جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
کد تخفیف اسنپ تاکسی با 50% تخفیف! دریافت کد
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

آیا در دین اسلام، واجبات ارزش بیشتری دارند یا مستحبات؟


2
0
2194

با عرض پوزش از ساحت عزیزان و بزرگواران فعال در حوزه دین و فقه اسلامی. حقیر سابقا بارها در مورد اهمیت واجبات نسبت به مستحبات مطالعاتی داشته ام و همانطور که از لفظ «واجب» استفاده می کنیم، خب طبیعتا بدان معنیست که در دین اسلام، اعمال واجب از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

خب بیاید برای یک بار هم از یک سمت دیگری به مسئله نگاه کنیم. هدف دین چیست؟ اکمال مکارم اخلاق. پس دین آمده تا از ما انسان های بهتری بسازد. سوالی که اینجا بوجود می آیند این است که آیا مستحبات از منظر انسانست ارزش مند تر نیستند؟

عمل مستحبی همچون «کمک کردن به هم نوع» را با یک عمل واجب همچون «روزه گرفتن» مقایسه کنید، آیا در واقعیت (در جامعه ای که داریم در آن زندگی می کنیم)، کدام بیشتر مثمرثمر واقع می شود؟ در دنیای غرب شاید هیچ کس نماز را اقامه نکند، ولی به همان نسبت پشت سر برادر دینی خود نیز نزد دیگران سخن نمی گوید. به عبارتی، مستحبات و توصیه های مواکد دین اسلام بخشی از فرهنگ بعضی کشورهایست که گاها بی دین هستند؛ و میبینیم که شاید در مجموع آن کشور مردمان بهتری دارد. پس دینی که ما داریم، با این همه تاکید به واجبات، چه نتیجه ای را به ارمغان آورده است؟ آیا بهتر نیست بجای گرسنگی هایی که در ایام رمضان تحمل می کنیم و که برای بنده شخصا هیچ سود و منفعتی تا به الان نداشته است، کمی حول موضوعات انسانیت و اخلاقی تمرکز کنیم؟

من فکر می کنم کسی که نماز ندارد، ولی پایند اصول اخلاقیست، نگرشی زیبا به جهان هستی دارد، تمایل به کمک به هم نوع خود را دارد بسیار فرد ارزشمندتریست به نسبت فردی که صرفا نماز را اقامه می کند و معتقدست که دین دار است؛ چرا که واجبات را بجا می آورد.

پس نتیجه ی تئوری بنده این است که این نقصانی در دین است که چرا مواردی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند را «واجب» اعلام کرده و مسائلی که در عمل بیشتر مورد سازش و تکامل فردی/اجتماعی هستند را جزو «مستحبات و توصیه ها» در نظر گرفته است. لطفا در این مورد مقداری بحث کنید و بفرمایید که آیا تئوری بنده اشکال دارد یا با آن موافق هستید؟

دینی ادیان-و-مکاتب دین
سوال شده در سجاد شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

3 جواب

1

علیک السلام

اولا باید دید ایا تناقض و تعارضی بین واجبات و مستحبات هست و ایا این چیزایی که توی سوال اومده واجب اند یا مستحب. نماز و روزه و حج واجب اند کمک به مستضعفین هم مستحب ؟ خیر فروعات دینی و واجبات دیگری نیز داریم که ان ها هم اهمیتی هم پای نماز دارند مثل زکات و خمس .تا جایی که هر جا سخن از نماز امده در قران بعد حرف زکات شده. اما خمس و زکات اگر کسی بشناسه مصارف اونارو میفهمه که ابتداً کمک به مستضعفین و فقراست.

خب بحث بعد اینه که اهمیت نماز چرا بیش تر از دیگر واجبات و مستحبات هست. نماز ستون دین و اهم مهمات است. این عبادت شامل دیگر عبادات میشه ولی نماز مهم ترین راه عبادت چون نزدیک ترین زمانی هست که فرد با خالق ارتباط برقرار میکنه و همینطور این نماز زنده نگهدارنده دین هست.

در بحث روزه توی سوال اشکال شده که تاثیری نداره بله روزه ای که سحر ادم تا حلق بخوره و افطارم هم همینطور و زیر کولر گازی بشینه اثری نداره .اصل فلسفه روزه اینه که ادم نفسش رو رام کنه با نخوردن غذا و دوری از برخی از لذت ها و همینطور دوری از گناه .این روزه اثری دیگه ای هم داره میتونید گرسنگی و سختی که فقرا میکشن لمس کنید و بفهمید اینا خیلی مهمه . اما در کل.

باید گفت هیچ تعارضی بین واجبات و مستحبات نیست.و جامعه غرب درسته که میگیم پیشرفته و مدرن و در سطح پایین با اخلاق هستند ولی این اخلاق اجتماعی یک اخلاقی هست که توی مکتب عرفانی اخلاقی بهش میگن اخلاق دنیوی یعنی اونا براشون جا افتاده با انجام این رفتار کار روزمرشون بهتر راه میافته. یا مثلا اگر خوش اخلاق باشند بیش تر فروش میکنند. اما اصل اخلاق یه عبادت هست و یک ملکه راسخه روحانی نه این چیزا .شما توجه کنید امار تجاوز پدرها به دخترانشون توی امریکا و یا چیزهای دیگه رو که به انحطاط فرهنگی اونا برسید. وقتی جامعه شناسای غربی دوباره نشستند و دارند نظریه جدید برای فرهنگ میدند یعنی جامعه اون ها رو به تباهی هست.

 عبادت و پرستش علاوه براینکه نیاز فطری بشر است ، راز آفرینش انسان نیز عبادت است و ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون (همانا جن و انس را نیافریدیم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند )  عبادت یک پیمان الهی است که انسان در روز ازل با خدای خود پیمان عبودیت بسته است الم اعهدالیکم یا بنی ان لاتعبد و الشیطان انه لکم عدو مبین ،و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم . (ای بنی آدم ، آیا من با شما پیمان نبستم که شیطان را پرستش نکنید و مرا پرستش کنید که راه راست است و شما را به سعادت می رساند .) عبادت ماموریت انسان است .

 

وما امروا الا لیعبدوا الله مخلصین له الدین ....؟ ( آیا مامور نشدید که فقط خدا را خالصانه پرستش کنید ) اکنون که روشن شد عبادت و پرستش از غرایز ذاتی و از نیازهای  فطری انسان است جایگاه نماز در پرستش و عبودیت روشن می شود : نماز عالی ترین تجلی پرستش و عبادت است ، زیرا پرستش یا قولی است یا عملی . و نماز هر دو را  در بر دارد چون اذکار نماز مانند قرائت حمد و سوره ، ذکر رکوع و سجود و تشهد عبادت قولی است و قیام و رکوع و سجود عبادت عملی است نماز رفیع ترین و با اهمیت ترین جایگاه را در عبادات دارد  و در راس آنها می باشد نماز منبع تغذیه روح انسان وامداد الهی است

 

انسان با نماز می تواند قوت بگیرد و انرژی در جهت نیل به کمالات حاصل کند . واستعینوا و بالصبر  الصلاه.... (از نماز استمداد کنید ...) کسی که می خواهد یک مسلمان واقعی و مجاهد نیرومند باشد باید نماز خوان خالص و مخلص باشد علی (ع) در آخرین وصایایش که در واپسین لحظات عمر آن حضرت بود فرمود: الله الله فی الصلوه فانها عمود دینکم : ( خدا را خدا را ، درباره نماز که نماز استوانه خیمه دین شماست امام صادق(ع) در آخرین نفس های عمر با برکت خویش فرمودند : لن تنال شفاعتنا مستخفا بالصلاه (هرگز شفاعت ما به مردمی که نماز را سبک بشمارند، خواهد رسید ) . نماز بنیان اعتقادی انسان را به مبداء و معاد تقویت می کند . از حضرت علی (ع) سئوال شد : چرا ما دوبار سجده می کنیم . امیر مومنان (ع) این آیه را خواند : منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تاره اخری . یعنی سجده یاد آور قیامت و صحنه محشر و مبعوث شدن انسان است .

 

شخصی از امام صادق (ع) پرسید : برترین چیزهایی که بندگان با آن به پروردگارشان تقرب می جویند و نزدیک می شوند چیست ، حضرت فرمودند : بعد از معرفت و شناخت (خداوند متعال ) من بهتر از نماز نمی دانم . و همین اهمیت نماز است که نسبت به کوتاهی به آن شدیدا نهی شده است از رسول اکرم (ص) روایت شده که فرمود: مبادا  نماز خود را ضایع سازید ، زیرا هرکس که نماز خود را ضایع نماید خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور نماید ، و برخدا حق است که او را با منافقان در آتش افکند ، پس وای برکسی که بر نماز خود مواظبت و نگهبانی ننماید .

_جواب سوال: بازم موضوع خلط شد . بنده گفتم غیبت و دروغ و ریا و... گناه هست و ترک گناه واجب پس این ها نه تنها اخلاق اند بلکه احکام تکلیفی اند .

خب نظر شما و نظر بنده مهم نیست مهم نظر شارع مقدس که علم و حکمت و عدل مطلق هست و از تمام ابعاد وجودی انسان باخبره . علاوه بر این نماز انسان ساز و اخلاق ساز هست به طوری که ان صلاه تنهی عن الفحشا و المنکر و لذکرالله الاکبر. یعنی نماز ابتدا انسان در راه راست میبره(اگر صحیح و اون طور که باید خوانده شود) یعنی راهی که اعتقاد و اخلاق و احکام توش هست و دین ادم صحیح میشه و در وهله بعد یاد خدا و عبادت هست ایه رو توجه کنید که تنهی عن الفحشا و المنکر رو مقدم کرده بر لذکر الله الاکبر

اگر نماز ادم درست باشه هیچ گناه و هیچ خطایی رخ نمیده و جامعه جامعه الهی و دینی میشه و اخلاق فراگیر.میشود.

پس خلقیات عالیه ما هم.در گرو انجام دادم.صحیح(هم شرط صحت و هم شرط کمال) واجباتی مثل نماز است.

همونطور که آیت الله قاضی فرمودند که دنیا میخواهی نماز اول وقت ، اخرت میخواهی نماز اول وقت

یه نکته مهم اینه که اسلام میخواهد در درجه اول خودسازی و تهذیب هر شخص است.که با انسان متعهد و مومن، جامعه ای الهی و مطابق دستور ها شکل میگیره

حدیث است که امام صادق(علیه السلام) فرمود: « هر کس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه، پس هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.»

و طبیعی است که با رفتن صفات زشت صفات‌ پسندیده مانند خوش رویی و خوش خلقی و‌‌‌‌... در انسان پدیدار میشود.

پس نماز به مانند کارنامه انسان است تا انسان بداند که آیا دچار رذائل اخلاقی شده یا فردی صالح؟؟

ویرایش شده در 6 سال قبل
جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1742 امتیاز


ممنونم بابت توضیحاتتون. اجازه بدید یک سوالی بپرسم. از منظر اسلام، فردی که خوش اخلاق و بی نماز هست درجه بالاتری داره، یا فردی که با نماز و بد اخلاق هست؟ ــ سجاد شفی زاده در 6 سال قبل

هر دو ناقص اند ولی حدیث هست اعمال بی نماز اصلا حساب نمیشه و معیار همه اعمال نماز هست . در برخی از روایات تارک نماز را در حکم کافر معرفی کرده اند، مَنْ تَرَکَ‏ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ…؛ علامه مجلسی، بحار، ج 30، ص 673 اما خوش اخلاق با نماز یکی عالی ترین مرتبه هاست. موضِعِ الصَّلاة مِنَ الدِّین کَموضِعِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَد جایگاه نماز در دین ، مانند جایگاه سر در بدن است. کنز العمال، ج ۷ پیامبر اکرم: محبوب ترين شما در نزد خدا، خوش اخلاق ترين شماست. ــ هادی کوزه کنانی در 6 سال قبل

بله اینکه هر دو نقص دارند درسته، ولی من دارم فکر می کنم، اگه 1 درصد بخوام بگم کدوم آدم بهتره، باید بگم اون کسی که اخلاق خوبی داره و بی نماز هست. و همواره برای من مجهوله که چرا خداوند متعال اولویت رو به نماز داده؟! بهتر نبود می گفت به مسلمان واجبه که خوش اخلاق باشه، و نماز خوندن هم بر مسلمان مستحبه؟! اینطوری یه جامعه ی خوش اخلاق داشتیم که آدمای مقربش نماز هم می خوندن. از نظر من خیلی بهتر این جامعه ای میشه که همه نمازخونن ولی اصلا اخلاق ندارن، کسی به کسی کمک نمی کنه، آدما پشت سر هم حرف می زنن و .. ــ سجاد شفی زاده در 6 سال قبل
2
سلام.در پاسخ به این سوال خوب شما، بنده بر این عقیده هستم که با توجه به این روایت که:(نماز انسان را از فحشا و منکر بازمی دارد) ، کسی که نماز می خواند خود به خود خوش اخلاق می شود و به سایر نیکی های اخلاقی گرایش پیدا می کند. ضرب المثل:چون که صد اید، نود هم پیش ماست. به نظر من نماز صد است و سایر اعمال نود هستند.زیرا در اعمال دینی، نماز افضل اعمال شمرده شده است. ــ فاطمه شفی زاده در 6 سال قبل

از عبارت جواب به سوال به پایین مطالعه شود. ــ هادی کوزه کنانی در 6 سال قبل

با تشکر از شما. فقط ببینید در صورتی که قصد پیام دادن به کسی را دارید که مالک آن پستی که دارید پیامتون رو زیر اون مینویسید نیست، باید با @ وی را صدا بزنید. من الان دارم پیام شما رو کاملا به صورت اتفاقی می خونم. اگه شما اسم من رو با @ صدا میزدید همون موقع واسه من یه نوتیفیکیشن میومد که شما بهم پیام دادید و زودتر میومدم و می خوندم. با تشکر. (الان من اگه از @ برای همین پیام استفاده نکردم، به این خاطر هست که دارم زیر پستی پیام میزارم که مالکش شما هستید که در این صورت خود به خود یه پیام برای شما میاد) ــ سجاد شفی زاده در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


0

با سلام،

لطفا فراموش نکنید که کسی که عباداتش بر رفتارش با مردم تاثیر مثبت نذاره؛ نشانه ی ضعف نماز خوندن فرده. همون طور که خوارج و داعشی ها هم نماز میخونن و هم سر میبرند! نکته بعد این که کسی که رابطه ی خودشو نتونه با خدای خودش درست کنه، این ظرفیت درونش به کمال و بلوغ نمیرسه همون طور که در آیه ۲ و ۳ سوره غاشیه اشاره.

جواب داده شده در حسین امیدی
237 امتیاز


پس شما معتقد هستید که کسی که واجبات رو به نحو احسنت انجام میده به طور طبیعی فضائل انسانی رو هم انجام میده؟ پس یعنی میشه گفت که هدف از انجام واجبات رسیدن به اخلاق و رفتار صحیح انسانی و به گفته شما کمال و بلوغ درونی افراد هست؟ اگر بلی، آیا این منطقی هست که بگیم اگر یک فردی بتونه به همین اخلاق و رفتار انسانی از روش های دیگری برسه این اجازه رو داره که واجبات رو انجام نده؟ ــ سجاد شفی زاده در 5 سال قبل

@سجاد.شفی.زاده.★ قبل از جواب دادن به این سوال، اجازه می خوام که یه حدیثی رو که آیت الله مکارم در سلسله جلسات اخلاقیشون اشاره کردن اشاره کنم که گفتن: کسی که در عبادات ضعیفه ولی اخلاقش خوبه؛ در دین موفق تره. یا پیامبر فرموده: مبعوث نشدم مگر برای تکمیل مکارم اخلاقی. ــ حسین امیدی در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


2

سلام ،در اسلام اول اعتقادات است بعد اخلاق بعد احکام عملی مثل نماز و روزه و غیره

جواب داده شده در abdollah وت
22 امتیاز


ممنونم بابت پاسخگویی، فقط جسارتا امکانش هست منبعی برای تئوری مطروحه خود ذکر کنید؟ بنده منطقا با فرمایش شما موافق هستم و صرفا میخوام بدونم که آیا منبع موثقی هم برای این فرضیه وجود دارد؟ ــ سجاد شفی زاده در 6 سال قبل
1
سلام دوست من ، آیت الله جوادی آملی «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.» تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است. فقه، سنت قائمه است. اخلاق و حقوق، فریضه عادله است. ــ abdollah وت در 6 سال قبل

حدیث شریف پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله است که فرمودند: »لاتَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم وَصَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ وَالمَعروفِ وَطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، وَلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَديثِ وَأَداءِ المانَة» - «به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنها توجه كنيد - بحارالأنوار، ج75، ص 114، ح5» ــ abdollah وت در 6 سال قبل

علامه طباطبایی :اخلاق عموما در میان علم و عمل واقع می‏باشد بعبارت دیگر از یک طرف با اعتقاد هم مرز است و از طرف دیگر با عمل و فعل هم مرز می‏باشد. کلیک کنید ماهیت-ایمان-از-دیدگاه-عل امه-طباطبائی (در مقاله مورد نظر رابطه ایمان و اخلاق بیابید) ــ abdollah وت در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی