جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

قانون راجع به قرارداد همکاری اقتصادی، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جماهیر عربی مردمی سوسیالیستی لیبی


0
0
228
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شده مصوبات مجلس شورا
تاریخ تصویب1361/12/01
تاریخ تایید1361/12/10
تاریخ امضا1362/01/07
تاریخ انتشار1362/01/25
شناسه4AA16142-70FB-43EC-9602-749F17527714
ماده1
وضعیتمنسوخ شده
شماره ثبت روزنامه رسمی11106
شماره پرونده1/425
شماره دوره1
شماره جلد1
شماره صفحه355

‌قانون راجع به قرارداد همکاری اقتصادی، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جماهیر عربی مردمی‌سوسیالیستی لیبی ‌ماده واحده - قرارداد همکاری اقتصادی، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جماهیر عربی مردمی سوسیالیستی لیبی مشتمل‌بر یک مقدمه و دوازده ماده که در تاریخ 19 فوریه 1982 (60.11.30) در طرابلس به امضاء رسیده است تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.
‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم قرارداد همکاری اقتصادی، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جماهیر عربی مردمی سوسیالیستی لیبی ‌بر اساس برادری اسلامی مستحکم میان دو ملت برادر جمهوری اسلامی ایران و جماهیر عربی مردمی سوسیالیستی لیبی و همچنین برای حمایت از‌همبستگی استراتژیک میان دو انقلاب اسلامی در دو کشور برادر و برای رسیدن به برپایی انقلاب اسلامی جهانی که مسئولیت آزادی مسلمین و‌مستضعفان تمامی مناطق را به عهده خواهد داشت، و نظر به علاقه طرفین در بدوش کشیدن مسئولیتهای اسلامی در جهت شرکت در ساختن نظام‌اقتصاد جهانی نوین که به همه ملت‌های جهان امکان استفاده برتر از همه منابع اقتصادی پنهان و کشف شده و همه تخصصها و علوم و امکانات تکنیکی‌می‌دهد و عدالت کامل را محقق و هر نوع استثمار و انحصار و غارت را که هم اکنون ملت‌های جهان سوم به طور اخص با آن روبرو هستند از میان بر‌می‌دارد و بالاخره نظر به تأکید طرفین بر ایجاد مؤسسات و اجرای پروژه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی مشترک بر اساس اصول اسلامی انقلابی که‌نمونه صحیحی از اقتصاد عادلانه جهانی را عرضه می‌دارد.
‌طرفین در موارد زیر به توافق رسیدند:
‌ماده 1 - طرفین متعهد می‌شوند همکاری اقتصادی، علمی و فنی دو کشور را با تمامی وسایل ویژه ممکن توسعه دهند.
‌الف - تشویق مؤسسات و جمعیتها و شرکتهای متخصص دو کشور در همکاری و مشارکت در اجرای طرحها.
ب - عرضه همه تسهیلات ممکن به مؤسسات، جمعیتها و شرکتهای نامبرده.
ج - تضمین اجرای طرحهای مورد توافق میان مؤسسات و شرکتهای نامبرده.
‌ماده 2 - طرفین متعهد می‌شوند همه تلاشهای ممکن را در شتاب بخشیدن به انتقال تکنولوژی پیشرفته به کشورهای خود کنند تا از این طریق سطح‌تخصصهای فنی خود را در همه زمینه‌ها:
‌الف - تبادل اطلاعات در طرحهای علمی و فنی.
ب - تبادل آگاهان و متخصصین و مستشاران و اساتید و دانشجویان و ترتیب دیدارهای علمی.
ج - تشویق و تهیه امکانات تحصیل و آموزش شهروندان دو ملت در دانشگاهها و مدارس فنی و طرحها و کارخانجات دو کشور.
‌د - تشویق در ایجاد مراکز مشترک بررسیهای علمی و ایجاد تماس میان مرکز موجود دو کشور.
‌ماده 3 - طرفین منتهای کوشش خود را در جهت افزایش و رشد تبادلات تجاری کالا و خدمات به کار می‌برند.
‌ماده 4 - طرفین رغبت خود را در پایه‌ریزی برنامه‌های مشترک فعالیتهای اقتصادی و اجرای طرحها و ایجاد شرکت مشترک طرح و اجرای پروژه‌ها و‌نظارت بر آنها در دو کشور و خارج از آنها، به ویژه در موارد زیر ابراز می‌دارند:
‌الف - صنعت در زمینه‌های گوناگون.
ب -‌توسعه کشاورزی و آباد ساختن زمین (‌استصلاح‌الارض) ج -‌برنامه‌های عمرانی و راه‌سازی.
‌د -‌فعالیتهای تولید برق.
‌ماده 5 - طرفین قرارداد، آزادی عبور کالا از خاک دو کشور یا ورود آن به خاک دو کشور از طریق دولتی دیگر را با رعایت مقررات و قوانین جاری دو‌کشور تسهیل می‌کنند.
‌ماده 6 - پرداختهای ناشی از اجرای این قرارداد بر اساس قوانین و مقررات ارزی جاری در دو کشور، با ارزهای رایج (‌قابل‌التحویل) انجام می‌گیرد.
‌ماده 7 - طرفین قرارداد، با کشتی‌های تجارتی حامل پرچم کشور دیگر، رفتاری خواهند داشت که برتری آن از رفتار با کشتی‌های کشورهای کامله‌الوداد‌کمتر نباشد، این ماده شامل حق تخلیه کالا و عوارض بندری و راهنمایی و چراغهای دریایی و سایر حقوق دیگر که در دو کشور گرفته می‌شود، می‌گردد.‌مزایای کشتی‌هایی که به تجارت ساحلی دو کشور می‌پردازند، مشمول این ماده نیست.
‌ماده 8 - طرفین توافق می‌کنند که در زمینه جهانگردی و شرکت در نمایشگاه و تسهیل برگزاری آنها در کشور مقابل و تبادل بررسیها و آمارها و‌تخصص‌ها و تسهیل آگهی‌های جهانگردی و تبادل تورها با همه وسایل با هم همکاری داشته باشند.
‌ماده 9 - الف - طرفین یک کمیته ایرانی - لیبیایی مشترک در سطح بالا تشکیل می‌دهند که وظیفه آن پیگیری قراردادها در برنامه‌های همکاری دو کشور‌و پیشنهاد وسایل ممکن در تقویت و پیشبرد همکاری عربی ایرانی لیبیایی خواهد بود.
ب - این کمیته بر حسب نیاز، برنامه‌هایی را در زمینه‌های گوناگون و بر اساس مواد 2 و 3 این قرارداد و نیز بر اساس آنچه پیشبرد همکاری دو کشور بدان‌نیازمند است پایه‌ریزی می‌کند این کمیته می‌تواند وسایلی را پیشنهاد دهد که می‌تواند همکاری‌های ایرانی عربی لیبیایی را گسترش و موانع این همکاری‌را از میان بردارد.
ج - کمیته مشترک حداقل یک‌بار در سال به طور متناوب یا بر اساس خواست یکی از طرفین و در صورت نیاز متناوباً در پایتخت دو کشور تشکیل‌جلسه می‌دهد.
‌ماده 10 - قراردادهای منعقد در مدت اعتبار این توافقنامه ادامه خواهد داشت و پس از پایان مدت توافقنامه نیز معتبر خواهد بود.
‌ماده 11 - مدت اعتبار قرارداد 5 سال و پس از آن و مادام که یکی از طرفین، به صورت کتبی، رغبت خود را در تعدیل مواد یا الغای آن سه ماه پیش از‌پایان مدت قرارداد، اعلام نکند بلافاصله تمدید خواهد شد.
‌ماده 12 - این قرارداد از تاریخ امضای آن اعتبار خواهد داشت.
‌در شهر طرابلس به تاریخ 25 ربیع‌الثانی 1391 از وفات پیامبر مطابق با 19 فوریه 1982 در دو نسخه اصلی با دو زبان فارسی و عربی تهیه و هر دو‌نسخه از یک اعتبار قانونی برخوردارند. برابر با سی‌ام بهمن ماه یک هزار و سیصد و شصت هجری شمسی ‌پیشنهادات اصلاحی آقایان نمایندگان راجع به موافقتنامه همکاری اقتصادی، علمی و فنی بین دولت جمه
وری اسلامی ایران و جماهیری عربی مردمی‌سوسیالیستی لیبی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
1 - در تمام موارد (‌ماده واحده و موافقتنامه) کلمه "‌قرارداد" به "‌موافقتنامه" اصلاح شد.
2 - مقدمه به صورت زیر اصلاح شد:
‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم [z]‌موافقتنامه همکاری اقتصادی، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جماهیر عربی مردمی سوسیالیستی لیبی ‌بر اساس برادری اسلامی مستحکم میان دو ملت برادر در جمهوری اسلامی ایران و جماهیر عربی مردمی سوسیالیستی لیبی و نظر به علاقه طرفین در‌به دوش کشیدن مسئولیتهای اسلامی در جهت شرکت در ساختن نظام اقتصاد جهانی نوین که به همه ملتهای جهان امکان استفاده برتر از همه منابع‌اقتصادی پنهان و کشف شده و همه تخصصها و علوم و امکانات تکنیکی می‌دهد و عدالت کامل را محقق و هر نوع استثمار و انحصار و غارت را که هم‌اکنون ملت‌های جهان سوم به طور اخص با آن روبرو هستند، از میان بر می‌دارد و بالاخره نظر به تأکید طرفین بر ایجاد مؤسسات و اجرای پروژه‌های‌اقتصادی، صنعتی و کشاورزی مشترک بر اساس اصول اسلامی انقلابی که نمونه صحیحی از اقتصاد عادلانه جهانی را عرضه می‌دارد.
‌طرفین در موارد زیر به توافق رسیدند:
3 - ماده 2 به صورت زیر اصلاح شد و بندهای "‌الف؛، "ب"، "ج" و "‌د" عیناً تأیید شد.
‌ماده 2 - طرفین متعهد می‌شوند همه تلاشهای ممکن را در شتاب بخشیدن به انتقال تکنولوژی پیشرفته به کشورهای خود بکار برده تا از این طریق‌سطح تخصصهای فنی خود را در همه زمینه‌ها بالا برند.
4 - بند "ب" ماده 4 به صورت زیر اصلاح شد:
ب - توسعه کشاورزی و آباد ساختن زمین (‌استصلاح‌الارض).
5 - ماده 7 به صورت زیر اصلاح شد:
‌ماده 7 - طرفین موافقتنامه با کشتی‌های تجارتی حامل پرچم کشور دیگر، رفتاری خواهند داشت که از رفتار با کشتی‌های کشورهای کامله‌الوداد کمتر‌نباشد. این ماده شامل حق تخلیه کالا و عوارض بندری و راهنمایی و چراغهای دریایی و سایر حقوق دیگر که در دو کشور گرفته می‌شود، می‌گردد.‌مزایای کشتی‌هایی که به تجارت ساحلی دو کشور می‌پردازند مشمول این ماده نیست.
6 - بند "‌الف" و "ب" ماده 9 به صورت زیر اصلاح شد:
‌الف - طرفین یک کمیته ایرانی - لیبیایی مشترک در سطح بالا تشکیل می‌دهند که وظیفه آن پیگیری قراردادها در برنامه‌های همکاری دو کشور و‌پیشنهاد وسایل ممکن در تقویت و پیشبرد همکاری ایرانی لیبیایی خواهد بود.
ب - این کمیته بر حسب نیاز، برنامه‌هایی را در زمینه‌های گوناگون و بر اساس این موافقتنامه و نیز بر اساس آنچه پیشبرد همکاری دو کشور بدان نیازمند‌است پایه‌ریزی می‌کند. این کمیته می‌تواند وسایلی را پیشنهاد دهد که همکاری‌های ایرانی لیبیایی را گسترش و موانع این همکاری را از میان بردارد.
7 - ماده 11 به صورت زیر اصلاح شد:
‌ماده 11 - مدت اعتبار موافقتنامه 5 سال و پس از آن و مادام که یکی از طرفین به صورت کتبی، رغبت خود را در تعدیل مواد یا الغای آن سه ماه پیش از‌پایان مدت موافقتنامه، اعلام نکند بلافاصله برای 5 سال دیگر تمدید خواهد شد.
8 - ماده 12 به صورت زیر اصلاح شد:
‌ماده 12 - این موافقتنامه از تاریخ تصویب مقامات قانونی دو کشور رسمی خواهد شد.
9 - تاریخ تهیه قرارداد به صورت زیر اصلاح شد.
‌در شهر طرابلس به تاریخ سی‌ام بهمن ماه یک هزار و سیصد شصت هجری شمسی برابر با 25 ربیع‌الثانی 1391 از وفات پیامبر مطابق با 19 فوریه1982 در دو نسخه اصلی با دو زبان فارسی و عربی تهیه و هر دو نسخه از یک اعتبار قانونی برخوردارند.
‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده، مقدمه و دوازده ماده منضم به پیشنهادات نمایندگان محترم در جلسه روز یکشنبه اول اسفند ماه یک هزار و سیصد و‌شصت و یک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای محترم نگهبان آن را تأیید نموده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی