جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

تفاوت بین قافیه و ردیف در اشعار فارسی چیست؟


1
3
55331

در اشعار دوره دبیرستان به کررات واژگان و صنعت ردیف و قافیه به گوش ما خورده. و در واقع برای من شخصا به فراموشی سپرده شده. از عزیزان کسی یادش هست که به چه چیزی قافیه و به چه چیزی ردیف می گفتیم؟

زبان شناسی ادبیات
سوال شده در سعید غلامی
860 امتیاز


به عنوان یک پاسخ خیلی سطحی، کوتاه و سریع میشه گفت که «قافیه دو کلمه هم‌وزن هستن که در انتهای مصرع میان و ردیف دو کلمه دقیقا مشابه به هم هستن که باز در انتهای مصرع میان» ــ محدثه حامدی نسب در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

4 جواب

4

اجازه بدید ابتدا به تعریف «ردیف» و «قافیه» هر کدام به صورت مجزا شروع کنم.

ردیف چیست؟

به عنوان تعریف ردیف باید گفت که در یک شعر، به کلماتی که دو ویژگی زیر را دارند، ردیف می گویند:

  1. دقیقاً عین هم هستند.
  2. بعد از قافیه می آیند.

مثال برای ردیف:

مسلمانان مرا وقتی دلی بود --- که با وی گفتمی گر مشکلی بود

همانطور که میبینید، در بیت بالا، واژه «دلی» هم وزن واژه «مشکلی» است و پس از هردوی آنها در انتهای بیت، بلافاصله واژه «بود» که در بین در دو مصرع دقیقا یکسان است وجود دارد. پس در شعر بالا واژه «بود» ردیف محسوب می شود.

نکته: یک شعر می تواند هیچ ردیفی نداشته باشد. (و کم و کان آهنگین و وزین باشد)


قافیه چیست؟

به عنوان تعریف قافیه باید گفت که در یک شعر، به کلماتی که سه ویژگی زیر را دارند، قافیه می گویند:

  1. هم وزن هستند.
  2. در انتهای هر مصراع می آیند.
  3. در حرف آخر با هم مشترک هستند.

مثال برای قافیه:

ای نعمت ولایت تو، بهترین نعـم --- وی لطف بی نهـایت تو شامل امم

همانطور که مشاهده می کنید واژگان «نعیم» و «امم» (دو واژه انتهایی پایان هر دو مصرع فوق)، هم موزن هستند که در مقال بالا قافیه نامیده می شوند. لازم به توضیح است که قانفیه خود نیز انواع مختلفی دارد:

  • قافیه درونی
  • قافیه میانی
  • قافیه پایانی

که تشریح هر یک از انواع قافیه خود مبحثی مجزا می باشد و به عنوان پاسخی برای سوال شما جایی ندارد.


جمع بندی

فکر می کنم با تعریف «ردیف» و «قافیه» به صورت مجزا متوجه تفاوت این دو مفهوم شده اید و به عنوان یک جمع بندی باید بگویم که «ردیف دو کلمه دقیقا و عینا یکسان هستند که عموما در انتهای هر دو مصرع می آیند» و «قافیه دو کلمه هم وزن (نه صرفا یکسان) هستند که عموما در انتهای هر دو مصرع می آیند.»

ویرایش شده در 5 سال قبل سجاد شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز
جواب داده شده در محدثه حامدی نسب
1266 امتیاز

1
مرسی از شما عالی بود توضیحاتتون ــ سعید غلامی در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


5

قافیه چیست؟به کلماتی که در انتهای هر مصراع میاد و هم وزن هم هستن و در حرف آخر با هم مشترک هستن را قافیه می گن(توضیح خیلی ساده)

ردیف:به کلماتی که دقیقاً مثل هم هستن و بعد از قافیه میان ردیف گفته میشه.یک شعر یا یک بیت می تونه ردیف داشته باشه که در این صورت بهش میگن مردّف و می تونه ردیف نداشته باشه مثال برای شعری که هم ردیف داشته باشه هم قافیه(یعنی شعر مردف هست)

مسلمانان مرا وقتی دلی بود که با وی گفتمی گر مشکلی بود

به گردابی چو می افتادم ازغم به تدبیرش امید ساحلی بود

بود در مصراع اول،دوم و سوم ردیف است و دلی،مشکلی و ساحلی قافیه است

جواب داده شده در فریبا دادخواه
226 امتیاز


آها درسته متشکرم ــ هانیه پورزنگنه در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


4
یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور کلبه ی احزان شود روزی گلستان غم مخور ای دل غم دیده حالت به شود دل بد مکن وین سر شوریده باز آید به کنعان غم مخور دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت داعما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

همونطور که توی شعر حافظ میبینید چنتا کلمه هست که توی هر بیت شعر تکرار شده (غم مخور) به این کلمه یا کلمه ها میگن ردیف.. یک سری از کلمه ها هم هستند که آواشون شبیه به همه ( کنعان-گلستان-دوران) اینها کلمات قافیه هستند و حرف های تکرار شونده در کلمات قافیه رو میگن قافیه یعنی حروف الف و نون (در دوران گلستان کنعان)

جواب داده شده در Mohammad Beigi
631 امتیاز


آها درسته متشکرم ــ هانیه پورزنگنه در 6 سال قبل
1
خواهش میکنم ــ Mohammad Beigi در 6 سال قبل

سوال من اینه که چرا شعر رو به صورت انگلیسی (چپ چین) نوشتید؟ فکر می کنم بهتره پاسختون رو ویرایش کنید رو شعر رو به صورت راست چین بنویسید، و اگر تمایل دارید که یک بک گراند رنگی در پشتش باشه، میتونید از کاراکتر ` ــ سعید مرادی در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


0

:)

جواب داده شده در علی ف
1 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری