جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

در کجای قرآن آمده که باید سی روز روزه گرفت؟


1
0
4421

راستیتش چند روزیست که من مشغول به مطالعه قرآن و تفسیر قرآن شده ام. همچنین با یک سری نرم افزار های قرآن و معانیش جستجو کرده و در هیچ جای آن چنین مفهومی را پیدا نکردم:

در دین اسلام، مسلمانان باید سی روز را در ایام رمضان روزه بگیرند.

آیا جمله مذکور یک حکم مبتی بر نظر فقهای فعلی دین است؟ آیا واقعا در جایی از قرآن ذکر شده که «سی روز روزه» برای مسلمانان واجب است؟ یا اینکه به طور کلی یکی از استفتائات هست و منبعی در قرآن برای آن وجود ندارد؟

اگر در قرآن هیچ اشاره ای به عدد دقیق این روز نشده، آیا در روایات قدسی و یقینی ما چنین چیزی آمده است؟ امکانش هست محبت کنید و ذکر کنید که چه حدیث یا روایتی؟ با تشکر از شما

دینی احکام روزه قرآن ماه-رمضان
سوال شده در سروش قادری نسب
788 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

2

خداوند صراحتا روزه ماه رمضان را واجب کرده است و می فرماید ؛

« یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا کُتِب عَلَیْکمُ الصیَامُ کَمَا کُتِب عَلی الَّذِینَ مِن قَبْلِکمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ_أَیَّاماً مَّعْدُودَتٍ فَمَن کانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ عَلی سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلی الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طعَامُ مِسکِینٍ فَمَن تَطوَّعَ خَیراً فَهُوَ خَیرٌ لَّهُ وَ أَن تَصومُوا خَیرٌ لَّکمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ_شهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَتٍ مِّنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شهِدَ مِنکُمُ الشهْرَ فَلْیَصمْهُ وَ مَن کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلی سفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسرَ وَ لا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسرَ وَ لِتُکمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکبرُوا اللَّهَ عَلی مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشکُرُونَ»

«ای افرادی که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده، تا پرهیزکار شوید.

چند روز معدودی را (باید روزه بدارید) و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند روزهای دیگری را (بجای آن روزه بگیرند) و بر کسانی که قدرت انجام آن را ندارند (همچون بیماران مزمن و پیرمردان و پیره زنان ) لازم است کفاره بدهند، مسکینی را اطعام کنند، و کسی که کار خیر را پذیرا شود برای او بهتر است، و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید.

(آن چند روز معدود) ماه رمضان است که قرآن برای راهنمائی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنکس که در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنکس که بیمار یا در سفر باشد روزهای دیگری را بجای آن روزه بگیرد، خداوند راحتی شما را می خواهد نه زحمت، هدف این است که این روزها را تکمیل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده بزرگ بشمرید و شاید شکرگذاری کنید.»

?بقره 183 تا 185

خداوند در این آیات صراحتا روزه ماه رمضان را لازم می شمارد و می فرماید هر کس ماه رمضان را درک کند باید آن ماه را روزه بگیرد « فمن شهد منکم الشهر فلیصمه » و روشن است که ماه های قمری 29 الی 30 روز است و این یعنی در هر سال روزه ماه رمضان حدود 29 الی 30 روز بر همگان واجب است .

خداوند از این مدت به عنوان « ایاما معدودات » ( چند روز معدودی ) یاد می کند به این معنا که مجبور نیستید که تمام سال یا قسمت مهمی از آن را روزه بگیرید بلکه روزه تنها بخش کوچکی از سال حدود یک ماه را اشغال می کند.

?تفسیر نمونه ج1 ص624

باید « ایاما معدودات » را با « فمن شهد منکم الشهر فلیصمه » مقایسه کرد تا مراد از آن بدست آید .

این معنا در روایات متعددی نیز وارد شده است .

پیامبر گرامی فرمود :

« ماه رمضان است که خداوند روزه آن را واجب کرده است »

?الفقیه ج2 ص94

?الکافی ج4 ص66

?التهذیب ج3 ص57

امام صادق علیه السلام فرمود :

« روزه ماه رمضان بر امت های گذشته به غیر از امت اسلام واجب نبوده است »

?الفقیه ج2 ص99

امام سجاد علیه السلام فرمود :

« تنها روزه واجب ، روزه ماه رمضان است »

?الفقیه ج2 ص77

?وسائل الشیعه ج10 ص241

امام رضا علیه السلام فرمود :

« تنها روزه ماه رمضان واجب است و روزه سایر ماه ها واجب نیست »

?عیون الاخبار ج2 ص116

و فرمود :

« روزه ماه رمضان واجب است ، با رویت هلال روزه آغاز می شود و با رویت هلال افطار می شود »

?عیون الاخبار ج2 ص124

پیامبر گرامی فرمود :

« ماه رمضان است که خداوند روزه آن را واجب گردانیده است »

?التهذیب ج4 ص152

این روایات و سایر روایاتی که به همین معنا می باشد صراحتا تصریح می کند که روزه ماه رمضان فریضه و واجب است که این وجوب با رویت هلال ماه مبارک رمضان آغاز و با رویت هلال ماه شوال پایان می پذیرد.

ماه رمضان هم از ماه های قمری است که 29 الی 30 روز می باشد و این یعنی حدود یک ماه روزه داری بر همگان در هر سال واجب است .

این مضمون با صراحت بیشتری نیز در برخی روایات تاکید شده است.

حضرت علی علیه السلام می فرماید :

« یهودی به نزد پیامبر اسلام آمد و از او سوال کرد که چرا خداوند بر امت تو ( حدود) سی روز روزه داری را در روز واجب کرده است .

پیامبر گرامی فرمودند :

« آدم زمانی که از آن درخت ممنوعه خود ، مواد آن ( حدود ) سی روز در شکمش بود . خداوند به همین خاطر بر ذریه اش ( حدود ) سی روز ، ( روزه داری ) و گرسنگی و تشنگی را لازم کرده است ( تا در این سی روز پاک و پاکیزه شوند )»

?الفقیه ج2 ص73

?وسائل الشیعه ج10 ص240

در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود :

« اگر بدانید که در ماه رمضان چه چیزی است بسیار شکر خداوند را می گفتید .

زمانی که روز اول ماه رمضان روزه گرفته می شود خداوند تمام گناهان امتم را می آمرزد ...و با روزه داری در روز دوم در ازای هر قدمی که بر می دارید عبادت یک سال برایتان نوشته می شود ...و با روزه داری در روز سوم به ازای هر موی بدنتان خداوند گنبدی در بهشت به شما عطا می کند ...و با روزه داری در روز چهارم خداوند هفتاد قصر در بهشت به شما عطا می کند ...و با روزه داری در روز پنجم در بهشت یک میلیون شهر به شما عطا می کند...

?پیامبر همین گونه ثواب روزه داری در هر روز ماه رمضان را بیان داشتند تا آنجا که فرمودند :

« زمانی که سی روز روزه داری را به انجام برسانید ، خداوند در ازای هر روزی که روزه گرفتید پاداش هزار شهید و هزار صدیق را به شما عطا می کند »

?امالی صدوق ص48

?فضائل الاشهر الثلاثه ص81

?ثواب الاعمال ص93

جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1652 امتیاز


بله سخن و منابع شما موثق و صحیح بود. ممنونم از شما .. ان شالله که خداوند خیر دنیا و آخرت رو به شما بده. ــ سروش قادری نسب در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


1

سلام عزیز اصلا توجیح نشودم خدا اگر میخواسته بگه ۱ ماه باید روز بگید میتونست واضح تر بگه برای چی میگه ایام معدود ایام معدود یعنی از به روز بیشتر از یک هفته کمتر پس چرا برای اتکاف همین عنوان استفاده شد (أَیَّاماً مَّعْدُودَتٍ)آومد... کمتر از یک هفته اتکاف می کنید

جواب داده شده در Hasan Porgholi
11 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری