جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
مجله موفقیت عرشیانی ها رو بخون و نظربده تا تو هم برنده بشی لینک ثبت نام

رأی شماره 259ـ 1379.9.6 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال ماده 6 اساسنامه مجتمع آموزش تطبیقی ـ 1427


0
0
252
اطلاعات بیشتر قانون
تصویب شدهآرای دیوان عدالت اداری
تاریخ تصویب1379/09/30
تاریخ انتشار1379/10/28
شناسهCEC9167C-6223-45DA-885E-F432E8D82088
وضعیتمنسوخ نشده
شماره ثبت روزنامه رسمی16284
شماره پرونده-
شماره جلد79

‌رأی شماره 259ـ 1379.9.6 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال ماده 6 اساسنامه مجتمع آموزش‌تطبیقی ـ 1427 ‌نقل از شماره 16284 ـ1379.10.28 روزنامه رسمی ‌شماره هـ380.78. 1379.9.30 ‌تاریخ:1379.9.6 شماره دادنامه:259 ‌کلاسه پرونده: 380.78 ‌مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری ‌شاکی: آقای حجت اله صنیعی ‌موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 6 اساسنامه مجتمع آموزش تطبیقی مصوب ششصد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ1376.3.8 ‌مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، نظر به اینکه متون بند 3 اصل سوم و اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در‌مورد تحصیل رأی‌گان تا پایان دوره متوسطه جامع و مانع و کاملا" کلی و بدون قید و شرط و پیش بینی استثناء و صراحتا" و بسیار دقیق تدوین، وضع و‌تصویب گردیده است و احتیاج به هیچ تفسیری ندارد و مواد 5 و بند یک ماده 6 تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش که حدود اختیارات و خط مشی‌شورای عالی آموزش و پرورش را مشخص نموده و ماده 6 قدیم یا 7 جدید اساسنامه مجتمع آموزشی تطبیقی که یکسان بودن مقررات عمومی این‌مجتمع را با سایر مراکز آموزشی مشخص کرده است. با عنایت به اینکه تصویب ماده 6 الحاقی به اساسنامه مجتمع تطبقی مبنی بر تأمین تمام یا بخشی‌از هزینه‌های لازم جهت انجام فعالیتهای آموزشی و پرورشی از طریق اولیاء دانش‌آموزان مغایر قانون اساسی و فاقد وجاهت قانونی است.
بنابمراتب‌ابطال ماده 6 مذکور را دارد. مدیرکل آموزش و پرورش مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره180.14986.03 مورخ 1378.8.14 اعلام داشته‌اند، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در مقام اجراء برای دستگاه وزارت آموزش و پرورش‌قانونی و لازم الاجراء است که این موضوع در ماده 5 لایحه قانونی راجع به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش به آن تاکید گردیده است. لذا با توجه‌به مقدمه فوق الذکر بنابر دلایل زیر نظرات شاکی محترم محکوم به رد است. 1ـ بند 6 از ماده 6 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش‌مصوب مورخ 1358.11.27 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران موکدا" این اختیار را به شورای مزبور داده است که نسبت به بررسی و تصویب‌اساسنامه هر نوع موسسه تعلیماتی جدید اقدام نماید. به این ترتیب تصویب اساسنامه مجتمع‌های تطبیقی و بین الملل با توجه به استدلال فوق خالی از‌هرگونه شائبه‌ای است. 2ـ ماده 6 اصلاحیه مورخ 1376.3.8 شورای عالی آموزش و پرورش در مورد اصلاح اساسنامه مجتمع آموزشی تطبیقی به‌کلمه می‌تواند اشاره نموده و این به معنی الزام مجتمع‌ها نبوده، لذا مدیریت مجتمع‌های مزبور در قبال ارائه خدمات جنبی از قبیل فضای مناسب،‌کلاسهای تقویتی درسی، کامپیوتر، فوق برنامه و.....
که به نظر می‌رسد حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارائه این گونه خدمات را برای چنین‌افرادی ایجاب می‌کند، لازم است به برنامه ریزی مناسب پرداخته و از اولیاء گرامی دانش‌آموزان در این خصوص کمک بگیرد. مضافاً بر اینکه اولیا با‌طیب خاطر و توجه به این نکته که خدمات ارائه شده آموزشی و پرورشی رأی‌گان مانند سایر مدارس راهگشای فرزندان آنها که از امکانات مدارس‌خارج از کشور استفاده نموده‌اند، اقدام به پرداخت خودیاری به مجتمع‌های مزبور می‌نمایند و این رویه به هیچ وجه مخالف اصل سی ام قانون اساسی‌نمی‌باشد لذا با توجه به موارد فوق تقاضای رد دادخواست نامبرده را دارد.
هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجهْْ الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسا شعب بدوی و روسا و‌مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
[z]‌رأی هیأت عمومی ‌نظر به بند 3 اصل سوم و اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در باب مسئولیت دولت در زمینه تدارک و تأمین وسایل و امکانات لازم‌برای گسترش و تعمیم آموزش و پرورش رأی‌گان تا پایان دوره متوسطه برای عموم افراد ملت و اینکه الزام اشخاص به پرداخت بخشی از هزینه‌های‌آموزشی در سطح مذکور بدون حکم و تجویز قانونگذار مغایر صریح حکم مقرر در اصول مذکور است، بنابراین ماده 6 اساسنامه مجتمع آموزشی‌تطبیقی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش مستندا" به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.
‌رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ قربانعلی درّی نجف آبادی


500 کاراکتر باقی مانده

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


عرشیان از کجا شروع کنم ؟
تغییر و تحول با استاد سید محمد عرشیانفر

تبلیغات تصویری


کپی