جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

راهنمای کامل اسکرام


0
0
1499

همه ی ما اسم اسکرام رو شنیدیم و میدونیم که برای کنترل و مدیریت پروژه ازش استفاده میشه.

من خودم عباراتی مثل «پلنینگ»، «دیلی»، «پروداکت اونر» یا «اسکرام مستر» رو شنیدم توی شرکتایی که از روش اسکرام استفاده میکنن واسه پروژشون. ولی واقعیتش الان این برام یه چیز گنگه که دقیقا اسکرام چیه؟ به تیم برنامه میده؟ به انگلیسی که سرچ کردم نوشته بود اسکرام یک framework هست خب یعنی چی؟

خیلی ممنون میشم اگر تمام بخش ها و نقش های اسکرام رو لیست کنید و مختصر توضیح بدید که کار هر کدومشون چیه.

تکنولوژی اسکرام
سوال شده در سعید غلامی
860 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

2

فکر میکنم با مطالعه کتاب زیر، پاسخ تمام سوالات خود را خواهی گرفت و یک دید کامل و جامع نسبت به متدولوژی اسکرام به همراه تمام رویدادها و نقش هایش پیدا خواهی کرد:

راهنمای اسکرام

هدف از راهنمای اسکرام

اسکرام چارچوبی برای توسعه، تحویل و نگهداری محصولات پیچیده است. این راهنما شامل تعریفِ اسکرام است. این تعریف دربرگیرندهی نقشها، رویدادها، مصنوعاتِ اسکرام به همراه قوانینی است که آنها را به هم گره میزند. جِف سادرلند و کِن شوئِبِر اسکرام را توسعه داده اند. راهنمای اسکرام نیز توسط آن ها نوشته و تدوین شده است. آنها باهم راهنمای اسکرام را تضمین و پشتیبانی میکنند.

تعریف اسکرام

اسکرام (اسم خاص): چارچوبی است که در آن افراد میتوانند درحالیکه به شکلی پربار و خلاقانه محصولاتی با بالاترین ارزش ممکن ارائه میدهند . مشکلات پیچیده ی سازگارپذیر را نیز حل کنند.

  • سبک وزن است
  • فهم آن ساده است
  • تسلط بر آن دشوار است

برای مدیریتِ کار بر روی محصولات پیچیده مورداستفاده قرارگرفته است. اسکرام 1990 اسکرام یک چارچوب فرایندی است که از اوایل دهه یک فرآیند، تکنیک و یا روشی معینشده نیست. بلکه چارچوبی است که در آن میتوانید تکنیکها و فرآیندهای گوناگونی را بکار ببندید. اسکرام درجه سودمندی مدیریت محصول و روشهای کاری شما را نسب به هم واضحتر میکند، بنابراین میتوانید محصول، تیم و محیط کاری را بهطور مستمر بهبود ببخشید.

اسکرام یک چارچوب فرایندی است که از اوایل دهه 1990 برای مدیریت کار بر روی محصولات پیچیده مورد استفاده قرار گرفته است. اسکرام یک فرآیند، تکنیک و یا روشی معینشده نیست. بلکه چارچوبی است که در آن میتوانید تکنیکها و فرآیندهای گوناگونی را بکار ببندید. اسکرام درجه سودمندی مدیریت محصول و روشهای کاری شما را نسب به هم واضحتر میکند، بنابراین میتوانید محصول، تیم و محیط کاری را بهطور مستمر بهبود ببخشید.

چارچوب اسکرام از تیمهای اسکرام به همراه نقشها، رویدادها، مصنوعات و قوانین مرتبط با آن ها تشکیل شده است. هر یک از مولفه های درون این چارچوب، مقصودی خاص را دنبال میکند که برای موفقیت اسکرام و عملکرد صحیح آن ضروری هستند. قوانینِ اسکرام نقشها، رویدادها و مصنوعات آن را به هم متصل کرده و روابط و تعاملات بین آنها را مدیریت میکند. در متن این راهنما به تشریح و توصیف همین قوانین پرداخته شده است.

کاربردهای اسکرام

اسکرام در ابتده برای مدیریت و توسعه محصولات به وجود آمد. از اوایل دهه ی 1990 تا کنون از اسکرام در حوزه های وسیعی در سرتاسر جهان استفاده شده است. از جمله:

  1. کاوش و شناسایی بازارها، فناوری ها و قابلیت های محصول تحقق پذیر
  2. توسعه محصولات و بهسازی ها
  3. انتشار محصولات و بهسازیها، چندین بار متناوب در روز
  4. توسعه و نگهداری بسترهای ابری (برخط، ایمن، تقاضا محور) و سایر محیط های عملیاتی برای استفاده از محصول و ..
  5. نگهداری و بازآفرینی محصولات

اسکرام برای توسعه نرمافزار، سخت افزار، نرم افزارهای توکار، شبکههای تعاملی، خودروهای خودران، توسعه مدارس، دولتها، بازاریابی، مدیریت عملکرد سازمانها تقریباً و هر آنچه بهصورت روزانه در زندگی شخصی و اجتماعی مان بکار میگیریم، مورد استفاده قرار گرفته است.

باوجود افزایش پرشتابِ پیچیدگی های محیطی، فنّاوری، بازار و فعل و انفعاالت بین آنها، هر روز فواید اسکرام در مواجهه با پیچیدگی به اثبات میرسد.

اسکرام به ویژه در انتقال دانش به صورت چرخشی و افزایشی، مؤثر شناخته شده است. در حال حاضر، اسکرام برای محصوالت، خدمات و مدیریت سازمانهای مادر به طور وسیعی مورد استفاده قرار میگیرد.

ماهیت و اساس اسکرام یک تیم کوچک از افراد است. این تیم به تنهایی تا حد زیادی منعطف و سازگاری پذیر است. این نقاط قوت در یک، چند یا شبکه های از تیمها که کار محصولات کاری هزاران نفر را توسعه، منتشر و نگهداری میکنند نیز همچنان پابرجا هستند. این افراد از طریق معماریهای پیچیدهی توسعه و محیطهای انتشارِ هدفمند، باهم تعامل و همکاری میکنند.

مقصود از کلمات «توسعه» و «توسعه دادن» که در راهنمای اسکرام استفادهشده، اشاره به کارهای پیچیدهای نظیر موارد بالا است.

نظریه اسکرام

شالوده اسکرام بر پایه نظریه کنترل فرآیند تجربی یا «تجربه گرایی» بنا نهاده شده است. نظریه تجربه گرایی تأکید میکند که دانش از تجربه حاصل میشود و تصمیم گیری بر اساس دانسته ها است. اسکرام برای بهینه سازی پیشبینی و کنترل مخاطرات از یک روش چرخشی، افزایشی استفاده میکند. هر نوع اجرای مبتنی بر نظریه کنترل فرآیند تجربی را سه رکن اساسی تقویت میکند: شفافیت، بازرسی و سازگاری.

شفافیت

جنبه های مهم فرآیند باید برای کسانی که مسئول نتایج هستند قابلمشاهده و شفاف باشد. ایجاد شفافیت مستلزم تعریف آن جنبه ها توسط یک استاندارد مشترک است تا همگان درک مشترکی ازآنچه دیده میشود داشته باشند. مثلا:

یک زبان مشترک که به فرآیند اشاره میکند باید توسط تمام ذینفعان به اشتراک گذاشته شود؛ و کسانی که کار را انجام میدهند و آنهایی که فرآورده حاصل شده را بازرسی میکنند باید تعریفی مشترک از «انجام شده» را میان خود به اشتراک بگذارند.

بازرسی

کاربران اسکرام باید به طور مداوم مصنوعات اسکرام و پیشرفت کارها را در قیاس با یک هدف اسپرینت، برای شناسایی ناسازگاریهای نامطلوب، موردبررسی قرار دهند. بازرسیهای آنها نباید آنقدر مکرر باشد که عملیات بازرسی خود تبدیل به مانعی در مسیر کار اصلی شود. بررسیها زمانی مفیدتر خواهند بود که توسط بازرسان باتجربه و در بزنگاه کار انجام بپذیرند.

سازگاری

اگر بازرس تشخیص دهد که یک یا چند جنبه از فرآیند از حدود قابل قبول خارج شده و ادامه فرآیند به همین شکل باعث غیرقابل پذیرش شدن محصول تولیدی میشود، فرآیند یا آنچه فرآیند بر روی آن انجام میشود باید اصالح شود. تصحیح باید در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد تا از انحرافات بیشتر جلوگیری شود.

اسکرام چهار رویداد رسمی را برای بازرسی و سازگاری، همانطور که در بخش «رویدادهای اسکرام» به آنها اشارهشده، تجویز کرده است.

  • برنامهریزی اسپرینت
  • اسکرام روزانه
  • بازبینی اسپرینت
  • بازاندیشی اسپرینت

ارزش های اسکرام

وقتی ارزشهایی مانند تعهد، شجاعت، تمرکز، باز بودن و احترام، توسط تیم اسکرام مجسم و حققم شود، ارکان شفافیت، بازرسی و سازگاریِ اسکرام، پدیدار شده و موجب ایجاد اعتماد برای همه خواهد شد. اعضای تیم اسکرام وقتی با رویدادها، نقشها و مصنوعات اسکرام کار میکنند، این ارزشها را کشف کرده و یاد میگیرند.

استفاده ی موفق از اسکرام بستگی به افزایش سطح مهارتِ افراد در اُنس با این پنج ارزش و به کارگیری آنها دارد. افراد به شخصه برای دستیابی به اهداف تیم اسکرام متعهد میشوند. اعضای تیم اسکرام شجاعت انجام کارِ درست و دستوپنجه نرم کردن با مسائل دشوار را دارند. همه بر روی کارِ اسپرینت و اهداف تیم اسکرام تمرکز دارند. تیم اسکرام و ذینفعانشان توافق دارند که نسبت به همه ی کارها و چالشهای حین کار، باز عمل کنند. اعضای تیم اسکرام به یکدیگر احترام میگذارند تا بتوانند افراد مستقلی باشند.

تیم اسکرام - Scrum Team

تیم اسکرام از یک مالک محصول، تیم توسعه و یک اسکرام‌مستر تشکیلشده است. تیمهای اسکرام خودسازمانده و فراوظیفهای هستند. تیمهای خود سازمانده بجای اینکه توسط کس دیگری از خارج تیم مدیریت شوند، خودشان بهترین روش انجام کار را انتخاب میکنند. تیمهای فراوظیفهای تمام شایستگی الزم برای انجام کار را بدون وابستگی به خارج تیم دارند. الگوی تیم در اسکرام به گونهای طراحیشده تا انعطافپذیری، خالقیت و تولید بهبود پیدا کند. تیم اسکرام ثابت کرده است که بهطور فزایندهای میتواند در همه مواردی که قبلا به آنها اشاره شد و هر کار پیچیده دیگری مؤثر عمل کند.

تیمهای اسکرام محصوالت را بهصورت تکراری و افزایشی عرضه میکنند که امکان دریافت بازخورد را به حداکثر میرساند. ارائه های افزایشی از محصولِ «تکمیل شده» این اطمینان را میدهد که همیشه یک نسخه بالقوه قابل استفاده از محصولی کار کننده در دسترس است.

مالک محصول - Product Owner

مالک محصول، مسئول به حداکثر رساندن ارزش محصولی است که از کار تیم توسعه حاصل میشود. اینکه این کار چگونه انجام میپذیرد ممکن است به طور وسیعی در بین سازمانها، تیمهای اسکرام و افراد، متفاوت باشد. مالک محصول تنها فرد مسئول برای مدیریت بک‌لاگ محصول است. مدیریت بک‌لاگ محصول شامل موارد زیر میشود:

  • شرح و توصیف اقلام بک‌لاگ محصول بهصورت شفاف؛
  • رتبه بندی اقلام موجود در بک‌لاگ محصول به منظور دستیابی بهتر به اهداف و مأموریتها؛
  • بهینه سازی ارزش کارهایی که تیم توسعه انجام میدهد؛
  • حصول اطمینان از اینکه بک‌لاگ محصول برای همه شفاف، واضح و قابل مشاهده بوده و کاری که تیم اسکرام در قدمهای بعدی انجام خواهد داد را به خوبی نمایش میدهد؛
  • حصول اطمینان از اینکه تیم توسعه به درکی کافی و الزم از اقلام درون بک‌لاگ محصول رسیده است؛

موارد بالا را ممکن است مالک محصول خودش انجام دهد یا تیم توسعه اقدام به انجام آنها کند. درهرصورت مالک محصول همچنان مسئول و پاسخگو باقی میماند. مالک محصول تنها یک نفر است و نه یک کمیته. مالک محصول ممکن است بیان کننده ی خواسته های یک کمیته در قالب بک‌لاگ محصول باشد، ولی کسانی که مایل به تغییر اولیتِ و اقلام بک‌لاگ محصول هستند باید مالک محصول را مخاطب خود قرار دهند.

برای موفقیت مالک محصول، کل سازمان باید به تصمیمات او احترام بگذارد. تصمیمات مالک محصول درقالبِ محتوا و رتبه بندی بک‌لاگ محصول عینیت پیدا میکند. هیچکس نمیتواند تیم توسعه را مجبور به کار بر روی یک سری نیازمندی دیگر کند.

تیم توسعه - Development Team

تیم توسعه شامل متخصصانی است که کار تحویل فرآورده بالقوه قابل ارائه در انتهای هر اسپرینت را انجام میدهند. برای جلسه بازبینی اسپرینت وجود یک فرآورده «تکمیل شده» ضروری است. تنها اعضای تیم توسعه هستند که فرآورده ها را تولید میکنند.

تیمهای توسعه توسط سازمان به شکلی ساماندهی و توانمند میشوند که کارهایشان را خودشان سازماندهی و مدیریت کنند. هم افزایی حاصله باعث بهبود بهره‌وری و کارایی همهجانبه تیم توسعه میشود. تیمهای توسعه دارای مشخصات زیر هستند:

  • خود سازمانده هستند. هیچکس (حتی اسکراممستر) به تیم توسعه نمی گوید که چگونه بک‌لاگ محصول را به فرآوردهای بالقوه قابل ارائه تبدیل کند؛
  • تیمهای توسعه، فراوظیفهای هستند، در قالب یک تیم که تمام مهارتهای موردنیاز برای ساخت یک فرآورده محصول را دارا است؛
  • اسکرام سِمَت یا عنوانی را برای اعضای تیم توسعه، صرفا ظر از نوع کاری که هر شخص انجام میدهد، به رسمیت نمیشناسد؛
  • اسکرام تشکیل تیمهای فرعی در تیم توسعه را، صرفا ظر از حوزه هایی که باید مورد توجه قرار گیرند مانند آزمون، معماری، عملیات یا تحلیل کسب و کار، به رسمیت نمیشناسد؛
  • بعضی از اعضای تیم توسعه ممکن است دارای مهارتها و یا حوزه های تمرکز ویژه ای باشند، اما بهطور کل مسئولیت پاسخگویی به تیم توسعه تعلق دارد.

اندازه تیم توسعه - Scrum Team size

اندازه مطلوب تیم توسعه آنقدر کوچک است که چالاک باقی بماند و آنقدر بزرگ است تا بتواند کار قابل توجهی را در طول اسپرینت به سرانجام برساند. کمتر از 3 نفر برای تیم توسعه، باعث کاهش سطح تعامالت شده و منجر به دستاوردهای با سودمندی کمتر میشود. تیم های توسعه کوچکتر ممکن است در طول اسپرینت با محدودیت و کمبود مهارت مواجه شوند، به طوریکه باعث شود نتوانند یک فرآوردۀ بالقوه قابل عرضه در انتهای اسپرینت ارائه دهند. داشتن بیش از 9 نفر در تیم توسعه نیازمند هماهنگی های خیلی زیاد است. تیم های توسعه بزرگ پیچیدگی خیلی زیادی را برای مفید بودن یک فرآیند تجربی به وجود می آورند. نقشهای مالک محصول و اسکرام‌مستر تا زمانی که تکلیفی در بک‌لاگ اسپرینت بر عهده نداشته باشند در این شمارش محاسبه نمی شوند.

اسکرام مستر - Scrum Master

اسکرام‌مستر مسئولیت ترویج و حمایت از اسکرام به گونهای که در راهنمای اسکرام تعریفشده است را بر عهده دارد. اسکرام‌مستر این کار را از طریق کمک به دیگران برای درک مبانی نظری، روشها، قوانین و ارزشهای اسکرام انجام میدهد.

اسکرام‌مستر یک رهبر خدمتگزار برای تیم اسکرام است. اسکرام‌مستر به افراد خارج از تیم کمک میکند تا درک کنند که کدامیک از رفتارها و تعامالتشان با تیم اسکرام، مفید بوده و کدامیک نبوده است. اسکرام‌مستر به منظور بیشینه ساختن ارزش آفرینی تیم اسکرام، به همه کمک میکند این رفتارها و تعامالت را تغییر دهند.

خدمات اسکرام مستر برای مالک محصول

اسکرام‌مستر از طرق مختلفی به مالک محصول خدمت رسانی میکند، از آن جمله:

  • حصول اطمینان از اینکه همه افراد تیم اسکرام به خوبی اهداف و دامنه محصول را درک کرده باشند؛
  • یافتن شگردهایی جهت مدیریت مؤثر بک‌لاگ محصول؛
  • کمک به تیم اسکرام برای درک نیاز به داشتن اقلام بک‌لاگ محصول شفاف، کوتاه و موجز؛
  • درک نحوه برنامه ریزی محصول در یک محیط تجربی؛
  • حصول اطمینان از اینکه مالک محصول میداند به منظور بیشینهسازی ارزش چگونه بک‌لاگ محصول را مرتب کند؛
  • درک و تمرین چابکی؛
  • تسهیل رویدادهای اسکرام به محض درخواست یا نیاز.

خدمات اسکرام‌مستر برای تیم توسعه

اسکرام‌مستر از طرق مختلفی به تیم توسعه خدمترسانی میکند، از آن جمله:

  • مربیگری تیم توسعه در مسیر خودسازمانده و فراوظیفهای شدن؛
  • کمک به تیم توسعه برای خلق محصوالت با ارزش؛
  • حذف موانع موجود بر سر راه پیشرفت تیم توسعه؛
  • تسهیل رویدادهای اسکرام بهمحض درخواست یا نیاز؛ و،
  • مربیگری تیم توسعه در محیطهای سازمانی که هنوز اسکرام بهصورت کامل در آنها پذیرفته یا درک نشده است.

خدمات اسکرام‌مستر برای سازمان

اسکرام‌مستر از طرق مختلفی به سازمان خدمت رسانی میکند، از آن جمله:

  • هدایت و مربیگری سازمان در مسیر پذیرش اسکرام؛
  • طرح ریزیِ پیادهسازیهای اسکرام در سازمان؛
  • کمک به کارمندان و ذینفعان برای درک و برگزاری عملی اسکرام و توسعه تجربی محصول؛
  • سب بساز و آغازگر تغییری که موجب افزایش سودمندی تیم اسکرام میشد؛
  • همکاری با اسکرام‌مسترهای دیگر برایافزایش سودمندیِ کاربرد اسکرام در سازمان.

رویداد‌های اسکرام

رویدادهای پیش بینی شده در اسکرام برای ایجاد نظم و به حداقل رساندن نیاز به جلساتی که در اسکرام تعریفنشده است به کار می روند. همه رویدادها زمان ثابت هستند، به این مفهوم که هر رویداد دارای یک طول زمانی حداکثر است. زمانی که یک اسپرینت شروع میشود طول آن ثابت بوده و نمیتوان آن را کوتاه‌تر یا طولانی تر کرد. رویدادهای دیگر زمانی تمام میشوند که هدف رویداد موردنظر به دستآمده باشد، درعینحال که مطمئن میشویم مدت زمان مناسبی بدون آنکه اتالفی در فرآیند صورت بگیرد، مورداستفاده قرارگرفته است.

به غیراز خودِ اسپرینت که ظرفی برای دیگر رویدادهای اسکرام است، هر رویداد در اسکرام مجال مناسبی برای بازرسی و سازگاری است. این رویدادها مخصوصاً به گونهای طراحی شده‌اند که امکان شفافیت سنجی و بازرسی را مهیا کنند. عدم موفقیت در گنجاندن هر یک از این رویدادها، باعث کاهش شفافیت و از بین رفتن فرصت بازرسی و سازگاری خواهد شد.

اسپرینت - Sprint

اسپرینت قلب اسکرام است، یک بازه ای زمان ثابتِ یک ماهه یا کمتر که طی آن، یک فرآورده «تکمیل شده»، قابل استفاده و بالقوه قابل ارائه، ساخته میشود. اسپرینتها در سرتاسر فرآیند توسعه، طولی ثابت دارند. اسپرینت جدید بالفاصله پس از پایان اسپرینت قبلی شروع میشود.

اسپرینتها شامل و دربرگیرنده «برنامهریزی اسپرینت»، «اسکرام روزانه»، کارهای مربوط به توسعه محصول، «بازبینی اسپرینت» و «بازاندیشی اسپرینت» هستند.

در طول اسپرینت:

  • تغییراتی که بر روی هدف اسپرینت تأثیرگذار باشند، اعمال نمیشوند؛
  • اهدافِ کیفی کاهش نمییابند؛
  • بر اساس یادگیریهای بیشتر امکان دارد دوباره دامنه اسپرینت توسط تیم توسعه و مالک محصول موردبحث قرار گیرد و واضح تر شود؛

هر اسپرینت ممکن است یک پروژه با افقی حداکثر یکماهه، در نظر گرفته شود. همانند همه پروژهها، اسپرینتها نیز برای انجام دادن کاری مورد استفاده قرار میگیرند. هر اسپرینت شامل یک هدف ازآنچه که باید ساخته شود، یک طرح به همراه برنامهای انعطاف پذیر که راهنمای چگونگی ساخت آن طرح خواهد بود، مجموعهای از کارها و فرآورده محصول نهایی است.

طول اسپرینتها محدود به یک ماه تقویمی شده است. وقتی افق یک اسپرینت خیلی طولانی باشد ممکن است تعریف آنچه در حال ساخته شدن است دستخوش تغییر شود، پیچیدگی ممکن است زیاد شده و ریسک ممکن است افزایش یابد. اسپرینتها از طریق تحقق بازرسی و سازگار سازی فرآیند نسبت به هدف اسپرینت، دستکم یکبار در هرماه تقویمی، پیشبینی پذیری آینده را میسر میسازند. اسپرینتها هزینه ریسک را نیز به یک ماه تقویمی محدود میکنند.

لغو یک اسپرینت

یک اسپرینت میتواند قبل از سررسیدش لغو شود. فقط مالک محصول اجازه لغو اسپرینت را دارد، اگرچه ممکن است این کار را تحت تأثیر ذینفعان، تیم توسعه و یا اسکرام‌مستر انجام دهد. یک اسپرینت زمانی که هدف آن غیرقابل استفاده، منسوخ و یا فاقد ارزش شود، لغو . این اتفاق زمانی که شرکت تغییر مسیر میدهد یا شرایط فنّاوری یا بازار تغییر میکند، محتمل است. به طورکلی درصورتیکه تصور شود ادامه اسپرینت با توجه به شرایط موجود توجیهپذیر نیست باید لغو شود. ولی با توجه به طول کوتاه اسپرینتها بهندرت لغوشان معقول به نظر می رسد.

زمانی که یک اسپرینت لغو میشود، هر یک از اقلام بک‌لاگ محصول که «تکمیل شده» باشد مورد بازبینی قرار میگیرند. اگر بخشی از کار بالقوه قابل ارائه باشد، مالک محصول معمولا آن را قبول میکند. همه اقلام ناتمام دوباره برآورد شده و به بک‌لاگ محصول بازگردانده میشوند. کار انجامشده بر روی آنها به سرعت ارزش خود را از دست میدهد و باید دوباره برآورد شوند. لغو اسپرینتها باعث تحلیل رفتن منابع میشود، زیرا همه باید دوباره برای شروع و برنامهریزی اسپرینتی دیگر دورهم جمع شوند. لغو اسپرینتها اغلب باعث آسیب دیدن تیمهای اسکرام شده و بسیار غیرمعمول است.

برنامه ریزی اسپرینت - Sprint Planning

کاری که باید در طول یک اسپرینت انجام شود در جلسه برنامه ریزی اسپرینت، برنامهریزی میشود. این برنامه ریزی از طریق تعامل و همکاری مابین تمام اعضای تیم اسکرام صورت میگیرد.

برنامه ریزی اسپرینت یک جلسه زمان ثابت به طول حداکثر هشت ساعت برای یک اسپرینت یک ماهه است. برای اسپرینتهای کوتاهتر، طبیعتاً زمان کمتری در نظر گرفته میشود. اسکرام‌مستر باید مطمئن شود که این جلسه برگزارشده و همه مقصود از آن را درک کردهاند. اسکرام‌مستر به تیم اسکرام آموزش میدهد تا جلسه را در محدوده زمان ثابت نگهدارند. جلسه برنامهریزی اسپرینت جوابگوی موارد زیر است:

  • چه چیزی در قالب فرآورده اسپرینتِ پیش رو، قابل ارائه است؟
  • چه نوع کاری برای دستیابی به فرآورده موردنظر، نیاز است؟

موضوع اول: چه چیزی در این اسپرینت میتواند تکمیل شود؟

تیم توسعه سعی میکند قابلیتهایی که میتواند در طول اسپرینت انجام دهد را پیشبینی کند. هدف عینی که اسپرینت باید به آن دست یابد و اقالمی از بک‌لاگ محصول که در صورت تکمیل شدن، هدف اسپرینت را محقق میسازند توسط مالک محصول به بحث گذاشته میشود. کل تیم اسکرام برای درک کار اسپرینت باهم همکاری میکنند.

بک‌لاگ محصول، آخرین فرآورده محصول، ظرفیت محاسبهشده تیم توسعه در طول اسپرینت و عملکرد گذشته تیم توسعه، ورودیهای این جلسه هستند. تعداد اقالم انتخابشده از بک‌لاگ محصول برای اسپرینت منحصراً به تیم توسعه بستگی دارد. تنها تیم توسعه میتواند ارزیابی کند که چه کاری را در طول اسپرینت میتواند انجام دهد. تیم اسکرام طی برنامه ریزی اسپرینت هدفی را نیز برای اسپرینت میسازد. هدف اسپرینت مقصودی عینی و قابل دسترس است که در طول اسپرینت از طریق پیاده سازی بک‌لاگ محصول تحقق میابد، همچنین راهنمایی برای تیم توسعه مهیا میکند که چرا در حال تولید آن فرآورده هستند.

موضوع دوم: چگونه کار انتخابشده، انجام میشود؟

با تعیین هدف اسپرینت و انتخاب اقلام بک‌لاگ محصول برای اسپرینت، تیم توسعه در مورد نحوه ساخت و تبدیل این قابلیتها به یک فرآورده قابل ارائه تصمیم گیری میکند. اقلام بک‌لاگ محصول انتخابشده برای این اسپرینت به همراه برنامهای برای ارائه آنها، بک‌لاگ اسپرینت نامیده میشود.

تیم توسعه معموالً با طراحی سامانه و کاری که برای تبدیل بک‌لاگ محصول به یک فرآوردۀ کار کننده از محصول الزم است، کار را آغاز میکند. کارها ممکن است در اندازه ها و برآوردهای مختلفی باشند. بههرحال، در جلسه برنامه ریزی اسپرینت کارها فقط تا جایی برنامه ریزی میشوند که تیم توسعه پیشبینی میکند که میتواند آنها را در اسپرینت جاری انجام دهد. در انتهای جلسه، کارهایی که توسط تیم توسعه برای روزهای ابتدایی اسپرینت برنامه ریزی شده اند، به واحدهای اغلب یک روزه یا کوچکتر تجزیه میشوند. تیم توسعه به شکل خودسازمانده کارهای موجود در بک‌لاگ اسپرینت را متقبل میشود؛ چه آنهایی که در برنامه ریزی اسپرینت مشخص شدند و چه آنهایی که برحسب نیاز در طول اسپرینت نمایان میشوند.

مالک محصول میتواند در تشریح اقلام انتخابشده از بک‌لاگ محصول و سبک و سنگین کردنها به تیم توسعه کمک کند. درصورتیکه تیم توسعه تشخیص دهد که قلم انتخاب شده از بک‌لاگ محصول کاری بیشتر یا کمتر از حد انتظار می طلبد، ممکن است دوباره با مالک محصول بر سر آنها مذاکره کند. ممکن است افراد دیگری برای ارائه مشاورۀ فنی یا رایزنی در خصوص حوزهای خاص توسط تیم توسعه دعوت شوند.

در انتهای برنامه ریزی اسپرینت، تیم توسعه باید قادر به ارائه توضیح به مالک محصول و اسکرام‌مستر باشد که چگونه به عنوان تیم خودسازمانده میخواهد هدف اسپرینت را تکمیل و فرآورده پیش بینیشده را بسازد.

هدف اسپرینت - Sprint Goal

هدف اسپرینت مجموعه مقاصد عینی و قابلدسترسی است که میتواند از طریق پیادهسازی بک‌لاگ محصول در طول اسپرینت محقق شود. این هدف همچنین راهنمایی برای تیم توسعه مهیا میکند که چرا در حال تولید فرآورده هستند. هدف گذاری اسپرینت طی جلسه برنامهریزی صورت میگیرد. هدف اسپرینت به تیم توسعه در مورد قابلیتهایی که در طول اسپرینت پیاده سازی میشوند کمی انعطاف میدهد. اقلام انتخابشده از بک‌لاگ محصول در کنار هم یک عملکرد واحد و منسجم را نوید میدهند که میتواند همان هدف اسپرینت باشد. هر موضوع واحد و معنی دار دیگری که بجای افتراق اعضای تیم توسعه منجر به همکاری و هم افزایی جمعی آنها شود، میتواند هدف اسپرینت باشد.

تیم توسعه در حین کار هدف را در ذهن خود نگه میدارد. آنها برای نیل به هدف اسپرینت قابلیت ها فنّاوریها را پیادهسازی میکنند. اگر کار با آن چیزی که تیم توسعه انتظار داشت متفاوت شد، میتوانند در طول اسپرینت با مالک محصول در مورد دامنه بک‌لاگ اسپرینت مذاکره کنند.

اسکرام روزانه (یا طبق سوال شما، دیلی) - Daily

اسکرام روزانه یک رویداد زمان ثابتِ 15 دقیقه ای برای تیم توسعه است. اسکرام روزانه هرروز برگزار میشود .در این رویداد تیم توسعه کارهای 24 ساعت آینده را برنامه ریزی میکند. بازبینی کارهای انجام شده و پیشبینی کارهای پیشرو در این رویداد باعث بهبود همکاری و افزایش کارایی میشود. جهت کاهش پیچیدگی، این رویداد در یک زمان و مکان یکسان برگزار میگردد.

تیم توسعه از اسکرام روزانه برای بررسی میزان پیشرفت دررسیدن به هدف اسپرینت و همچنین جهت پایش وضعیت تکمیل کارهای بک‌لاگ اسپرینت استفاده میکند. اسکرام روزانه احتمال دستیابی تیم توسعه به هدف اسپرینت را بهبود میبخشد. تیم اسکرام هرروز باید به درک کاملی از اینکه چگونه بهعنوان تیم خودسازمانده میخواهند به کمک هم هدف اسپرینت را تکمیل و فرآورده پیش بینی شده را بسازند، برسد.

ساختار و فرهنگ جلسه توسط تیم توسعه تعیین میشود و این جلسه میتواند به اشکال مختلفی برگزار شود به شرطی که تمرکز بر روی میزان پیشرفت کارها در جهت رسیدن به اهداف اسپرینت باشد. بعضی از تیمها به مدل سؤال پرسیدن عالقه دارند و بعضی دیگر عالقه به شیوه بحث و توضیح دارند، در ادامه مثالهایی آورده شده است که میتواند مفید باشد:

  • من دیروز چه کاری انجام دادم که به تیم توسعه در دستیابی به هدف اسپرینت کمک کرده است؟
  • من امروز چه کارهایی انجام خواهم داد که به تیم توسعه در دستیابی به هدف اسپرینت کمک میکند؟
  • آیا با مانعی برخورد کردم که از دستیابی من یا تیم توسعه به هدف اسپرینت جلوگیری کرده است؟

تیم توسعه یا اعضای تیم طورکلی،به معموالً پس از اسکرام روزانه جهت تبادل نظرهای جزئیتر، سازگاری بیشتر و برنامه ریزی دوبارۀ مابقی کارهای بک‌لاگ اسپرینت، بالفاصله یکدیگر را مالقات میکنند. مسئولیت اسکرام‌مستر اطمینان از برگزاری این رویداد است ولی تیم توسعه مسئول اداره اسکرام روزانه است. تیم توسعه توسط اسکرام‌مستر آموزش داده میشود تا اسکرام روزانه را در محدوده 15 دقیقه تایم باکس نگاه دارند.

جلسه روزانه اسکرام یک جلسه داخلی برای تیم توسعه است و درصورتیکه نفراتی در خارج تیم در این جلسه حضورداشته باشند اسکرام‌مستر اطمینان حاصل میکند که این نفرات خللی در برگزاری جلسه ایجاد نکنند. اسکرام روزانه ارتباطات را بهبود بخشیده و دیگر جلسات بیهوده را حذف میکند، به تشخیص و حذف موانع توسعه کمک میکند، قابلیت تصمیم گیری سریع را پررنگ ترکرده و ارتقاء میبخشد، و سطح دانش تیم توسعه را بهبود می دهد.

بازبینی اسپرینت - Review

بازبینی اسپرینت در انتهای اسپرینت و بهمنظور بررسی فرآورده و در صورت نیاز تصحیح و تعدیل بک‌لاگ محصول برگزار میشود. طی بازبینی اسپرینت، ذینفعان و تیم اسکرام بر روی کاری که طی اسپرینت انجام شده است، تعامل میکنند. بر این اساس و نیز تغییرات بک‌لاگ محصول در طول اسپرینت، حاضران در جلسه بر روی مواردی که در صورت تکمیل میتوانند ارزشآفرین باشند، به تعامل میپردازند. اینیک جلسه غیررسمی است، نه جلسه وضعیت سنجی و هدف از ارائه و نمایش فرآورده در آن، دریافت بازخورد و برانگیختن تعامل است.

بازبینی یک جلسه به طول حداکثر چهار ساعت برای اسپرینتهای یکماهه است. برای اسپرینتهای کوتاه تر معمولا از زمان کمتری استفاده میشود. اسکرام‌مستر باید مطمئن شود که این جلسه برگزارشده و همه لزوم آن را درک کردهاند. اسکرام‌مستر به همه شرکت کنندگان آموزش میدهد تا جلسه را در محدوده زمان ثابت نگهدارند. بازبینی اسپرینت شامل عناصر زیر است:

  • شرکتکنندگان ازجمله تیم اسکرام و همه ذینفعان کلیدی توسط مالک محصول دعوت میشوند.
  • مالک محصول به همه توضیح میدهد که چه مواردی «تکمیل شده» و چه مواردی «تکمیل نشده» اند.
  • تیم توسعه در خصوص مواردی که در طول اسپرینت خوب پیش رفته است، مشکالت پیشآمده و چگونگی حل آنها توضیح میدهد.
  • تیم توسعه کارهایی که «تکمیلشده»اند را نمایش داده و به سوالات مربوط به فرآورده پاسخ میدهد.
  • مالک محصول بک‌لاگ محصول را به همانگونه که هست موردبحث قرار میدهد. او به احتمال زیاد و درصورتیکه نیاز بداند، تاریخ تحویل را بر اساس پیشرفت صورت گرفته تا به امروز، اعالم میکند.
  • کل گروه بر روی آنچه در ادامه انجام خواهند داد بحث و گفتگو میکنند، بنابراین بازبینی اسپرینت ورودی ارزشمندی را برای جلسه برنامه ریزی اسپرینت بعدی مهیا خواهد کرد.
  • بازبینی تغییرات به وجود آمده در کاربری بالقوه محصول یا بازار هدف برای تشخیص کاری که در ادامه باید انجام شود حائز اهمیت است.
  • برنامه زمانبندی کارها، بودجه، ظرفیتهای بالقوه و بازار که برای نسخه های بعدی محصول پیش بینی شده بود، موردبررسی قرار میگیرد.
  • نتیجه بازبینی اسپرینت، بک‌لاگ محصول اصالح شدهای است که اقلامی که احتمالا اسپرینت بعدی انجام میشوند، در آن تعریف شده است.
  • بک‌لاگ محصول به منظور دستیابی به فرصتهای جدید ممکن است مورد تصحیح و تنظیم سرتاسری قرار گیرد.

باز اندیشی اسپرینت - Retrospective

بازاندیشی اسپرینت یک مجال مناسب برای تیم اسکرام است تا به بازرسی خود پرداخته و یک طرح بهبود جهت اجرا در اسپرینت بعدی آماده کند.

بازاندیشی اسپرینت پس از بازبینی اسپرینت و قبل از برنامهریزی اسپرینت بعدی انجام میشود. بازاندیشی یک جلسه به طول حداکثر سه ساعت برای اسپرینت های یکماهه است. اسکرام‌مستر باید مطمئن شود که این جلسه برگزارشده و همه لزوم آن را درک کرده اند بعلاوه اینکه اطمینان حاصل کند جو جلسه مثبت و سودمند باشد. اسکرام‌مستر به تیم اسکرام آموزش میدهد تا جلسه را در محدوده تایم باکس نگاه دارد. اسکرام‌مستر به عنوان مسئول فرآیند و عضو هم عرض با تیم در این جلسه شرکت میکند.

هدف از بازاندیشی اسپرینت:

  • بررسی اینکه، اسپرینت قبل با توجه به افراد، روابط آنها، فرآیند و ابزارها چگونه طی شده است.
  • شناسایی و طبقه بندی اصالحات بالقوه و مواردی که خوب پیشرفتهاند.
  • ایجاد یک طرح برای پیاده سازی اصالحات به شکلی که تیم اسکرام در مسیر انجام کارهایش آنها را عملیاتی کند.

اسکرام‌مستر، تیم اسکرام را جهت بهبود فرآیند توسعه شان درون چارچوب اسکرام تشویق میکند تا اسپرینت بعدی هر چه لذت بخشتر و مؤثرتر برگزار شود. طی هر بازاندیشی اسپرینت، تیم اسکرام روشهایی را برای افزایش کیفیت محصول از طریق بهبود فرآیندهای کاری یا بروز رسانی و تطبیق مناسب تعریف «تکمیل شده»، طراحی میکند، به گونهای که در تضاد با محصول یا استانداردهای سازمان نباشد.

پس از اتمام بازاندیشی اسپرینت، تیم اسکرام باید اصطلاحاتی که میخواهد در اسپرینت بعدی پیاده سازی کند را تشخیص داده باشد. اجرای این اصطلاحات در اسپرینت بعدی، هم سو سازی تیم اسکرام بر نتایج بررسیهای خود است. گرچه بهینه سازی ها و اصالحات ممکن است در هرزمانی صورتپذیرند ولی بازاندیشی اسپرینت فرصتی رسمی و اختصاصی برای بازرسی و سازگاری ایجاد میکند.

مصنوعات اسکرام

مصنوعات اسکرام نشان دهنده کار و ارزشی در جهت ایجاد شفافیت و فرصتی برای بازرسی و سازگاری هستند. مصنوعات تعریف شده توسط اسکرام عمداً به گونهای طراحی شده اند که شفافیت اطلاعات کلیدی را به حداکثر رسانند تا همه درک یکسانی از آنها داشته باشند.

بک‌لاگ محصول - Product Backlog

بک‌لاگ محصول یک لیست رتبه بندی شده از هر آن چیزی است که نیاز است در محصول گنجانده شود و تنها منبع نیازمندیها جهت هر تغییری در محصول است. مالک محصول، مسئول بک‌لاگ محصول است که این مسئولیت شامل محتوا، در دسترس بودن و رتبه بندی اقلام آن میشود.

یک بک‌لاگ محصول هیچوقت کامل نیست. توسعه ابتدائی آن مبتنی بر دانش و نیازمندیهای شناخته شدۀ اولیه است. با تغییر شرایط محیطی و رشد محصول عملیاتی، بک‌لاگ محصول نیز دچار رشد و تغییر میشود. بک‌لاگ محصول ماهیتی پویا دارد؛ به این مفهوم که به منظور بازتاب نیازهای محصول برای کاربردی و قابل رقابت بودنش، دائماً در حال تغییر است. اگر محصول وجود دارد بک‌لاگ محصول آن نیز وجود خواهد داشت.

بک‌لاگ محصول فهرستی از تمام خصوصیات، قابلیتها، نیازمندیها، ارتقاءها و تصحیح هایی است که دگرگونیهای موجود در انتشارهای آتی محصول را تشکیل میدهند. اقلام بک‌لاگ محصول دارای ویژگیهایی مانند شرح، رتبه، تخمین و ارزش است. معمولا اقلام بک‌لاگ دارای یک شرحی از نحوه تست یا آزمون نیز هستند که گواهی بر تکمیل شدن آنها است.

همچنان که محصول مورداستفاده قرارگرفته و ارزشمندتر میشود، و بازخوردهای بازار هدف مطالعه میشوند، این بک‌لاگ بزرگتر و جامعتر خواهد شد. تغییر نیازمندیها هیچگاه متوقف نمیشود، بنابراین بک‌لاگ محصول یک مصنوع زنده و پویاست. تغییرات در نیازمندیهای کسب و کار، شرایط بازار یا فنّاوری، سبب تغییر در بک‌لاگ محصول خواهد شد.

بسیاری اوقات چند تیم اسکرام باهم بر روی یک محصول کار میکنند در این صورت نیز تنها یک بک‌لاگ محصول برای تشریح مجموعه کارهای آتی محصول مورداستفاده قرار خواهد گرفت. البته یک ویژگی جدید که اقلام را گروه بندی کند مورداستفاده قرار میگیرد.

پاالیش بک‌لاگ محصول فعالیتی است که شامل افزودن جزئیات، تخمین و رتبه بندی اقلام درون بک‌لاگ محصول میشود. این فعالیت، فرآیندی مداوم است که در آن مالک محصول و تیم توسعه بر روی جزئیات اقلام بک‌لاگ محصول به تعامل میپردازند. طی پالایش بک‌لاگ محصول، اقلام مرور و اصالح میشوند. تیم اسکرام است که تصمیم میگیرد پاالیش در چه زمانی و چگونه انجام بپذیرد. فرآیند پالایش معمولا بیش از 10% از توان و منابع تیم توسعه را به خود اختصاص نمیدهد. هرچند اقالم بک‌لاگ محصول، در هرزمانی توسط شخص مالک محصول یا به صالح دید وی قابلتغییر و بروز رسانی است.

اقالم بک‌لاگ محصول با اولویت بالاتر ،معمولا و واضحتر از اقلام کم اولویتتر هستند. تخمین های دقیق تر بر اساس شفافیت و جزئیات بیشتر صورت میگیرد؛ اولویت پایینتر مساوی است با جزئیات کمتر! اقالم بک‌لاگ محصولی که تیم توسعه برای اسپرینت بعدی با آنها سروکار خواهد داشت پالایش شده اند، بنابراین تکمیل شدنشان طی زمان ثابت اسپرینت معقول به نظر میرسد. اقالمی از بک‌لاگ محصول که قابلیت «تکمیل شدن» توسط تیم توسعه در یک اسپرینت را داشته باشند، به عنوان اقالم «آماده» برای انتخاب، شناخته میشوند. اقلام بک‌لاگ محصول پس از گذراندن فعالیتهای پالایشی که در بالا شرح داده شد معمولا میتوانند به چنین سطحی از شفافیت برسند.

مسئولیت تمام برآوردها بر عهده تیم توسعه است. مالک محصول ممکن است با کمک در فهم و میانجیگری، بر روی تیم توسعه تأثیر بگذارد ولی افرادی که انجام کار بر عهده آنها است، تخمین نهایی را انجام خواهند داد.

پایش پیشرفت نسبت به هدف

در هر مقطعی از زمان، کل کار باقیمانده برای رسیدن به هدف قابل محاسبه است. مالک محصول این مجموع کار باقیمانده را حداقل در هر بازبینی اسپرینت، پیگیری میکند. مالک محصول این مقدار را با مقدار کار باقیمانده از بازبینی اسپرینت قبلی مقایسه میکند تا وضعیت پیشرفت کار نسبت به زمان مطلوب برای دسترسی به هدف آشکار شود. این اطالعات باعث ایجاد شفافیت برای تمام ذینفعان می شود.

شیوه های گوناگون پایش بصری مانند نمودارهای برن داوون، برن آپ و روند انباشتگی ، برای پایش و پیشبینی پیشرفت کار مورداستفاده قرار میگیرند. روشهای فوق، کاربردی هستند ولی بههرحال جایگزین اهمیت تجربه گرایی نمیشوند. در محیطهای پیچیده اینکه دقیقاً چه روی خواهد داد، نامشخص است. تنها از آنچه قبلا اتفاق افتاده، ممکن است بتوان برای تصمیم گیریهای آینده نگرانه استفاده کرد.

بک‌لاگ اسپرینت

بک‌لاگ اسپرینت مجموعهای از اقلام برگزیده از بک‌لاگ محصول برای اسپرینت است به همراه برنامهای برای ارائه فرآوردهی محصول و تحقق هدف اسپرینت. بک‌لاگ اسپرینت پیش بینی ای است از جانب تیم توسعه در خصوص قابلیتهایی که در فرآوردهی آتی وجود خواهند داشت و همچنین مجموعه کارهای الزم برای تبدیل این قابلیتها به یک فرآورده «تکمیل شده.»

بک‌لاگ اسپرینت، همه ی کاری که تیم توسعه برای رسیدن به هدف اسپرینت ضروری تشخیص داده است را شفاف و قابل مشاهده می سازد. برای اطمینان از بهبود مستمر، دستکم یک مورد بهبود فرآیند اولویت دار که در جلسه بازاندیشی پیشین شناساییشده است نیز به بک‌لاگ اسپرینت اضافه میشود.

بک‌لاگ اسپرینت طرحی با جزئیات کافی است که تغییرات در پیشرفت را میتوان در اسکرام روزانه درک کرد. تیم توسعه در طول اسپرینت دست به اصالح بک‌لاگ اسپرینت میزند و بک‌لاگ اسپرینت در جریان اسپرینت بروز و ظهور میابد. این بروز و ظهور، زمانی رخ میدهد که تیم توسعه برنامهای را پیش میگیرد و در خصوص کاری که برای دستیابی به هدف اسپرینت الزم است، بیشتر می آموزد.

هنگامیکه کار پیش بینین شدهی جدیدی نیاز باشد، تیم توسعه آن را به بک‌لاگ اسپرینت اضافه میکند. به محض اجرا یا تکمیل شدن کار، میزان کار باقیمانده بروز رسانی میشود. هنگامیکه عناصری از نقشه غیرضروری به نظر برسند، حذف میشود. در طول یک اسپرینت تنها تیم توسعه میتواند بک‌لاگ اسپرینتش را تغییر دهد. بک‌لاگ اسپرینت تصویری بسیار مرئی، شفاف و به‌روز از کاری است که تیم توسعه قصد دارد در طول اسپرینت انجام دهد، و مالکیت آن منحصراً متعلق به تیم توسعه است.

پایش پیشرفت اسپرینت

در هر نقطه از زمان در اسپرینت، مجموع کل کارِ باقیمانده در بک‌لاگ اسپرینت قابل محاسبه است. تیم توسعه این مجموع کار باقیمانده را برای تشخیص و اندازهگیری احتمال دستیابی بهدفِ اسپرینت، پیگیری میکند. تیم توسعه با پیگیری کار باقیمانده در طول اسپرینت میتواند پیشرفت خود را مدیریت کند.

فرآورده

یک فرآورده، حاصل جمع تمام اقلام تکمیل شدهی بک‌لاگ محصول در یک اسپرینت بعلاوه ارزشِ فرآوردههای اسپرینتهای پیشین است. در انتهای یک اسپرینت فرآوردهای جدید باید تکمیل شده باشد، به این مفهوم که قابل استفاده و با تعریف «تکمیل شده» تیم اسکرام سازگار باشد. یک فرآورده، تجسمِ کاری تکمیل شده و بازرسی پذیر است که تجربه گرایی را در انتهای اسپرینت، پشتیبانی و تقویت میکند. فرآورده گامی به سمت یک چشم انداز یا هدف است. فرآورده مورد نظر باید در شرایطِ «قابل استفاده» باشد، صرفنظر از اینکه مالک محصول تصمیم به انتشار آن میگیرد یا خیر.

شفافیت در مصنوعات

اسکرام بر شفافیت تکیه و تأکید دارد. تصمیماتی که ارزش آفریناند و مخاطرات را کنترل میکنند بر مبنای مشاهده و درک وضعیت مصنوعات اتخاذ میشوند. به همان اندازه که شفافیت کامل است، این تصمیمات پایه و اساس دارند. به هماناندازه که شفافیتِ مصنوعات ناقص و معیوب باشد، این تصمیمات نیز میتوانند شکننده بوده، سطح ارزش ممکن است کاهش یافته و مخاطرات افزایش یابد.

اسکرام‌مستر باید به منظور حصول اطمینان از شفاف بودن مصنوعات با مالک محصول، تیم توسعه و دیگر گروههای درگیر تعامل و همکاری داشته باشد. شیوههایی برای مقابله با کمبود شفافیت وجود دارد؛ اسکرام‌مستر باید به همه کمک کند که مناسبترین شیوه را در صورت عدم وجود شفافیت کامل اعمال کنند. یک اسکرام‌مستر میتواند با بازرسی مصنوعات، استفاده از الگوهای حسی، توجه کافی به گفتوگوها و مقایسه وقایع با نتایج مورد انتظار، هرگونه نقص در شفافیت را شناسایی کند.

وظیفه اسکرام‌مستر کار با تیم اسکرام و سازمان در جهت افزایش سطح شفافیت مصنوعات است. این کارمعموالً شامل یادگیری، متقاعدسازی و تغییر میشود. شفافیت یکشبه اتفاق نمیافتد بلکه مسیری است که باید پیموده شود.

تعریف «تکمیل شده» - DOD - Definition Of Done

هنگامیکه یک قلم از بک‌لاگ محصول یا یک فرآورده، «تکمیل شده» توصیف میشود همه باید بدانند که منظور از «تکمیل شده» چیست. گرچه این تعریف ممکن است به ازای هر تیم اسکرام تفاوت قابل توجهی داشته باشد، ولی اعضا به منظور تضمین شفافیت باید درک مشترکی از کاری که تکمیل شده تلقی میشود، داشته باشند. این تعریفِ «تکمیل شده»ی تیم اسکرام است و برای تشخیص اینکه چه زمانی کار بر روی فرآورده محصول کامل است، مورداستفاده قرار میگیرد.

چنین تعریفی میتواند برای تیم توسعه جهت تشخیص اینکه چه تعداد از اقلام بک‌لاگ محصول را میتواند در طی برنامه ریزی اسپرینت انتخاب کند، راه گشا باشد. مقصود نهایی هر اسپرینت، ارائه فرآوردههایی بالقوه قابل عرضه است که با تعریف «تکمیل شده»ی جاری تیم اسکرام مطابقت داشته باشند.

تیم توسعه، فرآوردهای از قابلیتهای محصول را در هر اسپرینت ارائه میکند. این فرآورده قابل استفاده است پس یک مالک محصول ممکن است تصمیم به انتشار بی‌درنگ آن بگیرد. اگر تعریف «تکمیلشده»ی یک فرآورده، بخشی از اصول، استانداردها و یا دستور عمل های سازمان توسعه باشد، تمامی تیمهای اسکرام موظف اند از آن بهعنوان یک حداقل پیروی کنند.

اگر مشخصات یک فرآوردهی «تکمیل شده»، در عرف و استانداردهای سازمان توسعه موجود نباشد، تیم توسعه ی تیم اسکرام باید یک تعریف «تکمیل شده»ی مناسب برای محصول تعیین کند. اگر تیمهای اسکرام متعددی بر روی انتشار سامانه یا محصول موردنظر کار میکنند، تیمهای توسعه ی همه تیمهای اسکرام باید باهم تعریف «تکمیل شده» را تدوین کنند.

هر فرآورده، ضمیمه و مکملی است بر فرآوردههای قبلی که جهت اطمینان از عملکرد هماهنگشان، به صورت جامع آزمایش میشوند.

انتظار میرود همینطور که تیمهای اسکرام بالغ میشوند، تعاریف «تکمیل شده»ی آنها نیز در جهت الحاق ضوابط و معیارهای دقیقتر برای دستیابی به کیفیتی بالاتر، رشد کند. هر تعریف جدیدی در حین استفاده، ممکن است کاری را آشکار کند که الزم است در فراوردههای «تکمیل شده»ی پیشین نیز انجام گیرد. هر محصول یا سامانهای باید یک تعریف از «تکمیل شده» که استانداردی برای کارهای انجام پذیرفته بر روی آن است، داشته باشد.

سخن آخر

اسکرام رایگان بوده و در این راهنما عرضه شده است. نقشها، رویدادها، مصنوعات و قوانین اسکرام تغییرناپذیرند و اگرچه پیاده سازی فقط بخشی از اسکرام امکان پذیر است، ولی نتیجه ی حاصل شده، دیگر اسکرام نیست. اسکرام تنها با تمامیتش موجودیت داشته و بهعنوان ظرفی برای شگردها، متدلوژیها و روشهای دیگر، خوب عمل میکند.

موفق باشید.

ویرایش شده در 4 سال قبل
جواب داده شده در سجاد شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز

1
فوق العاده بود جناب شفی زاده. مرسی بابت معرفی و انشار این کتاب ــ سعید غلامی در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری