جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
کد تخفیف اسنپ تاکسی با 50% تخفیف! دریافت کد
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

چرا شرط بندی در دین اسلام حرام است؟


1
0
7290

سلام

چرا شرط بندی حرامه؟

الان این مسابقه های تلویزیونی که میزارن و پیش بینی فوتبال که یه مقدار پول میگیرن بعد اگر طرف برنده شد بهش میدن ولی نشد هیچ... اشکال نداره؟

چرا روی اسب حلاله؟ ولی رو بقیه نه؟

ممنون کسی که بهم جواب میده منطقی و با استدلال درست وبارفرنس جواب بده

دینی دین
سوال شده در ناشناس
Wow!!! امتیاز

2
این حدیث از معصوم را هم خوب است مطالعه کنید. ــ سجاد شفی زاده در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

3

علت حرمت مساله قمار و شرط بندی در اسلام ضررهایی است که براین مساله مترتب میشود و حرام است ،که به گوشه ای از آن اشاره می کنیم. 1.دلیل شرعی:

در تفسیر نمونه چنین آمده است : « کمتر کسى را مى توان یافت که از زیان هاى گوناگون قمار بى خبرباشد، براى توضیح بیشتر گوشه اى از عواقب شوم و خانمان برانداز آن را به طور فشرده یادآور مى شویم:

خداوند متعال در آیه شریفه ۹۰ سوره مبارکه مائده می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند و از عمل شیطانند پس از آنها دورى گزینید باشد که رستگار شوید»(مائده/۹۰). همانطور که از نص صریح آیه مشخس است، خداوند متعال قمار را در ردیف می‌گساری و بت پرستی و از کارهای پلید شیطانی دانسته و دستور به اجتناب از آن داده است. «مَیسِر» یعنی قمار و لذا قمارباز را «یاسر» گویند. ریشه آن «یسر» به معنای آسانی است و علت نامیدن قمار به «میسر» این است که قمارباز با آن مال دیگران را به آسانی و بدون زحمت به چنگ می آورد. از امام رضا علیه السلام نیز نقل شده است که «المیسر هوالقمار؛ میسر همان قمار است».  

2.دلایل دیگر:

الف ـ قمار بزرگ تری ن عامل هیجان: کلیه روان شناسان و دانشمندان ساى کولوژى، معتقدند: هیجانات روانى عامل اصلى بسیارى از بیمارى هاست، مثلاً کم شدن ویتامین ها، زخم معده، جنون و دیوانگى، بیمارى هاى عصبى روانى به صورت خفیف و حاد و مانند آنها در بسیارى از موارد ناشى از هیجان مى باشند، و قمار، بزرگ ترین عامل پیدایش هیجان است تا آنجا که یکى از دانشمندان «امریکا» مى گوید:

در هر سال در این کشور فقط دو هزار نفر در اثر هیجان قمار مى میرند، و به طور متوسط قلب یک «پوکرباز» (یک نوع بازى قمار) متجاوز از صد بار در دقیقه مى زند، قمار، گاهى سکته قلبى و مغزى نیز ایجاد مى کند، و قطعاً عامل پیرى زودرس خواهد بود.

به علاوه به گفته دانشمندان، شخصى که مشغول بازى قمار است، نه تنها روح وى دستخوش تشنج است بلکه تمام جهازات بدن او در یک حالت فوق العاده به سر مى برند، یعنى ضربان قلب، بیشتر مى شود، مواد قندى در خون او مى ریزد، در ترشحات غدد داخلى اختلال حاصل مى شود، رنگ صورت مى پرد، دچار بى اشتهایى مى شود، و پس از پایان قمار، به دنبال یک جنگ اعصاب و حالت بحرانى به خواب مى رود، و غالباً براى تسکین اعصاب و ایجاد آرامش در بدن متوسل به الکل و سایر مواد مخدر مى شود، که در این صورت زیان هاى ناشى از آن را نیز باید به زیان هاى مستقیم قمار اضافه کرد.

از زبان دانشمندان دیگرى مى خوانیم: قمارباز، انسانى مریض است که دایماً احتیاج به مراقبت روانى دارد، فقط باید سعى کرد به او فهماند که یک خلا روانى وى را به سوى این عمل ناهنجار سوق مى دهد، تا در صدد معالجه خویش بر آید.

ب ـ رابطه قمار با جنایات: یکى از بزرگ ترین موسسات آمارگیرى جهانى ثابت کرده است: 30 درصد جنایت ها با قمار رابطه مستقیم دارد، و از عوامل به وجود آمدن 70 درصد جنایات دیگر نیز به شمار مى رود.

ج ـ ضررهاى اقتصادى قمار: در طول سال، میلیون ها بلکه میلیاردها از ثروت مردم جهان در این راه از بین مى رود، گذشته از ساعات زیادى که از نیروى انسانى در این راه تلف مى شود، و حتى نشاط کار مداوم را در ساعات دیگر سلب مى کند، مثلاً در گزارش ها چنین آمده است: در شهر «مونت کارلو» که یکى از مراکز معروف قمار در دنیا است، یک نفر در مدت 19 ساعت قمار بازى 4 میلیون تومان ثروت خود را از دست داد، وقتى درهاى قمارخانه بسته شد یک راست به جنگل رفت، و با یک گلوله مغز خویش را متلاشى، و به زندگى خود خاتمه داد، گزارش دهنده اضافه مى کند: جنگل هاى «مونت کارلو» بارها شاهد خودکشى این پاک بازها بوده است.

د ـ زیان هاى اجتماعى قمار: بسیارى از قماربازان به علت این که گاهى برنده مى شوند و در یک ساعت ممکن است هزاران تومان سرمایه دیگران را به جیب خود بریزند، حاضر نمى شوند تن به کارهاى تولیدى و اقتصادى بدهند، در نتیجه چرخ هاى تولیدو اقتصاد به همان نسبت لنگ مى شود، و درست اگر دقت کنیم مى بینیم، تمام قماربازان و عایله آنان سربار اجتماع هستند، و بدون این که کمترین سودى به این اجتماع برسانند از دست رنج آنها استفاده مى کنند، و گاهى هم که در بازى قمار باختند، براى جبران آن دست به سرقت مى زنند.

خلاصه زیان هاى ناشى از قمار به حدّى است که حتى بسیارى از کشورهاى غیر مسلمان آن را قانوناً ممنوع اعلام داشته اند، اگر چه عملاً به طور وسیع آن را انجام مى دهند.

مثلاً انگلستان در سال 1853، امریکا در سال 1855، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام نمودند.

این از دلیل حرام بودن قمار و شرط بندی

با اینکه قمار در اسلام حرام و گناهی بزرگ معرفی شده است و توضیح داده شد ،ولی شرط بندي در ۳ مورد در اسلام مشروع مي باشد: ۱. شنا ۲. تيراندازي ۳. سواركاري.(۱) نکته مهم در این مورد این است که خود شرکت کنندگان در این سه مسابقه می توانند شرط بندی کنند،نه تماشاگران این مسابقات.

در مورد اين مسئله قبل از هر چيز بايد به اين حقيقت مهم توجه داشت كه در بسیاری از امور و دستورات دینی تا زمانی که از جانب معصومین توضیح کامل و جامعی در خصوص فلسفه و ریشه این احکام و قوانين نیامده، نمی توان برای آن ها دلیلی کامل و مطلق بیان کرد و یا آن ها را نادرست خواند، بلکه باید دستورات دینی را به شکل تعبدی و از منظر تسلیم پذیرفت. به عبارت ديگر همان معصومي كه در اصل قمار و شرط بندي حكم به حرمت داده است در مواردي خاص اين حرمت را برداشته و اجازه داده است و لذا ما بايد به هر دو پايبند باشيم. اما همه این ها دلیل بر این نمی شود که ما از منظر عقل و دانش طبیعی در خصوص فلسفه و حکمت های دستورات دینی به تامل و بررسی نپردازیم، زیرا ما خداوند را حکیم می دانیم. هر چند دستورات دینی و احکام شریعت بر اساس فلسفه کلی آزمایش میزان تسلیم و سرسپردگی بندگان تدوین شده اند، اما یقینا خالی از مصالح و حکمت های مختلف در زندگی دنیا و آخرت بشر هم نیستند. از همین روی می توان در مورد حکمت آن ها با تامل و دقت به نتایجی دست یافت. به علاوه توجه داشته باشيد كه مراجع براي فتوا دادن و استخراج احكام دين صرفا بايد براساس منابع تعريف شده يعني كتاب و سنت و عقل و اجماع صدور راي نمايند و نمي توانند از منابع ديگري در صور فتوا استفاده كنند. در اين منابع نيز در بسياري از احكام مانند شرط بندي و استثنائات آن، موارد به طور كامل بيان شده و يك فقيه اجازه تعميم و تسري اين حكم را به موارد مشابه ندارد.

اما در مورد استثناء شدن اين چند مورد بايد گفت: شرط بندی درباره اسب سواری، تیراندازی و شناکردن به جهت حكمتهاي زير اجازه داده شده است. البته باز هم تاكيد مي كنم كه اينها صرفا برخي از حكمتهاي حكم است و دليل آن روایات است که از باب تعبد بايد به آن عمل نماييم. اما حكمتها:

۱. فایده و نفع اجتماعی: اگر شرط بندی روی همان سه موضوع باشد در واقع مهارت های لازم در جامعه اسلامی برای دفاع و تامین امنیت فراهم می شود. اسلام برای امنیت و حفظ حریم جامعه اسلامی اهمیتی زیادی قایل است، یکی از موارد که این اهتمام نشان داده می شود مشروعیت شرط بندی بر اسب سواری، شناکردن و تیراندازی است با توجه به زمان صدر اسلام که اسب مهم ترین ابزار جنگی در جهت نقل و انتقال سریع نقش ایفا می کرد از میان حیوان های اصلی تنها اسب مطرح شده است، چون تنها حیوانی است که در سرعت و چابکی از تمام حیوانات اهلی دیگر قوی تر و مناسب تر است. مهم ترین وجهه جامعه اسلامی توان بازدارندگی است، اسلام می خواهد فرد، فرد جامعه اسلامی به این توان و قدرت دفاعی توجه کند، تیراندازی و شناکردن نیز در جنگ از اهمیت بسیار بالای برخوردار است و چیزی است که مرور زمان در آن تاثیر ندارد، ممکن است ابزار تیراندازی تغییر کند ولی اصل تیراندازی در این مساله مورد نظر است.

۲. نفع و فایده در برابر نیازهای واقعی و حقیقی بسیاری از ورزش ها از جمله فوتبال، و ... امروزه طرفداران جدی دارند، اما نمی توان برای شکل و فرم آن جدا از اصل ورزش فایده واقعی تصور کرد. بنابراین، اموری مثل فوتبال و ... پیش از آن که برای تامین یک نیاز واقعی و بنیادین باشد، برای ایجاد سرگرمی است. از این جهت بازی های از این نوع که بیشتر هوس پسندانه است تا نفع دهنده واقعی، نمی تواند مصداق شرط بندی مشروع و حلال واقع شود.

۳. این احتمال هم وجود دارد که حكمت ديگر مساله اين باشد كه بالاخره انسان براي ارضاي اين نياز دروني و روحي احتياج به برخی فعالیت ها و هيجانات در زندگي دارد و اسلام نيز براي پاسخ به اين نياز دروني در موارد محدود اين عمل را اجازه داده است. اما به دليل مشخص بودن آفات و مشكلات بيش از حد قمار و شرط بندي( كه حتما به آن واقف هستيد و آن را در جوامع ديگر مي بينيد) آن را در همه موراد تعميم نداده كه باعث از بين رفتن اقتصاد و معامله در جامعه و سست شدن پايه خانواده ها و مشكلاتي از اين قبيل در جامعه شود.

در مورد اون پیش بینی که گفتین ،پول دادن از قبل حرام است. درصورتیکه برای شرکت در مسابقه وجهی نپردازند و مسابقه مربوط به کار مشروعی باشد اشکال ندارد.

ویرایش شده در 6 سال قبل
جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1742 امتیاز


تشكر ميكنم توضيحاتتون شفاف و كامل بود كه تا حد زيادي ميشه احكامش رو توجيه كرد. ــ ناشناس در 6 سال قبل

خواهش میکنم. برای اطلاعات بیشتر به ادرس های زیر مراجعه کنید: امام خمینی، توضیح المسائل (المحشی)، ج 2، ص 962، موسسه النشر الاسلامی، الطبعه الثامنه، قم، 1424 ق؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1، ص 107، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان، چاپ 14، زمستان 1384؛ ــ هادی کوزه کنانی در 6 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


1

سه مورد از دلایلی که من در مقاله ای راجع به شرط بندی مطالعه میکردم به عنوان دلایل حرام بودم شرط بندی در اسلام بهش اشاره شده بود:

  1. زندگی نا‌پایدار: کسی که شرط بندی میکند یا اصطلاحا قمار میکند، زندگی پایداری نخواهد داشت. شاید در اوایل شرط بندی بر روی موارد کوچک و پیش پا افتاده ای انجام شود که حتی باخت در آن هم تاثیری در زندگی فرد نداشته باشد، ولی این موضوع یک امریست که برای فرد نهادینه شده و با گذر زمان به او عادت میکند و کم کم طبق حس حرص و طمع طبیعی انسان، عمیق تر شده و بیشتر زندگی افراد را متاثر میکند. پس قمار، یکی از دلایلش که حرام است این است که عدم پایداری را در زندگی انسان ایجاد میکند.

  2. دغدغه غالب: شرط بندی خب مسئله ایست که در این فرایند مواردی مثل استرس، حرص، شادی، غصه و .. حضور دارند. افراد زمانی که بر روی موضوعی شرط میبندند یا قمار میکنند، در واقع تمام تمرکز و حواس خود را بدان موضوع متمرکز میکنند؛ چرا که در پس نتیجه آن موضوع، نتیجه گاها حیاتی برای فرد اتفاق می افتد. در این حین فرد کاملا درگیر یک موضوع می شود و تمام هم و غم وی موضوع مورد نظر می شود. در این حین گاها پرخاشگر می شود، گاها به امورات رایج روزمره رسیدگی نمیکند، و از همه اینها مهمتر از یاد خداوند غافل می شود. چرا که این فرایند تماما فرد و ذهن او را درگیر میکند.

  3. مضر سلامتی: همانگونه که در مورد قبل هم گفته شد، قمار کردن به ذاته با استرس همراه است. وقتی شرط بندی اتفاق می افتد، ذهن فرد دچار چالش شده، و از نظر روحی استرس و نگرانی به منظور برد در شرط با وی همراه خواهد شد. از نظر پزشکی یک همچین استرسی که گاها در مقیاس خیلی زیاد با انسان همراه می شود به شدت برای بدن انسان مضر است و در دراز مدت عواقب بدی بر روح و جسم انسان بجای میگذارد.
جواب داده شده در سعید غلامی
860 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی