جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

احکام رقص در اسلام!


2
0
1084

با سلام، یه مدته در مورد رقص یه سوالی برام پیش اومده که به نظرم سوال جالبیه.

دوستان، اگه با احکام موسیقی و رقص آشنا باشین؛ حتما به این نکته برخورد کردین که طبق نظر بعضی از فقها، رقصیدن زن برای شوهر که بدون موسیقی لهوی باشه؛ جایزه.! اگه کسی دقیقا بدونه که رقص و لهو چیه؛ این سوال براش پیش میاد که رقص بدون موسیقی چه طور شدنیه؟!

ضمنا مرجع من آیت الله خامنه ای هستن. دوباره میگم که صرفا برای رفع کنجکاوی میپرسم، با تشکر.

دینی احکام دین فقه
ویرایش شده در 5 سال قبل
سوال شده در حسین امیدی
237 امتیاز


سلام وقتتون بخیر باشه. ببینید وقتی سوال های دینی مطرح میشن، یکی از مهمترین مسائلی که باید توی سوالتون ذکر کنید «مرجع تقلیدتون» هستش. لطفا سوالتون رو ویرایش کنید و ذکر کنید که مرجع تقلیدتون کدامیک از بزرگواران است. چرا که پاسخ به همچین سوالی که شما پرسیدید بدون ذکر مرجع تقلیدتون امکان پذیر نیست. ــ باران عزیزالسادات در 5 سال قبل

@باران.عزیزالسادات با سلام مجدد، مرسی از جوابتون، تا اینجاشو میدونم ولی سوال دقیقا همینه که مگه رقص بدون موسیقی میشه؟! و این که چه طور رقص با موسیقی غیر لهوی شدنیه؟! با تشکر. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

@حسین.امیدی ببینید رقص خب انواع مختلفی داره. در برخی از منابع از رقص حتی به عنوان یک ورزش یاد میکنن. با موسیقی های مختلفی میشه به طرق متفوتی رقصید. شاید با یک موسیقی بی کلام و ساده هم بشه رقصید. مبحث موسیقی و حرام بودن/نبودنش یک مسئله خیلی وسیع و بزرگه که در اینجا مجال بحث نداره؛ ولی رقص به خودی خود حکمش همون چیزی هستش که در پاسخم بهش اشاره کردم. ــ باران عزیزالسادات در 5 سال قبل

@باران.عزیزالسادات با تشکر از شما. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

2

با سلام

ببینید سوال شما به دو موضوع مهم و متفاوت اشاره میکنه:

  1. حکم شرعی موسیقی از منظر اسلام

  2. حکم شرعی رقص یا رقصیدن از منظر اسلام

    • زن برای زن (محافل زنانه)
    • مرد برای مرد
    • زن برای مرد (محارم)
    • مرد برای زن

برای مورد اول (یعنی حکم موسیقی در اسلام) فقهای ما نظرات متفاوتی دارند. مثلا آیت الله صافی گلپایگانی موسیقی را به طور کلی حرام می‌داند. ولی خب برخی از فقها نیز بعضی از موسیقی ها را بلامانع میدانند و در حال حاضر قصد ندارم در این مورد وارد شم. چرا که سوال «حکم شرعی موسیقی در اسلام » سابقا پرسیده شده و مفصلا راجع به آن توضیحات داده شده است.

از آنجایی که مرجع تقلید شما آیت الله مکارم شیرازی است، شما را به خواند حکم این بزرگوار دعوت میکنم:

تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود. (دفتر آیت الله مکارم شیرازی)


همچنین نظر ولی فقیه، آیت الله خامنه ای به شرح زیر است:

رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.

جواب داده شده در باران عزیزالسادات

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری