جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

چرا ایام فاطمیه بیست روز است؟


0
0
5868

خیلی برام جالبه از بین تمام معصومین و ائمه ی ما مسلمونا فقط برای شهادت حضرت فاطمه (س) یک رنج رو درنظر گرفتیم. یعنی یک ایام 20 روزه ای رو به اسم ایام فاطمیه نامگذاری کردیم و توی تمام این روزها عزاداری می کنیم و مراسم روضه و تعزیه برگزار میشه.

امروز برام سوال شد که چرا واقعا باید بیست روز رو به عنوان ایام فاطمیه در نظر میگیریم؟ دقیقا روز شهادت خانم فاطمه الزهرا چه روزی هست؟ صرفا برای ارزشی که برای این حضرت قائل هستیم داریم یک بازه زمانی بیشتری رو براشون عزاداری می کنیم یا فلسفه ی دیگری داره؟ ممنون میشم توضیح بدید.

تاریخی ایام-فاطمیه دین
سوال شده در مریم نادري
641 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

3

ایام فاطمیه

در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛

ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.

?امام صادق علیه السلام فرمود:

فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند.

?الکافی ج1 ص458

با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط)

?پیام امام امیر المومنین ج8 ص54

ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند. طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:

شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)

?دلائل الامامه ص13

?بحار الانوار ج43 ص171

علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد

?زاد المعاد ص280

شیخ عباس قمی نیز می نویسد:

اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است.

?مسار الشیعه ص54

?مصباح کفعمی ص522

?تاریخ الموالید ص98

?مصباح کفعمی ص522

?اعلام الوری ج1 ص300

پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است

?کشف الغمه ج1 ص503

?الذریه الطاهره ص151

?اعلام الوری ج1 ص300

به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332

از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.

علامه مجلسی می نویسد:

روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد.

?زاد المعاد ص280

برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.

اما در اينكه چند روز بايد مومنين عزادار باشند حدیثی نداريم، اما در روايات آمده است مومنين در شادي ما شاد و در عزاي ما عزادار باشيد.

 امام‌رضا(عليه السلام) به‌ ريان‌بن‌شبيب فرمود:

اِن سَركَ اَن تَكُونَ مَعَنا فِي‌الدرَجاتِ العُلي مِنَ الجَنانِ فَاحزَن لِحُزنِنا وافرَحَ لِفَرحِنا. عيون‌اخبار الرضا، ج‌۱، ص‌۳۰۰.

اگر دوست‌داري‌ در درجات‌ عالي‌بهشت، همراه‌ ما باشي، محزون‌باش‌ به‌حزن‌ما و خوشحال‌باش‌براي‌شادي‌ما.

اميرالمومنين علي (عليه السلام) نيز مي‌فرمايد:

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي اطَّلَعَ إِلَي الْأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَهً يَنْصُرُونَنَا وَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا وَ يَبْذُلُونَ أَمْوَالَهُمْ وَ أَنْفُسَهُمْ فِينَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ إِلَيْنَا

خداوند تبارك و تعالي به زمين نظر كرد و ما را برگزيد و شيعيان ما را براي ما برگزيد كه ما را كمك كرده به سرور ما مسرور و به غم ما محزون هستند و اموال و جانشان را در راه ما نثار مي‌كنند آنان از ما بوده و به سوي ما خواهند آمد.خصال، ج ۲-ص ۶۳۵/بحار الانوار جلد۴۴ ص۲۷۸.

نظر مراجع عظام تقلید در تعداد روز برای عزاداری اینست كه رعايت عرف متشرعه بشود. معروف سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول و سه روز ۱و ۲ و ۳ جمادی الثانی است. كه همواره بين اهل ولا معروف و متداول بوده است. البته در برخي از شهر ها و مناطق، مومنين فاطميه اول را پنج روز و فاطميه دوم را نیز پنج روز به اقامه عزا می پردازند که بسیار پسندیده و مورد سفارش هست. در برخی مناطق دیگر نیز، مراسم عزاداری حضرت فاطمه از فاطمیه اول شروع شده و تا فاطمیه دوم ادامه می‌یابد.


استفتا از دفتر ایت الله خامنه ای (زید عزه)

س: چه روزهایی به عنوان ایام فاطمیه (سلام الله علیها) رعایت شود؟

ج) مناسب است روز شهادت (۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی) و یکی دو روز قبل و بعد از آن را به عنوان ایام حزن و عزای صدیقه کبری (سلام الله علیها) مراعات کنند.

✅ رعایت ادب عزاداری در این ایام زمینه توفیقات و عنایات ویژه معصومین علیهم السلام را انشاالله بدنبال خواهد داشت.

ویرایش شده در 5 سال قبل سجاد شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز
جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1652 امتیاز


آها پس بنا به رعایت ادب ما داریم تمام حدفاصل بین 13 جمادی الاول و 3 جمادی الثانی رو به عنوان ایام فاطمیه عزاداری می کنم. خب درسته منطقیه ولی فکر کنم همون دو تا تاریخ اصل کاری هستن و این بین فقط به دلیل ادب ما مسلمان هاست که عرف شده روضه و عزاداری برگزار میشه. بسیار خوب مرسی بابت پاسختون ــ مریم نادري در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری