهیه و تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و تحقیقات کاربردی با هماهنگی و همکاری دانشگاهها، مؤسسات و مراکز علمی،‌تحقیقاتی و صنعتی و سایر دستگاههای ذیربط و ارائه خدمات و امکانات مناسب به محققین و پژوهشگرانی که در زمینه صنایع مذکور در ماده یک این‌قانون فعالیت می‌نمایند.
11 - همکاری با مؤسسات علمی و فنی و صنعتی بین‌المللی و عضویت و شرکت در مؤسسات، سازمانها، شوراها، مجامع و نمایشگاههای‌بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به منظور تحقق اهداف صنعتی و صادراتی.
12 - همکاری با مؤسسه استاندارد و تحقیقاتی صنعتی ایران به منظور تدوین استانداردهای ملی مربوط و همچنین تهیه و تدوین و اعمال‌استانداردهای فنی و مهندسی اختصاصی با استفاده از همکاری مؤسسات ذیربط داخلی و خارجی.
13 - فراهم آوردن موجبات تأمین و تدارک مواد و قطعات و اقلام مورد نیاز فعالیت‌های صنایع موضوع ماده یک این قانون توسط واحدهای تحت‌پوشش و سایر دستگاههای ذیربط کشور.
14 - مشارکت در تهیه و تدوین مقررات صادرات و واردات محصولات صنایع موضوع ماده یک این قانون و نیز صدور اجازه و یا مباشرت و یا‌نظارت بر اقلام و تجهیزات صنعتی وارداتی طرحهای عمرانی.
15 - همکاری در ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی به منظور ایجاد تسهیلات زیربنایی لازم جهت گسترش فعالیت‌های صنعتی و اعمال سیاست‌های‌منطقه‌ای.
16 - بررسی و تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه و تجهیز و نوسازی واحدهای تحت پوشش دولتی، طرحهای خاص صنعتی و تسهیلات‌اختصاصی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی واحدهای صنعتی مستقیماً یا از طریق مؤسسات و شرکت‌ها و سازمانهای تابع یا وابسته، با همکاری و‌مشارکت دستگاههای ذیربط، ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط.
17 - اداره کلیه شرکت‌ها و مؤسسات و سازمانهای دولتی تابعه و وابسته به دولت (‌به استثناء صنایع نظامی) که در زمینه صنایع موضوع ماده یک‌این قانون فعالیت می‌نمایند از طریق سازمانهای موجود یا با ایجاد مؤسسات و سازمانهای تابع و وابسته جدید.
18 - ایجاد و توسعه، انحلال، تجزیه و یا ادغام شرکت‌ها و مؤسسات و سازمانهای دولتی که برای تحقق اهداف صنایع موضوع ماده یک این‌قانون ضروری می‌باشد، در محدوده قوانین و مقررات مربوط.
19 - تهیه و پیشنهاد لوایح و مقررات و آیین‌نامه‌های لازم جهت تصویب مراجع ذیربط و تعیین شرایط و ضوابط اجرایی جهت صدور مجوزهای‌لازم.
20 - انجام اقدامات و اتخاذ تصمیمات لازم جهت اجرا و نظارت بر کلیه قوانین و مقررات، و آیین‌نامه‌ها و شرایط و ضوابط مربوط به فعالیت‌های‌صنایع موضوع ماده یک این قانون.
‌تبصره 1 - کلیه وظایف و اختیارات وزارت صنایع و معادن سابق موضوع قانون تشکیل وزارت صنایع و معادن مصوب 1353.5.5 و اصلاحات و‌الحاقیه‌های آن در مورد صنایع مذکور در این ماده به وزارت صنایع سنگین واگذار می‌شود.
‌تبصره 2 - وزیر صنایع سنگین عضو شورای اقتصاد و عضو مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران و رییس مجمع عمومی سازمان گسترش‌و نوسازی صنایع ایران خواهد بود. و همچنین علاوه بر شوراها و هیأتها و مجامع مذکور در قانون راجع به "‌تفویض وظایف و اختیارات وزیر صنایع و‌معادن سابق به وزراء صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات مصوب 1363.3.5 مجلس شورای اسلامی" وزراء مزبور و معاونین و یا نمایندگان آنها در‌مجامع و شوراهای زیر نیز عضویت خواهند داشت:
- شورای عالی حفاظت فنی.
- شورای حقوق و دستمزد.
- شورای عالی انفورماتیک.
- شورای عالی تأمین اجتماعی.
- شورای عالی کارآموزی.
- هیأت نمایندگان اطاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران.
‌تبص
ره 3 - کلیه واحدهای صنعتی موضوع این ماده مکلفند مجوزهای لازم را از وزارت صنایع سنگین دریافت نمایند.
‌ماده 2 - شرکت‌ها و مؤسسات و کارخانجاتی که در زمینه صنایع مذکور در ماده یک فعالیت داشته و تابع و یا وابسته به سازمان گسترش و نوسازی‌صنایع ایران،‌سازمان صنایع ملی ایران و دیگر مؤسسات تابع یا وابسته به دولت که عمدتاً در زمینه صنایع مذکور در ماده یک این قانون فعالیت دارند (‌به‌استثناء صنایع نظامی) زیر نظر وزارت صنایع سنگین خواهند بود.
‌تبصره 1 - کلیه وظایف و اختیارات وزیر صنایع و معادن سابق، موضوع قانون تشکیل وزارت صنایع و معادن مصوب 1353.5.5 و اصلاحات و‌الحاقیه‌های آن در مورد شرکت‌ها و سازمانهای مذکور در این ماده به وزیر صنایع سنگین واگذار می‌گردد.
‌تبصره 2 - وظایف و اختیارات قانونی مجمع عمومی سازمان صنایع ملی ایران در مورد شرکت‌های موضوع ماده یک این قانون به مجمع عمومی‌سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، و همچنین وظایف و اختیارات قانونی شورای سازمان صنایع ملی ایران در مورد شرکت‌های موضوع ماده یک‌این قانون به هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار می‌گردد.
‌تبصره 3 - دولت مکلف است موجبات کلیه نقل و انتقالات دارایی مؤسسات و شرکت‌های تابع و وابسته و همچنین دیون و مطالبات مربوطه‌موضوع این وزارتخانه را حداکثر ظرف مدت دو سال فراهم آورد.
‌ماده 3 - به وزارت صنایع سنگین اختیار داده می‌شود که با توجه به ضرورت عملیات در جهت تحقق مفاد ماده یک،‌ اساسنامه لازم شرکت‌های‌مندرج در بند17 ماده یک این قانون را با انجام مطالعات لازم تهیه و پس از تأیید هیأتی به سرپرستی وزیر صنایع سنگین و عضویت وزراء صنایع، معادن‌و فلزات، امور اقتصادی و دارایی و برنامه و بودجه و تصویب هیأت وزیران به مورد اجرا گذارد.
‌ماده 4 - این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است و کلیه موارد مخالف با این قانون ملغی‌الاثر خواهد بود.
‌قانون فوق مشتمل بر چهار ماده و شش تبصره در جلسه روز پنجشنبه نهم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و چهار مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 1364.3.9 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی