جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

حَدَث در علم صرف


1
0
3103

با سلام، دوستان منظور از حدث در علم صرف چیه؟ لطفا مثال همراه با توضیح باشه. با تشکر.

زبان شناسی عربی
سوال شده در حسین امیدی
237 امتیاز

2
سلام.عذر می خواهم، آیا شما اطمینان دارید که سوالتان درست است? اگر مطمعن هستید به صحت سوالتان، لطفا راجع بهش بیشتر توضیح بدهید? مثلا آیا ترجمه ی واژه ی حدث را می خواهید? چون تا جایی که بنده اطلاع دارم در علم صرف عربی، مبحثی با عنوان حدث نداریم. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

سلام مجدد، منظورم حدث در مبحث مصدر و اسم مصدره. دقیقا متوجه نمیشم که قائم بر غیر خودش باشه یعنی چی؟ یا مثلا میگن فرق اساسی فعل های مجرد و مزید اینه که مجرد فقط بر حدث دلالت میکنه ولی مزید علاوه بر حدث معنای اضافی هم داره. مثلا ضرب وقتی میشه ضرّب علاوه بر زدن، شدت ضربه رو هم میرسونه. منظورم این حدثه. با تشکر ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

دوست عزیز، در پیام های زیر پست ها، باید فرد مورد نظرتون رو با علامت @ صدا بزنید که متوجه پیام شما بشوند (در صورتی که زیر پستی که دارید پیام میزارید، مالک اون پست فرد مورد نظر نباشن). به این شکل ــ ساناز رضایی در 5 سال قبل
1
@ساناز.رضایی مرسی نمیدونستم. با تشکر. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

0

مرسی واقعا، مشکل برطرف شد

جواب داده شده در حسین امیدی
237 امتیاز


الحمدلله . موفق باشید. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


3

اگر منظور شما، حدوث معنا در افعال یا مصدر های مجرد و مزید است، در پاسخ باید گفت:

افعال یا مصدرهای مزید، افعال و مصادری هستند که به یکی از هشت باب ثلاثی مزید رفته باشند.

هشت باب ، شامل: اِفعال، مُفاعَلَه، تَفعیل، تَفَعُّل، تَفَاعُل، اِستِفعال، اِنفِعال، اِفتِعال.

اما اگر فعل یا مصدری به یکی باب های مذکور نرفت، فعل یا مصدر مجرد به شمار می آید.

مثال) أَکرَمَ (مزید است. چون بر وزن أفعَلَ می باشد و این وزن، فعل ماضی باب افعال است.)

مثال) کَرُمَ (مجرد است. چون به بابی نرفته است.)

حال آن که معانی افعال مجرد و مزید نیز باهم متفاوت هستند. بدین شرح که:

اگر فعلی به باب نرود، و مجرد باشد، فقط یک معنا دارد. (به عبارتی، یک معنا بر آن حادث می شود.)

مثال) خَرَجَ : خارج شد. / غَفَرَ: آمرزید.

اما اگر همین فعل به بابی رود و مزید شود، معنای آن هم مطابق با باب خود تغییر می کند.

مثال) آخرَجَ : خارج کرد. (به باب افعال رفته و به صورت متعدی معنا شده است.)

اِستَغفَرَ: طلب آمرزش کرد. (به باب استفعال رفته و به صورت درخواست و طلب معنا شده است.)

*سوال. معانی تمام باب های متعدی چگونه است؟

استفعال: درخواست کردن

افعال، تَفعیل: متعدی کردن

مُفاعله، تَفاعل: مشارکت

انفعال، افتعال، تفعّل: مطاوعه و اثرپذیری

مثال) جَالَس: هم نشینی کرد. (به باب مفاعله رفته و به شکل مشلرکت و باهم ترجمه شده است.)

مثال) فَتَحَ عَلیٌّ البابَ فَاِنفَتَحَ: علی در را باز کرد، پس باز شد. ( در این جا انفتح به باب انفعال رفته و به شکل مطاوعه ترجمه شده است. یعنی از فعل فتح اثر پذیرفته است.)


* سوال) مصدر یعنی چه؟ انواع مصدر در زبان عربی کدام است؟

مصدر کلمه ای است که معنای فعل می دهد اما قید زمان یا همان شناسه ندارد.

مثال) ذَهاب (رفتن) ، رُجُوع (بازگشتن)، خُروج (خارج شدن).

مصدر در عربی انواعی دارد که عبارتند از:

1. مصدر فعل ثلاثی مجرد:

این مصادر، قاعده یا وزن خاصی ندارند و آنها را از طریق معنا تشخیص می دهیم. و لیست آنها فقط در کتب فرهنگ لغت قابل شهود است.

مثال) جُلُوس (نشستن). سُهُولَه (آسانی).

2.مصدر فعل ثلاثی مزید:

همین مصدر، باب های ثلاثی مزید هستند. شامل: افعال، تفعیل، مفاعله، تفعّل، تفاعل، استفعال، انفعال، افتعال. یعنی هر کلمه ای که به یکی از این وزن ها برود، مصدر ثلاثی مزید به شمار می رود.

مثال) مُجَالَسَه (بر وزن مَفاعله) : نشستن. / استغفار (بر وزن استفعال) : آمرزش خواستن.

3. مصدر میمی: مصدری است که اول آن «مَ» می گیرد.

مثال) المَغفِرَه: آمرزیدن. / المَذهب: روش و آیین.

4. مصدر صناعیّ:

مصدری است که آخر آن «یّه» می گیرد.

مثال) اِنسانیّه : انسان بودن.

5. مصدر مرّه:

مصدری است که بر وزن «فَعلَه» می آید و بر تعداد دلالت دارد.

مثال) دَفعَه: یک بار. / لَحظه: یک لحظه.

6. مصدر نوع: مصدری است که بر وزن «فِعلَه» می آید و بر کیفیت و حالت دلالت دارد.

مثال) فِرحَه: طرز شادی.


سوال)مصدر اسمی است که بر حدث دلالت کند و حدث معنایی است که بر غیر خود قائم باشد. مگه مصدر خودش معنای مشخصی نداره؟ پس قائم بودن بر غیر خود یعنی چی؟!

به عنوان مقدمه، ابتدا در تعریف ساده ی جمله ی بالا از مصدر می توان چنین گفت: «مصدر مثل فعل بر وقوع کاری دلالت دارد. اما بدون قید زمان. »

مثال) «ذهاب: رفتن»، یک مصدر است. و دلالت بر رفتن دارد. ولی زمان در آن بیان نشده است.

در واقع، مصدر، شبه فعل است. یعنی مثل فعل، می تواند وفق لازم یا متعدی بودنش، فاعل، یا فاعل و مفعول بگیرد. و از این جهت است که در تعریف مصدر گفته می شود: مصدر بر غیر خود قائم است. یعنی معنایش با چیزهای دیگری از جمله فاعل و مفعول کامل می شود.

مثال) یُعجِبُنی اِجتِهَادُ سَعیدٍ: در این جمله، سعید: مضاف الیه و مجرور لفظا و فاعل و مرفوع محلا ، برای مصدر (شبه فعل) اجتهاد است.

مثال) سَاءَنِی عِصیَانُکَ اَباکَ: در این جمله، ک در عصیانک، مضاف الیه و مجرور محلا و در معنا فاعل و مرفوع محلا برای مصدر (شبه فعل) عصیان است. و کلمه ی ابا نیز برای عصیان، مفعول به و منصوب است.

توجه) شرط عمل کردن مصدر، آن است که بتوان آن را به جای خود فعل، همراه با حرف مصدری «ان» یا «ما» مصدری آورد.

مثال) سُرَّنی فَهمُکَ الدرسَ = سُرَّنی اَن تَفهَمَ الدرسَ.

مثال) یُعجِبُنِی قَولُکَ الحَقُّ = یُعجِبُنِی ما تَقُول الحَقَّ.

ویرایش شده در 5 سال قبل
جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز


ببخشید یک سوال خیلی ابتدایی دارم میشه بگید «مصدر» در عربی به چه چیزی میگن؟ مثال بزنید خیلی ممنونم ــ سعید غلامی در 5 سال قبل
2
@سعید.غلامی با سلام، مصدر کلمه ای هستش که دارای معناست ولی بر زمان خاصی دلالت نمی کنه. مثال: در فارسی، افعالی مثل گفت، می گوید، بگو، نگفت و... همگی از مصدر گفتن گرفته میشن. گفتن فقط دارای معنا هستش و زمان گفتن، از مصدر به دست نمیاد. در عربی، کلماتی مثل ذهب، یذهب، اذهب و... از مصدر ذهاب گرفتهمیشن. ذهاب فقط بر معنای رفتن دلالت داره و مصدر نمیگه که مثلا این رفتن در چه زمانی رخ داده. بنابراین، مصدر در مجموعه ی اسم قرار داره نه فعل. چون فعل دارای زمانه. مثلا وقتی میگیم: علی رفت، داریم میگیم که رفتن ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@سعید.غلامی ببخشید کاراکتر ها محدودیت دارن‌. داریم میگیم که رفتن در گذشته رخ داده. پس مصدر که نشان دهنده زمان وقوع نیست؛ زیرمجموعه ی اسم ها هستش نه فعل. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@فاطمه شفی زاده مرسی متوجه ابواب شدم و چیزی که هنوز برام سواله اینه که معنی حدث جیه؟ چون تو تعریفش گفتن که بر معنی دیگری قائم نباشد. دقیقا این قائم بودن یا نبودن یعنی چی؟ و این که آیا جز این، حدث دیگه ای هم داریم؟! ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@سعید.غلامی سلام.پاسخ شما در تعریف مصدر، و انواع مصدر در زبان عربی، در ادامه ی جواب، بعد از خط چین داده شده است.در صورت دلخواه می توانید مطالعه بفرمایید. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

@Hossein.Omidi ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

آقای امیدی، احتمالا شما این کلمه ی «حدث» را در تعریف یک مفهوم صرفی یا نحوی به زبان عربی شنیدید. که ظاهرا نویسنده هم خیلی توضیحش را پیچیده و ادبی نوشته. چون در زبان عربی، همان طور که قبلا هم خدمتتون عرض کردم، در بحث صرف و نحو یا همان قواعد، مبحثی با عنوان «حدث» نداریم. منظور از قائم بودن یا نبودن ، هم «دلالت کردن چیزی بر چیز دیگری یا معنا دادن» است. و معنای حدث هم در فرهنگ لغات، «رخ دادن، واقع شدن، اتفاق افتادن، روی دادن» است. اطلاعات بنده در همین حد است. امیدوارم مفید بوده باشد. موفق باشید. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

@فاطمه.شفی.زاده سلام مجدد، در کتاب صرف ساده ص ۴۴، در مورد مصدر نوشته: مصدر اسمی است که بر حدث دلالت کند و حدث معنایی است که بر غیر خود قائم باشد. مگه مصدر خودش معنای مشخصی نداره؟ پس قائم بودن بر غیر خود یعنی چی؟! بازم مرسی ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@حسین.امیدی ممنونم بابت توضیح «مصدر» متوجه شدم. همچنین از شما هم سپاسگذارم خانم شفی زاده. ــ سعید غلامی در 5 سال قبل

@سعید.غلامی خواهش میکنم. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل
1
@حسین.امیدی . سلام. پاسخ سوال شما «مصدر اسمی است که بر حدث دلالت کند و حدث معنایی است که بر غیر خود قائم باشد. مگه مصدر خودش معنای مشخصی نداره؟ پس قائم بودن بر غیر خود یعنی چی؟!» را در ادامه ی جواب بالا، بعد از خط چین دوم، دادم. می توانیدبررسی بفرمایید. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

@سعید.غلامی خواهش می کنم. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری