جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

حکم شرعی رعایت نکردن برخی حدود الهی به هنگام اضطرار چیست?


2
1
1102

گاهی انسان در شرایط بحرانی قرار می گیرد و ناچار است برخی فرامین الهی را زیر پا گذارد و ناخواسته (جهت حفظ بقا یا آبروی خویش) دست به اعمالی بزند که خدا انسان را از آن نهی کرده است. و آن امر را بر او حرام نموده است.

مثلا:

۱.کسی که از شدت گرسنگی ناچار است مردار بخورد تا زنده بماند.

۲.کسی که برای درمان درد خود ناچار است شراب بنوشد. و یا مواد مخدر مصرف کند.

۳.خانمی که در معرض تعرض یا تجاوز قرار گرفته و راه فراری ندارد، جهت حفظ آبروی خود ، پیش از وقوع حادثه دست به خودکشی زند.

۴.مادری که ناچارا جنین معلول و ناقص الخلقه خود را سقط کند.

و سوال دیگر بنده که شاید با این مساله بی ارتباط نباشد:

آیا شهدایی که برای باز کردن راه دیگر رزمندگان با رفتن عامدانه روی مین، کشته شدند، کارشان خودکشی محسوب نمی شود? یا چون شرایط اضطراری بوده، بلامانع است?

دینی دین
سوال شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

1

همه‌ی فقها می‌گویند، در زمان اضطرار، خوردن و آشامیدن از هر حرامى جایز است، اما درباره جریان این حکم نسبت به نوشیدن شراب، بین ایشان اختلاف نظر است، که قول مشهور الحاق شراب به سایر محرمات است. ضمن اینکه برخى، حلال بودن آن را تنها در صورت ترس از تلف شدن در صورت ننوشیدن آن، مقیّد کرده‌اند. لذا فقهای معاصر، مداوا کردن بیماریها به وسیله محرمات را در صورتى که علاج مرض، منحصر به آن باشد جایز شمرده‌اند، اما درباره‌ی درمان توسط شراب و سایر مسکرات، این شرط را اضافه کرده‌اند که بیمار [با مشورت با پزشک حاذق و متدین] یقین کند که بیماری او قابل معالجه است و یقین داشته باشد که ترک معالجه با شراب به هلاکت وی (یا چیزى نزدیک به آن) منتهى مى‌شود. البته در استفاده و معالجه به آن نباید عجله کرد و تا حد ممکن باید با مشقت صبر نماید که شاید خداوند متعال سلامتی را به او برگرداند. در هر حال، اگر کسی به حرامى اضطرار پیدا کرد باید به مقدار ضرورت، اکتفا کرده و زیاده بر آن جایز نیست.

اما در مورد خودکشی...

خود کشي شرعا حرام است و از گناهان کبيره مي باشد . در فرض سؤال نيز نمي تواند خود را بکشد، بلکه بايد از خود دفاع کند . اگر وسيله دارد مي تواند متجاوزين را بکشد . اگر خود آن زن در درگيري با متجاوزان با ناموس کشته شود، ثواب شهيد را مي برد . از رسول خدا (ص) و امام رضا (ع) نقل شده : هرمظلومي که در راه دفاع از خود کشته شود، شهيد است.( شيخ حر عاملي ، وسائل الشيعه ،ج15،ص49 ؛ من لايحضره الفقيه ، ج4 ، ص380 ) اگر نتواند دفاع کند و به زور مورد تجاوز قرار بگيرد، گناه هم براي آن زن نوشته نمي شود .در اين جهت فرقي بين زن و دختر نيست . اگر کشته نشود و آزاد شود ،جانش را نجات داده، بدون اين که گناهکار شود

اما در مورد سقط جنین اکثر فقها فتوا داده اند که ناقص بودن بچه مجوز شرعى براى سقط جنين محسوب نمى شود.

در مورد شهید

این هلاکت محسوب نمیشود،هلاکت زمانی است که انسان هدفی که میخواد از جانش در آن راه بگذارد آن هدف به اندازه جانش ارزش نداشته باشد...

اگر نفس انسان ارزشش از آن هدف بیشتر است نباید انجام بدهد...

ولی اگر نه، واقعا از جان گذاشتن باعث احیا شدن افرادی یا دین و مذهبی احیا میشود مثل پیش افتادن در باز کردن معبر در جنگ یا مثال از جان گذشتن مثل امام حسین (ع) و یارانش.

و امام حسین جانش را در راه ارزش بسیار عالی داده است.

و آن حفظ اسلام بود.

به تعبير امام خمينى قدس سره: «اسلام آن قدر عزيز است كه فرزندان پيغمبر، جان خودشان را فداى اسلام كردند. حضرت سيد الشهداء عليه السلام با آن جوان‏ها، با آن اصحاب، براى اسلام جنگيدند و جان دادند و اسلام را احيا كردند».

صحیفه امام ج 8 ص 151

اميرمؤمنان على عليه السلام در روايتى مى‏ فرمايد

«هنگامى كه حادثه‏ اى پيش آمد (كه دين يا جان شما را تهديد مى‏ كند) جان خويش را فدا كنيد، نه دينتان را».

?الکافی ج 2 ص 216

ویرایش شده در 5 سال قبل
جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1652 امتیاز


سلام. بسیار عالی بود. سپاس. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری