جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

کار با لغت نامه های عربی


3
0
2326

با سلام،

من میخوام کار با فرهنگ های لغت عربی رو یاد بگیرم و بتونم شخصا معنای لغت ها رو استخراج کنم.

با توجه به تازه کار بودنم و همچنین تنوع کاربرد های لغت نامه ها، کدوم لغتنامه برای من مفیده و چرا؟ و سوال مهمتر اینه که دقیقا چه چیزایی رو میشه استخراج کرد؟ مثلا معنی، لازم یا متعدی بودن، ابواب مزید، صیغه ۱ مضارع، مصدر، جمع اسامی. آیا اطلاعات بیشتری هم میده؟

ببخشید با توجه به کم اطلاع بودنم، سوالاتم پراکنده و زیاده.

با تشکر.

زبان شناسی ادبیات ترجمه عربی
سوال شده در حسین امیدی
237 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

5

سلام.

خوشبختانه تا کنون در راستای ترجمه ی متون به زبان عربی و یا مکالمه به زبان عربی، و سایر اهداف در این زمینه، فرهنگ لغات متعددی از عربی به فارسی و از فارسی به عربی، از عربی به انگلیسی، از انگلیسی به عربی و سایر زبان ها به چاپ رسیده است.

علاوه بر آن، فرهنگ لغات اینترنتی از جمله مترجم گوگل (google translator ) و یا اپلیکیشین های مترجمی تحت موبایل، نیز در دسترس عربی پژوهان عزیز قرار دارد.

اما روش استفاده از هر کدام، و همچنین محتوای درونی آن، در ابتدای همان فرهنگ لغت بیان شده است.

مثلا گفته شده: این فرهنگ لغت دارنده ی کلمات رایج در عصر جاهلی است، یا عصر عباسی است.یا مثلا: کلمات رایج قرآنی را دربر دارد. یا اینکه علاوه بر ذکر معنای واژه ها شامل: لازم یا متعدی بودن، ابواب مزید و سایر اصطلاحات دیگر هم می شود یا نمی شود.

لازم به ذکر است که به دلیل خاصیت اشتقاق لغات عربی، معمولا اکثر فرهنگ لغات عربی، بر اساس ریشه ی سه حرفی لغات، به ترتیب الفبا نوشته شده اند.

مثلا: اگر شما به دنبال معنای واژه ی «مُستَحلَب» هستید، باید ابتدا ریشه ی این کلمه را بدانید : «حلب». سپس در قسمت «ح» در فرهنگ لغت به دنبال معنای این واژه بگردید. که معنایش می شود: عصاره، شیره، شیرابه.

این روش، یعنی روش تسلط بر یافتن ریشه ی سه حرفی لغات، در حفظ آسان تر معنای واژگان نیز به شما بسیار کمک می کند.

مثلا: وقتی شما معنای (حلب: شیر دادن) را حفظ کنید، دیگر هر واژه ای را با این ریشه پیدا کنید، می دانید که معنایش به شیر دادن نزدیک است. از جمله: حلیب: شیر. حَلُوب: شیرده. لَبَنُ حَلیب: شیر گاو. بَقَرَهُ حَلُوب: گاو شیرده. المَاشِیَهُ الحَلُوب: حیوان شیرده. حَلَّاب: شیردوش.

بنده برای هر نوآموز عربی پژوه، فرهنگ لغت عربی به فارسی «فرهنگ معاصر اثر آذرتاش آذرنوش، بر اساس فرهنگ عربی - انگلیسی هانس ور» و همچنین فرهنگ لغت فارسی به عربی «فرهنگ اصطلاحات روز اثر دکتر محمد غفرانی و دکتر مرتضی آیت الله شیرازی» را پیشنهاد می کنم.

در درجه ی اول، هدفم از معرفی این دو فرهنگ، این است که هردوی اینها، دربردارنده ی لغات رایج در عصر معاصر هستند و واژگان ضروری کاربردی را برای دانش پژوهان عصر حاضر دارند. علاوه بر آن، تک جلدی هستند و می توان به سهولت و قیمت مناسب، آنها را تهیه کرد و همیشه به همراه داشت. همچنین، نوشتاری زیبا و واضح دارند و به راحتی و بدون خستگی و سردرگمی می توان در آنها به واژه ی مورد نظر دست یافت.

(البته باید گفت که در فرهنگ فارسی به عربی، نیازی به پیدا کردن ریشه ی لغت فارسی نیست. بلکه هر واژه ای را که به دنبال معنای عربیش هستید، همان را در فرهنگ لغت، جست و جو کنید. مثلا: اگر به دنبال معنای عربی واژه ی «چتر نجات» هستید، باید در قسمت (چ) به دنبال معنای آن باشید، که می شود: «مِظَلَّهُ الاِنقاذ».

از دیگر ویژگی خوب فرهنگ آذرتاش آذرنوش،یا فرهنگ اصطلاحات روز، این است که علاوه بر معنای کلمه، در ذیل آن، به اصطلاحات مشابه و معانی متعدی آن واژه ، نیز پرداخته شده است. و فرهنگ آذرتاش آذرنوش، علاوه بر موارد مذکور، تلفظ انگلیسی واژه ی عربی را نیز بیان نموده است.

نکته) فرهنگ لغات، در ذکر معانی افعال، صیغه ی یک ماضی (هو) را بیان می کنند.و در ذکر معانی اسم ها، مفرد واژه را درنظر دارند. البته در ذیل واژگان، معمولا به جمع مکسر و مصدر اسم ها نیز اشاره می کنند.

موفق باشید.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز


با سلام مجدد، مرسی از اطلاعات جامع و مفیدتون. چون مطالعات من در مورد زمان جاهلیه؛ من دنبال لغتنامه های زمان جاهلی و قرآنی میگردم. شما چیزی رو پیشنهاد نمیکنین؟ با تشکر ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@حسین.امیدی علیکم السلام.شما می توانید از فرهنگ لغت ترتیب مقاییس اللغه اثر زکریا ابن فارس استفاده کنید. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

با تشکر. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@حسین.امیدی خواهش می کنم. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری