زن در عرفان اسلامی
licenseمعنی کلمه زن در عرفان اسلامی
معنی واژه زن در عرفان اسلامی
اطلاعات بیشتر واژه | |||
---|---|---|---|
عربی | امرأة في التصوف الإسلامي | ||
تشریح نگارشی | تشریح نگارش (هوش مصنوعی) در عرفان اسلامی، مفهوم زن به عنوان یک عنصر مهم و قابل تقدیر، دارای ابعاد متعددی است. در این زمینه میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
این موارد میتواند راهنمایی برای نگارش و بیان مطالب در مورد زنان در عرفان اسلامی باشد تا ضمن حفظ جنبههای ادبی و زیباییشناختی، به عمق معنوی و فلسفی آنها نیز توجه شود. | ||
واژه | زن در عرفان اسلامی | ||
معادل ابجد | 804 | ||
تعداد حروف | 15 | ||
منبع | واژهنامه آزاد | ||
نمایش تصویر | معنی زن در عرفان اسلامی | ||
پخش صوت |
عرفا مسئله وجود زن را از دیدگاه دیگری مورد بحث قرار داده و سعی کردهاندمقام و موقعیت زن را از یک دیدگاه وجودی و الهی تبیین کنند. ذکورت و انوثت، یامرد و زن بودن میباید معلل به علل حقیقی وجودی باشد و مادام که ما این مسئله رااز یک دیدگاه وجودی الهی تبیین و تعلیل نکرده باشیم نمیتوانیم گفت که ما به رازآفرینش زن پی بردهایم در حالی که میبینیم متفکران دیگر، غالباً مسئله را از یکدیدگاه سطحی و ظاهری مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاند، نظر عرفا، خاصهعرفای کامل مکمل درباره شأن و مقام وجودی زن چیزی دیگر بوده است. که ما دراینجا به بیان برخی از اقوال آنان در این خصوص میپردازیم. در این جا نظر ابن عربیکه یکی از عرفای نامی است را مورد بررسی قرار میدهیم. در عرفان اسلامی، مفهوم زن به عنوان یک عنصر مهم و قابل تقدیر، دارای ابعاد متعددی است. در این زمینه میتوان به نکات زیر اشاره کرد: اهمیت زن: در عرفان اسلامی، زن به عنوان مظهر جمال و جاذبه الهی تلقی میشود. بسیاری از عارفان و شاعران اسلامی به ویژگیهای روحانی و معنوی زنان اشاره کردهاند و آنها را نمونهای از زیبایی و کمال میدانند. زبان مشتاقانه: در نوشتارهای عرفانی، غالباً به زنان به شیوهای عاشقانه و تقدسآمیز پرداخته میشود. این شیوه بیان میتواند به تجلیات روحانی و عشق الهی اشاره داشته باشد. مفاهیم مضاعف: در بسیاری از متون عرفانی، زنان به عنوان نمادهای معانی عمیق و دوگانهای همچون عشق و معرفت، عاطفه و عقل، و زیبایی و عمق روحانی معرفی میشوند. فلسفه وجود: در عرفان اسلامی، زن و مرد هر دو بر اساس فلسفه وجود به عنوان دو نیروی مکمل یکدیگر در نظر گرفته میشوند که در جستجوی حقیقت و کمال الهی هستند. زبان ادب و احترام: در نگارش درباره زنان در عرفان اسلامی، باید با ادبیات احترامآمیز و محترمانه برخورد کرد و از هر گونه کلیشهسازی یا تعمیم نادرست پرهیز کرد. این موارد میتواند راهنمایی برای نگارش و بیان مطالب در مورد زنان در عرفان اسلامی باشد تا ضمن حفظ جنبههای ادبی و زیباییشناختی، به عمق معنوی و فلسفی آنها نیز توجه شود.
یکی از مسائلی که ابن عربی در کتاب فصوص الحکم مطرح میسازد مقام زن ومرتبه او در نظام وجود است و جالب این که ابن عربی این مسأله را در یکی ازمهمترین فصولی که به مقام محمدی اختصاص داده مطرح میسازد. شایسته ذکراست که ابن عربی در این کتاب درباره بیست و هفت پیامبری که نام آنها در قرآن ذکرشده است، بحث میکند و در هر فصی از فصوص این کتاب با اشاره به آیات وروایاتی که درباره پیامبری وارد شده است به بحث درباره مقام و مرتبه آن پیامبر ومنزلت او در مدارج معرفت و قرب الهی میپردازد. در آخرین فص از فصوص اینکتاب که در حقیقت خاتم فصوص است ابن عربی به مسئله مقام زن و محبت او، سهماو در معرفت الهی، اشاره میکند و آن را از اختصاصات مقام محمدی که کمال مرتبهنبوت است میداند بحث درباره مقام و شان الهی زنان بخش اعظم فص محمدی راشامل میشود.
تمامی بحث ابن عربی درباره این حدیث نبوی است که جُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دُنیاکَمثَلاثٌ، النِشاءُ وَ الطیبُ و جُعِلَتْ قُرّةُ عَینی فِی الصَلوةِ؛ یعنی خداوند از این دنیایشما محبت سه چیز را در دل من قرار داده است، زنان، عطر و نماز و نور دیده وآرامش دل را در نماز قرار داده است. ابن عربی سعی میکند با بحث درباره اینحدیث مقام ممتاز حضرت رسول (ص) را در میان پیامبران الهی مشخص سازد و ازاین رهگذر دو مسأله محبت و معرفت الهی را که این حدیث بر آن دلالت میکند وکمال نوع انسان در آن نهفته است و کمال آن در مرتبه حقیقت محمدیه به ظهوررسیده است گوشزد نماید.
امرأة في التصوف الإسلامي