جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

آیا لزوم و تعدی یک بحث لفظی است یا معنایی؟


2
0
995

با توجه به اینکه بعضی از افعال در فارسی متعدی و در عربی لازم اند یا برعکس (مانند جاء به معنای آمدن) و همچنین بعضی از افعال هم متعدی به کار رفته اند و هم لازم (مانند فعل اتی)، به نظر بحث تعدی و لزوم یک بحث صرفا لفظی است نه معنایی. به این معنا که متعدی یا لازم بودن یک فعل، هیچ ربطی به معنای آن ندارد. بلکه تنها و تنها یک قرار داد لفظی بین اهل آن زبان است. در نتیجه برای تشخصی تعدی یا لزوم یک فعل در هر زبانی، باید تنها و تنها به لغتنامه های آن زبان مراجعه کرد. آیا این مطلب صحیح است یا خیر؟

علمی عربی
سوال شده در مهدی بخشی
11 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

4

سلام و درود

بحث لازم و متعدی، از مباحث مخصوص فعل است. که قواعد دستوری آن، بین زبان عربی و فارسی مشترک است.

در تعریف این دو می گوییم:

۱. فعل متعدی ، فعلی است که به مفعول احتیاج دارد. یعنی معنای جمله با فعل و فاعل کامل نمی شود و باید مفعولی آید تا معنا را کامل کند. پس سوال چه کسی را، یا چه چیزی را، درمورد فعل متعدی صحیح است.

مثلا. سعید خورد . (فارسی) . اَکَلَ سعیدُ (عربی) . این جمله، کامل نیست. زیرا مخاطب با شنیدن این جمله می گوید: چه چیزی را خورد؟ که در پاسخ می گوییم: سعید، غذا را خورد. پس غذا (الطعام) مفعول است و تکمیل کننده ی مفهوم این جمله است. پس فعل اَکَلَ، فعلی متعدی است. زیرا در رسایی معنای خود، به مفعول احتیاج دارد.

۲. فعل لازم ، فعلی است که به مفعول احتیاج ندارد. یعنی معنای جمله با فعل و فاعل کامل می شود . پس سوال چه کسی را، یا چه چیزی را، درمورد فعل لازم صحیح نیست.

مثلا. سعید رفت . (فارسی) . ذهب سعیدُ (عربی) . این جمله، کامل است. پس فعل ذهب، فعلی لازم است. زیرا در رسایی معنای خود، به مفعول احتیاج ندارد.


نکته ۱. ما لازم و متعدی بودن افعال را در مثال های مذکور، از معنا تشخیص دادیم و نه لفظ. پس نتیجه می گیریم که بحث لزوم و تعدی، از مباحث معنوی زبان فارسی و عربی است.

نکته ۲. از آن جایی که ثابت شد، لازم و متعدی، از مباحث معنوی است، و ارتباطی به لفظ ندارد، پس این سخن نقض می شود که برای شناسایی لزوم یا تعدی افعال باید به فرهنگ لغات مراجعه کرد. زیرا زمانی فرهنگ لغات ، کاربرد پیدا می کنند که بخواهیم از مسائل سماعی استفاده کنیم و نه قواعد قیاسی و قاعده مندی مثل لازم و متعدی.

نکته ۳. البته جهت شناسایی معنای افعال، می توان از فرهنگ لغات بهره برد، تا بدانیم که آیا مثلا فلان فعل از نظر معنا به مفعول احتیاج دارد یا نه? که طبق آن، بگوییم لازم است یا متعدی.

نکته ۴. برخی افعال، در زبان عربی ، دو پهلو یا دو وجهی هستند یعنی هم می توانند لازم باشند و هم متعدی. مثال. فعل کَسَرَ : شکست (متعدی).// علی شیشه را شکست. / شیشه شکست (لازم). و این، لازم و تعدی را از سیاق جمله و معنای آن در جمله تشخیص می دهیم.

نکته ۵.برخی افعال لازم هستند که اگر به یکی از باب های مزید شامل افعال یا تفعیل بروند، متعدی می شوند. مثل خرج: خارج شد، لازم است. و اخرج که به باب افعال رفته و معنای خارج کرد، می دهد، متعدی است. چون می گوییم چه کسی را خارج کرد?

نکته ۶. برخی افعال، فی نفسه لازم هستند اما اگر با حرف جر مخصوص به خود آیند، متعدی می شوند. چون معنای آنها عوض می شود. به‌ این افعال، دو پارتی یا دو قسمتی گویند. مثل، جأ : آمد(لازم)، جأ ب :. آورد.(متعدی ) /اَتَی : امد (لازم)، اتی ب :آورد.(متعدی)


جمع بندی. پس از آن جایی که شناسایی بحث‌ لازم و متعددی، قاعده ای ثابت دارد و آن قاعده، همان شناسایی افعال از طریق معنای آنهاست، پس این بحث، قیاسی است. و جزو استثناهای زبان عربی به شمار نمی رود که برای شناسایی آن، احتیاج به فرهنگ للغت باشد. بلکه با دانستن نکته های آن، هر فعلی را می توان از نظر لزوم یا تعدی تشخیص دهیم.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
4909 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری