جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

در بحث قواعد عربی چه موقع می گوییم مبتدا موخر و خبر مقدم است؟


3
1
15139

بنابر علم نحو در زبان عربی، نحویون معتقدند که :

در جمله ی اسمیه، اول مبتدا و مرفوع می آید و پس از آن، خبر و مرفوع نیز می آید.

اما گاهی دیده می شود که خبر مقدم، و مبتدا موخر می شود.

این اتفاق چه زمانی رخ می دهد؟

علمی عربی
سوال شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
12.3k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

2 جواب

3

اصل در مبتدا آنست که قبل از خبر عنوان شود چون حکمی به آن واقع شده،محکومٌ علیه قرار میگیرد.

و اصل در خبر آنست که بعد از مبتدا بیاید زیرا بوسیله خبر، حکم می شود و محکومٌ به است.

در 4 مورد تقدیم خبر بر مبتدا لازم است:

1-خبر ظرف و یا مجرور به حرف جر و مبتدا نکره باشد:«عندی غلامٌ»

2-خبر اسم استفهام باشد (در اینصورت خبر صدارت طلب بوده و بر مبتدا مقدم میشود):

«أین الطریق؟کیف حالک؟»

3-محصور شدن مبتدا با الّا و انّما:«ما عادلٌ إلّا الله – إنّما عادلٌ الله»

4-وجود ضمیری در مبتدا که آن ضمیر به خبر برگردد:«فی الدار صاحبها»

همچنین اگر:

*تقدیم مبتدا مخل فهم مقصود باشد:«لله درُّک»

*اسم اشاره برای مکان: «هنا أو ثَمَّ أخوک»

*مبتدا از أنّ و صله آن تشکیل شده باشد:«عندی أنّک أشعر الشعراء»

خبر مقدم می شود.

جواب داده شده در هادی کوزه کنانی
1742 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


5

سوال مطرح شده در حیطه ی علم نحو مبحث جمله سازی است.

در زبان عربی جملات انواعی دارند: جمله اسمیه، جمله فعلیه، جمله تعجبیه، جمله نداییه، جمله استثناییه، جمله مدحیه، جمله ذمیه، و .... .

سوال پرسیده شده به اسلوب جمله ی اسمیه اشاره دارد.

ساختار جمله اسمیه: مبتدا و مرفوع + خبر و مرفوع.

حال آن که در دو صورت جای مبتدا و خبر تغییر می کند؛ یعنی اول خبر می آید و سپس مبتدا می آید:

(از این جهت، به مبتدا، مبتدا موخر و به خبر، خبر مقدم گویند.)

۱.خبر، جارومجرور باشد: فی البیت عصفور: در خانه گنجشکی است.

۲.خبر، ظرف زمان یا مکان باشد: فوق الشجره حمامه: بالای درخت کبوتری است.

در چنین شرایطی :

~مبتدا موخر و به صورت نکره و مرفوع می آید.

~خبر به صورت شبه جمله می آید. پس در ظاهر، علامت رفع نمی گیرد. بلکه محلا مرفوع می شود.

نکته) این حالت در برخی نواسخ نیز نمود می یابد:

خبر افعال مقاربه و افعال ناقصه نیز در شرایط مذکور، می تواند بر اسمشان مقدم شود:

مثال) کان تحت الجدار کنز.

کان:افعال ناقصه. تحت الجدار: خبر مقدم کان و منصوب محلا. کنز: اسم موخر کان و مرفوع.

مثال) یکاد فی الحسد زوال الایمان.

یکاد:افعال مقاربه. فی الحسد: خبر مقدم یکاد و مرفوع محلا. زوال: اسم موخر یکاد و منصوب محلا.

منبع: مبادی العربیه، رشید شرتونی، ج۴.

جواب داده شده در فاطمه شفی زاده <m>★</m>
12.3k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی