جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

اسم و انواع ان در عربی را شرح دهید؟


1
1
7731

لطفا منی اسم و انواع اسم را همراه با کاربرد ان در زبان عربی شرح و توضیح دهید ؟

لام تا کام عربی
سوال شده در محمد شریف شیخ
6 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

3 جواب

0

سلام ممنون خیلی کامل بود. ببخشید امکان داره خاص و عام رو یه توضیح بدید??

راستی ببخشید من توی یه درس نامه دیگه که دیده بودم می گفت ضمایر جزو گروه اسم ها نیستن? درسته؟؟

جواب داده شده در ابوالفضل فرخاری

500 کاراکتر باقی مانده


0

واقعا عالی هست تشکر

جواب داده شده در مجتبی بادی
1 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


3

سلام.

مانند سایر زبان های موجود، در زبان عربی هم، کلمه به سه دسته تقسیم می شود:

  1. حرف

    2.فعل

    3.اسم

که با در کنار هم نهادن مجموعه ای از کلمات، جمله سازی (اسمیه یا فعلیه) صورت می پذیرد.

تعریف حرف: به کلمات کم حجمی گفته می شود که به تنهایی معنایی ندارند و کاربرد آنها، ارتباط دادن کلمات جمله، به همدیگر است. مشهورترین حروف به دو دسته تقسیم می شوند: الف) حروف جر. ب) حروف عطف.

مثال حروف جر) فی(در)، بِ (به)، اِلَی (به سوی)، عَلَی (روی)، مِن (از)، عَن (از) و ....

مثال حروف عطف) وَ (و)، ثُمَّ (سپس)، فَ (پس)، بَل (بلکه)، لکن (ولی) و ...

تعریف فعل: فعل، کلمه ای است که با داشتن قید زمان (شناسه)، معنای انجام کار یا پذیرفتن حالتی را می دهد. و خود، انواعی دارد.

شامل: 1.فعل ماضی: ذَهَبُوا: رفتند / 2.فعل ماضی منفی: ما ذَهَبوا: نرفتند / 3. فعل مضارع: یَذهَبُ: می رود / 4. فعل مضارع منفی: لا یَذهَبَانِ : نمی روند / 5.فعل امر: اِذهَبی: برو / 6.فعل نهی: لاتَذهَبَا : نروید / 7. فعل مستقبل: سَوفَ تَذهَبُ: خواهی رفت

تعریف اسم: اسم، کلمه ای است که نه فعل باشد و نه حرف. و در معنا برای نامگذاری اشیاء و اشخاص به کار می رود.

مثال: الشَجَرَه: درخت / فاطمه: نام شخصی است.

نشانه های اسم: هر کلمه ای، فقط یکی از ویژگی های زیر را داشته باشد، اسم به شمار می آید:

  1. «ال» در اول کلمه: الکتاب، البقره، الکرسی

  2. «تنوین -ً -ٍ -ٌ » در آخر کلمه: قَلَمٌ ، مِنضَدَهٍ، رَجُلَاً

  3. مضاف الیه بودن: کِتابُ اللهِ (در این جمله، الله، مضاف الیه است، پس به همین دلیل، اسم به شمار می آید.)

  4. پذیرفتن حالت جر: هیچ فعل، یا حرفی نمی تواند مجرور شود. یعنی نمی تواند حرکت حرف آخرش -ِ یا -ٍ یا یَنِ یا یَنَ باشد. بلکه فقط اسم می تواند مجرور گردد. اسم در دو حالت مجرور می گردد: الف) حرف جری قبل از آن آید و جارومجرور بسازد: فی الصَفِّ. ب) مضاف الیه واقع گردد: فَستانُ الاَمِّ: پیراهن مادر: در این ترکیب، الامِّ مضاف الیه و مجرور است.

  5. منادا واقع شدن: فقط اسم می تواند منادا واقع شود، یعنی پس از حرف ندا (یا: ای) بیاید: یا حُسَینُ (در این جمله، حسین منادا است، پس اسم است.)

  6. داشتن «تاء تانیث» در آخر کلمه: شَجَرَه، مَکتَبَه، مِطرَقَه.

انواع اسم:اسم ها انواعی دارند، که در ادامه به بیان اقسام آن و کاربردشان با ذکر مثالی می پردازیم:

  1. یک دسته از اسم ها، کلماتی هستند که ویژگی های اسم را که در قسمت بالا بیان نمودیم، داشته باشند. یعنی هر کلمه ای را دیدیم که یکی از نشانه های اسم بودن را داشت، می گوییم اسم است. این نوع از اسم ها ، معمولا برای نامگذاری به کار می روند: الفِراشه (پروانه)، وِسادَه (بالش)، جَبَلٌ (کوه)، لَحمُ الخِنزیر (گوشت خوک)، یا سَیِّدَ السَّادات(ای سرور سروران) و ...

  2. نوع دیگری از اسم ها، اسم های عَلَم هستند. این نوع از اسم ها، کلماتی هستند که معنای خاص دارند و بر افراد یا اشخاص شناخته شده دلالت می کنند: حضرت محمد (ص)، حضرت یونس (س)، کعبه، بیت المقدس، حجرالاسود و ...

  3. اسم های موصول (خاص و عام) نیز در زمره ی اسم ها جای دارند: خاص: الَّذی (کسی که)، التی (کسی که)، الَّذین (کسانی که)، اللاتی (کسانی که). عام: منَ (که، کسی که)، ما (که، چیزی که).

  4. اسم های اشاره (دور و نزدیک) نیز در گروه اسم ها جای می گیرند: دور: ذلک و تلک (آن)، اولئک (آنها). نزدیک: هذا و هذه (این)، هذانِ و هذینِ و هاتانِ و هاتینِ (این دو)، هولاء (این ها).

  5. ضمایر (متصل و منفصل) نیز اسم هستند. زیرا ضمیر جانشین اسم می باشد. متصل: هُ ، هَا ، هُمَا، هُم، هَنَّ، کَ، کِ، کُما، کُم، کُنَّ، ی، نا. منفصل: هَوَ هُما، هُم، هِیَ، هُنَّ، اَنتَ، انتما، انتم، انتِ، انتنَّ، انا، نحن... ایَّاه، ایّاهما، ایّاهم، ایّاها، ایّاهُنَّ، ایّآکَ، ایاکما، ایاکنَّ، ایایَ، ایَّانَا. و هر ضمیر فاعلی که به آخر افعال افزوده می گردد. مثل : واو در رجعوا.

  6. برخی کلمات استفهامی (پرسشی)، اسم به شمار می آیند. از جمله: کَیفَ (چگونه)، مَتی (چه وقت)، اَینَ (کجا)، لماذا (برای چه) و ...

نکته) نوع اول اسم هایی که برشمردیم، معرب هستند. یعنی حرکت حرف آخر آنها، با توجه به نقششان در جمله عوض می شود. اما پنج گروه دیگر، مبنی هستند، هنی حرکت و ساختار ظاهری کلمه در هر حالتی یکسان و به همین شکل، باقی می ماند.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز


خیلی خوب توضیح دادید من کامل یادش گرفتم ممنون ــ باران عزیزالسادات در 5 سال قبل

@باران.عزیزالسادات خواهش می کنم عزیزم، موفق باشید. ــ فاطمه شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری