جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

تفسیر آیه و کان حقا علینا نصر المومنین چیست؟


3
0
3458

تفسیر روان و عام آیه ی "و کان حقا عینا نصر المومنین:و یاری دادن مومنان بر ما لازم و ضروری است. " (روم:۴۷) چیست؟

دینی دین
سوال شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
12.3k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

4 جواب

2

سوره ی مبارکه ی روم، در جز ۲۱ قران کریم است و از سوره های مکی می باشد. که ۶۰ آیه دارد. وجه تسمیه ی سوره به روم، بدان جهت است که خداوند در ایه ی دوم این سوره پیش گویی می کند که ایرانیان در جنگ با رومیان شکست می خورند.

به نقل از امام صادق ع در ثواب الاعمال، ثواب قرائت این سوره در شب ۲۳ ماه رمضان، بهشت است.

شکل کامل آیه ی ۴۷ سوره ی روم چنین است: و لقد ارسلنا من قبلک رسلا الی قومهم فجاووا بالبینات فانتقمنا من الذین اجرموا و کان حقا علینا نصر االمومنین: و ما قبل از تو پیامبرانی را به سوی قومشان فرستادیم و آنها (رسولان) برای مردم دلایل روشن (معجزات) آوردند. پس ، از کافران بدکار انتقام گرفتیم. و بر ما نصرت و یاری اهل ایمان حتمی است.

آنچه در این سوال مطرح شده، تفسیر قسمت پایانی آیه است: و کان حقا علینا نصر المومنین.

در تفسیر این قسمت از آیه، مفسران چنین نوشته اند:

۱.پیروزی مومنان وعده ی قطعی خدا است. گرچه در ظاهر شهید شوند، ولی به هدفشان می رسند. گرچه انسان از خدا طلبی ندارد ، ولی خدا یاری مومنان را بر خود لازم کرده است. (تفسیر نور، محسن قرائتی)

۲.این، همواره حقی است بر عهده ی ما که مومنین را یاری کنیم. یعنی از عذاب نجات داده و مخالفانشان را هلاک کنیم. در این آیه تا حدی اشاره به این دارد که انتقام از مجرمین به خاطر مومنان است. چون یکی از مصادیق نصرت آنان است. (تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و دیگران)

۳.ام دردا گفت:من از رسول خدا ص شنیدم که فرمودند: هیچ مردی از ناموس برادرش دفاع نمی کند مگر آنکه حتی بر خدا ثابت می شود که در قیامت آتش جهنم را از او رد کند. (مجمع البیان)

۴.ما از مجرمان و بدکاران انتقام گرفتیم و آنها را به عذاب خود مبتلا کردیم و این عذاب، از مصادیق یاری مؤمنان است. و ما بر خود واجب کرده ایم که مومنان را در دنیا و آخرت یاری می کنیم. و مسلما این حق باعث نمی شود که خداوند مقهور و محکوم غیر خود شود. بلکه خدا خود این حق را برای مومنان قرار داده است. (تفسیر المیزان، طباطبایی)

۵. آری، یاری مومنان و نجاتشان از عذاب، حقی است بر عهده ی مالک خود.(شرح ترجمه ی آقای صفوی)

منبع:برداشت آزاد نویسنده از سایت ویکی شیعه و دانش نامه ی اسلامی و پایگاه جامع قرآن کریم و بنیاد علوم و معارف اسلامی.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
12.3k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


2

بله این ایه خیلی مهمه و در واقع یه ایه سراسر سیاسی هست ! تفسیر این ایه ==> ای پیغمبر ما بعد از تو پیامبرانی فرستادیم به سوی قومشون ، و همه پیابران رو با بینه ( حق باطل جدا شد ) و معجزه ای فرستادیم سراغ مردم اما یه عده ای گردن کلفتی کردند و ما انتقام گرفتیم از مجرمین که در مقابل انبیاء معصوم و معجزات متنوع گردن ایستادگی کردند خب اینجا گفته شد که مجرمین انتقام گرفتیم ، مومنین هم در ادامه میگه که یاری کردیم ، یعنی یاری کردن مومنین گردن من است این ایه چندین سنت های الهی ذکر شد ، اولیش ==> ما پیامبر میفرستیم دومیش ==> تمام انبیاء معجزه داشتند و حق باطل جدا کردند سومیش ==> خداوند ستمکران و گردنکشان حالشون میگیره و هیچ وقت پیروز نخواهند شد

چهارمیش ==> یاری کردن مومنین ! حتی ممکنه مومن هم در مکتب شهید بشه ولی فکرش پیروز میشه ، امام حسین زیر سم اسب رفت ولی فکر حسینی باقی موند !

وعده خدا حقه...ان وعدالله حق در واقع پروردگار عالم ‌داره به مومنین بشارت میده که مجرمین و جنایتکاران قطعا شکست خورده و از انان انتقام گرفته میشود تفسیر این ایه خیلی طولانیه ، برای. اطلاعات کامل خودتان تفسیر المیزان بخوانید.

ویرایش شده در 6 سال قبل
جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1742 امتیاز


عذر ميخوام بخش ياري كردن مومنين رو از كجاي ايه بالا برداشت كرديد؟ ــ سعید مرادی در 6 سال قبل

جهت تفهیم مطلب مثال های فوق العاده‌ای به کار برده اید. سپاس. ــ فاطمه شفی زاده در 6 سال قبل
1
@سعید.مرادی معنی صریح خود ایه است.(کان حقا عینا نصر المومنین) ترجمه=یاری دادن مومنان بر ما لازم و ضروری است. ودر این بخش از ایه احدی الحسنین استفاده شده است. ــ هادی کوزه کنانی در 6 سال قبل

بله درسته .. متشکرم ــ سعید مرادی در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


3

ما قبل از تو پیامبرانی رابسوی قومشان فرستادیم که با معجزات آشکار به نزدشان آمدند، و ما از کسانی که مرتکب جرم و گناه شدند انتقام گرفتیم و همواره یاری و نصرت مؤمنان حقی است که برخود واجب نموده ایم )(جرم ) یعنی انجام هر عمل زشت و بد.می فرماید ما قبل از تو هم پیامبرانی را فرستادیم که با معجزات آشکار بسوی قوم خود رفتند و چون عده ای آنها را تکذیب کردند ما از آن مجرمان و بدکاران انتقام گرفتیم و آنها را به عذاب خود مبتلا کردیم و این عذاب از مصادیق یاری مؤمنان است وما بر خود واجب کرده ایم که مؤمنان را در دنیا و آخرت یاری کنیم و مسلما این حق باعث نمی شود که خدا مقهور و محکوم غیر خود شود بلکه خداوند خود این حق رابرای مؤمنان جعل نموده است .

جواب داده شده در i zanloo
281 امتیاز

1
تفسیر جالب و درستیه به نظرم ــ سعید مرادی در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


0

سوره کوثر کامل این موضوع رو از مبدا و مقصد و حیات انسان توضیح داده است

جواب داده شده در میثم عربی
1 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی