جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری در مورد ابطال دستورالعمل شماره 4969.1 مورخ 62.7.3 سازمان تامین اجتماعی در مورد بازنشستگی پیش از موعد ( صفحه 591)


0
0
259
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شدهآرای دیوان عدالت اداری
تاریخ تصویب1370/06/13
تاریخ انتشار1370/08/04
شناسهF6FAAEFE-E9A9-48C3-93D7-A8FB0EABB860
وضعیتمنسوخ نشده
شماره ثبت روزنامه رسمی13582
شماره پرونده150/69

‌رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری در مورد ابطال دستورالعمل شماره 4969.1 مورخ 62.7.3 سازمان تامین‌اجتماعی در مورد بازنشستگی پیش از موعد (‌صفحه 591) ‌روزنامه رسمی شماره 13582 - 1370.8.4 ‌شماره ه150.69. 1370.6.13 ‌تاریخ 70.5.8 شماره دادنامه 52 کلاسه پرونده 150.69 ‌مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ‌شاکی: آقای محمدحسین کتابیان ‌طرف شکایت: سازمان تأمین اجتماعی ‌موضوع شکایت و خواسته: ابطال دستورالعمل شماره 4969.1 - 62.7.3 ‌مقدمه - شاکی طی دادخواست تقدیمی به دیوان اعلام داشته است: ماده 114 قانون تأمین اجتماعی که مسلماً یکی از قواعد آمره است، مقرر می‌دارد:"‌ضوابط سنی و مدت خدمت برای احتساب مستمری و بازنشستگی کارکنان سازمان قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری و‌تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود حقوق بازنشستگی این افراد برابر با متوسط حقوق و مزایای دریافتی دو سال آخر خدمت که مأخذ پرداخت‌حق بیمه بوده می‌باشد." از قانون مذکور صدها نفر از کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استفاده نموده و به افتخار بازنشستگی نائل گشته‌اند ولی متأسفانه‌از مهر 1362 آقای ابوالفضل غرضی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستور اداری شماره 4969.1 - 62.7.3 به انضمام متن تعهدنامه‌ای‌که قبلاً تنظیم شده، به کارکنان متقاضی اعلام نموده‌اند که ماده 114 فوق‌الذکر را فقط در صورت تنظیم و امضاء صلح نامه محضری و بودن احتساب‌ارفاق مقرر قانون اجراء خواهند کرد. و به این ترتیب با صراحت قانون معتبر و لازم‌الاجراء را شخصاً لغو نموده‌اند. آیا مقام مسئول اداری و اجرای حق و‌اجازه دارد قانون مصوب قوه مقننه یعنی قاعده آمده را به هر دلیل و به دلخواه خود لغو ن موده و مصوبه خود را اعمال نمایند.
‌رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی طی نامه شماره .909‌د10. - 70.2.1 در پاسخ اعلام داشته‌اند: پیشنهاد شماره 4969.1 -62.7.3 این سازمان در جهت کمک و ارفاق به آن دسته از کارکنانی صادر شده که متقاضی بازنشستگی با بیست سال سنوات خدمتی بوده‌اند و در این‌رابطه هیچگونه الزامی در متابعت از پیشنهاد مزبور برای هیچ یک از کارکنانی که بدین نحو بازنشسته گردیده‌اند وجود نداشته است تا علیرغم میل خود‌تقاضای بازنشستگی نمایند دلیل این مدعا تنظیم صلح‌نامه محضری است و حسب قسمت پایانی مفاد آن حق هر گونه آغاز سخن و یا ادعایی را پس از‌نیل به بازنشستگی نسبت به مبلغ مورد صلح از خود سلب نموده است.
[z]‌جلسه هیأت عمومی ‌هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام محمدرضا عباسی‌فرد و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث‌و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
[z]‌رأی وحدت رویه ‌دستورالعمل شماره 4969.1 - 62.7.3 سازمان تأمین اجتماعی که در لایحه شماره .909‌د10. - 70.2.1 آن سازمان پیشنهاد ذکر شده مورد شکایت‌واقع گردیده و در آن پیشنهاد آمده است که با توجه به درخواست تعدادی از همکاران بر استفاده از بازنشستگی پیش از موعد با سنوات خدمت به کلیه‌همکاران واجد شرایط ابلاغ فرمایید در صورت تمایل نسبت به تنظیم سند رسمی طبق فرم پیوست در دفترخانه اسناد رسمی اقدام و به ضمیمه تقاضای‌بازنشستگی که به تأیید مقام مافوق رسیده باشد با رعایت سلسله مراتب اداری ارسال دارند تا نسبت به بازنشستگی آنان رسیدگی و اقدام گردد. و در فرم‌تنظیمی آمده است: اینجانب.... در کمال آزادی و اختیار و رضایت با توجه به ماده 114 قانون تأمین اجتماعی ناظر به تبصره 1 ماده 74 قانون استخدام‌کشوری تعهد می‌نمایم.... صلح بلاعوض می‌نمایم..... حق هر گونه آغاز سخن یا ادعایی را در آتیه نسبت به مبلغ مذکور از خود سلب نموده و.... فاقد هر‌گونه ارزش اعتبار قانونی خواهند بود. نظر به این که تنظیم سند رسمی فوق‌الاشعار در ماده 114 قانون تأمین اجتماعی و تبصره 1 ماده 74 قانون‌استخدام کشوری پیش‌بینی و مقرر نشده به نظر اکثریت هیأت عمومی دیوان عدالت اداری گ رفتن تعهد و صلح بلاعوض و سلب حق آغاز سخن و یا‌ادعایی در آتیه از افراد واجد شرایط استفاده از بازنشستگی پیش از موعد با سنوات خدمت مخالف قانون و خارج از حدود اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی بوده و حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‌نماید.
‌رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی