جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
نشست حضوری با سیدمحمد عرشیانفر (ظرفیت محدود ) لینک ثبت نام

اساسنامه شرکت سهامی خاص خدمات هوایی پست و مخابرات ( پیام)


0
0
253
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1374/11/25
تاریخ تایید1374/12/09
تاریخ امضا1374/12/23
تاریخ انتشار1375/01/08
شناسه94E7E923-FEAF-4F75-A30E-FB2F4BB13697
تبصره12
ماده29
بند28
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی14875
شماره پرونده4/2184
شماره دوره4
شماره جلد1
شماره صفحه1165

‌اساسنامه شرکت سهامی خاص خدمات هوایی پست و مخابرات (‌پیام) ‌فصل اول - کلیات ‌ماده 1 - به منظور تسریع و تسهیل در مبادله مرسولات و بار با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تجربی و تکنولوژی ارتباطات و فراهم کردن امکانات‌و تجهیزات لازم و کافی در جهت حمل و نقل سریع محمولات و همچنین انجام خدمات پشتیبانی هوایی برای تأسیس، تجهیز و نگهداری مراکز‌دستگاه‌های مخابراتی، شرکت سهامی دولتی به نام "‌شرکت سهامی خاص خدمات هوایی پست و مخابرات (‌پیام)" که در این اساسنامه اختصاراً شرکت‌نامیده می‌شود، به مدت نامحدود تأسیس می‌گردد.
‌ماده 2 - نوع شرکت، سهامی خاص است که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل می‌باشد.
‌ماده 3 - موضوع شرکت عبارت است از تحقق بخشیدن به اهداف شرکت‌های پست و مخابرات جمهوری اسلامی ایران و قوانین پستی در جهت‌تسریع انجام خدمات پستی و مخابراتی و تعمیم و گسترش آن در داخل و خارج از کشور از طریق:
- ارائه خدمات هوایی و حمل و نقل و توزیع بار، محمولات و مرسولات پستی.
- ارائه خدمات هلیکوپتری و پشتیبانی از عملیات توسعه و تأسیس، تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه‌ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور و همچنین‌خرید و اجاره هواپیماها و هلیکوپترهای مورد نیاز و متناسب با فعالیت و هدف شرکت، و ایجاد امکانات و تأسیسات فرودگاهی و همچنین همکاری با‌شرکت‌های هواپیمایی و مؤسسات و ارگان‌های ذیربط در امر ارتباطات با توجه به اهداف شرکت، با رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان‌هواپیمایی کشوری با کسب مجوزهای لازم.
- ایجاد توان لازم و مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری هواپیماها و هلیکوپترها با رعایت ضوابط و استانداردهای لازم.
- تأسیس مرکز یا مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در زمینه خدمات هوایی و هوانوردی در امر پست و مخابرات در چارچوب ضوابط و وظایف مربوط با‌کسب مجوز قبلی از سازمان هواپیمایی کشوری.
‌تبصره - شرکت موظف است در کلیه زمینه‌های مربوط به مسائل پروازی و عملیاتی و همچنین تهیه و تنظیم جداول تعرفه‌ها و نرخ‌های خدمات‌هوایی، استانداردها و مقررات هواپیمایی کشوری را رعایت نموده و مجوزهای لازم را از سازمان مزبور کسب نماید.
‌ماده 4 - مرکز اصلی شرکت تهران است و می‌تواند در جهت ایفای وظایف خود در هر نقطه از داخل و خارج از کشور شعبه یا نمایندگی تأسیس و یا‌عندالاقتضا نسبت به انحلال آن‌ها اقدام نماید و تمام یا بعضی از وظایف و حقوق خود را به صورت مشارکت با مؤسسات و یا اشخاص حقوقی و یا‌حقیقی اعم از شاغل و بازنشسته در قالب اجاره و یا سایر عقود اسلامی واگذار نماید.
‌ماده 5 - سرمایه اولیه شرکت ده میلیارد ریال است که به یکصد هزار سهم یکصد هزار ریالی با ترکیب زیر تقسیم شده که تماماً تعهد و پرداخت شده‌و متعلق به دولت است:
‌الف - سهام شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پنجاه درصد (50%).
ب - سهام شرکت مخابرات ایران پنجاه درصد (50%).
‌تبصره 1 - از تاریخ تصویب این اساسنامه کلیه اموال منقول، شامل هواپیما، هلیکوپتر، لوازم، قطعات، تأسیسات، تجهیزات و امکانات ماشینی و‌اداری و اموال غیر منقول، شامل اراضی و ساختمان‌ها که از محل اعتبارات و درآمدهای شرکت پست و مخابرات خریداری یا احداث شده با کلیه‌حقوق و امتیازات و اعتبارات باقیمانده به شرکت منتقل می‌شود.
‌تبصره 2 - شرکت موظف است قیمت خرید یا تمام شده کلیه اموال موضوع تبصره 1 این ماده را مطابق آخرین عملکرد طرح‌های مربوط و‌اطلاعات و مدارک موجود در ادارات کل امور مالی شرکت‌های پست و مخابرات ایران به عنوان افزایش سرمایه جزو دارایی خود منظور نماید.
‌فصل دوم - ارکان شرکت ‌ماده 6 - ارکان شرکت عبارت‌اند از:
- مجمع عمومی.
- هیأت مدیره و مدیر عامل.
- بازرس قانونی.
‌مجمع عمومی:
‌ماده 7 - اعضای مجمع عمومی و صاحبان سهام دولتی شرکت عبارت‌اند از:
1 - وزیر پست و تلگراف و تلفن.
2 - وزیر راه و ترابری.
3 - وزیر امور اقتصادی و دارایی.
4 - رییس سازمان برنامه و بودجه.
5 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران.
6 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت مخابرات ایران.
7 - رییس سازمان هواپیمایی کشوری.
‌تبصره - ریاست مجمع عمومی با وزیر پست و تلگراف و تلفن می‌باشد که در صورت ضرورت می‌تواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به یکی‌از معاونان خود تفویض نماید.
‌ماده 8 - مجمع عمومی عادی حداقل سالی دو بار برای بررسی و تصویب بودجه، خط مشی، برنامه عملیات، ترازنامه، عملکرد و صورتهای مالی‌سالیانه بنا به دعوت رییس مجمع یا قائم‌مقام وی تشکیل می‌شود.
‌تبصره - مجمع عمومی عادی، ممکن است به طور فوق‌العاده برای رسیدگی و تصویب سایر امور و مسائل مربوط به شرکت به جز آنچه در‌صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده است در هر موقع بنا به دعوت رییس یا اعضای مجمع یا پیشنهاد رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت و یا‌تقاضای کتبی بازرس قانونی شرکت با ذکر علت و موافقت رییس مجمع تشکیل گردد.
‌ماده 9 - مجمع عمومی فوق‌العاده صرفاً به منظور اتخاذ تصمیم نسبت به تغییر یا اصلاح اساسنامه شرکت یا الحاق موادی به آن و پیشنهاد به مراجع‌ذیصلاح جهت تصویب مجلس شورای اسلامی و نیز افزایش یا کاهش سرمایه و سایر موضوعاتی که طبق قوانین مربوط رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره‌آن‌ها به عهده مجمع عمومی فوق‌العاده است، بنا به دعوت رییس مجمع تشکیل خواهد شد.
‌ماده 10 - جلسات مجمع عمومی موضوع مادتین 8 و 9 با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با اکثریت آراء که شامل رأی‌رییس مجمع یا نماینده تام‌الاختیار وی باشد معتبر خواهد بود.
‌تبصره - تشکیل جلسات مجمع عمومی با دعوت کتبی به عمل می‌آید. دستور جلسه باید لااقل ده روز قبل از تشکیل جلسه، به ضمیمه اسناد و‌مدارک مربوط برای اعضای مجمع ارسال گردد.
‌ماده 11 - اهم وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ز
یر می‌باشد:
‌الف - تصویب برنامه عملیات و خط‌مشی، ترازنامه، بودجه و صورت‌های مالی سالیانه شرکت.
ب - تصویب آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و جداول تعرفه‌ها و نرخ‌های خدمات شرکت.
ج - تعیین حقوق و مزایای اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل و بازرسان و تصویب میزان فوق‌العاده مخصوص و پاداش برای متخصصان و‌کارشناسان.
‌د - اتخاذ تصمیم در خصوص سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی داخلی و خارجی یا دولتی در جهت ایفای تمام یا بعضی از وظایف‌شرکت.
ه - اتخاذ تصمیم نسبت به سایر پیشنهادات و امور مربوط به شرکت که در این اساسنامه از آن‌ها ذکری نشده ولی طبق قوانین مربوط تصمیم‌گیری‌راجع به آن‌ها در صلاحیت مجمع عمومی می‌باشد، بنا به پیشنهاد و تصویب رییس مجمع.
‌و - اخذ و اعطای وام از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات.
‌ز - تعیین اعضاء هیأت مدیره.
‌هیأت مدیره و مدیر عامل:
‌ماده 12 - هیأت مدیره شرکت از یک نفر رییس که سمت مدیر عامل را نیز خواهد داشت و دو عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل تشکیل می‌شود.
‌ماده 13 - رییس و اعضای هیأت مدیره، به پیشنهاد رییس و تصویب مجمع عمومی برای مدت سه سال منصوب می‌شوند و تا انتخاب رییس و‌اعضای جدید در سمت خود باقی هستند.
‌ماده 14 - رییس و اعضای هیأت مدیره از بین متخصصان و کارشناسانی که تقوی و تعهد اسلامی داشته، دارای تحصیلات عالی و حداقل 5 سال‌تجربه در امور هواپیمایی و یا هوانوردی باشند و یا از بین متخصصان برجسته و متعهد دیگر که سوابق مشابه در مدیریت یا کارشناسی در مراکز و‌دستگاه‌های دولتی داشته باشند، انتخاب خواهند شد.
‌ماده 15 - رییس و اعضای اصلی و علی‌البدل هیأت مدیره به طور موظف و تمام وقت در شرکت به خدمت اشتغال داشته و قبول هر نوع شغل‌موظف و یا غیر موظف در خارج از شرکت برای آنان ممنوع است.
‌تبصره - تدریس اعضای هیأت مدیره در دستگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به طور محدود فقط با موافقت رییس مجمع بلااشکال است.
‌ماده 16 - جلسات هیأت مدیره در هر موقع و حداقل هر 15 روز یک‌بار به دعوت رییس هیأت مدیره و مدیر عامل یا به تقاضای دو نفر از اعضاء‌تشکیل و با حضور تمامی اعضاء رسمیت می‌یابد. دستور جلسات توسط رییس هیأت مدیره و مدیر عامل تعیین خواهد شد و تصمیمات متخذه با‌اکثریت آراء پس از امضای رییس جلسه معتبر و قابل اجرا بوده و اداره جلسات با رییس هیأت مدیره خواهد بود.
‌تبصره - در صورت غیبت یکی از اعضای اصلی، عضو علی‌البدل به دعوت رییس هیأت مدیره با حق رأی در جلسات شرکت خواهد کرد.
‌ماده 17 - تصمیمات اتخاذ شده در هر یک از جلسات هیأت مدیره، باید پس از امضای اعضای حاضر در جلسه در سه نسخه تنظیم گردد و ظرف‌پنج روز برای رییس مجمع و نسخه‌ای برای بازرس قانونی شرکت ارسال و نسخه سوم در پرونده مخصوص نگهداری شود.
‌تبصره - هیأت مدیره باید دارای دفتری باشد که تمام تصمیمات، با ذکر نظرات اعضاء به طور منظم در آن ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه‌برسد.
‌وظایف و اختیارات هیأت مدیره:
‌ماده 18 - هیأت مدیره برای اجرای وظایف مقرر در این اساسنامه و آیین‌نامه‌های داخلی در جهت تأمین مقاصد و اهداف شرکت دارای اختیارات‌کامل می‌باشد.
‌ماده 19 - وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح زیر می‌باشد:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی.
ب - تهیه و تنظیم برنامه عملیات و خط‌مشی، توسعه و تجهیز، تهیه و تنظیم بودجه و صورت‌های مالی سالیانه شرکت جهت پیشنهاد به مجمع‌عمومی.
ج - تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و تنظیم جداول تعرفه‌ها و نرخ‌های خدمات هوایی شرکت جهت پیشنهاد به‌مجمع عمومی.
‌د - بررسی و تأیید ضرورت سرمایه‌گذاری و یا مشارکت با شرکت‌های دولتی یا غیر دولتی یا اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت ایفای بعضی از‌وظایف شرکت و یا واگذاری آن‌ها به اشخاص و شرکت‌های مذکور در قالب عقد اجاره و یا سایر عقود اسلامی جهت پیشنهاد به مجمع عمومی.
ه - رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر امور و پیشنهادات مربوط به شرکت که از طرف رییس یا اعضای هیأت مدیره مطرح شود.
‌وظایف و اختیارات رییس هیأت مدیره و مدیر عامل:
‌ماده 20 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل، بالاترین مقام اجرایی و اداری شرکت بوده، بر کلیه واحدهای اداری، آموزشی، عملیاتی و پشتیبانی و‌فنی تابعه ریاست دارد و مسئول حسن جریان امور و حفظ حقوق، منافع و اموال شرکت است و برای اداره امور و اجرای مصوبات مجمع عمومی و‌هیأت مدیره، در حدود وظایف شرکت، مندرج در این اساسنامه و آیین‌نامه‌های داخلی و بودجه مصوب، دارای حقوق و اختیارات تام می‌باشد و نزد‌اشخاص حقیقی یا حقوقی و مقامات قضایی و اداری نماینده قانونی شرکت با حق توکیل غیر محسوب می‌شود.
‌تبصره 1 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به موجب ابلاغ کتبی به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا مدیران‌ارشد شرکت به تشخیص و مسئولیت خود تفویض نماید.
‌تبصره 2 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل می‌تواند در مواردی که مقتضی بداند برای تعقیب و دفاع از دعاوی شرکت وکیل انتخاب نماید. و یا در‌صورت ارجاع دعوی به داوری، داور انتخاب نماید. ولی ارجاع دعاوی و اختلافات شرکت به داوری و سازش منوط به رعایت قوانین و مقررات مربوط‌و تأیید هیأت‌مدیره و تصویب مجمع عمومی خواهد بود.
‌ماده 21 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل برای اداره امور شرکت بالاخص دارای وظایف و اختیارات زیر می‌باشد:
‌الف - اجرای مصوبات و تصمیمات مجمع عمومی و هیأت‌مدیره و انجام کلیه امور اداری و اجرایی شرکت در حدود برنامه و بودجه مصوب.
ب - نظارت بر حسن اجرای مفاد این اساسنامه و آیین‌نامه‌های داخلی شرکت.
ج - رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره کلیه امور اداری، آموزشی و استخدامی کارکنان طبق قوانین و مصوبات مربوط و آیین‌نامه‌های اداری، مالی و‌استخدامی شرکت.
‌د - تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه، صورت‌های مالی سالیانه، برنامه عملیات و آیین‌نامه‌های داخلی شرکت به مجمع عمومی پس از تأیید هیأت‌مدیره.
ه - صدور اجازه استفاده و بهره‌برداری از هواپیماها و هلیکوپترهای شرکت در مواقع اضطراری.
‌و - اقدام به تمرکز وجوه و درآمد شرکت در خزانه و صدور دستور پرداخت هزینه عملیات اجرایی و دریافت وجه از خزانه طبق برنامه و بودجه‌مجمع عمومی.
‌ماده 22 - کلیه قراردادها، چک‌ها، اسناد و اوراق مالی تعهدآور شرکت باید با رعایت مقررات مربوط به امضای رییس هیأت مدیره و مدیر عامل یا‌نماینده تام‌الاختیار وی و یکی از اعضای هیأت مدیره برسد. صاحبان امضای این قبیل اوراق در واحدهای تابعه مستقر در استان‌ها، عندالاقتضا، طبق‌مقررات مربوط توسط هیأت مدیره تعیین خواهند شد.
‌ماده 23 - رییس هیأت مدیره و مدیر عامل باید یک نسخه از صورت‌های مالی و ترازنامه سالیانه و گزارش عملیات را حداقل بیست روز قبل از طرح‌در هیأت مدیره، به منظور رسیدگی و اظهار نظر نزد بازرس قانونی ارسال دارد.
‌بازرس قانونی:
‌ماده 24 - بازرسی شرکت به عهده سازمان حسابرسی می‌باشد که طبق قوانین و مقررات مربوط وظایف خود را انجام و به مجمع عمومی گزارش‌خواهد داد.
‌تبصره - بازرس حق مداخله در امور اداری و اجرایی شرکت را نداشته و اقدامات حسابرسی نباید در هیچ مورد موجب توقف عملیات اجرایی‌گردد.
‌فصل سوم - امور مالی (‌تنظیم حساب‌ها و صورت‌های مالی) ‌ماده 25 - سال مالی شرکت از اول فروردین هر سال شروع و آخر اسفند همان سال خاتمه می‌یابد به استثنای سال اول که شروع آن تاریخ تأسیس‌شرکت خواهد بود.
‌ماده 26 - کلیه دفاتر شرکت در آخر اسفند ماه بسته شده و صورت‌های مالی و گزارش عملکرد سالیانه شرکت حداکثر سه ماه پس از پایان سال مالی‌پس از تأیید هیأت مدیره توسط مدیر عامل در اختیار بازرس قرار می‌گیرد.
‌ماده 27 - آیین‌نامه‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی شرکت باید توسط هیأت مدیره تهیه و پس از تصویب مجمع عمومی به تصویب هیأت‌وزیران برسد و تا موقعی که آیین‌نامه‌های مذکور تنظیم و تصویب نشده است، شرکت مجاز است موقتاً امور مالی، معاملاتی و استخدامی خود را طبق‌آیین‌نامه‌های مورد عمل در شرکت‌های تابعه وزارتخانه و یا شرکت‌ها هواپیمایی موجود حسب مورد با تأیید رییس مجمع انجام دهد.
‌ماده 28 - شرکت موظف است از محل سود ویژه سالیانه خود، به میزان ده درصد (10%) به حساب اندوخته قانونی منتقل نماید تا اندوخته مزبور،‌معادل سرمایه ثبت شده گردد.
‌ماده 29 - شرکت از نظر مقررات مالی و اداری تابع این اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوط خواهد بود و در کلیه موضوعاتی که در این اساسنامه‌پیش‌بینی نشده است طبق قانون تجارت و قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های دولتی عمل خواهد کرد.
‌ماده 30 - کلیه نهادها و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی، گمرکی، اقتصادی و غیره که در فرودگاه‌ها و پروازهای برفراز کشور وظایف قانونی ویژه‌ای‌دارند موظف به اجرای وظایف خود در فرودگاه‌ها و عملیات موضوع این قانون بوده و مدیر عامل شرکت موظف به همکاری با کلیه نهادها و‌دستگاه‌های فوق‌الذکر می‌باشند.
‌اساسنامه فوق مشتمل بر سی ماده و دوازده تبصره در جلسه روز چهارشنبه بیست و پنجم بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و چهار مجلس شورای‌اسلامی تصویب و در تاریخ 1374.12.9 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی