جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

بردن گل به قبرستان چه حسنی برای مرده دارد تاثیری دارد؟


2
0
5569

با عرض سلام چیزی که بسیار رایج هست این هست که وقتی به زیارت اهل قبور می رویم

دسته گلی یا مقداری گل می بریم که میگذارن روی سنگ قبر

حالا سوالی که برای بنده پیش آمده این است که این عمل آیا برای خود مرده هم از نظر خیرات و دنیای آخرت تاثیر دارد

یا فقط بخاطر دل بازماندگان است که این کار را برای دل خودشان انجام می دهند.

دینی دین
سوال شده در Ali reza
65 امتیاز

1
راستش در مورد گل نميدونم ولي من شنيدم كه مسلمان ها معتقدن كه وقتي بالا سر مزار يك ميت ميريد و سنگ قبرش رو با گلاب يا اب ميشوويد يك حس خوبي براي روح ميت ايجاد ميشه (اين علاوه بر حس همدردي و همدلي هستش كه براي بازماندگان ايجاد ميشه) ــ محدثه حامدی نسب در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

4

گل مظهر طراوت و زیبایی است و دیدن گل هر کسی را به شور و وجد می آورد و روح او را شادابی و طراوت می بخشد،

شاید گذاشتن گل بر روی قبر نیز با چنین هدفی باشد. یعنی هدف این است که روح صاحب قبر، از طراوت گل، طراوت و شادابی بگیرد و شاد و سرزنده گردد و احساس پژمردگی و افسردگی ننماید.

در نصوص دینی و اسلامی در این مورد سفارش و توصیه نشده است و اصلا چنین چیزی مطرح نشده است. سفارش دین و آموزه های آن در این مورد بر فرستادن هدایایی برای اموات است و فرموده اند که برای مردگان خود هدیه بفرستید. هنگامی که سؤال شد که چه هدیه ای برای اموات خود بفرستیم امام(ع) فرمود: «دعا و صدقه و قرائت قرآن».

اصولا دستورات دینی در این باره بر اساس واقعیات تکوینی و امور حقیقی است. از منظر دین، حقیقت انسان، روح انسان است و این حقیقت مرگ و فنا و زوالی ندارد. مرگ در واقع گسستن ارتباط روح و جسم و جان و بدن است.

البته این قطع رابطه به صورت تمام عیار و کامل نیست به طوری که دیگر هیچ نوع پیوند و ارتباطی میان این دو نباشد. در بینش دینی و اسلامی، روح مردگان از برخی امور بهره مند می گردند و آرامش می یابند.

روایات فراوانی دلالت دارد که خواندن و قرائت فاتحه و سوره قدر و سوره اخلاص و نیز قرائت قرآن کریم به طور کلی و اهدای ثواب آن به روح اموات در وضعیت و حال آنها تأثیر بسیار دارد. صدقه دادن به نیت اموات و انجام هر گونه کار خیر و نیکی با نیت و هدف بهره مند شدن اموات از آن، به حال آنها نافع و سودمند است.

گاهی این گونه هدایا و کارهای خیر باعث رفع عذاب و یا تخفیف عذاب از اموات می گردد و روح و ریحان و شادی و انبساط برای آنان به ارمغان می آورد. در روایات تأکید شده است که همان طوری که زندگان از هدیه خوشحال و مسرور می شوند مردگان نیز از هدیه ای که زندگان برای آنها می فرستند، خوشحال و شادمان می گردند.

چون حقیقت انسان روح او است باید هدیه ای که پس از جدایی روح از بدن برای او ارسال می گردد متناسب و هم سنخ با آن باشد. اموری مانند قرائت قرآن و دعا و صدقه و کارهای خیر و نیک چون حقیقت آنها، حقیقتی مجرد و ملکوتی است و روح نیز موجودی مجرد و از عالم ملکوت است پس به حال روح و طراوت و سرزندگی او مفید و نافع است و موجب آرامش و شادابی و سکون آن می گردد.

از مجموع آیات و روایات به دست می آید که بهترین هدیه و کمک به اموات که در حال و وضع آنها تأثیر بسزایی دارد ادای حقوق واجب او و قضای دیون او است. قضای نماز و روزه و حج و ادای دیونه و بدهکاری مالی او چه بدیه او به مردم که حق الناس استن و چه بدهی مال شرعی مثل خمس و زکات که حقوق الله محسوب می گردد بهترین خدمت به اموات و بهترین هدیه برای آنهاست به گونه که انجام امور مستحبی دیگر، جای این امور واجب را پر نمی کند و کافی از آن نیست. به نظر می رسد که گل گذاشتن بر روی قبور برگرفته از برنام و فرهنگ غربی ها باشد زیرا آنها به این موضوع اهمیت زیادی می دهند و این کار جزئی از فرهنگ و شیوه آنان است و در میان ما کاری معمول و متداول نبوده است.

جواب داده شده در حسین حقیقی
56 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری