جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

تفاوت «مدیر پروژه» و «مدیر محصول» چیست؟


4
1
1934

سلام خدمت دوستان عزیز. ببخشید کسی میدونه فرق بین «مدیر پروژه» و «مدیر محصول» چیه؟ توی آگهی های استخدام شرکت های نسبتا بزرگ، معمولا میبینم که دنبال مدیر پروژه / محصول هستن. بعد شرح شغلیشون رو که بررسی میکنم میبینم تقریبا یکسان هستن.

خواستم بدونم که دقیقا تفاوت مدیر پروژه و مدیر محصول چیه؟ بعد یه چیز دیگه اینکه تفاوت «مدیر محصول» و «مالک محصول» چیه؟ باهم فرقی میکنن یا مترادفن؟ ممنون میشم اگه یک توضیحی راجع به هر دو یا سه ی این موقعیت های شغلی بدید و بگید که چه مهارت هایی لازم هست تا کسی بتونه برای این job position ها اپلای کنه؟

اجتماعی کسب-و-کار مدیر-پروژه مدیر-محصول مدیریت
ویرایش شده در 5 سال قبل
سوال شده در سروش قادری نسب
788 امتیاز

1
ببینید «مدیر پروژه» در واقع یک فردی هست که موظف هستش یک پرژه رو از ابتدا تا به انتها مدیریت بکنه و اونو به سرانجام برسونه. ولی «مدیر محصول» یک فردی هست که در یک محصول موظف به انجام یک فرایند نیست، بلکه یار همیشگی اون محصول هستش و به نوعی در قبال خوب بودن و مورد استقبال قرار گرفتن محصول موظف هست. ــ ساناز رضایی در 5 سال قبل

@ساناز.رضایی خب مدیر پروژه رو متوجه شدم، فقط واسه مدیر محصول یار همیشگی یعنی چی؟ یعنی اگه کسی مدیر محصول بشه توی یک شرکتی تا ابد اونجا استخدامه و مدیر اون محصوله؟ بعد ببخشید میشه توضیح بدید فرق مدیر محصول و مالک مالک محصول چیه؟ ربطی به سهام داره؟ ــ سروش قادری نسب در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

8

فرق «مدیر پروژه» و «مدیر محصول»

به طور کلی، شباهت ها و وظایف مشترکی بین این دو جایگاه شغلی job possition (مدیر محصول/پروژه) وجود داره؛ چرا که هر دوی آن‌ها «مدیریتی» هستند. ولی خب این به معنی یکسان بودن این دو جایگاه مدیریتی نیست.

خانم رضایی در زیر سوال شما، پیام جالبی رو منتشر کردن، که مدیر محصول در یک کلام، «یار همیشگی محصول» هست. تعریف درست و جالبیه و دقیقا اصلی ترین تفاوتش با مدیر پروژه هم همین هست. ببینید در تیم ها، اغلب جایگاه های مدیریتی (اصطلاحا C-Level)، وظایف خیلی مشخصی ندارند و چارچوب تعریفی شرح شغلشان، کاملا وابسته پروژه هست. برای عنوان مثال از یک حسابدار، برنامه نویس، مدرس و .. یک شرح شغل مشخصی وجود دارد که تک تک وظایفشان به طور دقیق قابل ذکر می باشند. ولی یک مدیر محصول یا پروژه، بسته به نوع پروژه، مقیاس پروژه و تیم پروژه وظایفشان در یک چارچوب مشخص، تغییر میکند.

مدیر محصول

مدیر محصول Product Manager موظف به ساختن محصولی خوب است.

  • تعیین استراتژی کلی، جامعه هدف، مقایسه رقبا و تحلیل بازار
  • مشخص کردن فازهای پروژه
  • نوشتن تسک ها (به صورت کلی) و پر کردن بک لاگ backlog
  • مشخص کردن اولویت آنها
  • مسئول در برابر بازخورد‌های مشتری
  • برگزاری جلسات مورد نیاز با مشتریان و ذی نفعان محصول
  • گزارش دهی های مرتبط با تحلیل محصول، رفتار کاربران و بازخورد جامعه هدف
  • تیم سازی و شبکه سازی
  • کنترل بودجه و مشخص کردن هزینه ها و آورده ی مالی محصول در فواصل زمانی مشخص

همونطور که در بالا مواردی از وظایف یک مدیر محصول رو میبینید، به راحتی میشه فهمید که مدیر محصول کارش اینه که یک محصول رو با تمام مشکلاتی که ممکنه داشته باشه بالا بیاره و برای رشد و بهتر شدنش بجنگه. مدیرهای محصول معمولا تمام چالش و دغدغشون محصولشونه. به روایاتی، یک مدیر محصول، محصولش مثل بچش میمونه و عُرف هست که یک مالک محصول هیچ شغل دیگری نداره و تمام تمرکزش و دغدغه شبانه روزیش روی محصولش هست.

مدیر پروژه

در واقع مدیر پروژه Project Manager، موظف به مدیریت پروژه است. به این معنی که فرایند انجام پروژه به خوبی باید توسط مدیر پروژه مدیریت شود. در اغلب شرکت ها، مدیر پروژه ارتباط درون-تیمی مستقیمی بخش هایی که با پروژه در ارتباط هستند دارد و سعی میکند که فرایند انجام این پروژه را تسهیل بخشد.

به عنوان مثال، در یک شرکت برنامه نویسی، برای مدیر پروژه یک تقاضا (به عبارتی یک demand) مشخص می شود و از وی انتظار میرود که آن را به بهترین شکل برنامه ریزی و مدیریت کند. در ابتدای کار، یک گزارش تخمین زمانی و منابع مورد نیاز برای انجام این تقاضا، از ایشان دریافت می شود. علاوه بر آن، برنامه ریزی و انتساب وظایف به اعضای تیم نیز جزو مسئولیت مدیر پروژه است. مدیرهای پروژه اغلب ارتباط نزدیکی با اسکرام مستر Scrum Master دارند و به صورت روزانه نحوه و سرعت انجام وظایف Tasks را بررسی میکنند و گزارشات مورد نیاز را ثبت می کنند تا در زمان مورد نظر به مافوق خود ارائه کنند.

  • دریافت تقاضاها و خواست های دقیق از مدیر محصول
  • ارائه گانچارت برای هر فاز از پروژه
  • برگزاری جلسات با تیم اجرایی
  • وصل کردن تسک ها به اعضای تیم
  • مدیریت تیم و حل مشکلات و اختلافات بوجود آمده
  • پیگیری انجام تسک ها
  • کنترل فرایند انجام کار از جهات مختلف
  • ارائه گزارشات مورد نیاز از روند پروژه به مافوق
  • حل چالش های به وجود آمده حین اجرای فرایند

در بالا لیستی برخی از وظایف یک مدیر پروژه رو میبینیم که به طور کلی میشه گفت مدیر پروژه یک فردی هست که با تیم ارتباط مستقیم داره و دائما فرایند انجام پروژه رو کنترل میکنه. همچنین ارتباط مستقیمی با مشتری، کارفرما و ارائه در جلسات مختلف نداره. دغدغه هایی از جنس بودجه، نیروی انسانی، منابع مورد نیاز و اولیت بندی تقاضاها هم نداره.

فرق «مدیر محصول» و «مالک محصول»

این تفاوت کاملا وابسته به متدولوژی مدیریت پروژه هست و زمانی «مالک محصول» معنی پیدا میکنه که متدولوژی مدیریت پروژه، اسکرام Scrum باشه. یعنی «مالک محصول» یک گزاره همیشه درست و معنی دار در تمام پروژه ها نیست و کاملا وابسته به متدولوژی مدیریت پروژه هست.

اسکرام

طبق تعریف ویکی‌پدیا از اسکرام:

چارچوب یا فرایند مدل اسکرام یک چارچوب تکرارپذیر و افزایشی برای کنترل پروژه (مدیریت نرم‌افزار) است که معمولاً در زیر شاخه مدل فرایند تولید نرم‌افزار چابک و سریع است؛ و یک نوع مدل تولید نرم‌افزار در مهندسی نرم‌افزار بحساب می‌رود. اسکرام یک چارچوب تولید نرم‌افزار از سری روشهای تفکر چابک (Agile) می‌باشد. توضیح تصویر

مالک محصول

همانطور که گفته شد، «مالک محصول» در واقع همون «مدیر محصول» هست که در متدولوژی اسکرام بهش میگن «مالک محصول». پس جایگاه شغلی که براش آگهی منتشر میشه اسمش هست «مدیر محصول»، و اسمی که مدیر محصول رو باهاش صدا میزنن - متدلوژی اسکرام - بهش میگن «مالک محصول». پس هویت، جایگاه و وظایف مالک محصول دقیقا همون چیزاییه که بالاتر به عنوان مدیر محصول گفته شد. همین! :-)

موفق باشید.

ویرایش شده در 5 سال قبل
جواب داده شده در سجاد شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز

1
ممنونم آقای شفی زاده خیلی کامل و خلاصه و پرمحتوا توضیح دادید ــ سروش قادری نسب در 5 سال قبل
1
@سروش.قادری.نسب خواهش میکنم. امیدواره که براتون مفید واقع شده باشه. ــ سجاد شفی زاده در 5 سال قبل

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


لام تا کام نسخه صفحه کلید نیز راه اندازی شده است. شما با استفاده از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید دستگاهتان می توانید با وب سایت ارتباط برقرار کنید.
لیست کلید های میانبر

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری