جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

اعراب «احسان» در «هل جزا الاحسان الا الاحسان»


2
0
2633

اعراب هر دو کلمه ی "احسان" در جمله ی "هل جزا الاحسان الا الاحسان" به طور جداگانه چیست؟ چرا؟ یعنی با توجه به چه نقشی ، این اعراب را می گیرند؟

علمی عربی
ویرایش شده در 6 سال قبل فاطمه شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز
سوال شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
12.3k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

3

در زبان عربی با توجه به سیاق جمله ، چند نوع جمله وجود دارد: خبریه، استفهامیه، تعجبیه، نداییه، استثناییه، شرطیه، طلبیه و ....

جمله ای که در ان، ادات استثنا (الا، غیر، سوی) باشد، جمله استثناییه است.

جمله ای که مثال زده شده ، جمله استثناییه است.

جملات استثناییه به‌ این ترتیب سه رکن دارند;

۱. مستثنی منه: قبل از ادات استثنا می اید و در معنا بر امری کلی دلالت می کند.

۲.ادات استثنا: الا، غیر، سوی.

۳.مستثنی: بعد از استثناء می اید و در معنا بر امری جزیی دلالت می کند که از مستثنی منه جدا شده است.

حال ان که مستثنی سه نوع است:

۱.متصل: زمانی است که مستثنی و مستثنی منه هم جنس و هم نوع باشند: کتبت التمارین الا التمرینین.

۲.منقطع:زمانی است که مستثنی و مستثنی منه هم جنس نباشند: احترقت الدار الا کتابا.

۳.مفرغ: زمانی است که جمله مستثنی منه نداشته باشد. و معمولا در چنین حالتی اول جمله یکی از ادات ( لا، ما، لیس، هل، ا) می اید: ما نجح الا محمد.

اعراب مستثنی منه همیشه طبق نقشش در جمله مشخص می شود.

اعراب مستثنی متصل و منقطع همیشه منصوب است.

اعراب مستثنی مفرغ طبق نقشش در جمله مشخص می شود.

در جمله (هل جزا الاحسان الا الاحسان)، چون اول جمله "هل" امده و جمله مستثنی منه ندارد، مستثنی مفرغ است; پس اعراب "احسان" اول، مجررو است چون نقش مضاف الیه دارد. و "جزا" مضاف و مبتدا است. و "احسان" دوم مرفوع است چون نقشش خبر است برای مبتدایش که "جزا" است.

مثال های مشابه:

۱.لیس المشرکون الا فی ضلال مبین: مستثنی مفرغ است. مشرکون:اسم لیس، فی ضلال :خبر لیس.

۲.لیس للانسان الا ما سعی: مستثنی مفرغ است.للانسان:خبر مقدم لیس، ما: اسم موخر لیس. سعی: جمله صله است.

منبع: سوره الرحمن ایه ۶۰، عین این سوال در کتاب عربی پیش دانشگاهی نظام قدیم رشته انسانی مشاهده گردیده است.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
12.3k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی