زیر مجموعه ها
×
×
لطفا در ایجاد سرویس های جدید لام تا کام همراه ما باشید.
شرکت در نظرسنجی
در نكوهش دنيا
licenseامیرالمومنین (ع) در خطبه 81
و من كلام له عليه السلام في صفة الدنيا - مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ فِي حَلَالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ مَنِ اسْتَغْنَى فِيهَا فُتِنَ وَ مَنِ افْتَقَرَ فِيهَا حَزِنَ وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ أقول و إذا تأمل المتأمل قوله عليه السلام و من أبصر بها بصرته وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره و لا سيما إذا قرن إليه قوله و من أبصر إليها أعمته فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيرا و عجيبا باهرا
امام علی (ع)از سخنان آن حضرت است در وصف دنيا - چه ستايم خانهاي را كه آغاز آن رنج بردن است، و پايان آن مردن. در حلال آن حساب است، و در حرام آن عقاب. آن كه در آن بينياز است، گرفتار است، و آن كه مستمند است اندوهبار. آن كه در پي آن كوشيد بدان نرسيد، و آن كه به دنبال آن نرفت، او رام وي گرديد. آن كه بدان نگريست، حقيقت را به وي نمود، و آن كه در آن نگريست، ديدهاش را برهم دوخت. (ميگويم، اگر نگرنده در گفته امام «من أبصر بها بصّرته» نيك بينديشد در آن از معني عجيب و انديشه ژرفنگر آن بيند كه به نهايت آن نتوان رسيد، و ژرفاي آن را نتوان ديد به خصوص كه با گفته او (ع) مقارن شود كه «و من أبصر اليها أعمته» كه فرق ميان «أبصر بها» و «أبصر اليها» تا كجاست. و پايه بلاغت اين سخن چه آشكار پيداست.)
اخلاقی