جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

چگونه نمازی انسان را از فحشا و منکر بازمی دارد؟


1
0
1019

سلام.

در روایتی از رسول اکرم ص خواندم که روزی پدری فرزندش را نکوهش می کرد. پیامبر رسید. و پدر بدی های فرزندش را نزد ایشان گفت و از فرزندش شکایت کرد. پیامبر پرسید: آیا فرزند شما نماز می خواند ؟ پدر پاسخ داد: آری. پیامبر فرمودند: پس نگران فرزندت نباش. زیرا که نماز کم کم او را از فحشا و منکر بازمی دارد.

اکنون سوال این است:

اگر نماز انسان را از فحشا و منکر بازمی دارد پس چرا ابن ملجم یا یزید یا شمر یا معاویه، بدترین گناهان تاریخ را مرتکب شدند، درحالی که بسیار اهل ذکر و نماز و حتی حافظ قران و جانباز جنگ علیه باطل بودند?

دینی دین
سوال شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

1

ببینید در مقوله نماز، موضوعی وجود دارد تحت عنوان «کیفیت نماز». بلی کم نیستن افرادی که نماز را بجای می آورند ولی مرتکب گناهان بسیاری هم می‌شوند.

در علم فقه و اصول، منظور از اشاره به «کیفیت» نماز، در واقع تعداد رکعت ها و مدل بجا آوردن نماز است و ارتباطی با درجه کیفی آن ندارد. ولی بنده در ابتدای عرایضم به درجه کیفی و ارزشی نماز اشاره کردم.

چه پارامترهایی کیفیت یک نماز را افزایش میدهد؟

  1. سر وقت خواندن نماز
  2. حضور قلب در نماز
  3. ادای صحیح اذکار در نماز (و همینطور شمرده گفتن)
  4. ادای نمازهای مستحبی باعث باعث افزایش کیفیت نمازهای واجب می‌شود
  5. محلی ثابت و خوش بو برای نماز
  6. پیش زمینه های نماز
    • ادای اذان و اقامه
    • خواندن دعاهای بین نماز
    • دعا در قبل، حین و بعد نماز
    • فکر کردن به نماز در روز
    • وضوی با حضور قلب
    • عطر زدن و همچنین مسواک زدن قبل از وضو گرفتن
  7. خوش قلب بودن؛ قلبی بدور از کینه
  8. دعا برای دیگران؛ حتی برای دشمنان و بدخواهان

چرا انسان های نماز خوان گناه هم میکنند؟

همانطور که در سوالتان پرسیدید، کسی مثل شمر که یک فرد با نماز و مومن بود چرا قاتل امام حسین ع هم هست؟ ببینید نماز خواندن به صورت خم و راست شدن و نماز خواندن در ابراز بندگی دو عمل کاملا متفاوت هستند. در سران کشور هم هستن افرادی که جای مُهر نماز بر پیشانیشان پدیدار است ولی صرفا به منظور کسب جایگاه شغلی و اجتماعی بیشتر؛ که بارها هم دیده شده از همین افراد که عامل چه فسادهای اقتصادی و اجتماعی بوده اند.

در اغلب مواقع دیده می شود که افرادی که خالصانه نماز می خوانند، اگر تغییر مسیر دهند و وارد گنا ه و معصیت شوند، یک فرایند تدریجی و آرام را طی میکنند و در ابتدا نمازشان ترک می شود. پس نمی توان گفت که فردی که نماز را با تمام وجودش بجای می آورد میتواند آگاهانه مرتکب معصیت نیز باشد و بدون تفاوت از این مسئله عبور کند.

همچنین در آیه 45 از سوره عنکبوت میبینیم که:

آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید!

که به عنوان یک تفسیر از آن آیه میتوان گفت، خداوند فرمودند هر که نماز بخواند او از فساد و منکر دور می شود نکته قابل توجه این است، شمری که پیامبر را بدون آلش می خواهد و امام زمانش را نمی شناسد، در واقع نمازش مقبول نیست. به طور کلی در دین اسلام کسی که امام زمانش را قبول نداشته باشد مسلمان نیست. پس انتظاری هم نمیرود که همچین نمازی انسان را از گناه و معصیت بازدارد.

ویرایش شده در 5 سال قبل
جواب داده شده در سعید غلامی
860 امتیاز


@سعید غلامی سلام و تشکر فراوان از پاسخ عالی شما. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


1

سلام.

در این که نماز، انسان را از فحشا و منکر باز می دارد شکی نیست.

البته به شرطی که نماز، به معنای حقیقی آن خوانده شود.

اولین شرط این که نماز، حقیقی باشد، نیت قلبی آن است. در واقع، نمازی، نماز به شمار می آید که : قبل از هر چیز با نیت قربه الی الله اقامه گردد. یعنی نمازی بخوانیم که مورد رضایت پروردگار عالمیان قرار گیرد و به موجب آن، روح ما، صفا یابد و به خدا احساس نزدیکی کند.

قطعا نمازی که برای تظاهر به اسلام مآبی است، و هدف از آن، فریب عوام است، و جز ریا هدفی را دنبال نمی کند، نه تنها موجب قربه الی الله نمی گردد، و پاداشی بر آن مترتب نمی شود، و انسان را از فحشا و منکر باز نمی دارد، بلکه آن، عین شرک است و از گناهان کبیره و نابخشودنی به شمار می رود.

البته باید به این نکته هم توجه داشت که نماز مراتبی دارد: هر وقت نمازگزار در نماز خود، بیشتر به یاد خدا باشد، کمتر گناه می کند و هرجا یاد خدا در نماز ضعیف شود و نمازگزار از حقیقت یاد خدا منصرف گردد، دچار گناه می شود.

چنان که در طول تاریخ، با یزیدیان و امثال اویی مواجه هستیم که نمازشان، هیچ رنگی از اخلاص و هیچ بویی از تقرب ندارد. پس چگونه انتظار داریم که این گونه نماز، صاحبان آن را از فحشا و منکر باز دارد؟؟؟؟

در تکمیل بحث جا دارد که به ذات و تربیت و رگ و ریشه ی انسان هم در عاقبت او اشاره کنیم. وقتی بنابر روایات و مستندات نقلی، شمر، زنازاده است، انتظاری بیشتر از این نمی رود که او، قاتل نوه ی رسول خدا، حضرت امام حسین (ع) باشد. همچنین شکم هایی که مملو از حرام است، بنابر سخن اباعبدالله(ع)، پذیرای سخن حق نخواهد بود. شمر و امثال او، شکم پرستانی بودند که راه پر کردن شکم برایشان اهمیتی نداشت.و در این راه، دست به هر کاری می زدند.

و در آخر نتیجه می گیریم که: نماز مثل باران است، و این باران رحمت در زمین های مختلف ریزان است. هم روی زمین سنگلاخ و هم روی زمین شوره زار. و هم زمین حاصلخیز می بارد. تا کی باشد که بتواند قطرات باران را با تمام وجود جذب کند.

اللهم اجعل عاقبه امورنا خیرا

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری