جستجو در بخش : سوال جواب منابع اسلامی لغت نامه ها قوانین و مصوبات نقل قل ها
×

فرم ورود

ورود با گوگل ورود با گوگل ورود با تلگرام ورود با تلگرام
رمز عبور را فراموش کرده ام عضو نیستم، می خواهم عضو شوم
×

×

آدرس بخش انتخاب شده


جهت کپی کردن میتوانید از دکمه های Ctrl + C استفاده کنید
رویداد ها - امتیازات
در حال بارگذاری
×

رویداد ها - امتیازات

برای بررسی عملکرد فعالیت و امتیازات خود باید در وب سایت وارد باشید. در صورت عضویت از بخش بالای صفحه وارد شوید، در غیر این صورت از دکمه پایین، مستقیم به صفحه ثبت نام وارد شوید.

×
×
×

دلیل درخواست بستن پست

کلیه پست هایی که جنبه تبلیغاتی داشته، محتوای اسپم و بی مفهوم در این دسته قرار میگیرند. همچنین پست هایی که به منظور گرفتن بک لینک درج می شوند شامل این مورد هستند.
حاوی مفاهیم غیر اخلاقی، سیاسی و یا توهین آمیز. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی نیاز به بررسی و یا حذف شدن دارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی با عدم جزئیات کافی و مورد نیاز. کلیه پست هایی که منظور نویسنده به وضوح مشخص نیست و نیازمند توضیحات و جزئیات بیشتر می باشند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی بی ربط با موضوعیت سرفصل کلی. کلیه پست هایی که از منظر مفهوم و مضمون ارتباطی با عنوان اصلی سوال ندارند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی دلخواه و بر پایه سلیقه. کلیه پست هایی که یک پاسخ مشخص ندارند و متوانند چندین پاسخ متفاوت و صحیح داشته باشند که کاملا مبتنی بر نظر شخصی افراد هستند در این دسته قرار می گیرند.
محتوایی در حوزه خیلی وسیع. کلیه پست هایی که از نظر محتوایی در یک حوزه ی وسیعی قرار دارند و مشخصا به یک موضوع خاصی اشاره ندارند که پاسخدهی به آن ها مستلزم تشریح مفاهیمی کلی می باشند در این دسته قرار می گیرند.
قبلا در لام تا کام مطرح شده. پست هایی که دقیقا با همین محتوا و مضمون قبلا در وب سایت لام تا کام درج شده اند، با ذکر آدرس منبع تکراری با پست حال حاضر شامل این دسته هستند. تکراری است با:
به سایر دلایل، نیازمند به بررسی توسط مدیر. به هر دلیل غیری که پست را نیازمند بررسی توسط مدیر کرده، با ذکر دلیل، در این دسته قرار میگیرد.
ارسال رای بستن

معنی واژه کشبک cashback چی میشه؟


4
0
1231

دوستان نمیدونم شما هم دیدید یا نه ولی این روزا چندین جا کلمه کش بک رو دیدم، بانی مد داره کش‌بک میده، دیجی کالا پلاس داره کش‌بک میده، یک سری استارت آپ دیگه هستن مثل داپ اَپ، تخفیفان، امتیاز و .. هم که باز دارن کشبک میدن.

طبق سرچی که من کردم کش بک cashback یه هدیس که بعد از خرید از یک جایی میتونی دریافت بکنی. دقیقا نمیدونم چجور هدیه ایه ولی از اسمش پیداست که کش cash (پول نقد) هست (-:. حالا اینکه دقیقا با چه منطق یا مدلی قراره این پوله رو بدن نمیدونم راستش. خواستم اگه شما اطلاعاتی راجع به این مدل کشبک دارید به اشتراک بگذارید ما هم بدونیم.

اگه هم تجربه استفاده از اپلیکیشن های «کشبک cashback» رو داشتید باز بگید که چطور بوده راضی بودید؟ مرسی

تکنولوژی استارت-آپ ترجمه واژگان
سوال شده در سعید مرادی
1933 امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده

1 جواب

5

طبق ترجمه ای که خودتون هم اشاره کردید، cash به معنی پول نقد هست و کش‌بک میشه «پول نقدی که به حساب برمیگرده»، یا همون «بازگشت وجه نقد».

بله؛ بنده شخصا از اپلیکیشن های cashback rewarding استفاده کردم و از اتفاق در حال حاضر مدیر محصول اپلیکیشن داپ‌اَپ Daapapp هستم که خودتون هم بهش اشاره کردید. داپ‌اَپ اولین پلتفرم پاداش نقدی خرید هست که در ایران شروع کرده و هر روز هم داریم روش کار میکنیم و توسعش میدیم؛ و البته بله اپلیکیشن های دیگه ای هم که بهشون اشاره کردید هم دارن سرویس کش‌بک رو ارائه میدن.

مدل کسب و کار پلتفرم های کش‌بک

اکثر پلتفرم های واسط کش‌بک در ایران (داپ اَپ، تخفیفان، بامن، امتیاز)، این مدلی کار میکنن که با یک سری فروشگاه سطح شهر (Retail، SME، Chain Store) در دسته بنده های مختلف (سوپر مارکت، پوشاک، آرایشگاه و .. ) قرارداد هایی رو - با یک درصد مشخص - امضا میکنن که مبنی بر اون قرارداد، PSP ها (یا همون تامین کننده های پوز های پرداخت) عملیات تسهیم رو روی اون پایانه اعمال میکنن. به عبارت بهتر، صاحب کسب و کار میاد با یک شرکت کش‌بک محور قرارداد میبنده و بخشی از سود خودش رو در بستر اون پلتفرم کش‌بک به عنوان پاداش نقدی خرید به میده به مشتریش، که خب طبیعتا این کار باعث وفادار شدن اون مشتری و افزایش نرخ نگهداری/بازگشت اون مشتری میشه. از طرفی با امضای قرارداد با یک سامانه کش‌بک و قرار گرفتن در لیست کسب و کارهای طرف قرارداد اون سامانه، کسب و کار با مشتری های جدیدی هم مواجه میشه که منجر به رونق بیشتر کسب و کار میشه.

در برخی دیگه از مدل هایی که بهش اشاره کردید (مثل دیجی کالا یا بانی مد)؛ اینها پلتفرم های واسط نیستن و در واقع پلتفرم های فروش هستن (Ecommerce یا Marketplace) که بعد از خرید با همه یا برخی از مشتریهای ویژشون یک اعتبار خرید مجدد از فروشگاه خودشون رو میدن که گاها این اعتبار خرید منقضی هم میشه بعد از یک مدت مشخص. خیلی وقت ها هم دیده شده که طی gamificationهایی این اعتبار خرید رو در قالب سکه یا امتیاز هم به کاربر میدن و میشه با این اعتبارات بازی کرد.

به عنوان حالت آخر کسب و کارهای کش‌بک محور (بومرنگ، آی‌بوتا - که البته در آمریکا فعال هست این پلتفرم - و ..)، باز پلتفرم های واسط هستن که بجای قرارداد مستقیم با کسب و کار ها، عموما با تولید کنندگان یا تامین کنندگان اصلی محصولات قرارداد میبندن و مدل اعطای کش‌بکشون هم به مشتری مبتنی بر محصول هست. در حالت اول، مدل اعطای کش‌بک به مبتنی بر سبد خرید بود.

بطور کلی، فلسفه کش‌بک در کسب و کار ها، ایجاد، نگهداری و وفادارسازی مشتریان هست که گاها در قالب باشگاه مشتریان، پلتفرم های واسط و .. به مشتریان عرضه میشه. معمولا کسب و کارهای واسطی که پلتفرم کش‌بک رو عرض میکنن، ورتیکال های دیگه ای هم مشابه اعطای اعتبار خرید، کوپن های تخفیفی، باشگاه مشتریان و .. رو هم پشتیبانی میکنن.

تفاوت تخفیف و کش‌بک

خواستم به این مورد هم اشاره بکنم با اینکه توی سوال شما پرسیده نشده ولی به دلیل اینکه تفاوت تخفیف و کش‌بم زیاد پرسیده میشه خواستم اینجا هم مختصرا بهش اشاره ای داشته باشم. ببینید تخفیف که خب همه ما باهاش آشنا هستیم و از قدیم و الایام توی بازارهای مختلفی باهاش آشنا شدیم و کش‌بک هم که خب به تازگی توی ایران رواج پیدا کرده. به عنوان تفاوت هاش به مواردی اشاره میکنم:

  1. کش‌بک یک پاداش نقدی خرید هست که به صورت دائم وجود داره ولی تخفیف عموما مقطعی (فصلی، پروموشنی و .. ) هست.
  2. کش‌بک عموما درصد کمتری داره (مثلا بین 1% تا 20%) ولی تخفیف معمولا درصدش بالاتر هست (مثلا بین 10% تا 80%)
  3. کش‌بک در نقدینگی و پرداخت محاسبه میشه (تمام مبلغ فاکتور پرداخت میشه) و روی GMV تاثیر داره ولی در تخفیف عملا ما مبلغ کمتری پرداخت میکنیم
  4. مبلغ کش‌بک شده یا همون پاداش نقدی خرید بعضا به صورت close-loop هست و صرفا قابل خرج در یک جای مشخص هست.
  5. در کش‌بک نیازی به چانه زنی و علنی کردن فرایند پاداش نقدی خرید نیست و به صورت سیستمی انجام میشه؛ منتها در تخفیف (بجز فروشگاه های آنلاین) و کوپن های تخفیفی که خب اغلب این موضوع مطرح میشه و چانه زنی یا ارائه کوپن تخفیف انجام میشه.
ویرایش شده در 2 سال قبل
جواب داده شده در سجاد شفی زاده <m>★</m>
11.1k امتیاز

500 کاراکتر باقی مانده


جواب شما
     
.....
×

×

جعبه لام تا کام


وب سایت لام تا کام جهت نمایش استاندارد و کاربردی در تمامی نمایشگر ها بهینه شده است.

تبلیغات توضیحی


داپ اَپ اولین پلتفرم کش‌بک در ایران
اگه میخوای از خریدهایی که میکنی، پاداش نقدی دریافت کنی داپ اَپ رو نصب کن.

تبلیغات تصویری