جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

تدبر در آیات سوره نور


2
0
1618

سلام به همه دوستان عزیز تدبر در قرآن :« از آیه اول تا آیه ۱۵ سوره نور نکات تدبر آمیز آیات را حداقل یک مورد برای آیه ذکر کنید.»

استاد ما گفته این مورد رو براش ببریم ولی من دقیقا متوجه منظورش نمیشم مثلا یک صفحه تدبر در قرآن باشه ، یه خط باشه . کسی از دوستان همچین تکلیفی داشته؟ و البته بگم زمانی که این رو گفته ما کلاس نبودیم و یه جورایی کلاس تعطیل بوده

دوستان اگر میتونن کمک کنن ، ممنون میشم

علمی قرآن
سوال شده در امیرحمزه باقری
441 امتیاز


سوره مبارکه نور، مفهوم کلی آیات ابتداییش مرتبط با «احکام الهی» هست. ــ مریم نادري در 4 سال قبل

@مریم.نادري خب آیات تدبر آمیزش چیه؟ ــ امیرحمزه باقری در 4 سال قبل
3
@امیرحمزه.باقری سلام.منظور از تدبر در قرآن، به نوعی، تبیین و تفسیر مفهوم و محتوای آیات است. که تا کنون تفاسیر قرانی متعددی از عالمان قرآن پژوه در اختیار انسان ها قرار دارد. که بنده، بر حسب توان خود، در قسمت جواب، به بیان برخی از مفاد آیات ۱ تا ۱۵ سوره مبارکه نور می پردازم. شما می توانید برای توضیحات بیشتر، به تفاسیر قران مراجعه کنید.بنظر من، تفسیر نمونه و تفسیر نور، نوشتاری ساده تر و همه فهم تر دارند. ــ فاطمه شفی زاده در 4 سال قبل
1
جناب باقری براتون یک جواب نوشتم امیدوارم که بهتون کمک کنه. ــ مریم نادري در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

5

مقدمه:

بنابر تفسیر نور حجه الاسلام و المسلمین، محسن قرایتی سوره ی مبارکه ی نور، 64 آیه دارد. و در مدینه ی منوره نازل شده است. علت نامگذاری این سوره به نور، آیه ی 35 این سوره است که خداوند متعال در این آیه، خود را به عنوان نور آسمان ها و زمین معرفی می کند. محتوای کلی این سوره، رعایت عفت و پاکدامنی توسط مومنان مرد و زن است. و بیانگر احکامی در این زمینه است.

تحلیل بنده از تفسیر آیات 1 تا 15 سوره ی مبارکه ی نور (توأم با الهام گیری از تفسیر نور قرائتی):

آیه اول:

خداوند متعال در این آیه، مشخص نموده که محتوای این سوره، احکام الهی است ، و با عمل به این احکام، رستگار می شویم.

آیه دوم:

خداوند متعال در این آیه، مجازات زناکاران (مرد و زن) را، به شرطی که جرم آنها ثابت شده باشد، 100 تازیانه - شلاق در ملاء عام و انظار عمومی بیان می کند.

آیه سوم:

زن و مرد زناکار، فقط می تواند به همسری مرد و زن زناکار یا مشرک درآید. و ازدواج زناکاران با مومنان پاک، ممنوع است.

آیه چهارم:

مجازات دنیوی تهمت زناکار بودن، به زنان پاکدامن، 80 ضربه شلاق است.

آیه پنجم:

تهمت زننده برای رهایی از عذاب الهی باید هم توبه به درگاه الهی کند و هم رضایت آن زن، را کسب کند و جبرانتهمتی که با او زده است، را کند.

آیات ششم تا دهم: (موقوف المعانی هستند.)

مردانی که نسبت زناکاری به همسر خود می دهند، و شاهدی ندارند، تنها زمانی می توانند ادعای خود را ثابت کنند ، تا حکم الهی درمورد آنها اجرا شود که: خودشان و همسرشان 4 بار به خدا قسم بخورند که سخن راست را می گویند. و 1 بار بگویند: لعنت خدا بر کسی که قسم دروغ بگوید. و اگر زن، به دروغ 4 بار قسم خورد که زنا نکرده است، بلکه همسرش به او نسبت دروغ داده است، مستحق خشم خدا می گردد. اگرچه که مجازات دنیوی - سنگساری در ملاء عام - از او سلب می گردد. و اگر فضل و رحمت و توبه پذیری خدا نبود، نظام خانوادگی مختل می شد و رسوا می شد.

آیه یازدهم:

به تعبیر برخی از مفسران، این آیه درمورد تهمت زناکاری است که به یکی از زنان پیامبر به نام عایشه در جنگ بنی مصطلق زده شد. که اگرچه به ظاهر آبروریزی شد، اما در نهایت، به نفع او تمام شد. زیرا معلوم گردید که گروهی از دشمنان پیامبر با نقشه ی قبلی، شایعه پراکنی کرده بودند و منافقان رسوا شدند.

آیه دوازدهم تا پانزدهم: (این آیات موقوف المعانی هستند.)

این آیات، مردم را به پرهیز از باور کردن هر حرف ناروایی دعوت می کند و می گوید مومن باید در وهله ی اول ، گمان نیک برد. مگر این که 4 عادل شاهد گواهی دهند. و خداوند متعال در این آیات، مسلمانان را به خاطر بدگمانی به همسر پیامبر (ص) و آسیب پذیری آنها در برابر شایعات، توبیخ می کند. و می فرماید: اگر رحمت خدا درمورد آنها نبود، سخت عذاب می شدند. زیرا این تهمت و زبان به زبان شدن آنها بین مردم، نزد خدا از گناهان بزرگ است.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز


خانم شفی زاده میشه لطف کنید بگید موقف المعانی یعنی چی؟ ــ مریم نادري در 4 سال قبل
1
@مریم.نادري سلام خانم نادری عزیز. موقوف المعانی، یعنی اینکه معنا و مفهوم این آیات، به هم دیگر وابسته و پیوسته است. ــ فاطمه شفی زاده در 4 سال قبل

آهان مرسی ــ مریم نادري در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


3

ببینید تدبر به معنی «اندیشیدن» هست. پس احتمالا منظور استادتون این بوده که سوره مبارکه نور رو از آیه 1 تا 15 تلاوت کنید و حداقل یک مفهومی که انسان رو به فکر میبره رو از توش در بیارید.

اسم این سوره مبارکه «نور» هست چرا که توی این سوره خداوند رو به عنوان نور آسمان ها و زمین معرفی میکنه. در اواسط این سوره راجع به مفهوم «عفاف و پاکدامنی» اشاره شده و به همین خاطر خیلی تلاوت این سوره به خانم ها تاکید شده. در ادامه هم این سوره به حکم مجازات افراد زناکار و کسایی که حرمت پاکدامنی رو نگه نمیدارن اشاره میکنه و نکاتی برای جلوگیری از انحرافات میگه.


برداشت من:

چیزی که خود من از مطالعه سطحی نکات و پیام های آیات زیر داشته (اگه بخوام به عنوان یک موضوعی که قابل تدبر هست بهش اشاره کنم)، اینه که خداوند در قرآن کریم، توی این آیات، اشاره کرده که:

با اینکه دین اسلام تنبیه و مجازات سنگینی رو برای زناکار (یا کسی که عفت عمومی رو رعایت نکرده) در نظر گرفته (تنبیه جسمی، شکنجه روحی، عدم ازدواج باهاشون و ..) ولی در ادامش تاکید زیادی داشته که تهمت زدن اصلا جایز نیست و مادامی که مطمین نشدیم نمیتونیم کسی رو قضاوت و مجازات کنیم و از طرفی مجازات باید بر پایه محبت باشه و از طرفی در توبه همیشه بازه. یعنی اومده بد بودن خیلی زیاد زناکار رو گفته، بعد کلی شرط گذاشته که نمیشه با حرف یا شایعات مردم کسی رو گناهکار دونست و تنبیه کرد. از طرفی همیشه یک گناهکار میتونه توبه کنه. چیزی که امروزه توی جامعه ما متاسفانه خیلی درست رعایت نمیشه؛ توی شبکه های اجتماعی، توی محل کار، توی مدرسه، به سادگی با آبروی مردم بازی میشه و ماهم بهش دامن میزنیم و قضاوتش میکنیم.


من پیام های آیات 1 تا 15 سوره مبارکه نور رو براتون لیست میکنم، شما هم مطالعه کنید و هر آن چیزی که فکر میکردید میتونه قابل تدبر و تعمق باشه رو یادداشت کنید که به استادتون تحویل بدید.

نکات و پیام های آیات 1 تا 15 سوره مبارکه نور:

  • آیه 1: سُورَهٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فِیها آیاتٍ بَیِّناتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ | (این)سوره ای است که آن را نازل کردیم و(عمل به)آن را واجب کردیم و در آن آیاتی روشن فرستادیم.شاید شما متذکّر شوید.

    • احکام،به دستور خداوند واجب شده است. «فَرَضْناها»
    • قرآن،قانون الزامی و اجرایی دین است. «فَرَضْناها»
    • آیات قرآن،روشن وقابل فهم است. «فِیها آیاتٍ بَیِّناتٍ» (گرچه درک قسمتی از آیات نیازمند تحقیق وتفسیر است)
    • انسان به پند و تذکّر نیازمند است. «لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»
    • اصول معارف قرآن در فطرت انسان ریشه دارد و با تذکّر،پرده ی غفلت برداشته می شود. «تَذَکَّرُونَ»
  • آیه 2: اَلزّانِیَهُ وَ الزّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَهَ جَلْدَهٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَهٌ فِی دِینِ اللّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ | هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید.و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید،در اجرای حکم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشوید و هنگام کیفر آن دو،گروهی از مؤمنان حاضر و ناظر باشند.

    • آزادی جنسی و روابط نامشروع،در اسلام ممنوع است. اَلزّانِیَهُ ... فَاجْلِدُوا ...
    • نقش زنان در ایجاد روابط نامشروع و فراهم آوردن مقدّمات آن،از مردان بیشتر است،به همین دلیل کلمه زانیه قبل از کلمه زانی آمده است. «الزّانِیَهُ وَاَلزّانِی» بر خلاف دزدی که نقش مردان بیشتر است و لذا کلمه سارق،بر سارقه مقدم شده است. «السّارِقُ وَ السّارِقَهُ»[12]
    • تنبیه بدنی زانی،برای تأدیب او وحفظ عفت عمومی لازم است. «فَاجْلِدُوا»
    • در روابط نامشروع هر دو طرف به یک میزان تنبیه می شوند.(مگر در مواردی که حکم خاصی دارد) «کُلَّ واحِدٍ»
    • حدود کیفر باید از طرف خداوند معین شود. «مِائَهَ جَلْدَهٍ»
    • در مجازات مجرمان،ترحم و تحت تأثیر عواطف قرار گرفتن،روا نیست. «لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَهٌ»
    • محبّت و رأفت باید در مدار شرع باشد. «لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَهٌ»
    • دین،تنها نماز و روزه نیست؛اجرای حدود الهی نیز از دین است. «فِی دِینِ اللّهِ»
    • صلابت و قاطعیّت در اجرای حدود الهی،در سایه ی ایمان به مبدأ و معاد به دست می آید. «إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ»
    • مجازات مجرم،باید مایه عبرت دیگران شود. «وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما»
    • زناکار،علاوه بر شکنجه ی جسمی،از نظر روحی نیز باید زجر ببیند. وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَهٌ ...
    • در مراسم اجرای حدّ الهی،گروهی از مؤمنان حضور داشته باشند. «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»
  • آیه 3: اَلزّانِی لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَهً أَوْ مُشْرِکَهً وَ الزّانِیَهُ لا یَنْکِحُها إِلاّ زانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَ حُرِّمَ ذلِکَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ | مرد زناکار،جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نکند.و زن زناکار جز مرد زناکار یا مشرک را به همسری نگیرد.واین(زناشویی)بر مؤمنان حرام است.

    • در ازدواج،کفو بودن،یعنی همسان و هم شأن بودن همسران،یک اصل است.
    • زیرا زنان و مردان ناپاک،لایق همسران پاک نیستند. «الزّانِی لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَهً»
    • افراد فاسد،در جامعه اسلامی از برخی حقوق محرومند. «لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَهً»
    • مردان و زنان مؤمن،باید همسران پاک و پاکدامن انتخاب کنند. «حُرِّمَ ذلِکَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ»
  • آیه 4: وَ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ثُمَّ لَمْ یَأْتُوا بِأَرْبَعَهِ شُهَداءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمانِینَ جَلْدَهً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَهً أَبَداً وَ أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ | و کسانی که به زنان پاکدامن وشوهردار نسبت زنا می دهند و چهار شاهد نمی آورند،پس هشتاد تازیانه به آنان بزنید و گواهی آنان را هرگز نپذیرید و آنان خود فاسقند.

    • تهمت،به منزله ی پرتاب تیر وهجوم به آبروی مردم است. «یَرْمُونَ»
    • تهمت زدن به زنان همسردار و پاکدامن،کیفر سخت تری دارد. «الْمُحْصَناتِ»
    • دفاع از حریم زنان پاکدامن واجب است. یَرْمُونَ الْمُحْصَناتِ ... فَاجْلِدُوهُمْ
    • برای حفظ آبروی مردم،گاهی افراد متعدّد شلاق می خورند. «فَاجْلِدُوهُمْ»
    • تهمت،هم عقوبت بدنی دارد، «فَاجْلِدُوهُمْ» هم اجتماعی، «لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَهً أَبَداً» و هم اخروی. «أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
    • در فسق کسانی که به زنان پاکدامن تهمت می زنند،شک نکنید. «هُمُ الْفاسِقُونَ»
    • شرط گواه شدن،عدالت است وگواهی فاسق قبول نیست. لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَهً ... هُمُ الْفاسِقُونَ
  • آیه 5: إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ | مگر کسانی که پس از آن(تهمت زدن)توبه کنند و در مقام اصلاح(و جبران)برآیند،که قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است.

    • توبه،سبب تجدید حیات دینی و اجتماعی است. إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا
    • در دین الهی،حتّی گنهکاران به بن بست نمی رسند. «إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا»
    • توبه،باید با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نیک همراه باشد. تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا
    • ناامیدی از مغفرت و رحمت الهی،بی جاست. «فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»
    • باز بودن راه توبه برای همه،نشانه ی رحمت الهی است. «رَحِیمٌ»
  • از آیات 6 تا 9 نکته خاصی وجود نداره.

  • آیه 10: وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللّهَ تَوّابٌ حَکِیمٌ | و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود،و اینکه خداوند توبه پذیر و حکیم است.(رسوا می شدید و نظام خانوادگی شما مختل می شد)

    • حفظ آبرو در اسلام مورد توجّه است. «أَرْبَعُ شَهاداتٍ بِاللّهِ» (قانون چهار سوگند و یک لعنت برخود،برای کنترل مردم از رسوا کردن یکدیگر است)
    • در اثبات زنای همسر،چهار سوگند و یک لعنت،به جای چهار شاهد پذیرفته است.ان لَمْ یَکُنْ لَهُمْ شُهَداءُ ... فَشَهادَهُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهاداتٍ
    • اسلام،حامی حقوق زن است.زن نیز با چهار سوگند می تواند اتّهامی را که مرد با چهار سوگند اثبات کرده،از خود دفع کند. أَرْبَعُ شَهاداتٍ ... أَرْبَعُ شَهاداتٍ
    • اسلام برای پیشگیری از فرو پاشی نظام خانواده،علاوه بر چهار بار خدا را گواه گرفتن،گفتن جمله ی پنجمی را نیز بر هر یک از طرفین واجب کرده است. «وَ الْخامِسَهُ»
    • نفرین برخود،برای رفع اتهام از خود جایز است. «غَضَبَ اللّهِ عَلَیْها»
    • اجرای قوانین و دستورات خداوند،به نفع خود مردم است. «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ»
    • عذر پذیری خداوند،با مصلحت و حکمت همراه است. «تَوّابٌ حَکِیمٌ»
    • قوانین کیفری اسلام،احکامی برخاسته از حکمت الهی است. «حَکِیمٌ»
  • آیه 11: إِنَّ الَّذِینَ جاؤُ بِالْإِفْکِ عُصْبَهٌ مِنْکُمْ لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَ الَّذِی تَوَلّی کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذابٌ عَظِیمٌ | همانا کسانی که آن دروغ بزرگ را(در میان)آوردند،گروهی از خود شما بودند.آن را برای خود شرّ نپندارید،بلکه آن(در نهایت)به نفع شماست. بر عهده هر کدام از آنان،بدان اندازه از گناه است که مرتکب شده است و برای کسی که بخش بزرگ آن را انجام داده،عذاب بزرگی است.

    • افراد فاسق،از نسبت دادن زنا،حتی به همسر پیامبر نیز ابایی ندارند. «جاؤُ بِالْإِفْکِ»
    • گاهی شایعه سازان،با سازماندهی قبلی و قصد توطئه،شایعه را القا می کنند. «عُصْبَهٌ» ( «عُصْبَهٌ» یعنی گروه متشکّل و متعصّبی که هدفی را دنبال می کند)
    • مراقب شایعه سازان در میان خود باشید. «مِنْکُمْ»
    • گاهی در پیش آمدهای تلخ منافعی وجود دارد.(مانند روشن شدن چهره ی منافقان،هوشیاری مردم،امدادهای الهی برای مظلوم) «لا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ»
    • امیددادن به مؤمنان در برابر توطئه وتهمت بدخواهان لازم است. «بَلْ هُوَ خَیْرٌ»
    • کیفرهای الهی،عادلانه ومتناسب با اعمال ماست. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ»
    • در گناهان دسته جمعی،هر یک از افراد به مقدار سهم خود مجرم است. «لِکُلِّ اِمْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ»
    • انسان زمانی مجرم و مقصّر است که با علم و قصد گناه کند. «اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ»
    • گناه هر کس گریبان گیر خود اوست. «لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ»
    • مجازات کسی که نقش اصلی را در ارتکاب جرم دارد،بزرگ تر است. وَ الَّذِی تَوَلّی کِبْرَهُ ... لَهُ عَذابٌ عَظِیمٌ
  • آیات 12 و 13: لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً وَ قالُوا هذا إِفْکٌ مُبِینٌ (12). لَوْ لا جاؤُ عَلَیْهِ بِأَرْبَعَهِ شُهَداءَ فَإِذْ لَمْ یَأْتُوا بِالشُّهَداءِ فَأُولئِکَ عِنْدَ اللّهِ هُمُ الْکاذِبُونَ | چرا زمانی که تهمت را شنیدید،مردان و زنان با ایمان نسبت به خویش گمان خوب نبردند و نگفتند که این تهمتی بزرگ وآشکار است؟ چرا چهار شاهد بر صحّت آن تهمت نیاوردند؟ پس چون گواهان لازم را نیاوردند، آنان نزد خدا همان دروغگویانند.

    • دامن زدن به شایعه و پخش آن،ممنوع است.( «لَوْ لا» نشانه توبیخ از سوءظن و پخش شایعات است)
    • در جامعه ی اسلامی باید روحیه ی حسن ظن حاکم باشد. «ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً» (حسن ظن،یکی از آثار ایمان است).
    • مؤمنان در برابر آبروی یک«فرد»مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ»
    • بنی آدم اعضای یکدیگرند.تهمت به هر عضوی از جامعه ی اسلامی،همانند تهمت به دیگر اعضاست. «بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً»
    • اصل اوّلیه در عمل مسلمان،صحت است،مگر جرم او با دلیل ثابت شود. «ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَیْراً»
    • حفظ حریم پیامبر صلی الله علیه و آله و خانواده اش بر هر مؤمنی واجب است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْکٌ مُبِینٌ
    • در برابر شنیده های ناروا در مورد مؤمنان،سکوت ممنوع است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْکٌ مُبِینٌ
    • جامعه ی ساده دل،زودباور و یاوه گو،توبیخ می شود. «لَوْ لا جاؤُ عَلَیْهِ بِأَرْبَعَهِ»
    • تهمت اگر ثابت نشود،گوینده ی آن دروغگو محسوب می شود. «هُمُ الْکاذِبُونَ»
  • آیه 14: وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ لَمَسَّکُمْ فِیما أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ | و اگر فضل و رحمت الهی در دنیا و آخرت بر شما نبود،به سزای آن سخنان که گفتید،قطعاً عذابی بزرگ به شما می رسید.

    • امّت اسلامی تحت حمایت و لطف خداست. وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ ...
    • رحمت ولطف خدا،از فضل اوست نه استحقاق ما. «فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ»
    • شایعات به منزله ی گردابی است که برخی در آن غرق می شوند. «أَفَضْتُمْ فِیهِ»
    • عموم مردم،در معرض پذیرش شایعات و تهمت ها و نزول بلایا هستند. وَ لَوْ لا ... لَمَسَّکُمْ فِیما أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ
  • آیه 15: إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللّهِ عَظِیمٌ | آنگاه که از زبان یکدیگر(تهمت را)می گرفتید و آنچه را به آن علم نداشتید،دهان به دهان می گفتید واین را ساده وکوچک می پنداشتید،در حالی که آن نزد خدا بزرگ است.

    • پذیرش آنچه بر سرزبان هاست،بدون تحقیق محکوم است. «تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ»
    • سخن باید بر اساس علم باشد. «تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ»
    • زیر سؤال بردن آبروی مردم را ساده نگیریم. «وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً»
    • نقل تهمت ها و شایعات از گناهان کبیره است. «وَ هُوَ عِنْدَ اللّهِ عَظِیمٌ»
    • کوچکی یا بزرگی گناه را خداوند تعیین می کند. «عِنْدَ اللّهِ عَظِیمٌ»
    • همه ی محاسبات انسان واقع بینانه نیست. «تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللّهِ عَظِیمٌ»
جواب داده شده در مریم نادري
641 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری