جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

چگونه باید اثبات کرد که ظلم نقصه و عدل نقص نیست ؟


4
0
927

چون ما میشنویم که ظلم یک نوع نقصه میخواستم ببینم چجوری اثبات میشه کرد ؟ یا عدل نقص نیست چجوری میشه اثبات کرد ؟ و یک نوع عدل خدا رو برام نام ببرید ممنون میشم

علمی اطلاعات-عمومی
سوال شده در ناشناس
Wow!!! امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

3

سلام و عرض ادب.

سوال خوبی که شما دوست عزیز پرسیدید، از مباحث دینی و فلسفی است که باید با آوردن ادله و براهین کافی اثبات گردد.تحلیل بنده برای پاسخ به این سوال چنین است:

*ابتدا به تعریف کلید واژه های سوال توجه کنید:

۱. نقص: این کلمه، در فرهنگ لغات، به معنای کمبود و کاستی است. که در تضاد با کمال قرار می گیرد. در واقع، نقص ، بر ضعفِ دارنده ی آن، دلالت دارد و کمال، بر توانایی و استعداد دارنده ی آن ، اطلاق می گردد. پس نقص، صفتی نکوهیده است و کمال، صفتی پسندیده نزد انسان است. زیرا او موجودی کمال طلب است و خواهان تکامل و بقا است و از ضعف و ناتوانی بیزار است.

۲. عدل: عدل، مترادف قسط است. و مصدر آن، عدالت است. منظور از عدالت، به تعبیر امام علی ع، در کتاب عدل الهی از شهید مطهری، العدل یضع الامور مواضعها: قرار گرفتن هر چیزی در جایگاه شایسته ی خود است. و آن، امری نیک است. پس انسان فطرتا خواستار آن است. یعنی عدالت طلب است. بنابراین، از آنجایی که خدا دارنده ی تمام امور نیک است، پس دارنده ی صفت عدل نیز هست. زیرا عدل، از صفات کمالی است، پس برای خدا ثبوت دارد و در او راه دارد.

۳.ظلم: به معنای زایل نمودن حق است. و آآن، امری است که برای هیچ انسان پاک طینتی ، خوشایند و پسندیده نیست. زیرا ظلم، بر ناهماهنگی و عدم تعادل دلالت می کند. و صفتی قبیح به شمار می رود. پس چون خدا از هر قبیحی مبرا است، پس این صفت، برای خدا، سلبی است و در او راه ندارد.

**اما، تحلیل این سوال و پاسخ به آن:

۱. عدالت ، حسن و زیبا است و ظلم، قبیح و زشت است. پس عدل، کمال است و ظلم، نقص است. زیرا بین موصوف و صفات ارتباط و همگرایی و همگونی برقرار است.

۲. وقتی می گوییم خدا عادل است، یعنی ظالم نیست. پس هیچ نقصی در او راه ندارد.

۳. هر چیزی که کمال نباشد، در خدا راه ندارد. به‌ عبارت دیگر، هر چیزی که در زمره ی صفات الهی نباشد، نقص محسوب می شود. پس چون ظلم، جزء صفات الهی نیست، نقص است و عدل، چون جزء صفات الهی است، نقص نیست.

***نمونه هایی از عدل الهی:

۱. جهان شمولی رحمت خدا (عدالت تکوینی): خدا بر تمامی آفریده هایش نظر لطف و رحمت دارد و به همگان نعمت می دهد. و همین امر، دال بر عدالت او است.

۲. فرستادن پیامبران (عدالت تشریعی): خدا با فرستادن پیامبران، راه درست را به همه ی انسان ها نشان داده و این، خود انسان ها هستند که با اختیاری که دارند، راه درست را انتخاب می کنند و یا گمراه میشوند.

۳. وجود معاد و رسیدگی به سزای اعمال (عدالت جزایی): چون دنیا ظرفیت پاسخ گویی به تمام ابعاد اعمال را ندارد، پس خدا آخرت را قرار داد تا به ریز ریز حساب خوب و بد اعمال رسیدگی شود: فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره.

موفق باشید

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری