جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

اقتصاد رفتاری چیست؟


2
0
1007

یک موضوعی که خیلی براش محتوایی پیدا نکردم «اقتصاد رفتاری» هست. توی یک مجله اقتصادی چندین بار چشم به این عنوان افتاد و خواستم یه خرده بیشتر راجع بهش بدونم.

طبق مطالعات من اقتصاد رفتاری درواقع یک علم تلفیقی از روانشناسی (به عبارت بهتر روانشناختی) و اقتصاد (علوم مالی و بیزینسی) هست ولی درست متوجه نمیشم که به صورت کلی روی چه تایتل هایی تمرکز میکنه و توش ریز میشه. همچنین شغل های وابسته به این رشته چی میتونن باشن؟ اصن یه رشته هست؟

از طرفی مثالی وجود داره براش؟ یعنی مثلا فلان تصمیم یا ایده مبتنی بر پارامترهای مطرح شده در اقتصاد رفتاریه. خیلی لطف میکنید اگر دانشی در این حوزه دارید با منم به اشتراک بزارید. همچنین مقاله یا رفرنسی اگر باشه ذکر کنید عالیه.

علمی اقتصاد اقتصاد-رفتاری روانشناسی
سوال شده در سروش قادری نسب
788 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

5

اقتصاد رفتاری یا همون Behavioral economics در واقع یک رشته علمی هست که رویکردش تحلیل احساسات و رفتار مردم (و حتی کسبه) مبتنی بر عوامل اقتصادی هست. در یک دوره ای، اقتصاددانان و روان‌شناسان ارتباط خیلی نزدیکی داشتن باهم و دقیقا این شد که دیدن جای یک همچین رشته ای با عنوان «اقتصاد رفتاری» خالیه که تلفیقی از این دو باشه.

در دنیای تحلیل رفتار مشتری، یک موضوع وجود داره به اسم big data، که گوگل هم مبتنی بر اون علم، اومده یک ابزاری رو ساخته و داره به صورت غیر رایگان عرضش میکنه به اسم big query که شما با استفاده از اون میتونی مشتری هات (کاربرهای اپلیکیشن یا وب سایتت) رو رفتارشون رو ببینی و طبق اون یک سری پیشنهادات بهشون بدی؛ یا مثلا یه قابلیت جدید براشون بسازی.

هدف غایی هر بیزینس اینه که به پول برسه و رشد کنه و اصطلاحا اکسپند بشه. اقتصاد رفتاری دقیقا کارش همینه

  • بیزینس شما رو رشد میده.
  • پیشنهاد جذب شرکای کاری رو بهتون میده.
  • به ایده های آینده ی بیزینسیتون اولویت و ترتیب میده.
  • کمک میکنه مشتری ها و بازخوردشون رو نسبت به محصولتون رو بهتر بشناسید.
  • مبتنی بر رقبا و بیزینس های مشابهتون بهتون سرنخ های توسعه، توقف یا همکاری با سایرین رو میده .
  • در یک مقیاس وسیعتر، کمکتون میکنه به بیزینس های موازی فکر کنید، یا طول عمر بیزینستون رو بهتر تخمین بزنید.

از سلسله موضوعات اقتصاد رفتاری میشه به برخی هاش اشاره کرد:

  • مالیه رفتاری
  • انتقاد گرایی
  • نظریه بازی رفتاری
  • استدلال اقتصادی در حیوانات غیرانسانی

امیدوارم که توضیحاتم به دردتون خورده باشه. اگر اینطور هست لطفا به جوابم رای بدید و به عنوان پاسخ تایید شده تیکش رو بزنید.

جواب داده شده در سعید غلامی
860 امتیاز


مرسی جناب غلامی از پاسختون، امکانش هست نظریه بازی رفتاری رو یک مقدار راجع بهش توضیح بدید؟ ــ سروش قادری نسب در 4 سال قبل

@سروش.قادری.نسب نظریه بازی رفتاری موضوعی است که به بررسی تصمیمات و رفتار متقابل استراتژیک با روش‌های نظریه بازی‌ها، اقتصاد آزمایشگاهی (تجربی) و روانشناسی آزمایشگاهی می‌پردازدآزمایش‌ها شامل آزمودن انحراف از ساده‌سازی‌های رایج تئوری‌های اقتصادی نظیر قاعده استقلال، و صرف نظر کردن از نوع دوستی، انصاف و آثار قالب‌گیری می‌باشد. در بعد اثباتی، روش‌ها برای شناخت روابط متقابل و ترجیحات اجتماعی به کار بسته شده‌است. به عنوان یک برنامه پژوهشی، این موضوع در سه دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌ است. ــ سعید غلامی در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


4

اقتصاد رفتاری برای پاسخ به واکنش های غیر منطقی مردم (به عنوان مشتری) به محصولات و یا خدمت های ارائه شده توسط دلتها و یا شرکت های عرضه کننده به وجود آمده، به عتوان مثال ما بر این باوریم که فردی که مبتلا به بیماری های قندی و یا کبدی هست به هیچ عنوان از نوشیدنی هایی که این بیماری رو تشدید کنن استفاده نمیکنه، ولی در عوض جوابی که ما از آزمایش بازار به دست می آوریم کاملا متفاوته و نشون میده از زمانی که محصولات رژیمی و سالم تر وارد بازار شدن به طور کملا باورنکردنی فروش محصولات ناسالم و چرب و .... در بازار افزایش پیدا کرده. توضیح تصویر به طور کلی اقتصاد رفتاری برای رسیدن به الگوهای رفتاری مردم و رفتار شناسی در محیط های آزمایشگاهی، برای شناخت بیشتر واکنش توده ها به واکنش هاست، کاربرد روشهای اقتصاد رفتاری در دولت ها برای تسلط بر افکار و جهت دهی به سبک زندگی مردم است. برای دولت ها همیشه اینطور بوده که حکومت کردن بر مردم فقیر رو آسونتر و راه بقای خودشون رو بر دامن زدن به این فقر میدونن، حالا معنی این فقر چیه: به معنی ترس از کمبود و محدود کردن منابع موجود با عرضه محدود منابه نامحدود هست خیلی دوست دارم بیشتر توضیح بدم ولی فقط میتونم بگم که اقتصاد رفتاری جواب بسیاری از سوال های جوامع است.

جواب داده شده در majid asghari
41 امتیاز


ممنون بابت توضیحتون. جمله آخرتون یک مقدار ذهنم رو درگیر کرد که فرمودید «اقتصاد رفتاری جواب بسیاری از سوال های جوامع است»، خواستم بدونم اقتصاد رفتاری در مقیاس یک کسب و کار خرد/کلان هست یا میتونه در سطح جوامع هم دیده بشه؟ ــ سروش قادری نسب در 4 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری